REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sukces pracy w systemie hybrydowym mocno zależy od sposobu zarządzania zespołem. Jak z wyzwaniami radzą sobie najskuteczniejsi hybrydowi menadżerowie

Zarządzanie zespołem pracującym w systemie hybrydowym to duże wyzwanie dla menadżera
Zarządzanie zespołem pracującym w systemie hybrydowym to duże wyzwanie dla menadżera
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polacy pokochali pracę hybrydową. Według badania Pracuj.pl preferuje ją 49 proc. respondentów. W tej grupie 29 proc. chciałaby hybrydy z większą liczbą dni pracy zdalnej niż stacjonarnej. Z kolei badania Colliers Define wskazują, że już 96 proc. firm deklaruje pracę w tym trybie.

Przy wielu zaletach pracy hybrydowej, takich jak elastyczność, oszczędność czasu i kosztów, konkurencyjność pracodawcy na rynku, ten tryb funkcjonowania w organizacjach wiąże się też z rosnącym obciążeniem kadry menedżerskiej. Z jakimi wyzwaniami najczęściej mierzą się liderzy i jak mogą sobie z nimi poradzić?

REKLAMA

REKLAMA

Praca hybrydowa: coraz więcej wyzwań dla menadżerów

W sytuacji, w której pracownicy znajdują się w różnych lokalizacjach, z różnym dostępem do firmowych zasobów, zdarza się też, że pracują według różnych harmonogramów, wyzwaniem jest nie tylko zapewnienie płynności działania i współpracy w zespołach, co od menedżerów wymaga dużej elastyczności i umiejętności dostosowywania się do wielu zmiennych.
– Wyzwaniami, które liderzy wymienią najczęściej w kontekście pracy hybrydowej, czy to w realizowanych przez naszych ekspertów projektach doradczych, czy podczas szkoleń, są: podtrzymanie zaangażowania, zarządzanie efektywnością, komunikacja w zespołach i budowanie autentycznych, silnych relacji w zespole – mówi Dominik Pieczewski, ekspert i trener w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.

Potwierdzają to również badania Colliers, w których respondenci wśród hybrydowych ryzyk wymieniali: niskie poczucie przynależności do zespołu (blisko 67 proc.), gorszą współpracę i przepływ informacji (50 proc.) i negatywny wpływ pracy zdalnej na kulturę organizacyjną (50 proc.).
Z kolei z danych zgromadzonych przez platformę Zoom, pochodzących z różnych źródeł, wynika, że siedmiu na dziesięciu pracowników marnuje czas w pracy z powodu problemów z komunikacją, 36 proc. uważa, że praca zdalna ma negatywny wpływ na współpracę w miejscu pracy, 30 proc. twierdzi, że komunikacja ze współpracownikami i klientami stała się trudniejsza, a 40 proc. pracujących zdalnie tęskni za spontanicznymi, osobistymi kontaktami ze współpracownikami.

Zadania dla hybrydowego lidera: sprawna komunikacja i bezpieczne technologie

Po pierwsze – buduj wzajemne zaufanie. Fundamentami zaufania są: transparentność, odpowiednio częsty kontakt, otwartość na opinie pracowników i zapewnienie im poufności.
Pamiętaj, że nadmierna kontrola może prowadzić do frustracji i spadku zaangażowania.

REKLAMA

Po drugie – zarządzaj komunikacją. Wprowadź jasne zasady, określ i zapewnij narzędzia wspierające komunikację i produktywność.
Pamiętaj, że mnogość narzędzi nie sprzyja efektywności. Według danych Zoom pracownicy korzystający z ponad 10 aplikacji częściej (54 proc.) zgłaszają problemy z komunikacją niż ci, którzy korzystają z mniej niż pięciu aplikacji (34 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informuj pracowników o oczekiwaniach. Organizuj regularne spotkania, by wszyscy byli na bieżąco. Zawsze ustalaj z wyprzedzeniem agendę, by zwiększyć ich efektywność.

Po trzecie – zadbaj o bezpieczne stosowanie technologii. Stosowanie narzędzi informatycznych –komunikatorów, aplikacji itp. wiąże się z wieloma zagrożeniami, od utraty danych po cyberataki o większej skali. Z danych PwC wynika, że w 2022 roku aż 43 proc. firm zgłosiło incydenty związane z bezpieczeństwem danych.

Menedżerowie powinni wprowadzać polityki dotyczące bezpieczeństwa oraz organizować regularne szkolenia dla pracowników, aby minimalizować ryzyko.

Po czwarte – ustal jasne wskaźniki efektywności. Konkretnie zdefiniowane cele i zrozumiałe wskaźniki ułatwiają mierzenie produktywności. Zasady SMART sprawdzą się lepiej niż ocena opierająca się na liczbie przepracowanych godzin.

Po piąte – stosuj piramidę efektywnej pracy: od pracy głębokiej po maile i spotkania. Zweryfikuj panujące zasady, przekonania i nawyki dotyczące realizacji zadań w pracy. Własne i członków zespołu. Sprawdź, co i jak warto udoskonalić, by lepiej wykorzystać czas i zasoby.

Po szóste – zadbaj o integrację i relacje w zespole. Będzie temu sprzyjać organizacja spotkań integracyjnych oraz wypracowanie rytuałów, które pomogą członkom zespołu zbliżyć się do siebie zarówno online, jak i offline.
Po siódme – modeluj pożądane zachowania. Lider powinien być przykładem pozytywnych postaw: zaangażowania oraz przestrzegania ustalonych z hybrydowym zespołem zasad pracy i komunikacji.

Praca hybrydowa: w jaki sposób menadżer powinien dbać o swój zespół

Po ósme – dbaj o dobrostan własny i zespołu. Zestresowani i zmęczeni pracownicy są nie tylko mniej efektywni. Gorzej reagują na zmiany i trudniej jest też nimi zarządzać.

Hybrydowy lider powinien własnymi zachowaniami wskazywać, jak można zadbać o równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym.
Warto wdrożyć też dobre praktyki związane z komunikacją asynchroniczną, takie jak prawo do odłączenia się od firmowych kanałów komunikacji po określonej godzinie. Według danych Zoom robi to zaledwie 18 proc. organizacji).

Po dziewiąte – monitoruj i reaguj. Efektywności pracy i współpracy w grupie hybrydowej sprzyja nie tylko regularne sprawdzanie postępów, ale także uważność na potrzeby i nastroje zespołów.

Po dziesiąte – znajdź w sobie zgodę na błędy i wyciągaj z nich wnioski. Cytując klasyczny filmowy finał: „nikt nie jest doskonały” – błędów nie popełnia ten, kto nic nie robi. Wyciągaj z nich wnioski, zmieniaj strategie, próbuj nowych rozwiązań.

– Proaktywne podejście do tych wyzwań, wsparte odpowiednimi narzędziami i strategiami, pozwoli liderom skutecznie zarządzać pracującymi zdalnie zespołami i osiągać wyznaczone cele – zapewnia ekspert.
– Kluczowymi kompetencjami hybrydowych liderów są: elastyczność, otwartość na zmiany oraz umiejętność adaptacji. Trzeba pamiętać, że sukces hybrydowego modelu pracy wymaga nie tylko inwestycji w technologię, ale także w rozwój interpersonalnych umiejętności menedżerów i pracowników – podsumowuje Dominik Pieczewski.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

REKLAMA

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

REKLAMA

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA