REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liderzy nie budują już swojego autorytetu na strachu podwładnych choć wciąż jeszcze nie zawsze potrafią zapanować nad emocjami

Lider buduje autorytet bez potrzeby budzenia strachu u podwładnego
Lider buduje autorytet bez potrzeby budzenia strachu u podwładnego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polscy liderzy-mężczyźni biorą odpowiedzialność za swoje działania, szanują poufność i doceniają pracę innych. Odważnie mierzą się z trudnymi sytuacjami i wywiązują się z podjętych zobowiązań. Jednak czasami dają się ponosić emocjom.

Choć zdecydowana większość twierdzi, że nie wykorzystuje strachu jako broni w realizacji własnych celów i że praktykuje spokój, to jednak liczna grupa przyznaje, że ma problem z kontrolowaniem emocji i odreagowuje je na współpracownikach.

REKLAMA

Autopromocja

Lider w biznesie: odpowiedzialny i gwarantujący poufność

Zbyt rzadko też liderzy wspierają innych bez oceniania. Takie, między innymi, wnioski płyną z badania odwagi menedżerskiej mężczyzn, przeprowadzonego przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów, w ramach Diagnostyki Liderów Biznesu.
Najmocniejszymi stronami badanych liderów są: branie odpowiedzialności za własne działania (94 proc.), szanowanie poufności (85 proc.) oraz docenianie pracy i osiągnięć innych (82 proc.).
Zdecydowana większość menedżerów nie ucieka przed trudnymi tematami i odważnie mierzy się z problemami (72 proc.), a w trudnych sytuacjach utrzymuje spokój (68 proc.).

TOP 10 odważnych zachowań

TOP 10 odważnych zachowań

TOP 10 odważnych zachowań

Materiały prasowe

Uczestnicy badania deklarują też, że nie wykorzystują strachu jako broni w realizacji własnych celów i interesów (71 proc.).
Większość ankietowanych twierdzi, że przyznaje się do błędów, przeprasza i naprawia wyrządzoną szkodę (69 proc.); deklaruje też, że chce postępować właściwie, a nie jedynie mieć rację (68 proc.). 

Ponad połowa badanych (64 proc.) robi rzeczy, w które wierzy – również w sytuacjach wymagających wyjścia ze strefy komfortu. Taki sam odsetek wywiązuje się z podjętych zobowiązań i potrafi pogodzić sprzeczne interesy.

Lider 2024: nie bój się szefa swego

Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów komentując wynika badania podkreśla, iż czasy nieomylnych i wszystkowiedzących szefów, zarządzających za pomocą zastraszania odeszły już dawno do lamusa. Choć zdarzają się jeszcze menedżerowie, którym wydaje się, że wszystko im wolno i nie grożą im z tytułu nagannych zachowań żadne konsekwencje, to raczej słyszymy czy czytamy o nich w mediach w kontekście mobbingu i skandali.
– Nasze badania pokazują, że liderzy są coraz bardziej świadomi nie tylko swoich mocnych, ale też słabszych stron. I że chcą się doskonalić jako przywódcy. Odważne stawanie twarzą w twarz z problemami, mówienie przepraszam, wybieranie tego, co właściwe i działanie w zgodzie z wartościami to umiejętności, które każdy przywódca powinien rozwijać, pielęgnować i „zarażać” nimi innych – mówi Jolanta Szydłowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lider w biznesie prawie doskonały: ale czy do końca panuje nad emocjami

REKLAMA

Największe wyzwania liderów-mężczyzn dotyczą zarządzania emocjami.
Chociaż 98 proc. deklaruje, że często lub przynajmniej czasami rozpoznaje i analizuje swoje emocje, żeby lepiej je kontrolować, to aż 43 proc. ma z tym problem i odreagowuje je na członkach zespołu.
Tylko 35 proc. zawsze potrafi połączyć empatyczność ze stanowczością, a aż 42 proc. nigdy lub rzadko daje rozmówcy przestrzeń na przeżywanie trudnych emocji. Tylko 34 proc. ankietowanych twierdzi natomiast, że wspiera innych i rozmawia bez oceniania.

– Radzenie sobie emocjami, a więc nieprzenoszenie ich na działanie i na komunikację z innymi jest trudne dla liderów, którzy zwykle funkcjonują pod presją odpowiedzialności za terminy, cele, wyniki. Dochodzi do tego często stereotypowe przekonanie, że lider mężczyzna powinien być silny, a okazywanie uczuć czy rozmawianie o emocjach jest oznaką słabości – mówi dr Adam Ubertowski licencjonowany coach ICC i wykładowca w programach MBA GFKM.
– Na szczęście coraz powszechniejsza jest świadomość, że człowiek – również mężczyzna – nie może działać w całkowitym odseparowaniu od uczuć. Doskonale widzimy to w świecie sportu, gdzie płaczący po porażce lub zwycięstwie bokser, tenisista czy piłkarz nikogo już nie szokuje. Zarządzania emocjami można się nauczyć. O problemach, które powodują warto rozmawiać z psychologami czy doświadczonymi coachami. Warto uczyć się też odpowiednich technik komunikacji opierającej się na identyfikowaniu uczuć i potrzeb, własnych i odbiorcy – dodaje dr Adam Ubertowski.

W trudnych sytuacjach menedżerowie mają też problem z zaufaniem. Tylko 38 proc., wierząc we własne możliwości, decyduje się w takich momentach polegać nie tylko na sobie, ale też na współpracownikach. Jeszcze mniejszy odsetek, bo tylko 21 proc., decyduje się na powierzenie innym ważnych dla nich spraw i zadań.
– Lider, który w trudnych sytuacjach nie ufa współpracownikom, nie chce powierzać im ważnych zadań, daje jasny sygnał, że nie wierzy w ich kompetencje. Rodzi się pytanie, czy wcześniej odpowiednio zarządzał ich rozwojem, czy był dla nich coachem, mentorem, prawdziwym liderem, a nie szefem, który tylko przydziela zadania i z nich rozlicza. Jeśli tak, przyczyn braku zaufania do innych warto poszukać w sobie. To kolejny po emocjach temat do konsultacji z psychologiem lub coachem – twierdzi dr Adam Ubertowski.

Lider w biznesie: chcą być bardziej autentyczni, potrafiący wyrażać siebie

Ankietowani przez GFKM liderzy wskazywali też elementy, które chcą rozwijać w kontekście przywództwa.
Najczęściej wymieniana była autentyczność, bycie w zgodzie ze sobą i wyrażanie siebie. W top 3 najbardziej pożądanych kompetencji znalazły się też asertywność, pewność siebie i zaufanie do siebie oraz samokontrola emocjonalna, odporność na stres i trudne sytuacje.

– Odwaga liderów jest kluczowym czynnikiem wpływającym na budowanie zaufania w zespołach oraz skuteczne podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych. Współczesny lider mierzy się z dynamicznymi zmianami, które często wymagają szybkiej adaptacji i nieszablonowego myślenia – podsumowuje Jolanta Szydłowska z GFKM.
– Umiejętność podejmowania ryzyka, przy jednoczesnym zachowaniu wrażliwości wobec współpracowników, stanowi fundament nowoczesnego przywództwa. Mam nadzieję, że raport z naszych badań pomoże przekonać menedżerów, że rozwijanie kompetencji miękkich związanych z odwagą, odpornością psychiczną, empatyczną komunikacją jest tak samo istotne, jak rozwój kompetencji technicznych i biznesowych – dodaje ekspertka.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Czy można nie płacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA