REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liderzy nie budują już swojego autorytetu na strachu podwładnych choć wciąż jeszcze nie zawsze potrafią zapanować nad emocjami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lider buduje autorytet bez potrzeby budzenia strachu u podwładnego
Lider buduje autorytet bez potrzeby budzenia strachu u podwładnego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polscy liderzy-mężczyźni biorą odpowiedzialność za swoje działania, szanują poufność i doceniają pracę innych. Odważnie mierzą się z trudnymi sytuacjami i wywiązują się z podjętych zobowiązań. Jednak czasami dają się ponosić emocjom.

Choć zdecydowana większość twierdzi, że nie wykorzystuje strachu jako broni w realizacji własnych celów i że praktykuje spokój, to jednak liczna grupa przyznaje, że ma problem z kontrolowaniem emocji i odreagowuje je na współpracownikach.

REKLAMA

REKLAMA

Lider w biznesie: odpowiedzialny i gwarantujący poufność

Zbyt rzadko też liderzy wspierają innych bez oceniania. Takie, między innymi, wnioski płyną z badania odwagi menedżerskiej mężczyzn, przeprowadzonego przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów, w ramach Diagnostyki Liderów Biznesu.
Najmocniejszymi stronami badanych liderów są: branie odpowiedzialności za własne działania (94 proc.), szanowanie poufności (85 proc.) oraz docenianie pracy i osiągnięć innych (82 proc.).
Zdecydowana większość menedżerów nie ucieka przed trudnymi tematami i odważnie mierzy się z problemami (72 proc.), a w trudnych sytuacjach utrzymuje spokój (68 proc.).

TOP 10 odważnych zachowań

TOP 10 odważnych zachowań

Materiały prasowe

Uczestnicy badania deklarują też, że nie wykorzystują strachu jako broni w realizacji własnych celów i interesów (71 proc.).
Większość ankietowanych twierdzi, że przyznaje się do błędów, przeprasza i naprawia wyrządzoną szkodę (69 proc.); deklaruje też, że chce postępować właściwie, a nie jedynie mieć rację (68 proc.). 

Ponad połowa badanych (64 proc.) robi rzeczy, w które wierzy – również w sytuacjach wymagających wyjścia ze strefy komfortu. Taki sam odsetek wywiązuje się z podjętych zobowiązań i potrafi pogodzić sprzeczne interesy.

REKLAMA

Lider 2024: nie bój się szefa swego

Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów komentując wynika badania podkreśla, iż czasy nieomylnych i wszystkowiedzących szefów, zarządzających za pomocą zastraszania odeszły już dawno do lamusa. Choć zdarzają się jeszcze menedżerowie, którym wydaje się, że wszystko im wolno i nie grożą im z tytułu nagannych zachowań żadne konsekwencje, to raczej słyszymy czy czytamy o nich w mediach w kontekście mobbingu i skandali.
– Nasze badania pokazują, że liderzy są coraz bardziej świadomi nie tylko swoich mocnych, ale też słabszych stron. I że chcą się doskonalić jako przywódcy. Odważne stawanie twarzą w twarz z problemami, mówienie przepraszam, wybieranie tego, co właściwe i działanie w zgodzie z wartościami to umiejętności, które każdy przywódca powinien rozwijać, pielęgnować i „zarażać” nimi innych – mówi Jolanta Szydłowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lider w biznesie prawie doskonały: ale czy do końca panuje nad emocjami

Największe wyzwania liderów-mężczyzn dotyczą zarządzania emocjami.
Chociaż 98 proc. deklaruje, że często lub przynajmniej czasami rozpoznaje i analizuje swoje emocje, żeby lepiej je kontrolować, to aż 43 proc. ma z tym problem i odreagowuje je na członkach zespołu.
Tylko 35 proc. zawsze potrafi połączyć empatyczność ze stanowczością, a aż 42 proc. nigdy lub rzadko daje rozmówcy przestrzeń na przeżywanie trudnych emocji. Tylko 34 proc. ankietowanych twierdzi natomiast, że wspiera innych i rozmawia bez oceniania.

– Radzenie sobie emocjami, a więc nieprzenoszenie ich na działanie i na komunikację z innymi jest trudne dla liderów, którzy zwykle funkcjonują pod presją odpowiedzialności za terminy, cele, wyniki. Dochodzi do tego często stereotypowe przekonanie, że lider mężczyzna powinien być silny, a okazywanie uczuć czy rozmawianie o emocjach jest oznaką słabości – mówi dr Adam Ubertowski licencjonowany coach ICC i wykładowca w programach MBA GFKM.
– Na szczęście coraz powszechniejsza jest świadomość, że człowiek – również mężczyzna – nie może działać w całkowitym odseparowaniu od uczuć. Doskonale widzimy to w świecie sportu, gdzie płaczący po porażce lub zwycięstwie bokser, tenisista czy piłkarz nikogo już nie szokuje. Zarządzania emocjami można się nauczyć. O problemach, które powodują warto rozmawiać z psychologami czy doświadczonymi coachami. Warto uczyć się też odpowiednich technik komunikacji opierającej się na identyfikowaniu uczuć i potrzeb, własnych i odbiorcy – dodaje dr Adam Ubertowski.

W trudnych sytuacjach menedżerowie mają też problem z zaufaniem. Tylko 38 proc., wierząc we własne możliwości, decyduje się w takich momentach polegać nie tylko na sobie, ale też na współpracownikach. Jeszcze mniejszy odsetek, bo tylko 21 proc., decyduje się na powierzenie innym ważnych dla nich spraw i zadań.
– Lider, który w trudnych sytuacjach nie ufa współpracownikom, nie chce powierzać im ważnych zadań, daje jasny sygnał, że nie wierzy w ich kompetencje. Rodzi się pytanie, czy wcześniej odpowiednio zarządzał ich rozwojem, czy był dla nich coachem, mentorem, prawdziwym liderem, a nie szefem, który tylko przydziela zadania i z nich rozlicza. Jeśli tak, przyczyn braku zaufania do innych warto poszukać w sobie. To kolejny po emocjach temat do konsultacji z psychologiem lub coachem – twierdzi dr Adam Ubertowski.

Lider w biznesie: chcą być bardziej autentyczni, potrafiący wyrażać siebie

Ankietowani przez GFKM liderzy wskazywali też elementy, które chcą rozwijać w kontekście przywództwa.
Najczęściej wymieniana była autentyczność, bycie w zgodzie ze sobą i wyrażanie siebie. W top 3 najbardziej pożądanych kompetencji znalazły się też asertywność, pewność siebie i zaufanie do siebie oraz samokontrola emocjonalna, odporność na stres i trudne sytuacje.

– Odwaga liderów jest kluczowym czynnikiem wpływającym na budowanie zaufania w zespołach oraz skuteczne podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych. Współczesny lider mierzy się z dynamicznymi zmianami, które często wymagają szybkiej adaptacji i nieszablonowego myślenia – podsumowuje Jolanta Szydłowska z GFKM.
– Umiejętność podejmowania ryzyka, przy jednoczesnym zachowaniu wrażliwości wobec współpracowników, stanowi fundament nowoczesnego przywództwa. Mam nadzieję, że raport z naszych badań pomoże przekonać menedżerów, że rozwijanie kompetencji miękkich związanych z odwagą, odpornością psychiczną, empatyczną komunikacją jest tak samo istotne, jak rozwój kompetencji technicznych i biznesowych – dodaje ekspertka.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

REKLAMA

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

REKLAMA

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

REKLAMA