REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość pracy: Sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30 proc. Korzysta z niej już co trzeci z nich

Jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 90% wiodących dostawców usług, a także jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji – takie wyniki przynosi najnowszy raport Talent Alpha „The World of Work AI-ed”. Dzięki temu część firm doświadczyła dużego wzrostu produktywności. AI to jednak także ogromne wyzwania, które mogą doprowadzić do najczarniejszych scenariuszy. Liderami zmian, na których leży odpowiedzialność za przyszłość rynku pracy są menadżerowie w firmach wdrażających sztuczną inteligencję. 

Ponad 95% światowych liderów usług biznesowych uważa, że generatywne AI będzie miało znaczący wpływ na podejście ich firm do realizacji usług – wynika z badań Everest Group. Sektor biznesowy odpowiada za wdrażanie większości zmian w obszarze AI. Tymczasem wielu menadżerów nie jest gotowych do rozpoczynającej się rewolucji. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 – Raport The Future of Work Report „The World of Work AI-ed” powstał z myślą o menadżerach. Wspólnie z ekspertami pracującymi w międzynarodowych firmach, realizującymi zaawansowane projekty AI i doradzającymi globalnym liderom w przystępny sposób tłumaczymy zjawiska związane z AI, pokazujemy na co warto zwrócić uwagę i dajemy praktyczne wskazówki – komentuje Agnieszka Porębska, Prezes Talent Alpha, platformy dostarczającej specjalistów IT i zarządzającej nimi w 52 krajach, gospodarz raportu. 

Sztuczna inteligencja – od nas zależy przyszłość

Sztuczna inteligencja ma potencjał przyniesienia ogromnych, pozytywnych zmian na świecie. Może jednak również doprowadzić do katastrofy. Talent Alpha oraz eksperci z Intelligent Leadership Hub (ILH), globalnej organizacji liderów i doradców, przygotowali dwa scenariusze rozwoju sztucznej inteligencji: pozytywny i negatywny. Specjaliści ILH podkreślają, że choć scenariusze są szokujące, to obydwa są realistyczne, a jak będzie wyglądała rzeczywistość wciąż jeszcze zależy wyłącznie od człowieka i jego decyzji. 

Założyciel ILH, Ade McCormack zwraca uwagę, że powinniśmy się przygotować na to, że w obliczu rewolucji AI większość organizacji może znaleźć się na skraju upadku, a w ciągu najbliższych kilku lat będziemy świadkami masowego bezrobocia, co z kolei wywoła niepokój społeczny. Organizacje nie powinny jednak starać się zmieniać już istniejących modeli biznesowych, lecz budować równoległe. Inteligentne zarządzanie to takie, w ramach którego istnieje przyzwolenie na eksperymentowanie i popełnianie błędu, a decyzyjność jest zdecentralizowana.

REKLAMA

 – Znajdujemy się w niestabilnym momencie naszej egzystencji z pojawiającą się technologią, która może nas zdominować. W raporcie opisujemy związane z tym zagrożenia, podkreślając, że jesteśmy w momencie przełomowym dla ludzkości. Jest to okazja do ponownego rozbudzenia naszego naturalnego poznania. Sztuczna inteligencja połączona z naturalną inteligencją zamienia pracowników w umysłowych atletów. Ludzkość dostaje drugą szansę. Raport bada zarówno ogólne aspekty rozwoju AI, jak i zajmuje się praktycznymi aspektami tego, jak możemy iść naprzód. Stawka jest wysoka, ale potencjalna nagroda również – podkreśla Ade McCormack.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sztuczna inteligencja – Kluczowe kompetencje 

Postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji przynosi wiele zmian w obszarze poszukiwanych kompetencji pracowników. Everest Group wskazuje, że część ról w firmach zniknie, pojawią się zaś nowe potrzeby, zwłaszcza w obszarze umiejętności związanych z rozwojem narzędzi AI. Firmy będą musiały intensywnie wejść w proces tzw. reskillingu i upskillingu oraz wdrożyć procesy zarządzania zmianą. Z danych OECD wynika, że w większości europejskich regionów co drugi pracownik staje przed ryzykiem zastąpienia przez automatyzację i sztuczną inteligencję. Potwierdzają to badania Randstad, według których 50% badanych czuje niepewność lub wręcz obawia się trudności z utrzymaniem lub znalezieniem pracy w obliczu rozwoju tych technologii. 

– Aż 66% pracowników uważa, że ich pracodawca nie wspiera ich w rozwoju kompetencji związanych z technologią. Tylko 10% przyznaje, że otrzymało wsparcie organizacji w naukę programowania, wdrożenia, konserwacji czy współpracy z rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji. To ważne, gdyż technologie generują nowe miejsca pracy, na które trzeba będzie przygotować grupy zagrożone zastąpieniem. Wsparcie i kierunek w tym zakresie powinni zapewnić liderzy – mówi Dagmara Żuromska, Strategic Business Development Senior Manager w Randstad.

Czy sztuczna inteligencja wzmocni branżę usług IT?

Sztuczna inteligencja nie ma jeszcze znaczącego wpływu na przychody przedsiębiorstw świadczących usługi IT. Wg badania Talent Alpha, przeprowadzonego na ok. 100 menadżerach branży usług IT działających w 41 krajach, obecnie AI w IT wykorzystuje się głównie do generowania treści (68%) oraz wspierania sprzedaży i marketingu (54%). Niewiele ponad jedna trzecia respondentów (37%) wskazuje, że wykorzystuje AI do generowania kodu, a tylko kilkanaście procent twierdzi, że ich firma pracuje nad wykorzystaniem AI do budowy lub wzmocnienia własnych produktów. Co drugi z badanych uważa, że sztuczna inteligencja przyspieszy wzrost sektora usług IT w najbliższych latach, a to oznacza, że drugie tyle nie jest o tym przekonanych. Ma na to wpływ dość duża bariera wejścia do pełnoskalowych projektów AI przynoszących zyski oraz perspektywa potencjalnych zwolnień w branży związanych z automatyzacją. Warto jednak zwrócić uwagę, że aż 83% respondentów spodziewa się, że AI przyczyni się do rozwoju ich własnej organizacji.

Sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał dla IT, ale do tej pory nie miała istotnego wpływu na rynek usług informatycznych. W przyszłości jej wpływ będzie zależał od przyjętych przez firmy strategii. Organizacje, które wdrożą rozwiązania AI i wzmocnią swoją ofertę dla klientów zyskają. Firmy, które pozostaną w obszarze prostych usług i dostarczania raczej ludzi do pracy niż rozwiązań technologicznych, zaczną zostawać w tyle – komentuje Agnieszka Porębska.

Efektywne zarządzanie ludźmi będzie prostsze

Według GFT, wprowadzenie sztucznej inteligencji do procesów HR stanowi kamień milowy w poprawie efektywności pracy. Dzięki analizie danych, firmy mogą zoptymalizować pozyskiwanie specjalistów, usprawnić procesy wdrożenia oraz poprawić wyniki. Przykładem rozwiązania dostarczającego zaawansowane analizy w obszarze HR jest wprowadzone przez GFT AI.DA Marketplace – repozytorium wiedzy i fundament technologiczny dla przedsiębiorstw pragnących zmaksymalizować potencjał sztucznej inteligencji. 

– Wdrożenie asystentów wirtualnych w HR to kluczowy krok w kierunku poprawy efektywności wsparcia pracowników. Zachowanie kontaktów międzyludzkich pozostaje kluczowe i będzie nadal bardzo ważną częścią doświadczenia pracownika, ale wykorzystanie AI np. do odpowiedzi na powtarzające się pytania przynosi szereg korzyści. W rekrutacji sztuczna inteligencja zwiększa precyzję, obiektywność i jakość ocen, zwłaszcza w obszarze technicznym – mówi Karolina Kwiecień, Chief People Officer, GFT Poland.

Tymczasem wiele pytań dotyczących sztucznej inteligencji i działań HR kumuluje się wokół aspektów prawnych, ponieważ jednym z najważniejszych elementów procesów HR jest zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi niedyskryminacji w zatrudnieniu. 

– Zakaz dyskryminacji obejmuje narzędzia, których pracodawca używa np. w procesie rekrutacji. Pomimo pozornej neutralności i obiektywności, sztuczna inteligencja może replikować ludzkie uprzedzenia lub wprowadzać nowe formy uprzedzeń, w zależności od sposobu, w jaki takie narzędzia są tworzone i trenowane. Niewłaściwe zastosowanie sztucznej inteligencji może prowadzić do naruszenia praw pracowniczych – mówi Anna Golenia-Wójcik, Senior Associate, Osborne Clarke. 

Raport zawiera opis kluczowych przepisów oraz prac nad rozwiązaniami legislacyjnymi w obszarze AI, o których liderzy w firmach powinni posiadać przynajmniej ogólną wiedzę.

Rozwój kompetencji cyfrowych a przyciągnięcie do Polski inwestorów

Polska jest atrakcyjną lokalizacją dla inwestycji zagranicznych, także w obszarze nowych technologii. W celu przyciągnięcia firm inwestujących w AI i działających w tym zakresie powinniśmy przede wszystkim zadbać o odpowiednie kadry. 

– Każde miasto czy region, który ma na celu przyciągnięcie inwestorów, skupia się na dwóch konkretnych obszarach. Po pierwsze, takie lokalizacje przygotowują swoje programy nauczania w celu przyciągnięcia najlepszych młodych talentów. Ponadto miasta i regiony starają się wzmocnić współpracę między uniwersytetami a pracodawcami w dziedzinie edukacji i szkolenia, a także w skomplikowanych projektach badawczych i wdrożeniowych, które wymagają aktywnego wsparcia ze strony władz lokalnych – mówi Marcin Grzegory, zastępca dyrektora, Invest in Pomerania.

Jak wynika z badań ABSL 40% firm z sektora nowoczesnych usług biznesowych postrzega dostępność odpowiednich talentów w Polsce jako główną barierę wzrostu i napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Z kolei z danych Pro Progressio wynika, że już działające w Polsce centra usług dla biznesu inwestują w rozwiązania AI i wprowadzają je do swojej bieżącej działalności. Może to zwiększyć liczbę specjalistów dysponujących kompetencjami w zakresie sztucznej inteligencji.

The Future of Work Report – to regularna publikacja firmy Talent Alpha i jej partnerów traktująca o wyzwaniach na rynku pracy i aktualnych trendach. Dotychczas w ramach serii ukazały się: “7 Drivers Shaping the Future of Work”, “From Headcount to Skill Count” oraz “A3 Revolution: Anytime, Anyplace, Anywhere”. Partnerami strategicznymi publikacji są Everest Group, Osborne Clarke, Randstad, GFT, ABSL, Pro Progressio, EIT, Eruditic, Open Assembly, Transformant, Vacancysoft oraz World View Mentor. Złotym patronem jest Invest in Pomerania.

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Sprawdź w Twojej parafii czy bądź kiedy musisz wypełnić

Okres świąteczno-noworoczny to czas spotkań w gronie rodziny i przyjaciół. To czas rozmów przy stole, zadawania niewygodnych pytań i poruszania tych lżejszych jak cięższych tematów: politycznych, prawnych czy gospodarczych. To też czas rozmów o kościele i wierze. Jednym z punkt tegorocznych debat będzie deklaracja świąteczno-noworoczna 2026. Już teraz wielu zastanawia się czy należy złożyć odpowiednie oświadczenie/ deklarację u siebie w parafii. W niektórych parafiach jest termin, np. do 27 grudnia 2025 r.

Renta wdowia podwyżka z 15% do 25% drugiego świadczenia czy już od 1 stycznia 2026 r.?

Do redakcji docierają pytania czy renta wdowia będzie od 1 stycznia 2026 r. już z podwyżką z 15% do 25% drugiego świadczenia? Ile maksymalnie może wynosić renta wdowia w 2026 r? Co więcej docierają też pytania czy nowa grupa osób w 2026 r. zyska prawo do renty wdowiej i ile realnie będzie podwyżka renty wdowiej w 2026 r. Poniżej wyjaśniamy.

To jeden z kluczowych obowiązków w prawie pracy - będzie szczególnie ważny w 2026 r. Co oznacza przestrzeganie zasad współżycia społecznego w miejscu pracy?

Będzie się działo w prawie pracy w 2026 r. - zmian jest dużo, ale mało się mówi o zasadach współżycia społecznego jak i o postępowaniu w taki sposób, aby nie było ono niezgodne ze społeczno-gospodarczym - a to fundament. Są to pojęcia bardzo ważne, ale niekoniecznie urzeczywistnianie i znane w praktyce pracownikom i pracodawcom.

Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

REKLAMA

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Jest oficjalny komunikat ZUS! Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas, można otrzymać kilka tysięcy. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej bo zakres podmiotowy świadczenia ulegnie rozszerzeniu.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

REKLAMA

Zmiany w pracy i biznesie od 2026 r. Na to muszą się przygotować pracodawcy i pracownicy

W 2026 r. w prawie pracy i biznesie będą duże zmiany. Na nowe regulacje muszą przygotować się wszyscy pracodawcy i pracownicy. Przede wszystkim wchodzi w życie dyrektywa o transparentności płac. Zmieniają się także zasady naliczania stażu pracy i kompetencje PIP. Oto spis najważniejszych zmian do zapamiętania.

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA