Infolinia ZUS będzie 31 października 2023 r. dostępna tylko do 15.00
REKLAMA
REKLAMA
Infolinia ZUS dostępna pod numerem telefonu 22 560 16 00 czynna jest zwykle w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 18.00. We wtorek 31 października będzie inaczej: tego dnia konsultanci Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) będą pracować tylko do godz. 15.00. Dlatego też ZUS zachęca, by 31 października korzystać z internetowej Platformy Usług Elektronicznej. Jest ona dostępna pod adresem https://www.zus.pl/pue.
REKLAMA
Jak działa infolinia ZUS
Infolinia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dostępna jest pod numerem telefonu 22 560 16 00. Za połączenie z tym numerem trzeba zapłacić zgodnie z umową, jaką klienta zawarł z operatorem telekomunikacyjnym.
Po połączeniu klient usłyszy komunikat powitalny. Może następnie wybrać przy użyciu klawiatury numerycznej telefonu jedną z następujących opcji:
- 1 – można odsłuchać komunikaty informacyjne z wybranego zakresu funkcjonowania ZUS (24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu),
- 2 – można się uwierzytelnić,
- 3 – można uzyskać dane adresowe placówek ZUS,
- 0 – połączenie z konsultantem COT po wybraniu zakresu rozmowy.
Jakie sprawy można załatwić na infolinii ZUS
Klient ZUS uzyska przez telefon pełne informacje w swojej sprawie, jeżeli poda swój identyfikator PUE i hasło (PIN) do COT. Jeżeli tego nie zrobi, konsultanci podadzą mu tylko informacje ogólne.
W trakcie rozmowy z konsultantem klient może przejść uwierzytelnienie za pomocą pytań zadawanych przez konsultanta. Będzie on mógł wtedy potwierdzić stwierdzenie klienta lub mu zaprzeczyć albo udzielić klientowi niektórych informacji z konta w ZUS.
Klient może wybrać profil tematyczny rozmowy:
1. Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA – tu klient otrzyma pomoc techniczną dotyczącą programu Płatnik, Platformy Usług Elektronicznych, oraz Elektronicznych Zwolnień Lekarskich, w tym m.in.:
- jak zainstalować program Płatnik,
- jak założyć i skonfigurować konto na PUE, uzyskać dostęp do wglądu w dane np. spółki,
- jak przygotowywać i wysyłać dokumenty i wnioski,
- jak usunąć błędy i ich przyczyny (zwłaszcza błędy, przez które opóźnia się wysyłka do ZUS dokumentów rozliczeniowych) itp.,
- jak na PUE wystawiać i obsługiwać elektroniczne zwolnienia lekarskie, pobrać certyfikat ZUS itp.
2. Renty i emerytury – klient otrzyma podstawowe informacje na temat emerytur i rent, w tym dotyczące m.in.:
- rodzajów świadczeń,
- warunków ich uzyskania,
- zasad obliczania wysokości i wypłacania świadczeń,
- warunków powodujących zawieszenie lub obniżenie wysokości świadczeń,
- zasad obliczania kapitału początkowego,
- zagadnień dotyczących koordynacji systemów ubezpieczeń społecznych w zakresie emerytur i rent,
- zasad uzyskania jednorazowego odszkodowania za wypadek przy pracy.
3. Zasiłki – klient otrzyma informacje na temat świadczeń krótkoterminowych, w tym dotyczące m.in.:
- rodzajów zasiłków,
- warunków ich uzyskania,
- zasad obliczania wysokości i wypłacania świadczeń,
- warunków powodujących zawieszenie lub obniżenie wysokości świadczeń,
- zagadnień dotyczących koordynacji systemów ubezpieczeń społecznych w zakresie zasiłków,
- rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej.
4. Informacje dla ubezpieczonych – klient otrzyma informacje dotyczące m.in.:
- rodzajów ubezpieczeń społecznych,
- zasad podlegania tym ubezpieczeniom (w tym również ubezpieczeniu zdrowotnemu),
- sposobu obliczania podstawy wymiaru składek i ich wysokości,
- zasad zgłaszania do ubezpieczeń i wyrejestrowywania ubezpieczonych,
- zasad uczestnictwa w otwartych funduszach emerytalnych,
- kwestii dotyczących ubezpieczeń osób migrujących, w tym poświadczania przebytych okresów ubezpieczenia.
5. Informacje dla płatników – klient otrzyma informacje dotyczące obowiązków płatnika składek, w tym m.in.:
- zasad i terminów sporządzania i przekazywania dokumentów oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne,
- zasad rozliczania konta płatnika składek oraz wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek,
- możliwości udzielenia pomocy płatnikom w trudnej sytuacji finansowej, tj. odroczenie terminu płatności, rozłożenie płatności na raty, umorzenie,
- zasad udzielania pomocy publicznej,
- kwestii związanych z egzekucją należności na rzecz ZUS i innymi sankcjami wynikającymi z niewykonywania obowiązków z zakresu ubezpieczeń społecznych.
6. Informacje o świadczeniach rodzinnych – klient otrzyma informacje o:
- świadczeniu wychowawczym 500+,
- RKO – rodzinnym kapitale opiekuńczym,
- dofinansowaniu za pobyt dziecka w żłobku,
- Dobrym Starcie – 300+.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat