REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Infolinia ZUS będzie 31 października 2023 r. dostępna tylko do 15.00

Konsultanci Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS będą pracować tylko do godz. 15.00
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Infolinia ZUS będzie we wtorek 31 października 2023 r. dostępna dla klientów tylko do godz. 15.00. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do załatwiania spraw tego dnia za pośrednictwem internetowej Platformy Usług Elektronicznych.

Infolinia ZUS dostępna pod numerem telefonu 22 560 16 00 czynna jest zwykle w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 – 18.00. We wtorek 31 października będzie inaczej: tego dnia konsultanci Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) będą pracować tylko do godz. 15.00. Dlatego też ZUS zachęca, by 31 października korzystać z internetowej Platformy Usług Elektronicznej. Jest ona dostępna pod adresem https://www.zus.pl/pue.

REKLAMA

Autopromocja

Jak działa infolinia ZUS

Infolinia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dostępna jest pod numerem telefonu 22 560 16 00. Za połączenie z tym numerem trzeba zapłacić zgodnie z umową, jaką klienta zawarł z operatorem telekomunikacyjnym. 

Po połączeniu klient usłyszy komunikat powitalny. Może następnie wybrać przy użyciu klawiatury numerycznej telefonu jedną z następujących opcji:

  • 1 – można odsłuchać komunikaty informacyjne z wybranego zakresu funkcjonowania ZUS (24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu),
  • 2 – można się uwierzytelnić,
  • 3 – można uzyskać dane adresowe placówek ZUS,
  • 0 – połączenie z konsultantem COT po wybraniu zakresu rozmowy.

Jakie sprawy można załatwić na infolinii ZUS

Klient ZUS uzyska przez telefon pełne informacje w swojej sprawie, jeżeli poda swój identyfikator PUE i hasło (PIN) do COT. Jeżeli tego nie zrobi, konsultanci podadzą mu tylko informacje ogólne.

W trakcie rozmowy z konsultantem klient może przejść uwierzytelnienie za pomocą pytań zadawanych przez konsultanta. Będzie on mógł wtedy potwierdzić stwierdzenie klienta lub mu zaprzeczyć albo udzielić klientowi niektórych informacji z konta w ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klient może wybrać profil tematyczny rozmowy:

1. Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA – tu klient otrzyma pomoc techniczną dotyczącą programu Płatnik, Platformy Usług Elektronicznych, oraz Elektronicznych Zwolnień Lekarskich, w tym m.in.:

  • jak zainstalować program Płatnik,
  • jak założyć i skonfigurować konto na PUE, uzyskać dostęp do wglądu w dane np. spółki,
  • jak przygotowywać i wysyłać dokumenty i wnioski,
  • jak usunąć błędy i ich przyczyny (zwłaszcza błędy, przez które opóźnia się wysyłka do ZUS dokumentów rozliczeniowych) itp.,
  • jak na PUE wystawiać i obsługiwać elektroniczne zwolnienia lekarskie, pobrać certyfikat ZUS itp.

2. Renty i emerytury – klient otrzyma podstawowe informacje na temat emerytur i rent, w tym dotyczące m.in.: 

  • rodzajów świadczeń,
  • warunków ich uzyskania,
  • zasad obliczania wysokości i wypłacania świadczeń,
  • warunków powodujących zawieszenie lub obniżenie wysokości świadczeń,
  • zasad obliczania kapitału początkowego,
  • zagadnień dotyczących koordynacji systemów ubezpieczeń społecznych w zakresie emerytur i rent,
  • zasad uzyskania jednorazowego odszkodowania za wypadek przy pracy.

3. Zasiłki – klient otrzyma informacje na temat świadczeń krótkoterminowych, w tym dotyczące m.in.: 

  • rodzajów zasiłków,
  • warunków ich uzyskania,
  • zasad obliczania wysokości i wypłacania świadczeń,
  • warunków powodujących zawieszenie lub obniżenie wysokości świadczeń,
  • zagadnień dotyczących koordynacji systemów ubezpieczeń społecznych w zakresie zasiłków,
  • rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej.

4. Informacje dla ubezpieczonych – klient otrzyma informacje dotyczące m.in.: 

  • rodzajów ubezpieczeń społecznych,
  • zasad podlegania tym ubezpieczeniom (w tym również ubezpieczeniu zdrowotnemu),
  • sposobu obliczania podstawy wymiaru składek i ich wysokości,
  • zasad zgłaszania do ubezpieczeń i wyrejestrowywania ubezpieczonych,
  • zasad uczestnictwa w otwartych funduszach emerytalnych,
  • kwestii dotyczących ubezpieczeń osób migrujących, w tym poświadczania przebytych okresów ubezpieczenia.

5. Informacje dla płatników – klient otrzyma informacje dotyczące obowiązków płatnika składek, w tym m.in.: 

  • zasad i terminów sporządzania i przekazywania dokumentów oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne,
  • zasad rozliczania konta płatnika składek oraz wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek,
  • możliwości udzielenia pomocy płatnikom w trudnej sytuacji finansowej, tj. odroczenie terminu płatności, rozłożenie płatności na raty, umorzenie,
  • zasad udzielania pomocy publicznej,
  • kwestii związanych z egzekucją należności na rzecz ZUS i innymi sankcjami wynikającymi z niewykonywania obowiązków z zakresu ubezpieczeń społecznych.

6. Informacje o świadczeniach rodzinnych – klient otrzyma informacje o: 

  • świadczeniu wychowawczym 500+,
  • RKO – rodzinnym kapitale opiekuńczym,
  • dofinansowaniu za pobyt dziecka w żłobku,
  • Dobrym Starcie – 300+.
Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakie są ograniczenia pracy w godzinach nadliczbowych?

Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna, chociaż podlega pewnym ograniczeniom. Przede wszystkim nie można jej wykonywać w nieograniczonym zakresie. Ponadto nie wszyscy pracownicy mogą świadczyć pracę w nadgodzinach.

Kiedy pracownik powinien otrzymać bezpłatny posiłek profilaktyczny?

Ze względu na warunki atmosferyczne występujące zimą, pracodawca ma szczególne obowiązki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Niektórym pracownikom musi zapewnić ciepłe posiłki. Nie ma możliwości, żeby pracodawca zwolnił się z obowiązku zapewnienia posiłku profilaktycznego.

LinkedIn, Pracuj.pl, własna baza, OLX, Just Join IT - które sposoby rekrutacji są najskuteczniejsze? [ANALIZA]

Przeanalizowano 4 miliony materiałów aplikacyjnych dla 14 branż wysyłanych na różnych kanałach rekrutacyjnych. LinkedIn, Pracuj.pl, własna baza, OLX, Just Join IT - które sposoby rekrutacji okazały się najskuteczniejsze? To wartościowe dane dla rekruterów.

Kto z menedżerów się wypali? Jak zauważać i jak przeciwdziałać wypaleniu [STRATEGIE]

40% menedżerów czuje się przemęczonych i przeciążonych obowiązkami. Dodatkowo aż 62% menedżerów pracuje średnio 2 godziny dłużej dziennie niż przed pandemią. Są oni w sposób szczególny narażeni na wypalenie zawodowe, które niesie wiele negatywnych skutków dla pracowników i pracodawców. Oto kilka sprawdzonych strategii dla menedżerów i organizacji przeciwdziałających wypaleniu.

REKLAMA

Podwyżki dla nauczycieli 2025 [Najnowsze wiadomości]

Jakie są najnowsze informacje w przedmiocie podwyżek dla nauczycieli w 2025 roku? Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie wynagrodzeń dla nauczycieli przewiduje 5% podwyżkę. Co na to ZNP? Dnia 17 lutego 2025 r. przedstawiciele ZNP spotkali się w MEN w celu przedstawienia własnych postulatów.

ZUS waloryzuje świadczenia. 1 marca rusza pierwsza transza wypłat emerytur i rent, ale pieniądze na koncie będą wcześniej

1 marca 2025 r. to ustawowy termin wypłaty przez ZUS zwaloryzowanych świadczeń emerytalno-rentowych. Coroczna waloryzacja jest przeprowadzana z urzędu. Oznacza to, że świadczeniobiorcy nie muszą składać wniosków o podwyższenie świadczenia.

Co grozi pracodawcy za zbyt niską temperaturę w miejscu pracy?

Przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy określają minimalne temperatury, w których praca może być wykonywana. Z tego powodu pracodawcy powinni zapewnić odpowiednie temperatury w pomieszczeniach pracy. W razie niezachowania odpowiedniej temperatury pracownik może odmówić wykonywania pracy.

Rabat na usługi telekomunikacyjne z tym stopniem niepełnosprawności

Rabat na usługi telekomunikacyjne z tym stopniem niepełnosprawności. Czy osoby niepełnosprawne mogą liczyć na rabat na usługi telekomunikacyjne? A co z dofinansowaniem do zakupu telefonu lub sprzętu elektronicznego?

REKLAMA

Wskaźnik waloryzacji emerytur 2025

Wskaźnik waloryzacji emerytur 2025 podano w Komunikacie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2025 r. w sprawie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Jest niższy niż zakładano. O ile wzrosną emerytury od 1 marca 2025 r.?

Dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników młodocianych w 2025 r.

Średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. w stosunku do 2023 r. wyniósł 103,6. Oznacza to, że w 2025 r. nie zmieniły się kwoty dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników.

REKLAMA