REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Code-collar workers. Nowi pracownicy, których wspiera sztuczna inteligencja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Code-collar workers to pracownicy, którzy używają sztucznej inteligencji w swojej pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Code-collar workers to pracownicy, którzy używają sztucznej inteligencji w swojej pracy. Nie są to programiści, lecz pracownicy różnorodnych działów – od marketingu, przez sprzedaż i finanse, do HR, którzy potrafią efektywnie wykorzystać AI w swoich codziennych zadaniach. 

Technologia kształtuje nie tylko sposób w jaki płacimy, komunikujemy się ale również wpływa na współczesny rynek pracy. Coraz ważniejsze staje się zrozumienie, w jaki sposób umiejętności obsługi narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI) wpływają na naszą efektywność. 

REKLAMA

Autopromocja

Sztuczna inteligencja to konieczność

Umiejętność pracy z AI staje się nie tylko atutem, ale wręcz koniecznością. Jak wynika z danych, na LinkedIn wzrasta liczba ogłoszeń o pracę wymagających umiejętności w obszarze sztucznej inteligencji lub generatywnej sztucznej inteligencji. W okresie od lipca 2021 r. do lipca 2023 r. ich liczba wzrosła ponad dwukrotnie. 

Niektóre kraje odnotowały jeszcze większe skoki w porównaniu z globalną średnią wynoszącą 2,2x – Wielka Brytania ze wzrostem 2,3x, podczas gdy Niemcy i Francja odpowiednio 2,6x i 2,8x.

Sztuczna inteligencja – kompetencje zawodowe w nowej erze

Wraz z rozwojem technologii i postępem transformacji cyfrowej, coraz więcej zawodów korzysta z narzędzi opartych na AI. Termin „code-collar workers” pojawia się w odpowiedzi na zmieniającą się dynamikę rynku pracy. Ci pracownicy różnią się od tradycyjnych „blue-collar workers”  (pracowników fizycznych) oraz „white-collar workers” (tradycyjnych pracowników umysłowych) umiejętnością efektywnego korzystania z narzędzi AI, co pozwala im nie tylko wykonywać swoje obowiązki szybciej i dokładniej, ale również podejmować świadome, oparte na danych decyzje biznesowe. 

Jest to tym bardziej ważne teraz, gdy ponad 50% firm planuje wdrożyć jakąś formę technologii AI jeszcze w tym roku. W praktyce, ​​ponad 250 milionów firm na świecie korzysta lub będzie korzystać ze sztucznej inteligencji w swojej działalności biznesowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marta Zalewska, CEO AI Teammate, agencji AI tworzącej wirtualnych asystentów pracowników i szkoląca z rozwiązań AI, podkreśla, że cyfrowa transformacja niesie ze sobą wzrost oczekiwań wobec pracowników. Szybki rozwój AI zmienia oblicze wszystkich sektorów, co prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na umiejętności związane z tą technologią ale również na zrozumienie jak sztuczna inteligencja może wpłynąć na biznes. Pracownicy potrafiący korzystać z narzędzi AI są aktywnie poszukiwani na rynku pracy, a ich umiejętności coraz bardziej doceniane. Dzięki AI pracownicy mogą zwiększać swoją produktywność, szybko analizować dane i wdrażać innowacyjne rozwiązania podnoszące sprzedaż.

Sztuczna inteligencja – umiejętności wygrywają

Tradycyjne metody rekrutacji, skupiające się głównie na edukacji i doświadczeniu, są coraz częściej krytykowane za swoją nieefektywność i ograniczenia, zwłaszcza gdy pomijają kluczowy element – umiejętności. Takie podejście zrodziło się z potrzeby ustrukturyzowania organizacji, lecz obecnie coraz więcej firm przekonuje się do płaskich struktur, które okazują się być bardziej efektywne.

Dane z LinkedIn obrazują, że od 2015 roku wymagane umiejętności na poszczególne stanowiska zmieniły się już o około 25%, a ten trend ma się nasilić na skutek rozwoju sztucznej inteligencji. 

Praca staje się coraz bardziej wielozadaniowa. Badania rynkowe potwierdzają ten trend: 71% pracowników przyznaje, że ich obowiązki wykraczają poza formalne opisy stanowisk, a 81% kadry kierowniczej zauważa, że praca realizowana jest w różnych obszarach funkcjonalnych. Badania Microsoftu pokazują, że 82% globalnych liderów uznaje, że w erze zdominowanej przez sztuczną inteligencję, pracownicy będą musieli nabyć nowe kompetencje. Kluczowe umiejętności, takie jak adaptacja do zmian, elastyczność oraz inteligencja emocjonalna, staną się niezbędne nie tylko dla specjalistów z dziedzinie AI, ale dla wszystkich, którzy będą wykorzystywać te technologie w swojej pracy (2023 Global human capital trends | Deloitte Insights).

Korzystanie z AI pomoże w rozwoju i zdobywaniu umiejętności – od technicznych, takich jak programowanie czy zrozumienie algorytmów, po analityczne czy zarządzanie projektami, szczególnie w kontekście wdrażania i monitorowania systemów AI. Kolejną umiejętnością jest krytyczne myślenie zdobywane w procesie ewaluacji wydajności systemów AI i interpretacji ich wyników. AI znacząco wpływa na rozwój kompetencji zawodowych, co może przynieść korzyści zarówno pracownikom, jak i organizacjom.

Sztuczna inteligencja – dynamika współpracy

Celem wirtualnych asystentów jest zwiększanie efektywności, a nie zastępowanie pracowników. Są przeznaczeni do wykonywania powtarzających się, analitycznych zadań, jednocześnie dając przestrzeń pracownikom na rozwój w obszarach kreatywnych i strategicznych. Ich rola polega na dostarczaniu ulepszeń, a nie kreowaniu zagrożeń.

Aws Naser, CTO AI Teammate, wierzy, że przyszłe miejsce pracy będzie miejscem gdzie łączą się umiejętności pracowników i wirtualnych asystentów. To współistnienie usprawni procesy. Sztuczna inteligencja będzie zarządzać zadaniami opartymi na danych, a ludzie skupią się na strategii, kreatywności i rozwiązywaniu złożonych problemów. W miarę rozwoju technologii możliwości wirtualnych asystentów będą rosły. Niedługo będziemy świadkami transformacji miejsc pracy, w kierunku tworzenia spersonalizowanych, dostosowanych do branży wirtualnych pracowników, zapewniających optymalną wydajność i jednoczesną zgodność z celami firmy.

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA