REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Code-collar workers. Nowi pracownicy, których wspiera sztuczna inteligencja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Code-collar workers to pracownicy, którzy używają sztucznej inteligencji w swojej pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Code-collar workers to pracownicy, którzy używają sztucznej inteligencji w swojej pracy. Nie są to programiści, lecz pracownicy różnorodnych działów – od marketingu, przez sprzedaż i finanse, do HR, którzy potrafią efektywnie wykorzystać AI w swoich codziennych zadaniach. 

Technologia kształtuje nie tylko sposób w jaki płacimy, komunikujemy się ale również wpływa na współczesny rynek pracy. Coraz ważniejsze staje się zrozumienie, w jaki sposób umiejętności obsługi narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI) wpływają na naszą efektywność. 

REKLAMA

Autopromocja

Sztuczna inteligencja to konieczność

REKLAMA

Umiejętność pracy z AI staje się nie tylko atutem, ale wręcz koniecznością. Jak wynika z danych, na LinkedIn wzrasta liczba ogłoszeń o pracę wymagających umiejętności w obszarze sztucznej inteligencji lub generatywnej sztucznej inteligencji. W okresie od lipca 2021 r. do lipca 2023 r. ich liczba wzrosła ponad dwukrotnie. 

Niektóre kraje odnotowały jeszcze większe skoki w porównaniu z globalną średnią wynoszącą 2,2x – Wielka Brytania ze wzrostem 2,3x, podczas gdy Niemcy i Francja odpowiednio 2,6x i 2,8x.

Sztuczna inteligencja – kompetencje zawodowe w nowej erze

Wraz z rozwojem technologii i postępem transformacji cyfrowej, coraz więcej zawodów korzysta z narzędzi opartych na AI. Termin „code-collar workers” pojawia się w odpowiedzi na zmieniającą się dynamikę rynku pracy. Ci pracownicy różnią się od tradycyjnych „blue-collar workers”  (pracowników fizycznych) oraz „white-collar workers” (tradycyjnych pracowników umysłowych) umiejętnością efektywnego korzystania z narzędzi AI, co pozwala im nie tylko wykonywać swoje obowiązki szybciej i dokładniej, ale również podejmować świadome, oparte na danych decyzje biznesowe. 

REKLAMA

Jest to tym bardziej ważne teraz, gdy ponad 50% firm planuje wdrożyć jakąś formę technologii AI jeszcze w tym roku. W praktyce, ​​ponad 250 milionów firm na świecie korzysta lub będzie korzystać ze sztucznej inteligencji w swojej działalności biznesowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Marta Zalewska, CEO AI Teammate, agencji AI tworzącej wirtualnych asystentów pracowników i szkoląca z rozwiązań AI, podkreśla, że cyfrowa transformacja niesie ze sobą wzrost oczekiwań wobec pracowników. Szybki rozwój AI zmienia oblicze wszystkich sektorów, co prowadzi do wzrostu zapotrzebowania na umiejętności związane z tą technologią ale również na zrozumienie jak sztuczna inteligencja może wpłynąć na biznes. Pracownicy potrafiący korzystać z narzędzi AI są aktywnie poszukiwani na rynku pracy, a ich umiejętności coraz bardziej doceniane. Dzięki AI pracownicy mogą zwiększać swoją produktywność, szybko analizować dane i wdrażać innowacyjne rozwiązania podnoszące sprzedaż.

Sztuczna inteligencja – umiejętności wygrywają

Tradycyjne metody rekrutacji, skupiające się głównie na edukacji i doświadczeniu, są coraz częściej krytykowane za swoją nieefektywność i ograniczenia, zwłaszcza gdy pomijają kluczowy element – umiejętności. Takie podejście zrodziło się z potrzeby ustrukturyzowania organizacji, lecz obecnie coraz więcej firm przekonuje się do płaskich struktur, które okazują się być bardziej efektywne.

Dane z LinkedIn obrazują, że od 2015 roku wymagane umiejętności na poszczególne stanowiska zmieniły się już o około 25%, a ten trend ma się nasilić na skutek rozwoju sztucznej inteligencji. 

Praca staje się coraz bardziej wielozadaniowa. Badania rynkowe potwierdzają ten trend: 71% pracowników przyznaje, że ich obowiązki wykraczają poza formalne opisy stanowisk, a 81% kadry kierowniczej zauważa, że praca realizowana jest w różnych obszarach funkcjonalnych. Badania Microsoftu pokazują, że 82% globalnych liderów uznaje, że w erze zdominowanej przez sztuczną inteligencję, pracownicy będą musieli nabyć nowe kompetencje. Kluczowe umiejętności, takie jak adaptacja do zmian, elastyczność oraz inteligencja emocjonalna, staną się niezbędne nie tylko dla specjalistów z dziedzinie AI, ale dla wszystkich, którzy będą wykorzystywać te technologie w swojej pracy (2023 Global human capital trends | Deloitte Insights).

Korzystanie z AI pomoże w rozwoju i zdobywaniu umiejętności – od technicznych, takich jak programowanie czy zrozumienie algorytmów, po analityczne czy zarządzanie projektami, szczególnie w kontekście wdrażania i monitorowania systemów AI. Kolejną umiejętnością jest krytyczne myślenie zdobywane w procesie ewaluacji wydajności systemów AI i interpretacji ich wyników. AI znacząco wpływa na rozwój kompetencji zawodowych, co może przynieść korzyści zarówno pracownikom, jak i organizacjom.

Sztuczna inteligencja – dynamika współpracy

Celem wirtualnych asystentów jest zwiększanie efektywności, a nie zastępowanie pracowników. Są przeznaczeni do wykonywania powtarzających się, analitycznych zadań, jednocześnie dając przestrzeń pracownikom na rozwój w obszarach kreatywnych i strategicznych. Ich rola polega na dostarczaniu ulepszeń, a nie kreowaniu zagrożeń.

Aws Naser, CTO AI Teammate, wierzy, że przyszłe miejsce pracy będzie miejscem gdzie łączą się umiejętności pracowników i wirtualnych asystentów. To współistnienie usprawni procesy. Sztuczna inteligencja będzie zarządzać zadaniami opartymi na danych, a ludzie skupią się na strategii, kreatywności i rozwiązywaniu złożonych problemów. W miarę rozwoju technologii możliwości wirtualnych asystentów będą rosły. Niedługo będziemy świadkami transformacji miejsc pracy, w kierunku tworzenia spersonalizowanych, dostosowanych do branży wirtualnych pracowników, zapewniających optymalną wydajność i jednoczesną zgodność z celami firmy.

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA