REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mutligeneracje na rynku pracy. Czego potrzebują?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mutligeneracje na rynku pracy. Czego potrzebują?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czego potrzebują mutligeneracje na rynku pracy? 6 na 10 zgodnie twierdzi, że stabilnego zatrudnienia.

Według raportu „Wielopokoleniowa siła w miejscu pracy”, przygotowanego przez Aplikuj.pl, dla 62 proc. kandydatów najważniejszym czynnikiem wpływającym na wybór pracodawcy jest stabilność zatrudnienia. Okazuje się, że w niepewnych czasach stała się ona istotniejsza nawet od atrakcyjnego wynagrodzenia. Mimo że główne oczekiwania wobec przyszłego miejsca pracy są takie same w przypadku wszystkich pokoleń, widoczne są wyraźne różnice w innych aspektach. Jakich? Na przykład Zetkom i Millenialsom bardziej zależy na hybrydowym lub zdalnym trybie pracy, z kolei przedstawiciele generacji X i Baby boomers zdecydowanie preferują stacjonarny. Co to oznacza dla rekruterów w kontekście przygotowywania oferty pracy?

REKLAMA

Autopromocja

Stabilność zatrudnienia i wynagrodzenie

REKLAMA

Kandydaci oczekują od przyszłego pracodawcy otwartości i przejrzystości już na pierwszym etapie rekrutacji. Ogłoszenia, które nie zawierają nazwy firmy lub w lakoniczny sposób prezentują zakres obowiązków, nie cieszą się sporym zainteresowaniem. Szczegółowy opis miejsca pracy, nawet w przypadku organizacji z ugruntowaną pozycją na rynku, to jednak nie wszystko. Dla zdecydowanej większości kandydatów dużą rolę odgrywają konkretne informacje dotyczące rodzaju oferowanej umowy oraz wysokości wynagrodzenia. Czynniki te zostały uznane za najważniejsze odpowiednio przez 62 i 58 proc. ankietowanych w ramach badania.

– Dotychczas bezpieczeństwo zatrudnienia było istotne przede wszystkim dla pokolenia baby boomers, czyli osób tuż przed emeryturą. Młodsze generacje przykładały większą wagę do takich kwestii jak wynagrodzenie czy atmosfera w pracy, zdając sobie sprawę z faktu, że funkcjonują na rynku pracownika i w razie problemów szybko mogą znaleźć nowe zatrudnienie. Podejście to zmieniły trzy czynniki: pandemia, inflacja i wojna za naszą wschodnią granicą. W niepewnych czasach wszyscy kandydaci – bez względu na wiek – oczekują od pracodawcy nie tylko satysfakcjonujących zarobków, lecz także stabilizacji. Dlatego tak ważne jest, by w ogłoszeniu o pracę uwzględnić zarówno widełki płacowe, jak i informację o formie zatrudnienia – mówi Magdalena Trojak, Aplikuj.pl.

Kandydaci cenią opinie innych o pracodawcy

Co ciekawe, nie ma istotnych różnic między pokoleniami, jeśli chodzi o kwestię sprawdzania pracodawcy. Zarówno Zetki jak i Baby boomersi szukają informacji o firmie, zapoznają się z recenzjami i komentarzami, a dopiero na podstawie analizy znalezionych treści podejmują decyzję o udziale w rekrutacji. Co trzeci kandydat uważa, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na wybór pracodawcy są… opinie. Odpowiedź tę wskazywano zdecydowanie częściej niż benefity pozapłacowe, dostęp do nowoczesnego sprzętu czy możliwość pracy zdalnej.

– Bez względu na to, którego pokolenia dotyczy rekrutacja, pracodawca musi dbać o swój wizerunek w sieci. Pierwszym miejscem kontaktu kandydata z firmą jest często właśnie ogłoszenie. Dlatego też nasza platforma daje możliwość dokładnego opisania organizacji, zaprezentowania szczegółowych informacji na temat oferty, dodania linku do strony internetowej, a także umieszczenia opinii z Google, którą kandydat może sprawdzić. To spora oszczędność czasu zarówno dla kandydata, jak i pracodawcy. Ten pierwszy ma wszystkie niezbędne informacje w jednym miejscu, co zdecydowanie ułatwia mu podjęcie decyzji o wysłaniu CV. Z kolei drugi może bez problemu realizować skuteczną strategię employer brandingową, która zwiększy zainteresowanie ofertami, a także w prosty sposób dostosować treść ogłoszenia do oczekiwań przedstawicieli poszczególnych pokoleń – dodaje Izabela Foltyn, Kierownik działu sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice między pokoleniami. Czego oczekują kandydaci?

REKLAMA

Ze względu m.in na szeroki zakres ochrony pracownika, poczucie bezpieczeństwa, płatny urlop oraz gwarantowane wynagrodzenie minimalne, można przypuszczać, że część kandydatów będzie preferować umowę o pracę. Jak wynika z badania blisko 60 proc. ogółu kandydatów w procesie rekrutacji jako najistotniejszą kwestię wskazało otwartość na rozmowę o wynagrodzeniu i rodzaju umowy. Jedynie w przypadku pokolenia wyżu demograficznego ten aspekt był najmniej istotny w całym procesie. Jednocześnie zainteresowanie stacjonarnym trybem pracy w określonych godzinach jest duże wyłącznie w przypadku pokoleń X i Baby boomers. Dla przedstawicieli generacji Y i Z spore znaczenie ma możliwość pracy hybrydowej lub całkowicie zdalnej. Jednocześnie są oni mniej chętni do pracy po godzinach.

– W trakcie pandemii pojawiały się głosy, że pracownicy pozostaną w domach, mimo możliwości powrotu do biur. I choć całkowita praca zdalna nadal bywa atutem dla niektórych, to kontakt z drugim człowiekiem okazał się dla wielu równie ważny. Dlatego też obecnie najpopularniejszym modelem jest tryb hybrydowy, zwłaszcza w przypadku Zetek i Millenialsów. Opcja ta nadal daje dużo swobody, a jednocześnie pozwala budować relacje z innymi pracownikami – tłumaczy Witold Królczyk, COO.

Czynniki wpływające na skuteczność rekrutacji pokoleniowej

Ogłoszenie o pracę powinno uwzględniać potrzeby typowe dla poszczególnych pokoleń. Na co rekruter musi zwrócić uwagę? Lokalizacja firmy ma znaczenie przede wszystkim dla pokolenia Z i Baby boomers. Jest to spowodowane wygodą i chęcią zaoszczędzenia czasu. Bliskość centrum, szybki dojazd, a nawet zorganizowana komunikacja do zakładu pracy to kwestie, które zdecydowanie warto podkreślić w ogłoszeniu.

Dla Zetek, a więc osób będących na rynku pracy zaledwie od kilku lat, a czasami nawet stawiających na nim swoje pierwsze kroki, niezwykle ważna jest jasna ścieżka rozwoju i awansu. Im starsze pokolenie, tym aspekt ten ma mniejsze znaczenie – głównie ze względu na zdobyte uprzednio doświadczenie i aplikowanie na wyższe stanowiska. W przypadku pokoleń X i Y – a więc osób wychowujących dzieci – istotne są elastyczne godziny pracy, które umożliwią zachowanie balansu między obowiązkami zawodowymi i prywatnymi.

– Podobnie jak kandydat nie powinien wysyłać jednego wzoru CV do wielu pracodawców, również warto by rekruter zadbał o dostosowanie treści ogłoszenia do oczekiwań potencjalnego pracownika.  W Aplikuj.pl stawiamy na możliwość tworzenia spersonalizowanych ofert, co w przypadku rekrutacji pokoleniowej jest kluczowe. Pracodawca może uwzględnić w ogłoszeniu tryb i rodzaj pracy, dopuszczalne formy zatrudnienia, a także benefity pracownicze oferowane przez firmę – czyli wszystkie elementy, które dla różnych kandydatów są bardzo ważne – podsumowuje Witold Królczyk.

 

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA