REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Energetyka i IT. Branże najbardziej proekologiczne – tak uważają ich pracownicy

Badanie „Ekobarometr – Zielono w biurze”
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy branży energetycznej i IT najwyżej oceniają starania proekologiczne firm, w których pracują. Relatywnie wysoka ocena dotyczy również dbałości o ekologię w miejscu pracy – biurze. Relatywnie, bo nawet w tych dwóch kategoriach oceny nadal pozostawiają duże pole do poprawy. To wyniki z raportu „Ekobarometr – Zielono w biurze”.

Wyniki zamieszczone w raporcie „Ekobarometr – Zielono w biurze” opublikowanym przez firmę doradczą Nuvalu Polska na podstawie cyklicznych badań realizowanych przez SW Research dostarczają nowego spojrzenia na temat tego, które branże wyróżniają się w kontekście ochrony środowiska, wprowadzania zrównoważonych praktyk i innowacji proekologicznych. Jednocześnie jest to cenny wkład w zrozumienie, które sektory gospodarki w Polsce są szczególnie zaangażowane w działania tego typu i jak są one postrzegane przez zatrudnione w organizacjach osoby. Jednym z ciekawszych wniosków jest właśnie duża różnica w ocenie firm i miejsca pracy pomiędzy branżami.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ostry kontrast sektorów branżowych 

Sektory sprzedażowy i marketingowy zdają się wypadać najsłabiej w oczach pracowników (ocena –37,3 na skali –100 do +100*). Najwyższe oceny odnotowane zostały w branżach IT oraz energetyki (ocena –10,8 na skali –100 do +100) – nadal jednak są one „na minusie”. Wysokie oceny IT i energetyki mogą wynikać z ich natury, gdzie innowacje i technologie często skupiają się na zrównoważonym rozwoju, dzięki czemu pracownicy są bardziej świadomi działań prowadzonych przez organizacje, w których pracują. 

 

 

Źródło zewnętrzne

* wynik liczony jako różnica pomiędzy ocenami 9–10 i 1–6 

Analizując oceny biur, pod kątem rozwiązań proekologicznych zauważane są podobne różnice między branżami, jak w analizie powyżej. Ponownie branże sprzedażowa i marketingowa wykazują zdecydowanie niższe zadowolenie (ocena –49,3 na skali –100 do +100*), co może sugerować, że w tych obszarach istnieje potrzeba intensyfikacji inicjatyw sprzyjających środowisku. I ponownie branże IT / energetyka oceniają swoje miejsca pracy najlepiej spośród przebadanych grup zawodowych (ocena –13 na skali –100 do +100).   

REKLAMA

 

 

Źródło zewnętrzne

 * wynik liczony jako różnica pomiędzy ocenami 9–10 i 1–6 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W obecnych czasach, w których zrównoważony rozwój i troska o środowisko są kluczowe, firmy odgrywają niezwykle istotną rolę w ochronie naszej planety. Wyniki badania wyraźnie wskazują, że niezależnie od przynależności do danej branży, polscy pracownicy biurowi wyrażają dużo negatywnych opinii na temat działań podejmowanych przez swoje firmy na rzecz ochrony środowiska – mówi Łukasz Wasilewski, członek zarządu Nuvalu Polska. 

IT i energetyka na plusie ekologicznym

W raporcie zamieszczone zostały również wyniki pokazujące poziom satysfakcji pracowników w przełożeniu na chęć polecania pracodawcy i pracy, a także w odpowiedzi na pytanie „Kocham swoją pracę”. W tej części badania można zaobserwować, że pracownicy z sektorów doradztwa, usług prawnych i finansowych są skłonni do polecenia swoich pracodawców (ocena –1,9 na skali –100 do +100*) oraz swoich biur (ocena –4,4 na skali –100 do +100), aczkolwiek suma ocen i tak pozostaje ujemna (ocena –11,7 na skali –100 do +100).  

Najmniej usatysfakcjonowaną grupą zawodową są ponownie branże sprzedaż i marketing (ocena –48,6 na skali –100 do +100), a także logistyka (ocena –34,7 na skali –100 do +100). Pracownicy ostatniej wymienionej grupy niechętnie polecają również swoich pracodawców (ocena –27,1 na skali –100 do +100), pod kątem rozwiązań 

 

 

Źródło zewnętrzne

* wynik liczony jako różnica pomiędzy ocenami 9–10 i 1–6 

Co ciekawsze – pracownicy z branż IT / energetyka są grupą, która pomimo stosunkowo wysokich ocen pracodawcy oraz biura, pod kątem działań proekologicznych chcieliby, aby same biura miały jeszcze więcej rozwiązań mających wpływ na ochronę środowiska (55,8% badanych z branży). Blisko 50% z nich uważa również, że pracodawca mógłby robić więcej w tym zakresie dla całej organizacji.  

Niski odsetek pracowników, którzy postrzegają swoją firmę jako niezaangażowaną lub mało zaangażowaną w działania proekologiczne, może wskazywać na różne problemy. Oczywiście dana organizacja może takie inicjatywy wspierać w niewielkim stopniu, natomiast w dużej mierze może to wynikać z braku komunikacji ze strony zarządu lub kierownictwa w zakresie podejmowanych inicjatyw na rzecz środowiska. Raport z badania może stanowić narzędzie, które pomoże zidentyfikować trendy i obszary wymagające dalszego wsparcia oraz rozwoju, aby przyspieszyć proces zmiany na bardziej ekologiczne i tworzyć satysfakcjonujące i przyjazne środowiska pracy we współpracy z samymi pracownikami organizacji – mówi Łukasz Wasilewski, CEO Nuvalu Polska.

Badanie „Ekobarometr – Zielono w biurze” powstało dzięki współpracy agencji badawczej SW Research i firmy doradczej Nuvalu Polska. Dane użyte we wnioskach i analizie pochodzą z 5 edycji badania „Ekobarometr”.  

Omawiane badanie może stanowić punkt wyjścia do podejmowania skonkretyzowanych kroków w celu poprawy działań proekologicznych w firmach i zwiększenia świadomości pracowników w tym temacie. Ostatecznie, dążenie do bardziej ekologicznej gospodarki wymaga współpracy i zaangażowania ze wszystkich branż i sektorów. Jednakże, te pozytywne wyniki w branżach IT i energetyki nie powinny spowodować, że inne branże zaniechają działań na rzecz środowiska. Wręcz przeciwnie, wyniki badania stanowią sygnał, że istnieje potrzeba wzmożonego zaangażowania w tej dziedzinie, szczególnie w branżach, które wypadają słabiej.

Nuvalu Polska jest firmą działającą na rynku nieruchomości komercyjnych w segmentach biurowym, handlowym, magazynowym i inwestycyjnym. Świadczy usługi: doradztwa; pośrednictwa; obsługi procesów wynajmu/sprzedaży nieruchomości; obsługa procesów renegocjacji i relokacji najemców; projektowania i aranżacji wnętrz dla klientów biznesowych.

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA