REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Status zakładu pracy chronionej - jak go uzyskać?

niepełnosprawność/fot. Fotolia
niepełnosprawność/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zakładem pracy chronionej jest pracodawca, któremu wojewoda przyznał ten status w formie decyzji administracyjnej. Podpowiadamy, jakie wymogi musi spełnić pracodawca, aby taki uzyskać.

Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych jest korzystne dla obu stron. Osoba niepełnosprawna podejmuje pracę, a pracodawca może liczyć na wsparcie przy zatrudnianiu osoby niepełnosprawnej oraz na zwolnienie od niektórych podatków i opłat. Jeśli firma zatrudnia więcej osób niepełnosprawnych, może starać się o uzyskanie statusu zakładu pracy chronionej. Przed złożeniem wniosku do urzędu wojewódzkiego należy sprawdzić, czy firma spełnia wymagania formalne.

REKLAMA

Autopromocja

Kto może wnioskować o status zakładu pracy chronionej?

O status prowadzącego zakład pracy chronionej może ubiegać się każdy pracodawca, który:

  • prowadzi działalność gospodarczą przez co najmniej 12 miesięcy,
  • zatrudnia nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
  • osiąga przez okres minimum 6 miesięcy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości:
    • co najmniej 50%, w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych stanowić muszą osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
    • co najmniej 30%, w przypadku gdy pracodawca zatrudnia osoby niewidome lub psychicznie chore, albo upośledzone umysłowo zaliczone do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
  • obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy chronionej muszą odpowiadać przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz muszą uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy oraz pomieszczeń higienicznosanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniać wymagania dostępności do nich;
  • musi zostać zapewniona doraźna i specjalistyczna opieka medyczna, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy

Zanim pracodawca wystąpi z wnioskiem o przyznanie statusu zakładu pracy chronionej, firmę obowiązkowo skontroluje Państwowa Inspekcja Pracy. Inspekcja sprawdzi, czy obiekty i pomieszczenia są dostosowane do szczególnych potrzeb pracowników niepełnosprawnych. Zasada ta nie dotyczy firm, które zatrudniają osoby niepełnosprawne jako pracowników ochrony.

Państwowa Inspekcja Pracy może co dwa lata sprawdzać zakład pracy. Oprócz kontroli okresowych są też kontrole okazjonalne. Kontrole są po to, aby sprawdzić, czy pracodawca utrzymuje warunki wymagane dla zakładu pracy chronionej.

Korzyści dla pracodawcy

Prowadzący zakład pracy chronionej tworzy zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, którego środki są przeznaczane na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej. Zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych jest prowadzony w formie rozliczeniowego rachunku bankowego środków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych tworzy się m.in. ze zwolnień:

  • z podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego,
  • z podatku od czynności cywilnoprawnych,
  • z opłat z wyjątkiem opłaty skarbowej i opłat o charakterze sankcyjnym,
  • z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (w pierwszym przedziale skali podatkowej).

Źródło:

Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Art. 107 ustawy o PPK - za niedokonanie wpłat do PPK grozi grzywna

Niewykonanie obowiązków związanych z wdrożeniem lub obsługą PPK może spowodować odpowiedzialność wykroczeniową pracodawcy albo osoby obowiązanej do działania w jego imieniu. Ściganie tych wykroczeń należy do zadań Państwowej Inspekcji Pracy. 

Zatrudnianie cudzoziemców. Co warto wiedzieć o pracownikach z Afryki?

Pracownicy z Nigerii, Kenii i Zimbabwe stają się istotnym wsparciem dla polskiego rynku pracy, szczególnie w sektorach wymagających wytrzymałości i tężyzny fizycznej, takich jak przemysł, logistyka, budownictwo. Proces legalizacji zatrudnienia, choć wymagający i czasochłonny, jest fundamentem długotrwałej współpracy, która pozwala skuteczne wypełniać luki kadrowe.

Uzupełniający urlop macierzyński coraz bliżej. Sejm przyjął poprawki do ustawy

Nowelizacja Kodeksu pracy trafi do Prezydenta. Sejm przyjął poprawki Senatu. Ustawa wprowadza uzupełniający urlop macierzyński do 8 albo do 15 tygodni dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu.

KRUS: Wyższe składki na ubezpieczenia w I kwartale 2025 r.

W I kwartale 2025 r. składki na ubezpieczenie w KRUS będą wyższe. Ustawowy termin uregulowania należnych składek za rolników, małżonków i domowników upływa z dniem 31 stycznia 2025 r.

REKLAMA

31 grudnia 2024 r. mija termin sporządzenia planu urlopów. Jak zaplanować urlopy wypoczynkowe na 2025 r.?

Plan urlopów na 2025 r. należy sporządzić do 31 grudnia 2024 r. Należy w nim uwzględnić wszystkie dni należnego urlopu wypoczynkowego. Wyjątek dotyczy urlopu na żądanie w wymiarze 4 dni. Pracodawca powinien podać plan urlopów do wiadomości pracowników.

Dni wolne od pracy w Niemczech w 2025 roku [wspólne i w poszczególnych landach]

Jak wypadają dni wolne od pracy i święta w Niemczech w 2025 roku, wielu już teraz się nad tym zastanawia planując urlop wypoczynkowy i inne wyjazdy np. do Polski. Niemcy pod tym względem są dość złożone, ponieważ wiele zależy od wewnętrznego prawa uregulowanego w danym landzie. Są obchodzone liczne święta regionalne, co wiąże się z niemiecką tradycją. Są jednak pewne wspólne regulacje i dni wolne, o czym poniżej.

Kodeks pracy: Pracownicy ujawnią nawzajem pensje. Do tej pory zezwalał na to SN. Teraz będzie przepis

Wynika to m.in. z tego przepisu, który niedługo pojawi się w Kodeksie pracy:

Zabójczo wysoki podatek od pensji albo zleceń grozi już od 8400 zł netto. Brutto to 11 879 zł

Po podwyżkach inflacyjnych coraz więcej osób jest zagrożonych podatkiem 32%. Niewielu z nas wie, że wynagrodzenie miesięczne brutto: 11 879 zł i netto 8 427,85 zł, jest dochodem granicznym między stawką 12% a 32%. Wiadomo, że niewielu z nas zarabia powyżej 8500 zł netto pensji podstawowej. Ale jak się uwzględni premie i zlecenia dodatkowe, to okaże się, że osób zagrożonych stawką 32% jest sporo. Pewnym ratunkiem może być wpłata przeszło 9000 zł na IKZE. Da to odpis podatkowy około 3000 zł. 

REKLAMA

Okazjonalna praca zdalna nie przechodzi na 2025 r. Co robić?

Okazjonalna praca zdalna niewykorzystana w 2024 r. nie przejdzie na 2025 r. Podobnie jest z urlopem opiekuńczym czy ze zwolnieniem z pracy z powodu działania siły wyższej. Mamy jeszcze czas w grudniu na wykorzystanie tych uprawnień.

Trzynasta pensja w budżetówce nie dla każdego!

W 2025 r. nie wszyscy pracownicy szeroko pojętej budżetówki otrzymają dodatkowe roczne wynagrodzenie, tzw. trzynastkę. Zatem kiedy, dla kogo i ile?

REKLAMA