REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego

Marta Jendrasik

REKLAMA

Podczas korzystania przez pracownika z urlopu wypoczynkowego mogą powstać okoliczności, które uprawniają pracodawcę do odwołania pracownika z tego urlopu. Pracodawca ma jednak obowiązek zwrotu kosztów powstałych w związku z tym odwołaniem.

Odwołanie pracownika z urlopu możliwe jest jedynie wyjątkowo, jeżeli jego obecność w zakładzie pracy jest konieczna ze względu na okoliczności, które nie były znane w chwili rozpoczynania urlopu wypoczynkowego (art. 167 § 1 k.p.). Jeżeli te okoliczności byłyby znane przed rozpoczęciem urlopu, wówczas najwłaściwsze byłoby przesunięcie terminu urlopu zgodnie z art. 164 § 2 k.p.

REKLAMA

REKLAMA

Ocena zasadności odwołania z urlopu należy do pracodawcy. Kwestionowanie jej przez pracownika może mieć miejsce jedynie przed sądem pracy.

Jak obliczyć urlop dla niepełnoetatowca >>

WAŻNE!

REKLAMA

Nawet jeżeli zdaniem pracownika odwołanie z urlopu jest nieuzasadnione, należy je traktować jako polecenie służbowe, a pracownik zobowiązany jest do niezwłocznego stawienia się w pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo do odwołania pracownika z urlopu dotyczy również urlopu na żądanie udzielonego zgodnie z art. 1672 k.p. Sąd Najwyższy dopuszcza możliwość, aby pracodawca odmówił żądaniu pracownika udzielenia urlopu ze względu na ochronę interesu pracodawcy (wyrok SN z 28 października 2009 r., II PK 123/09).

Przykład

Pracodawca udzielił kierownikowi działu kadr 4 dni urlopu na żądanie bezpośrednio po wykorzystaniu 14-dniowego urlopu. Jednak w związku z kontrolą PIP konieczne stało się odwołanie go z urlopu już drugiego dnia urlopu na żądanie. Postępowanie pracodawcy było prawidłowe, gdyż kierownik był jedyną właściwą osobą do udzielania wyjaśnień inspektorowi PIP.

Odwołanie pracownika z urlopu jest zatem możliwe m.in. w przypadku:

  • choroby pracownika, który zastępuję pracownika przebywającego na urlopie lub choroby innego pracownika,
  • konieczności usunięcia awarii lub prowadzenia akcji ratunkowej,
  • zewnętrznej kontroli ZUS, NIK czy US,
  • innych, strategicznych z punktu widzenia firmy, okoliczności nieprzewidzianych w chwili udzielania czy rozpoczynania urlopu.

Warto dodać, że jeżeli pracodawca wezwałby pracownika z urlopu tylko po to, aby wręczyć mu wypowiedzenie, wówczas takie działanie pracodawcy byłoby niedopuszczalne i może być potraktowane jako obejście art. 41 k.p., który zakazuje składania wypowiedzenia pracownikowi w czasie urlopu (wyrok SN z 9 lutego 1967 r., III PZP 22/66).

Skutki odwołania pracownika z urlopu

Dla pracownika skutkiem niewykonania polecenia pracodawcy i niestawienia się w zakładzie pracy na polecenie pracodawcy może być zastosowanie kary porządkowej (upomnienia lub nagany) lub rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem czy nawet bez wypowiedzenia z winy pracownika na podstawie art. 52 k.p.

W pewnych przypadkach niestawiennictwo pracownika w wyznaczonym przez pracodawcę czasie może rzeczywiście być uzasadnione, jak np. choroba lub względy komunikacyjne. Dlatego też pracodawca nie może oczekiwać od pracownika natychmiastowego stawiennictwa, jeżeli miejsce i okoliczności, w których znajduje się pracownik, mu na to nie pozwalają.


Ile kosztuje odwołanie pracownika z urlopu

Jeżeli na skutek odwołania z urlopu pracownik poniósł w związku z tym dodatkowe koszty, wówczas pracodawca ma obowiązek je pokryć (art. 167 § 2 k.p.). Należy pamiętać, że dotyczy to tylko tych wydatków, które pozostają w bezpośrednim związku z odwołaniem z urlopu.

Przedawnienie roszczenia o urlop wypoczynkowy >>

Kosztami pozostającymi w bezpośrednim związku z odwołaniem z urlopu będą zatem koszty:

  • niewykorzystanego pobytu na wczasach, w sanatorium, hotelu lub prywatnej kwaterze,
  • dokonanych opłat za czas niewykorzystanego pobytu w hotelu, w tym noclegów, posiłków, opłat za usługi rekreacyjne lub zabiegi lecznicze,
  • niewykorzystanego a wykupionego wyżywienia będącego elementem wczasów,
  • będące wartością wykupionych a niewykorzystanych fakultatywnych wycieczek w ramach zorganizowanego wyjazdu,
  • powrotu z miejsca pobytu do zakładu pracy i z powrotem, jeśli istnieje możliwość kontynuowania przerwanego już urlopu,
  • bezpośrednie wynikające z niewykorzystania pobytu na wakacjach przez członków rodziny pracownika, jeżeli ich powrót stał się konieczny.

Przykład

Pracownica samotnie wychowująca trójkę niepełnoletnich dzieci wyjechała na urlop, z którego została odwołana przez pracodawcę. W związku z koniecznością powrotu i brakiem możliwości zapewnienia dzieciom opieki, pracodawca będzie zobowiązany do zwrotu kosztów przejazdu również innych członków rodziny, w tym przypadku dzieci pracownicy.

Kosztami, których zwrotu pracownik nie może się domagać, będą koszty:

  • związane z przygotowaniem do wyjazdu (np. zakup pontonu na wyjazd),
  • zakupu żywności zamkniętej hermetycznie na okres wakacji albo sprzętu czy odzieży (np. do nurkowania),
  • utraconych korzyści, czyli tzw. lucrum cessans (np. wynagrodzenia, jakie miał otrzymać pracownik za prowadzenie kursu nurkowania podczas wyjazdu nad morze).

Przykład

Pracownik wyjechał z rodziną, tj. z żoną i dwójką dzieci na narty do Słowacji na 14 dni. W tym celu zakupił nowe narty oraz opłacił zorganizowany wyjazd. W ósmym dniu został odwołany z urlopu przez pracodawcę i sam wrócił do kraju. W związku z odwołaniem z urlopu pracodawca jest zobowiązany do zwrotu 50% wydatków poniesionych na wyjazd, tj. w wysokości proporcjonalnej do niewykorzystanego okresu z powodu odwołania, a także kosztów zakupu biletów powrotnych do kraju. Pracodawca nie będzie zobowiązany do zwrotu wydatków na zakup nart ani pobytu członków rodziny ze względu na zapewnienie opieki dzieciom przez żonę, która wraz z dziećmi do końca pozostała na urlopie.

Dokumenty potwierdzające poniesione koszty podlegające zwrotowi

Zwrotowi podlegają tylko te koszty, które zostaną w odpowiedni sposób udokumentowane np. w postaci: dowodów wpłaty, faktur, biletów, rachunków i innych, które mogłyby potwierdzić poniesione koszty. Jednak z pewnych powodów, np. kradzieży dokumentów na lotnisku, może się to stać niemożliwe.

Kontrola podczas urlopu wypoczynkowego pracownika >>

Zwrot kosztów i roszczenia

Wartość otrzymanego przez pracownika zwrotu nie jest przychodem ze stosunku pracy, a jedynie rekompensatą kosztów, a zatem nie będzie podlegać opodatkowaniu ani też oskładkowaniu. Ciężar udowodnienia poniesionych kosztów i ich wysokości leży po stronie pracownika, który swoich roszczeń może domagać się jedynie przed sądem pracy. Musi również pamiętać, że jego roszczenia przedawniają się z upływem 3 lat, licząc od momentu, kiedy stały się wymagalne.

Podstawa prawna:

Orzecznictwo:

  • wyrok SN z 28 października 2009 r. (II PK 123/09, OSNP 2011/11–12/148),
  • uchwała SN z 9 lutego 1967 r. (III PZP 22/66, OSNC 1967/6/100).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA