Ochrona życia i zdrowia pracowników
REKLAMA
Ochrona życia i zdrowia pracowników – oznacza zespół działań, jakie zobowiązany jest podjąć pracodawca w procesie pracy, które mają zapewnić pracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Ochrona życia i zdrowia pracowników to jedna z najważniejszych powinności, jakie przepisy Kodeksu pracy i licznych aktów okołoustawowych nakładają na podmiot zatrudniający. Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy zostało ujęte również w katalogu konstytucyjnych praw i wolności. Obowiązek ma charakter bezwzględny, dotyczy każdego pracodawcy, niezależnie od rodzaju prowadzenia działalności i sytuacji finansowej.
Na zakres obowiązków związanych z ochroną życia i zdrowia pracowników składa się m.in.:
- obowiązek dokonania oceny ryzyka zawodowego – tzn. rozmiaru ewentualnych zagrożeń występujących w danym środowisku pracy, na każdym stanowisku. Pracodawca musi poinformować swoich pracowników przed dopuszczeniem ich do świadczenia pracy o rodzajach czynników szkodliwych dla ich zdrowia oraz o innych uciążliwościach i niebezpieczeństwach występujących w środowisku pracy, wypadkach przy pracy i chorobach zawodowych, ich przyczynach i skutkach oraz o środkach zapobiegających takim zagrożeniom oraz sposobach stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej;
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat