REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty od szefa zmniejszą pensję

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firmy, walcząc o pracowników, oferują im nie tylko coraz wyższe płace, ale też wiele świadczeń dodatkowych: samochody, opiekę medyczną, bezpłatne zakwaterowanie itp. Podpisując kontrakt, warto jednak pamiętać, że większość z tych świadczeń zwiększa dochody, a zatem i płacony podatek. To zaś oznacza niższą pensję netto. Kto o tym zapomina, może przy pierwszej wypłacie przeżyć spory zawód.

- W ostatnim czasie, w związku z masowymi wyjazdami Polaków do pracy za granicę, pracodawcom coraz trudniej jest znaleźć kandydatów. Starają się więc zachęcić potencjalnych pracowników. Taką zachętą są najczęściej służbowe samochody, opieka medyczna, zakwaterowanie itp. - twierdzi Krzysztof Koślicki, ekspert podatkowy w BDO Numerica.

Dodaje, że świadczenia te będą prawie zawsze traktowane jako przychód ze stosunku pracy. W konsekwencji ich wartość będzie podlegała opodatkowaniu, jeśli możliwe będzie wyodrębnienie konkretnej kwoty, jaką ewentualnie można by przypisać danemu pracownikowi.

Przychód pracownika

Oferowanie dodatkowych świadczeń pracownikom zaczyna być normą. Decydując się na ich przyjęcie, trzeba wiedzieć, jak te prezenty od firmy rozliczać.

Adam Mariuk, ekspert firmy Deloitte, wyjaśnił, że pracodawca powinien zwrócić uwagę na ustalenie ewentualnego przychodu do opodatkowania oraz momentu jego rozpoznania. Odmiennie niż w przypadku świadczeń pieniężnych, przychód związany ze świadczeniami rzeczowymi powstaje wyłącznie, gdy te zostaną otrzymane przez pracownika - samo postawienie do dyspozycji nie wystarcza.

- Nie zawsze łatwe jest ustalenie wartości świadczenia - szczególnie przy prywatnym używaniu samochodów służbowych. Przepisy nie narzucają jednolitego rozwiązania i pracodawcy stosują różne metody naliczania wartości takiego przychodu - twierdzi Adam Mariuk.

Dodaje, że pracownik, który korzysta ze świadczeń niepieniężnych, powinien pamiętać, że koszt ubezpieczeń społecznych oraz zaliczek na podatek od tych świadczeń będzie pomniejszał - w większości przypadków - jego pieniężne wynagrodzenie netto.

- Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy pakiet świadczeń niepieniężnych jest duży w stosunku do wynagrodzenia pieniężnego - dodaje nasz rozmówca.

Opieka medyczna
Jednym z podstawowych świadczeń oferowanych pracownikom jest finansowanie opieki medycznej w prywatnych placówkach. Taka tendencja nie dziwi, gdyż od 2007 roku wydatki na opiekę medyczną można znów zaliczyć do kosztów.

Tomasz Rysiak, prawnik z kancelarii Magnusson, zwrócił uwagę na zmianę podejścia fiskusa do określenia przychodu z tytułu opłacania opieki medycznej w formie ryczałtu.

- Zgodnie z niekorzystnymi dla podatników, interpretacjami urzędów, u pracownika powstaje przychód do opodatkowania. W konsekwencji pracodawca powinien potrącić zarówno podatek, jak i składkę na ubezpieczenia społeczne w wysokości kwoty przypadającej na danego pracownika - przypominał Tomasz Rysiak.

Dodał, że pracodawca jest też uprawniony do zaliczenia wydatków na zapewnienie pracownikom prywatnej opieki medycznej w ciężar kosztów. Dotyczy to również wydatków ponoszonych przez pracodawców na inne świadczenia, pod warunkiem że spełniają one warunek pozostawania w związku z przychodem.

Koszt pracodawcy

Oferujący pracownikom dodatkowe świadczenia pracodawcy niewiele na tym tracą. Mogą poniesione wydatki w większości przypadków zaliczyć do kosztów podatkowych. Nie zawsze jednak tak będzie. Na ten aspekt zwrócił uwagę Krzysztof Koślicki.

- Nie w każdej sytuacji wydatki takie będą kosztami podatkowymi. Do ich kwalifikacji należy wziąć pod uwagę reguły ogólne, zgodnie z którymi kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT i odpowiednio art. 23 ustawy o PIT - tłumaczył Krzysztof Koślicki.

Dodał, że na pracodawcy zatem będzie spoczywał obowiązek wykazania związku pomiędzy poniesionymi wydatkami na te świadczenia a osiągniętymi lub ewentualnymi przychodami. Po spełnieniu tych warunków wydatki na świadczenia dla pracowników będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Za błędy odpowie szef
Hojni pracodawcy powinni pamiętać, że od 1 stycznia 2007 r. zostali obciążeni pełną i wyłączną odpowiedzialnością za zaniżenie lub nieujawnienie przychodów ze stosunku pracy swoich pracowników. Maciej Hadas, senior konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, podkreślił w rozmowie z nami, że pracownicy mogą się czuć komfortowo, ponieważ w przypadku braku potrącenia podatku przez pracodawcę to pracodawca, a nie pracownik, będzie musiał zapłacić zaległy podatek.

- W praktyce zdarza się, że pracownicy mają pretensje do pracodawców, gdy okazuje się, że pierwsza pensja jest niższa, gdyż pracodawca potrącił z wynagrodzenia pracownika podatek należny od wartości świadczenia rzeczowego. Pracodawcy, chcąc uniknąć takich nieporozumień, powinni w momencie oferowania pracownikom świadczeń dodatkowych uświadamiać im, że równowartość pieniężna takiego świadczenia będzie podlegała opodatkowaniu - radził Maciej Hadas.

Podkreślił także, że niekiedy wysokość kosztów ponoszonych przez pracodawcę na rzecz pracowników jest ustalana w sposób zryczałtowany i niezależny od liczby osób, z którymi te koszty się wiążą (np. impreza integracyjna, usługi medyczne, basen).

- Tym samym brak jest możliwości stwierdzenia, czy dane osoby otrzymały świadczenia. W takiej sytuacji nie występuje podstawa do uwzględnienia ich wartości w przychodach pracownika - podsumował ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA