REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty od szefa zmniejszą pensję

REKLAMA

Firmy, walcząc o pracowników, oferują im nie tylko coraz wyższe płace, ale też wiele świadczeń dodatkowych: samochody, opiekę medyczną, bezpłatne zakwaterowanie itp. Podpisując kontrakt, warto jednak pamiętać, że większość z tych świadczeń zwiększa dochody, a zatem i płacony podatek. To zaś oznacza niższą pensję netto. Kto o tym zapomina, może przy pierwszej wypłacie przeżyć spory zawód.

- W ostatnim czasie, w związku z masowymi wyjazdami Polaków do pracy za granicę, pracodawcom coraz trudniej jest znaleźć kandydatów. Starają się więc zachęcić potencjalnych pracowników. Taką zachętą są najczęściej służbowe samochody, opieka medyczna, zakwaterowanie itp. - twierdzi Krzysztof Koślicki, ekspert podatkowy w BDO Numerica.

Dodaje, że świadczenia te będą prawie zawsze traktowane jako przychód ze stosunku pracy. W konsekwencji ich wartość będzie podlegała opodatkowaniu, jeśli możliwe będzie wyodrębnienie konkretnej kwoty, jaką ewentualnie można by przypisać danemu pracownikowi.

Przychód pracownika

Oferowanie dodatkowych świadczeń pracownikom zaczyna być normą. Decydując się na ich przyjęcie, trzeba wiedzieć, jak te prezenty od firmy rozliczać.

Adam Mariuk, ekspert firmy Deloitte, wyjaśnił, że pracodawca powinien zwrócić uwagę na ustalenie ewentualnego przychodu do opodatkowania oraz momentu jego rozpoznania. Odmiennie niż w przypadku świadczeń pieniężnych, przychód związany ze świadczeniami rzeczowymi powstaje wyłącznie, gdy te zostaną otrzymane przez pracownika - samo postawienie do dyspozycji nie wystarcza.

- Nie zawsze łatwe jest ustalenie wartości świadczenia - szczególnie przy prywatnym używaniu samochodów służbowych. Przepisy nie narzucają jednolitego rozwiązania i pracodawcy stosują różne metody naliczania wartości takiego przychodu - twierdzi Adam Mariuk.

Dodaje, że pracownik, który korzysta ze świadczeń niepieniężnych, powinien pamiętać, że koszt ubezpieczeń społecznych oraz zaliczek na podatek od tych świadczeń będzie pomniejszał - w większości przypadków - jego pieniężne wynagrodzenie netto.

- Warto o tym pamiętać, zwłaszcza gdy pakiet świadczeń niepieniężnych jest duży w stosunku do wynagrodzenia pieniężnego - dodaje nasz rozmówca.

Opieka medyczna
Jednym z podstawowych świadczeń oferowanych pracownikom jest finansowanie opieki medycznej w prywatnych placówkach. Taka tendencja nie dziwi, gdyż od 2007 roku wydatki na opiekę medyczną można znów zaliczyć do kosztów.

Tomasz Rysiak, prawnik z kancelarii Magnusson, zwrócił uwagę na zmianę podejścia fiskusa do określenia przychodu z tytułu opłacania opieki medycznej w formie ryczałtu.

- Zgodnie z niekorzystnymi dla podatników, interpretacjami urzędów, u pracownika powstaje przychód do opodatkowania. W konsekwencji pracodawca powinien potrącić zarówno podatek, jak i składkę na ubezpieczenia społeczne w wysokości kwoty przypadającej na danego pracownika - przypominał Tomasz Rysiak.

Dodał, że pracodawca jest też uprawniony do zaliczenia wydatków na zapewnienie pracownikom prywatnej opieki medycznej w ciężar kosztów. Dotyczy to również wydatków ponoszonych przez pracodawców na inne świadczenia, pod warunkiem że spełniają one warunek pozostawania w związku z przychodem.

Koszt pracodawcy

Oferujący pracownikom dodatkowe świadczenia pracodawcy niewiele na tym tracą. Mogą poniesione wydatki w większości przypadków zaliczyć do kosztów podatkowych. Nie zawsze jednak tak będzie. Na ten aspekt zwrócił uwagę Krzysztof Koślicki.

- Nie w każdej sytuacji wydatki takie będą kosztami podatkowymi. Do ich kwalifikacji należy wziąć pod uwagę reguły ogólne, zgodnie z którymi kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT i odpowiednio art. 23 ustawy o PIT - tłumaczył Krzysztof Koślicki.

Dodał, że na pracodawcy zatem będzie spoczywał obowiązek wykazania związku pomiędzy poniesionymi wydatkami na te świadczenia a osiągniętymi lub ewentualnymi przychodami. Po spełnieniu tych warunków wydatki na świadczenia dla pracowników będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Za błędy odpowie szef
Hojni pracodawcy powinni pamiętać, że od 1 stycznia 2007 r. zostali obciążeni pełną i wyłączną odpowiedzialnością za zaniżenie lub nieujawnienie przychodów ze stosunku pracy swoich pracowników. Maciej Hadas, senior konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, podkreślił w rozmowie z nami, że pracownicy mogą się czuć komfortowo, ponieważ w przypadku braku potrącenia podatku przez pracodawcę to pracodawca, a nie pracownik, będzie musiał zapłacić zaległy podatek.

- W praktyce zdarza się, że pracownicy mają pretensje do pracodawców, gdy okazuje się, że pierwsza pensja jest niższa, gdyż pracodawca potrącił z wynagrodzenia pracownika podatek należny od wartości świadczenia rzeczowego. Pracodawcy, chcąc uniknąć takich nieporozumień, powinni w momencie oferowania pracownikom świadczeń dodatkowych uświadamiać im, że równowartość pieniężna takiego świadczenia będzie podlegała opodatkowaniu - radził Maciej Hadas.

Podkreślił także, że niekiedy wysokość kosztów ponoszonych przez pracodawcę na rzecz pracowników jest ustalana w sposób zryczałtowany i niezależny od liczby osób, z którymi te koszty się wiążą (np. impreza integracyjna, usługi medyczne, basen).

- Tym samym brak jest możliwości stwierdzenia, czy dane osoby otrzymały świadczenia. W takiej sytuacji nie występuje podstawa do uwzględnienia ich wartości w przychodach pracownika - podsumował ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

REKLAMA

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA