REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne - nowy obowiązek od 15 lutego 2024

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne - nowy obowiązek od 15 lutego 2024
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne mają nowy obowiązek od 15 lutego 2024 roku. Do tego terminu należy wdrożyć standardy ochrony małoletnich. Ustawodawca uznał, że konieczne jest wzmożenie ochrony małoletnich, szczególnie przed skrzywdzeniem, w tym związanym z przemocą czy przestępczością na tle seksualnym. Trzeba wiedzieć, że w hotelach czy w innych obiektach usług turystycznych w ramach praktyk zawodowych czy przyuczenia do wykonywania danego zawodu mogą być zatrudnieni młodociani - stąd też wprowadzenie tam standardów jest szczególnie ważne.

Podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne - nowy obowiązek od 15 lutego 2024 - standardy ochrony małoletnich

To szczególny środek ochrony dla młodocianych wprowadzony w związku z nowelizacją prawa rodzinnego i wdrożeniem przepisów przeciwko przestępczości na tle seksualnym, których ofiarą bardzo często padają dzieci. Podmioty takie jak: placówki oświatowe, opiekuńcze, wychowawcze, resocjalizacyjne, religijne, artystyczne, medyczne, rekreacyjne, sportowe lub związaną z rozwijaniem zainteresowań, do której uczęszczają albo w której przebywają lub mogą przebywać małoletni jak i podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, mają obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM), do 15 lutego 2024 roku. Wyżej wymienione podmioty miały na to 6 miesięcy, bowiem wtedy znowelizowano przepisy. Taki SOM powinien przybrać formę pisemną i być napisany zrozumiałym i przystępnym językiem, aby małoletni wiedział jak zachować się kiedy jego prawa zostały naruszone. Do kogo się zgłosić i jak zainicjować procedurę. W projekcie do uzasadnienia zmian podkreślono, że SOM mają na celu zniwelować zjawisko przestępczości w stosunku do małoletnich: (…) przeciwdziałanie im wymaga przedsięwzięcia środków o charakterze tak profilaktycznym jak i interwencyjnym ukierunkowanym na zawiadomienie właściwych organów oraz natychmiastową pomoc skrzywdzonemu, jego bliskim (o ile nie są krzywdzicielami) a także, w stosownych przypadkach, wsparcie otoczenia. Musi to znajdować odzwierciedlenie w omawianych procedurach, które tylko w ten sposób spełnią cel, który przyświeca ich wprowadzeniu.". Palcówki powinny udostępnić SOM np. na swojej stronie internetowej, umieścić w widocznym miejscu w swoim lokalu, w wersji zupełnej oraz skróconej. Co ważne, co najmniej raz na dwa lata należy należy dokonywać przeglądu procedury SOM. Dlaczego? Choćby z tego względu, że przepisy i realia się zmieniają. Oczywiście nie zmienia to faktu, że w tzw. międzyczasie procedura może być aktualizowana czy modyfikowana. Podmiot ją prowadzący ma w tym zakresie dowolność, bo wytyczne są dość generalne. 

REKLAMA

Autopromocja

Kim jest małoletni? Kim jest młodociany?

Małoletni to osoba, która nie ukończyła 18 roku życia lub uzyskała pełnoletność (wyjątek stanowi kobieta, która za zezwoleniem sądu wstąpi w związek małżeński po ukończeniu 16 lat). Taką definicję można wywieść z art. 10 § 1 i 2 Kodeksu Cywilnego. Należy jednak mieć na uwadze, że to nie zawsze jest tożsame z definicją nieletniego, np. na gruncie prawa wykroczeń czy prawa karnego, jak i np. definicją młodocianego na gruncie prawa pracy. Istotny jest więc kontekst w jakim chcemy zakwalifikować daną granicę wieku.

SOM w podmiotach świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego - wytyczne

Obowiązek wprowadzenia standardów mają podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego, w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich. W takich miejscach, SOM w sposób szczególny powinny być dostosowane do charakteru i rodzaju prowadzonych usług. W tych obiektach w standardach ochrony małoletnich powinny się znaleźć m.in. postanowienia zapewniające:

1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem podmiotu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich; 
2) zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie; 
3) zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu hotelarskiego lub korzystającego z usług turystycznych jest zagrożone; 
4) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę
małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego; 
5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów, 
zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.                       6) zasady przeglądu i aktualizacji standardów; 
7) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania 
standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności; 
8) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów 
do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania; 
9) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu 
wsparcia; 
10) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. 

Praca młodocianych w hotelach

Młodocianym w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465) jest osoba, która ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat. W Polsce dozwolone jest zatrudnianie młodocianych, jednak po spełnieniu kilku warunków. Generalnie młodociani mogą być zatrudnieni w ramach: przygotowania zawodowego, przyuczenia do wykonywania danej pracy w ramach szkoły branżowej do której uczęszczają, np. jako przyszli fryzjerzy, kelnerzy, mechanicy, pracownicy obsługi hotelowej czy w ramach gastronomii. W innym celu niż przygotowanie zawodowe, tj. młodociany może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę przy wykonywaniu lekkich prac.. Istnieją wprawdzie prace wzbronione młodocianym, jednak wyjątkowo zezwala się na zatrudnianie młodocianych w wieku powyżej 16 lat przy niektórych rodzajach prac wzbronionych młodocianym, jeżeli jest to niezbędne do odbycia przygotowania zawodowego młodocianych. Jednak musi się to odbywać ze szczególnym poszanowaniem BHP, w ściśle określonych w rozporządzeniu warunkach (np. liczba godzin takiej pracy - w zależności od specyfiki pracy). Przykładem są właśnie prace w warunkach mogących stanowić nadmierne obciążenie psychiczne, w szczególności prace pokojowych w domach wczasowych i turystycznych, pensjonatach i hotelach, w tym hotelach robotniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA