REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy trzeba poprawić błąd w świadectwie pracy, jeżeli pracownik nie wystąpił o jego sprostowanie

Agnieszka Romaniuk

REKLAMA

Wystawiliśmy pracownicy świadectwo pracy, w którym popełniliśmy błąd (nie podaliśmy okresu urlopu bezpłatnego, z którego korzystała pracownica w czasie trwania stosunku pracy). Pracownica nie zwróciła się o sprostowanie świadectwa pracy. Czy w tej sytuacji możemy z własnej inicjatywy wystawić poprawne świadectwo pracy? Jeżeli tak, to w jaki sposób powinno ono zostać przekazane osobie, której dotyczy?

Powinni Państwo wystawić nowe, poprawne świadectwo pracy z faktyczną (bieżącą) datą jego sporządzenia. Świadectwo to można przesłać pracownicy pocztą listem poleconym. Jednocześnie w dodatkowym piśmie kierowanym do pracownicy należy wyjaśnić powód sprostowania uprzednio wydanego świadectwa, zwracając się jednocześnie z prośbą o zwrot wcześniejszego świadectwa pracy zawierającego błąd.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Świadectwo pracy jest dokumentem zawierającym informacje, które mają wpływ na nabycie uprawnień pracowniczych u kolejnego pracodawcy oraz nabycie uprawnień z ubezpieczeń społecznych. Każdy pracodawca ma bezwzględny obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Powinien to zrobić niezwłocznie lub najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia zakończenia stosunku pracy (§ 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy...).

Przepisy prawa pracy nie regulują sytuacji, w jaki sposób powinien postąpić pracodawca, gdy popełni błąd w treści świadectwa pracy, a pracownik nie zwróci się o jego sprostowanie. Jednak wydanie świadectwa pracy zawierającego błędne informacje i niedokładności narusza zasadę rzetelnego i pełnego podawania w świadectwie pracy informacji wymaganych przez prawo. W tej sytuacji pracodawca, który zauważy swój błąd w wydanym świadectwie pracy, powinien wydać nowe świadectwo pracy z faktyczną datą jego wystawienia. Nowe świadectwo pracy nie powinno zawierać adnotacji typu „sprostowanie” lub „korekta”, gdyż wydaje się jedynie 2 dokumenty dotyczące zakończenia stosunku pracy: świadectwo pracy i odpis świadectwa pracy.

Wzór świadectwa pracy w sposób bezwzględny określił ustawodawca. Wzór ten jest sformalizowany, pozbawiony elementów ocennych i dowolnych (jakim byłoby umieszczenie na świadectwie słowa korekta/sprostowanie lub wyjaśnienie w informacjach uzupełniających, co zostało w nim sprostowane) i jest wiążący dla pracodawców. Ponieważ nawet przy sprostowaniu świadectwa pracy na wniosek pracownika ustawodawca nie przewidział nowej formy „świadectwo pracy – sprostowanie”, lecz nakazał wydanie nowego dokumentu, należy analogicznie, również w przypadku dokonania sprostowania przez pracodawcę bez wniosku pracownika, wydać nowy, poprawny dokument.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Jeśli zaistnieje konieczność sprostowania świadectwa pracy, trzeba wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy.

Jednocześnie pracodawca powinien sporządzić dodatkowe pismo kierowane do pracownika, wyjaśniające, na czym polega dokonane przez niego sprostowanie świadectwa pracy, wskazując jednocześnie, które punkty świadectwa zostały poprawione. Ponadto w piśmie tym pracodawca powinien poprosić pracownika o zwrot uprzednio wydanego świadectwa pracy. Jego zwrot zależy jednak jedynie od dobrej woli pracownika, gdyż żaden przepis prawa nie zobowiązuje pracownika do zwrotu lub zniszczenia nieaktualnego świadectwa pracy. W rezultacie pracownik może posiadać dwa świadectwa, którymi może się posługiwać. Nowe świadectwo pracy wraz z załączonym pismem wyjaśniającym powinno zostać wysłane za zwrotnym poświadczeniem odbioru.

WAŻNE!

Zwrot błędnego świadectwa pracy, które pracodawca sprostuje z własnej inicjatywy, zależy od dobrej woli pracownika.


REKLAMA

Pracodawca, który wydał nowe świadectwo pracy, stare świadectwo usuwa z akt osobowych i niszczy. Jednak Państwo, prostując z własnej woli błędne świadectwo pracy przez usunięcie wcześniej wydanego świadectwa i zniszczenie go, mogą narazić się na zarzut niewydania w terminie świadectwa pracy. Nie będą Państwo mieli bowiem żadnego wiarygodnego dokumentu potwierdzonego podpisem pracownicy (lub zwrotnego poświadczenia odbioru) potwierdzającego, że jest to sprostowanie wydanego „niezwłocznie” świadectwa pracy.

W sytuacji gdy pracodawca prostuje świadectwo pracy na wniosek pracownika (posiada wówczas podanie pracownika w tej sprawie) lub po orzeczeniu sądu (posiada wówczas orzeczenie) nie ma obaw zarzutu nieterminowego wydania świadectwa pracy. Dlatego najbezpieczniej dla Państwa będzie nie usuwać wydanego wcześniej błędnego świadectwa, tylko zachować je wraz z wystawionym prawidłowo świadectwem oraz pismem przesłanym pracownicy, wyjaśniającym powody zmiany świadectwa. Dodatkowo należy zachować dowód wysłania pracownicy zmienionego świadectwa, np. potwierdzenie nadania listu poleconego z tym świadectwem.

Poprawienie przez Państwa błędnego świadectwa zapobiegnie również ewentualnemu roszczeniu pracownicy o odszkodowanie w związku z wydaniem świadectwa o niewłaściwej treści i doznaniu wskutek tego szkody przez pracownicę (art. 99 § 2 Kodeksu pracy). Jeżeli nieprawdziwa informacja znajdująca się w świadectwie pracy okazała się wynikiem błędu po stronie pracodawcy, który z chwilą powzięcia o tym wiadomości niezwłocznie ją sprostował, wydając pracownikowi właściwe świadectwo pracy, pracownikowi pozostającemu bez pracy w związku z wadliwym świadectwem pracy nie przysługuje roszczenie o odszkodowanie z tego tytułu za czas nieuzasadnionego opóźnienia w zgłoszeniu żądania sprostowania świadectwa pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 24 marca 1975 r., I PR 28/75, OSNC 1976/1/14).

Wykroczeniem przeciwko prawom pracownika zagrożonym karą grzywny od 1000 zł do 30 000 zł jest jedynie niewydanie świadectwa pracy (art. 282 § 1 pkt 3 Kodeksu pracy). Wydanie błędnego świadectwa pracy lub niewydanie go w terminie może być jedynie zarzutem sformułowanym w wystąpieniu Państwowej Inspekcji Pracy podczas prowadzonej kontroli i objętym jej zaleceniami pokontrolnymi.

Podstawa prawna

  • art. 97 § 1, § 2, § 21, art. 282 § 1 pkt 3 Kodeksu pracy,
  • rozporządzenie wraz z załącznikiem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 ze zm.).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni?

Idą zmiany dla dawców krwi. Ile może być wolnego: jeden, dwa czy trzy dni? Petycja w sprawie nowelizacji ustawy o publicznej służbie krwi czeka na rozpatrzenie przez sejmową Komisję do Spraw Petycji. Zakłada ona dwie ważne dla krwiodawców i pracodawców zmiany.

Zmiany w składkach zdrowotnych przedsiębiorców od 2026 r.

Od 2026 r. rząd wprowadzi kolejne rozwiązania, które obniżą wysokość składki zdrowotnej dla większości przedsiębiorców. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 2025 r. będzie niższa składka zdrowotna od przedsiębiorców

Od 2025 r. część przedsiębiorców zapłaci niższą składkę, a przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej. Takie rozwiązania zakłada autopoprawka do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

REKLAMA

Narzędzia cyfrowe pozwalają osiągnąć lepszy work-life balance

Wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych w zakresie HR umożliwia firmie  usprawnienie wielu procesów. Natomiast z punktu widzenia pracownika daje lepiej organizować swoją pracę, realizować zadania oraz umożliwia znalezienie czasu na rozwój osobisty – uważa Dorota Dublanka, dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR. 

Do 30 listopada trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej. Dodatek wynosi 100 zł miesięcznie

Do 30 listopada 2024 r. trwa nabór wniosków o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. Można uzyskać dodatek w wysokości 100 zł miesięcznie.

Święty Mikołaj zarobi najwięcej. Jakiego wynagrodzenia może oczekiwać w Boże Narodzenie 2024 r.?

Przedświąteczne szaleństwo nabiera tempa. W tym okresie najwięcej zarobi Święty Mikołaj. Stawki dla Mikołajów są wyższe, gdy pracują na wigiliach firmowych i domowych zgromadzeniach, mniej zarobią w galeriach handlowych.

Staż pracy: W rządzie głos o ograniczeniach dla pracowników. Miała być korzystna nowelizacja Kodeksu pracy

Od 1 stycznia 2026 r. ma wejść w życie nowelizacja Kodeksu pracy, która pozwoli na nowo przeliczyć pracownikom staż pracy. Już pojawiają się propozycje ograniczenia korzyści wynikających z przeliczenia stażu pracy. Autorem ograniczeń jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii, które występuje przeciwko zwiększeniu kosztów dla przedsiębiorców (i w dużym stopniu urzędów) np. co do wypłaty nagród jubileuszowych czy urlopów wypoczynkowych w wymiarze 26 dni.

REKLAMA

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną

3 600 zł dofinansowania do pensji. Tyle może dostać pracodawca zatrudniający osobę niepełnosprawną. Jak uzyskać dofinansowanie? Od czego zależna jest wysokość dofinansowania? Czy każdy pracodawca otrzyma dofinansowanie?

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

REKLAMA