REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki związane z wdrożeniem systemu zgłaszania nieprawidłowości oraz ochrony sygnalistów

Robert Gniezdzia
Radca prawny
Chmielniak Adwokaci Spółka Partnerska Adwokatów i Radców Prawnych
Kancelaria prawna specjalizująca się w sprawach karnych gospodarczych i karnych skarbowych
Działania wdrażane przez przedsiębiorcę powinny pozwalać na anonimowe zgłaszanie nieprawidłowości.
Działania wdrażane przez przedsiębiorcę powinny pozwalać na anonimowe zgłaszanie nieprawidłowości.

REKLAMA

REKLAMA

Europejska Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia praw Unii przewiduje, aby przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 50 pracowników wdrożyli anonimowe kanały sygnalizowania nieprawidłowości a także, aby przyjęli mechanizmy zapewniające osobom dokonującym zgłoszenia ochronę przed działaniami odwetowymi.

Obowiązki wynikające z nowej dyrektywy można podzielić na kilka zasadniczych grup.

REKLAMA

Autopromocja

Wdrożenie kanałów pozwalających na anonimowe zgłaszanie nieprawidłowości

Pierwszą grupę obowiązków stanowić będą wszystkie te działania jakie musi przedsięwziąć organizacja, aby zaprojektować, uruchomić i udostępnić kanały pozwalające na anonimowe zgłaszanie nieprawidłowości. W ramach tych obowiązków przedsiębiorcy będą musieli zaprojektować nowe procesy wewnętrzne, właściwie opisać je językiem zrozumiałym i przyjętym w organizacji oraz zadbać o wewnętrzną spójność procesów zgłaszania nieprawidłowości z innymi procesami wewnętrznymi o charakterze compliance. Drugą grupą zagadnień będzie wybór optymalnych rozwiązań organizacyjnych, w tym rozwiązań technicznych gwarantujących z jednej strony pełną anonimowość osobom dokonującym zgłoszeń, ale również umożliwiających stały monitoring nad toczącymi się sprawami przy jednoczesnej efektywności kosztowej.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

Weryfikacja i analiza sygnałów

Kolejna grupa zagadnień obejmować będzie weryfikację i analizę tego, w jaki sposób będą obsługiwane spływające do organizacji sygnały oraz tego, w jakim trybie i przez kogo będą one następnie weryfikowane. Wiąże się to także z określeniem pewnych kryteriów brzegowych umożliwiających skierowanie sprawy na dalszy etap weryfikacji. Od prostych i błahych spraw, po te o najcięższym kalibrze. Przyjęcie wewnętrznych procedur w tym zakresie pozwoli nie tylko weryfikować i odpowiadać na sygnały o istotnym znaczeniu, ale także umożliwi sprawne zarządzanie procesem obsługi zgłoszeń. Może to nastręczać trudności gdyż nawet pozornie błahy sygnał może być wskazówką istnienia większego, dużo bardziej poważnego problemu. Wstępna ocena i weryfikacja meldunków nie może powodować, że ważne meldunki będą ginąć w gąszczu mniej istotnych spraw i zgłoszeń. Od tego może zależeć skuteczność całego przyjętego systemu. W tym miejscu niezbędnym będzie także podjęcie decyzji co do tego, czy organizacja będzie w stanie samodzielnie podołać nowym obowiązkom i czy będzie dysponowała odpowiednimi zasobami i kompetencjami, aby dokonywać właściwej weryfikacji meldunków. W niektórych przypadkach zgłoszenia mogą przecież dotyczyć poważnych przestępstw.

Organizacja powinna zastanowić się, i na koniec opisać, sposób kategoryzacji meldunków i postępowania w przypadku zgłoszenia nieprawidłowości o istotnym charakterze. To co będzie w danym przypadku mogło być uznane za istotne będzie zależało, w pewnym uproszczeniu, od związku jaki zachodzić będzie pomiędzy ujawnionymi przez sygnalistę okolicznościami a grożącymi firmie lub członkom zarządu sankcjami. Trzeba wskazać, że organizacja nie będzie mogła pominąć żadnego meldunku a każdy z sygnałów powinien zostać zweryfikowany z należytą starannością i uwagą. Ustalenie sposobu oceny poszczególnych sygnałów powinno zostać zweryfikowane pod kątem funkcjonującego w przedsiębiorstwie systemu zarządzania zgodnością. Warto bowiem wziąć pod uwagę wnioski płynące z działania systemu compliance oraz ocenę ryzyka organizacji. Konsekwencje zbagatelizowania zgłoszenia mogą w przyszłości przybierać różną formę, od nałożenia kar administracyjnych lub cofnięcia koncesji, aż po odpowiedzialność karną podmiotu zbiorowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ochrona sygnalistów przed działaniami odwetowymi

Ważną grupą obowiązków ciążących na przedsiębiorcach będzie zaplanowanie i wdrożenie mechanizmów zapewniających skuteczną ochronę osób zgłaszających nieprawidłowości przed działaniami odwetowymi. Sygnalista powinien być w sposób skuteczny chroniony przez działaniami odwetowymi jakie mogłyby być prowadzone przeciwko niemu. To niezwykle ważny temat, który będzie musiał zostać zakotwiczony w kulturze organizacyjnej przedsiębiorstwa a pośrednio kreować i wpływać na system wartości przyjęty w organizacji. Bez względu na przyjęte polityki organizacja, poczynając od najwyższego kierownictwa, musi być w stanie sprostać nowym wyzwaniom. Bez najwyższych standardów etycznych, transparentności i bez codziennego zaangażowania kierownictwa nawet najlepsze instrukcje wewnętrzne pozostaną iluzoryczne a ochrona przed działaniami odwetowymi jedynie zbiorem pobożnych życzeń.

Polecamy serwis: Sygnalista

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA