REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Menedżer i zakaz konkurencji (cz. 2)

Wojciech Dec

REKLAMA

Firma może zażądać od menedżera powstrzymania się od pracy nie tylko na rzecz podmiotów konkurencyjnych, ale na rzecz jakichkolwiek podmiotów trzecich. Zakaz konkurencji zarówno w okresie zarządzania firmą, jak i po odejściu od niej może zostać wzmocniony obowiązkiem zapłaty kary umownej.

W przeciwieństwie do umowy obowiązującej w okresie trwania stosunku pracy możliwe jest zastrzeżenie kary umownej na wypadek złamania zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Jednocześnie zarówno w tym wyroku, jak i w wielu innych sądy opowiadają się za możliwością miarkowania wysokości kary, czyli obniżenia jej przez sąd w stosunku do treści umowy ze względu na wartość zakazu oraz wysokość wynagrodzenia za jego przestrzeganie tak, aby kara umowna nie była rażąco wygórowana. Kodeks pracy przewiduje kilka okoliczności, których zaistnienie powoduje wygaśnięcie klauzuli zakazu konkurencji. Są to przede wszystkim upływ czasu, na jaki umowa została zawarta, ustanie przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji (np. zmiana profilu działalności przez byłego pracodawcę lub zaniechanie aktywności na rynku) oraz niewywiązywanie się przez pracodawcę z obowiązku wypłaty odszkodowania. Oczywiście strony mogą ponadto przewidzieć możliwość rozwiązania umowy za wypowiedzeniem, ale jeżeli tego nie zrobią faktycznie, nie istnieje możliwość skrócenia okresu jej obowiązywania. Szczególna sytuacja powstaje w przypadku, gdy pracodawca nie wywiązuje się z obowiązku zapłaty odszkodowania. Zgodnie z przepisami i potwierdzoną praktyką sądową w takim przypadku umowa nadal obowiązuje w zakresie obowiązku wypłaty odszkodowania, ale pracownika nie wiąże zakaz konkurencji. Taką wykładnię przepisów potwierdził Sąd Najwyższy w uchwale z 11 kwietnia 2001 r. (III ZP 7/01, OSNP 2002/7/155).

Kontrakt menedżerski to jednak nie zawsze umowa oparta na Kodeksie pracy. Często jest to umowa oparta na przepisach Kodeksu cywilnego na zasadzie swobody umów, mająca najczęściej charakter umowy zlecenia, o dzieło czy też nienazwanej umowy mieszanej. Menedżer wykonuje na podstawie takiej umowy swoje obowiązki, biorąc na siebie o wiele większą odpowiedzialność niż pracownik, ponieważ wykonuje je na swoje ryzyko. Co więcej takie ukształtowanie więzi między firmą a menedżerem pozwala stronom na bardzo swobodne kształtowanie łączących ich stosunków także w zakresie zakazu konkurencji. Jeśli tylko przepisy prawa i zasady współżycia społecznego się temu nie sprzeciwiają, strony mogą zawrzeć w umowie menedżerskiej postanowienia dotyczące zakazu konkurencji zarówno w okresie zarządzania firmą, jak i po rozwiązaniu takiej umowy. Przy takim zakazie konkurencji nie obowiązują ograniczenia wynikające z Kodeksu pracy. Firma może zażądać od menedżera powstrzymania się od pracy nie tylko na rzecz podmiotów konkurencyjnych, ale na rzecz jakichkolwiek podmiotów trzecich. Zakaz konkurencji zarówno w okresie zarządzania firmą, jak i po odejściu od niej może zostać wzmocniony obowiązkiem zapłaty kary umownej w wypadku naruszenia tego zakazu. Co więcej wysokość odszkodowania za zachowanie zakazu konkurencji i inne szczegółowe dane dotyczące zakresu zakazu muszą być bardzo precyzyjnie ustalone, gdyż w przeciwnym wypadku nie ma przepisów, które taką lukę mogłyby wypełnić.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA