Przestój ekonomiczny
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa o szczególnych rozwiązaniach dla pracowników i przedsiębiorców na rzecz ochrony miejsc pracy
Dnia 11 października 2013 r. Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla pracowników i przedsiębiorców na rzecz ochrony miejsc pracy związanych z łagodzeniem skutków spowolnienia gospodarczego lub kryzysu ekonomicznego. Ustawa została skierowana do Marszałka Senatu a następnie przekazana Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa upoważnia przedsiębiorstwa, których obroty w ciągu pół roku spadły o co najmniej 15%, do wprowadzenia przestoju ekonomicznego. Wprowadzenie przestoju ekonomicznego jest korzystne dla pracodawcy, gdyż pozwala obniżyć pracownikom wymiar czasu pracy, a także uzyskać bezzwrotną pomoc finansową.
REKLAMA
Przedsiębiorca na czas przestoju ekonomicznego może ubiegać się o dofinansowanie wynagrodzeń i opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne zatrudnianych przez siebie pracowników. Wynagrodzenie pracowników będzie wówczas finansowane częściowo przez pracodawcę, a częściowo przez Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Jego wysokość będzie równa co najmniej płacy minimalnej. Co więcej, pracodawca może również liczyć na dofinansowanie kosztów szkoleń dla pracowników w wysokości 80%. Wniosek o przyznanie świadczeń wraz z niezbędnymi do zawarcia umowy o wypłatę świadczeń dokumentami i oświadczeniami przedsiębiorca składa do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę tego przedsiębiorcy.
Zobacz również: Ustawa chroniąca miejsca pracy - przyjęcie projektu
Wydatki
Rząd przewiduje, że w 2013 r. przeznaczy na realizację nowej ustawy 200 mln zł z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i 50 mln zł z Funduszu Pracy. Corocznie kwoty te będą rosły, a w 2022 r. osiągną wysokość odpowiednio 248,1 mln zł i 62,0 mln zł.
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych |
Fundusz Pracy |
|
Rok |
Wydatki |
Wydatki |
2013 |
200,0 mln zł |
50,0 mln zł |
2014 |
204,6 mln zł |
51,2 mln zł |
2015 |
209,7 mln zł |
52,4 mln zł |
2016 |
215,0 mln zł |
53,7 mln zł |
2017 |
220,3 mln zł |
55,1 mln zł |
2018 |
225,6 mln zł |
56,4 mln zł |
2019 |
231 mln zł |
57,8 mln zł |
2020 |
236,6 mln zł |
59,1 mln zł |
2021 |
242,3 mln zł |
60,6 mln zł |
2022 |
248,1 mln zł |
62,0 mln zł |
Monitorowanie bezrobocia
Zgodnie z ustawą umowy o wypłatę świadczeń i umowy o dofinansowanie kosztów szkolenia pracowników mogą być zawierane do dnia 30 czerwca 2014 r. Oznacza to, że do końca czerwca 2014 r. ustawa ma być stosowana w sposób bezpośredni. Natomiast w terminach późniejszych będzie miała zastosowanie tylko wówczas, gdy stopa krajowego bezrobocia będzie wynosiła 7% lub gdy przekroczy tę granicę. Po dniu 30 czerwca 2014 r. minister właściwy do spraw pracy będzie prowadził na potrzeby Rady Ministrów miesięczny monitoring stopy bezrobocia na poziomie krajowym rozumianej jako procentowy udział liczby bezrobotnych w liczbie aktywnych zawodowo oraz będzie obliczał procentowe zmiany krajowej stopy bezrobocia w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W sytuacji gdy bezrobocie osiągnie granicę 7% o przyznaniu pomocy decyduje Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
WAŻNE!
Rada Ministrów nie wyda jednak rozporządzenia, jeżeli jego wydanie ograniczyłoby wykonywanie bieżących zadań w zakresie ochrony roszczeń pracowniczych finansowanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej finansowanych z Funduszu Pracy.
Polecamy także serwis: HRM
Przedsiębiorca – kto może skorzystać z pomocy?
Warto dowiedzieć się przede wszystkim o tym, kto dokładnie może wprowadzić przestój ekonomiczny. Ustawa dotyczy przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.):
- u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych, rozumianych jako sprzedaż towarów lub usług, liczony w ujęciu ilościowym lub wartościowym, łącznie nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 6 kolejnych miesięcy w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych z Funduszu, zwanego dalej „wnioskiem o przyznanie świadczeń”, do łącznych obrotów z analogicznych 6 miesięcy w okresie 12 miesięcy przed okresem 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku;
- który nie zalega w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz lub Fundusz Pracy, z wyjątkiem przypadku gdy:
- zadłużony przedsiębiorca zawarł umowę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowo opłaca raty lub korzysta z odroczenia terminu płatności albo
- zaleganie w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz lub Fundusz Pracy powstało w okresie spadku obrotów gospodarczych, o którym mowa w pkt 1, a przedsiębiorca dołączył do wniosku o przyznanie świadczeń plan spłaty zadłużenia uprawdopodabniający poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy i pełną spłatę zaległości w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz lub Fundusz Pracy, wraz z kopią wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o rozłożenie na raty należności z tytułu tych składek lub o odroczenie płatności tych składek;
- wobec którego nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości, o których mowa w art. 11, art. 12 ust. 2 lub art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2012 r. poz. 1112, z późn. zm.).
Zadaj pytanie: Forum Kadry
Wyłączenia – kto nie może skorzystać z pomocy?
Należy zwrócić uwagę na fakt, że nie zawsze wyżej określone podmioty będą mogły skorzystać z pomocy. Ustawa wymienia dwa przypadki, kiedy skorzystanie z omawianej pomocy jest niemożliwe. Pomoc uregulowana nową ustawą to pomoc de minimis, którą przedsiębiorca może otrzymać na świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy pracowników, z wyłączeniem pracowników, dla których otrzymał pomoc de minimis:
- na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy dla bezrobotnego ze środków Funduszu Pracy w okresie obowiązywania umowy zawartej z pracownikiem na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675 i 829) lub
- na wyposażenie lub doposażenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w okresie obowiązywania umowy zawartej z pracownikiem na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.).
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat