| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak angażować zespół do rozwiązywania problemów?

Jak angażować zespół do rozwiązywania problemów?

Skuteczne angażowanie zespołu wymaga nie tylko doświadczenia, ale i zrozumienia przed jakim problemem stoimy jako zespół. Największą pułapką w tej sytuacji jest zbytnie zawężenie problemu czyli pytanie zespołu: Czy robimy to czy robimy coś innego. Doświadczenie dowodzi, że im szerzej sformułujemy problem tym jest większa szansa, że zespół zaangażuje się w jego rozwiązanie.

Znajdź wspólną potrzebę

Po trzecie, opisuj problem jako dystans pomiędzy tym, gdzie dzisiaj jesteś z zespołem, a tym, gdzie chcesz być za określony czas. Waszym celem jest pokonanie tej drogi bez względu na jej długość oraz zawiłości po drodze. Jeżeli docelowy stan nie pokrywa się z tym, czego chce grupa, którą planujesz zaangażować w proces, spróbuj poszerzyć definicję problemu w taki sposób, aby znaleźć wspólną potrzebę — zarówno zespołu, jak i Twoją jako lidera

Postawiony cel „zredukować zatrudnienie o 30%” można sformułować szerzej: Chcemy w pierwszej kolejności osiągnąć planowany zysk roczny. Zastanówmy się, jakie działania przychodowe i kosztowe możemy podjąć, aby ten cel osiągnąć.

Nie ,,wytykaj palcem''

Po czwarte, staraj się unikać wskazywania, że potencjalną przyczyną problemu jest brak umiejętności, wiedzy, doświadczenia lub motywacji zespołu, który zamierzasz zaangażować w rozwiązanie danej kwestii.

Zapisz problem

Po piąte, zapisz problem, przed którym stoisz. Przelanie myśli na papier pozwoli Ci upewnić się, o co rzeczywiście chodzi oraz przyjrzeć się notatce kolejnego dnia. Jeżeli się okaże, że dany problem nadal jest dla Ciebie ważny, pora go rozwiązać razem z pracownikami.

Kiedy decydujesz się jako szef zastosować dyrektywną decyzję, sprawdź, czy Twoi ludzie oczekują jej od Ciebie, czy raczej chcą włączyć się w dyskusję w tej sprawie.

Autor: Robert Zych - współwłaściciel firmy szkoleniowej Kontrakt OSH. Autor książek: „Lider sprzedaży", „Gen Sprzedawcy”, „Szef w roli coacha” „Klient w centrum uwagi”,  „Szef w relacji z zespołem” oraz najnowszej - „Szefie, angażuj zespół” .

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W DOKUMENTACJI PRACOWNICZEJ 2019

reklama

Ostatnio na forum

PPK

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »