REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prozdrowotne i prorodzinne programy dla pracowników. / Fot. Fotolia
Prozdrowotne i prorodzinne programy dla pracowników. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej polskie firmy wprowadzają prozdrowotne i prorodzinne programy dla pracowników. Zdrowy i wypoczęty, skutecznie łączący życie zawodowe z prywatnym pracownik jest bardziej zaangażowany w pracę i efektywniej wykonuje swoje obowiązki. Corporate wellness zyskuje więc na znaczeniu.

Na zdrowie pracownikom

W zdrowym ciele zdrowy duch oraz…zaangażowany i efektywny pracownik. Firmy coraz chętniej angażują się w programy prozdrowotne i prorodzinne dla swoich kadr, a idea corporate wellness wpisuje się na stałe w strategię zarządzania kapitałem ludzkim w organizacjach.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród czynników odpowiedzialnych za choroby cywilizacyjne XXI wieku w czołówce znajdują się: brak ruchu, nieodpowiednia dieta oraz stres, które mają zwykle związek z naszą pracą. Praca pochłaniająca dużą część naszego życia to często siedzenie bez ruchu przy biurku, nieregularne podjadanie szybkich i niezdrowych przekąsek oraz stresujące zadania, szef, projekty czy atmosfera.

W rezultacie, zaniedbujący swoją kondycję psychofizyczną pracownicy sukcesywnie tracą nie tylko pogodę ducha, ale i zaangażowanie oraz motywację, co nierzadko przekłada się zmniejszoną wydajność oraz rosnącą absencję chorobową. Na szczęście, pracodawcy dostrzegają powiązanie zdrowia oraz równowagi pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym pracowników z wydajnością firmy.

Rekomendowany produkt: Personel i Zarządzanie

REKLAMA

Corporate wellness zyskuje na znaczeniu

Pozytywny wpływ programów prozdrowotnych ma swoje potwierdzenie w badaniach. Zgodnie z raportem firmy badawczej Nielsen, która w 2014 roku przeprowadziła badanie efektywności polityki prozdrowotnej organizacji, 69 proc. pracowników objętych programem corporate wellness uważa, że przekłada się on bezpośrednio na większą satysfakcję z pracy. Pracownicy firm posiadających program prozdrowotny dbają o dobre odżywianie (potwierdza to 60 proc. ankietowanych) i twierdzą, że działania prozdrowotne pracodawcy przekładają się na lepszą kondycje zdrowotną podwładnych (61 proc. ankietowanych). – Efektywność pracowników uwarunkowana jest wieloma czynnikami, między innymi ich stanem zdrowia, zarówno psychicznym jak i fizycznym, oraz poziomem koncentracji, satysfakcji z pracy czy motywacji. Pracodawca ma znaczący wpływ na większość z tych czynników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na FORUM

Dlatego, w interesie firmy, oraz zatrudnionych w niej osób, jest zapewnienie takich warunków pracy, w których pracownicy będą mogli maksymalnie wykorzystać swój potencjał i rozwinąć skrzydła - komentuje Magda Dybska-Tabor, Dyrektor HR Danone Sp. z o.o. Firma Danone traktuje politykę prozdrowotną jako jeden z priorytetów zarządzania zasobami ludzkimi wpisując ją w strategię „Wiarygodne zdrowie”. W ramach strategii realizuje tworzony przez pracowników program „Danone dla zdrowia”. Program uwzględnia budowanie świadomości na temat zdrowego odżywiania – na terenie firmowego sklepu i stołówki wprowadzono zdrowe dania i przekąski, pracownicy mają też możliwość komponowania własnych sałatek. Wszyscy pracownicy Danone wraz z ich rodzinami są też objęci szeroką opieką medyczną, uwzględniającą m.in. finansowanie szczepień przeciwko grypie czy prywatny poród zatrudnionej kobiety. Firma edukuje ponadto swoich pracowników w kierunku zdrowego trybu życia np. podczas szkoleń czy konkursów edukacyjnych oraz zachęca do aktywności fizycznej oferując atrakcyjne pakiety sportowe i organizując wydarzenia sportowe takie jak turnieje w piłkę nożną czy treningi dla biegaczy. Mogą oni też korzystać z porad dietetycznych.

Na przekór absencji

Polacy znajdują się w czołówce państw europejskich pod względem liczby godzin przepracowanych w tygodniu. Poza pracowitością, są też według statystyk jednymi z najbardziej zestresowanych pracowników. To właśnie stres oraz zła kondycja psychiczna są coraz częściej głównymi przyczynami absencji chorobowej, która stanowi ogromne, liczone w miliardach złotych, koszty zarówno dla pracodawcy, jak i dla państwa. Wprawdzie, według danych ZUS, w porównaniu z I półroczem 2013 r. liczba zaświadczeń spadła o 8,2 proc., natomiast liczba dni absencji o 3,6 proc. – nadal jednak stanowi poważny problem dla wielu firm. – Absencja chorobowa nie tylko przekłada się na bezpośrednie koszty dla pracodawcy związane z dodatkowymi wydatkami np. na zastępstwa czy nadgodziny realizowane przez kadrę zastępczą, ale działa też demotywująco i dezorganizująco na pracę całego zespołu.

Wellness w firmie (1)

Spadek efektywności zespołu z kolei obniżona produktywność firmy – komentuje Dorota Terajewicz – Ekspert ds. Personalnych z Volkswagen Bank Polska. Firma ograniczyła problem absencji chorobowej dzięki realizacji „Akademii Zdrowia” docenionej przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami certyfikatem HR Najwyższej Jakości. W promocji inicjatywy brali udział sami pracownicy, którzy upowszechniali wśród całej kadry programy profilaktyczne „Zdrowa Kobieta” oraz „Zdrowy Mężczyzna” – coroczne przeglądy zdrowia dostosowane do indywidualnych potrzeb, wieku i płci pracownika. Firma zorganizowała również na terenie Banku cykl seminariów edukacyjnych na temat m.in. zasad prowadzenia zdrowego stylu życia, zapobiegania chorobom osób aktywnych zawodowo, ergonomii pracy czy metod pokonywania niezdrowych nawyków. „Akademia Zdrowia” uwzględniała ponadto treningi i mecze skoncentrowane wokół różnych dyscyplin sportowych. Dzięki działaniom podjętym w ramach „Akademii Zdrowia” po roku Volkswagen Bank odnotował zmniejszenie wskaźnika absencji chorobowej o 1 punkt procentowy. Uruchomienie projektu postrzegane jest także jako z jeden z czynników przyczyniających się do wzrostu poziomu zaangażowania, mierzonego indeksem zadowolenia Pracowników.

Firma przyjazna rodzinie

Ważną częścią corporate wellness staje się w ostatnim czasie zapewnienie pracownikom równowagi pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym. W związku z tym organizacje budują i wdrażają coraz bardziej rozbudowane programy prorodzinne stanowiące odpowiedź na potrzeby i oczekiwania pracowników wobec pracodawców. - Wiem jak bardzo wymagające jest pogodzenie obowiązków zawodowych z rodzinnymi, i jak ważna może być rola pracodawcy we wspieraniu pracownika. Stawiając na komfort pracy zatrudnionych w Link4 rodziców jednocześnie zauważamy, iż działania te przynoszą obopólne, wymierne korzyści. Rodzice są bardziej zaangażowani w pracę i  czują się spełnieni w każdym z ważnych dla nich obszarów życia – Krystyna Matysiak, Dyrektor Pionu HR – Członek Zarządu w Towarzystwie Ubezpieczeniowym Link4.

Firma dba o przestrzenie biurowe dedykowane najmłodszym (kącik zabaw, przewijaki, pokój wypoczynku), jak również o wsparcie psychologiczne i budowanie wiedzy wychowawczej rodziców poprzez organizację szeregu warsztatów poświęconych np. chustowaniu niemowląt, roli ojca w rodzinie czy bajkoterapii. Link4 przygotowuje też imienne wyprawki z okazji narodzin dziecka czy spersonalizowane prezenty na Dzień Dziecka. Dużym zainteresowaniem wśród rodziców pracujących w Link4 cieszy się dzień wolny z okazji rozpoczęcia roku szkolnego, który można wykorzystać na towarzyszenie dziecku w pierwszych dniach szkoły czy przedszkola oraz firmowy piknik rodzinny. Firma zorganizowała również dzień otwarty dla dzieci, podczas którego pociechy miały okazję poznać bliżej środowisko pracy rodziców. Program RodzinaLink4 został doceniony przez Parę Prezydencką RP, która przyznała Link4 główną nagrodę w konkursie „Dobry Klimat dla Rodziny”.

Kapitał ludzki to główna wartość organizacji – warto więc należycie o niego dbać i inwestować w jego dobrą kondycję, motywację i satysfakcję z pracy. Wszelkie koszty ponoszone przez pracodawcę na rzecz polityki prozdrowotnej czy prorodzinnej zwracają się bowiem z nawiązką. Wartością dodaną dla pracodawcy wdrażającego corporate wellness w swojej firmie są nie tylko realne korzyści finansowe, ale i wzmocnienie wizerunku pracodawcy z wyboru, do którego chcą aplikować najlepsi.

Działania prozdrowotne w zakładzie pracy korzyścią dla pracodawcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

REKLAMA

Jeden przepis a takie znaczenie: plan urlopów 2026. Pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP?

Zbliża się koniec 2025 r., a to oznacza wiele podsumowań, pracy i planów dla pracowników, pracodawców i działów Kadr. Okazuje się, że w Kodeksie Pracy jest jeden przepis, który ma duże znaczenie jeżeli chodzi o plan urlopów na 2026 r. Działy HR, pracownicy i pracodawcy - pamiętacie o tym wyjątku z KP? Warto wiedzieć jakie zasady obowiązują przy planowaniu urlopu wypoczynkowego w 2026 r.

BHP. Oceny ryzyka ergonomicznego: RULA, REBA czy OWAS – którą metodę oceny ergonomii wybrać?

Choroby układu mięśniowo-szkieletowego, zwane w terminologii branżowej jako (MSD - musculoskeletal disorder) stały się w Polsce cichą epidemią, odpowiadającą za miliony dni absencji chorobowej rocznie. Dla pracodawcy oznacza to nie tylko koszty zwolnień lekarskich, ale coraz częściej – pozwów o odszkodowania za choroby zawodowe lub wypadki przy pracy.

Praca zdalna: od stycznia 2026 r. nowe stawki [KOMUNIKAT]

Wydano ważny komunikat dla pracowników zdalnych, który określa zasady finansowe w zakresie pracy zdalnej na rok 2026 r. Ten komunikat wprawdzie nie dotyczy wszystkich pracowników, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązują regulacje w tej materii, aby móc wyegzekwować czy zweryfikować jak funkcjonuje to w miejscu zatrudnienia.

ZUS ogłasza: od stycznia 2026 r. ZUS rozszerza tą usługę. Co, kiedy i dla kogo?

Chcesz sprawnie załatwić sprawę w ZUS? Zarezerwuj wcześniej wizytę w ZUS. Zakład Ubezpieczeń Społecznych od stycznia 2026 roku rozszerza usługę w swoich placówkach i zachęca klientów do kontaktu online. Na co można liczyć?

REKLAMA

Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA