REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wellness w firmie (2)

Beata Dyraga
Wellness w firmie (2). /fot. fotolia
Wellness w firmie (2). /fot. fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Największym problemem pracodawców jest współcześnie bierna obecność pracowników w pracy. Nieobecność fizyczną można łatwo zauważyć. Tymczasem nieobecność w pracy duchem jest już dużo trudniej wykryć. Jak walczyć z tym zjawiskiem?Jaki wpływ na zaangażowanie i efektywność pracy ma polityka wellness w firmie?

Jak poradzić sobie z bierną obecnością pracowników?

Jakiś czas temu największą konsekwencją finansową związaną z niedyspozycją pracownika były koszty jego absencji lub fluktuacji – gdy konieczna jest wymiana w przypadku dużych problemów zdrowotnych czy braku kompetencji. Obecnie pracodawcy powoli odkrywają, że największą bolączką naszych czasów jest tzw. bierna obecność. O ile nieobecność fizyczna jest widoczna i mierzalna, nieobecnych duchem zauważyć znacznie trudniej.

REKLAMA

Autopromocja

Bierna obecność (ang. presenteeism) to określenie stanu, w którym pracownik jest fizycznie obecny w pracy, ale nie jest w pełni efektywny z powodu osłabionej kondycji psychicznej lub fizycznej. Jako główne przyczyny biernej obecności podawane są problemy mentalne, czyli niemożność skupienia, myślenie o problemach osobistych, chaos w głowie itp. Na drugim miejscu wymienia się problemy z kręgosłupem, które są już plagą naszych czasów, i bóle głowy. Jako trzecią przyczynę przywołuje się problemy gastryczne.

Bierna obecność skutkuje obniżeniem wydajności pracy pracownika nawet o 40 proc. Okazuje się ona znacznie kosztowniejszym problemem dla pracodawcy niż jej siostra – absencja. Problem w tym, że jest to zjawisko, które trudno dostrzec, a więc i trudno podjąć działania zapobiegające.

Rekomendujemy produkt: Personel i Zarządzanie

Ukryty zabójca

Przekładając wspomniane dane na rzeczywistość, warto przypomnieć sobie, jak na osobistą wydajność wpływa nasza psychiczna i fizyczna kondycja. Zadajmy sobie pytanie, jak nam się pracuje, gdy jesteśmy wypoczęci, zregenerowani, sfera życia osobistego i rodzinnego jest zadbana i mamy czas na swoje pasje. Wówczas praca staje się bardziej efektywna i wydajna, jesteśmy rozluźnieni, a więc wzrasta nasza kreatywność, lepiej radzimy sobie w warunkach stresu, terminowych zleceń, łatwiej nam priorytetować zadania, z pewnością podnosi się nasza elastyczność i otwartość na komunikację z innymi pracownikami czy przełożonymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Natomiast gdy jesteśmy przemęczeni, mamy problemy z równowagą między pracą a życiem, doskwierają nam problemy zdrowotne, w naszych domu są konflikty, w firmie panuje trudna atmosfera etc., to również nasza produktywność i satysfakcja z pracy znacząco spadają. Wówczas ciężko nam się otwarcie komunikować z innymi, wzrasta konfliktowość, trudno realizować podstawowe czynności, wykonywać telefony, analizować e-maile, prosić o wsparcie kolegów czy zgłaszać uwagi do przełożonego. Przekładamy rzeczy na później lub wykonujemy je pobieżnie. Spada koncentracja, a więc i bezpieczeństwo pracy, niezwykle ważne np. w pracy fizycznej.

Problem biernej obecności dotyczy wszystkich nas: pracowników biurowych, fizycznych, ludzi na stanowiskach kierowniczych, zarządczych, właścicieli firm. Skala organizacji nie ma znaczenia; mówimy zarówno o jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i wielotysięcznej korporacji. W każdym wypadku globalna wydajność dnia, tygodnia, roku w organizacji jest pochodną wydajności pojedynczych pracowników.

Krótkie strzały – zero zysku

Firmy podejmują działania podnoszące efektywność pracy pracowników, korzystając z dostępnych na rynku standardowych narzędzi badających poziom ich satysfakcji. Analizy te jednak dotyczą wciąż tych samych aspektów funkcjonowania pracownika i nie ma w nich mowy o „biernej obecności”. W odpowiedzi na przeprowadzane analizy stosuje się np. szkolenia rozwijające kompetencje zawodowe czy komunikacyjne. Ostatnio coraz więcej pracodawców organizuje akcje wspierające zdrowie, jak np. Dzień Zdrowia, czy inne – najczęściej chaotyczne działania, niepoparte przemyślaną strategią. Dają one tylko krótkoterminowy wzrost zaangażowania i chwilowe efekty.

Wellness w firmie (1)

Niewiele firm dostrzega „biernie obecnych” pracowników, a co za tym idzie, nie szuka przyczyn. A jest ich bardzo szerokie spektrum. Znalezienie przyczyn pomoże zapobiegać ukrytym stratom, które ponosi firma.

Wellness w firmie – sposób na redukcję strat

REKLAMA

Programy corporate wellness to zespół narzędzi, dzięki którym jesteśmy w stanie zadbać o wiele obszarów życia człowieka, znaleźć przyczyny niedoborów, stresów oraz spadków wydajności i im zapobiec. Zatem celem programów corporate wellness jest wzmocnienie odśrodkowe firmy, uruchomienie potencjału ludzkiego. W tym celu podnosi się świadomość ludzi, np. na temat tego, że mogą lepiej jeść, spać, wypoczywać, realizować swoje pasje, redukować stres, lepiej radzić sobie z trudnym klientem, lepiej planować czas w pracy i poza nią, spędzać efektywnie czas z dzieckiem etc.

Kluczowym warunkiem jest jednak świadomość pracodawcy co do zasadności takich działań w organizacji i poważne podejście do tematu. To podejście polega na zobaczeniu działań corporate wellness w kontekście celów biznesowych firmy i ogólnej strategii jej rozwoju. Ponieważ odnosimy się do strategii, programy planowane są na wiele miesięcy, a nawet lat. Wpisane są one w kulturę organizacji i spójne z jej misją. Badania wskazują, że takie kilkuletnie programy na świecie dają zwroty z inwestycji nawet do 700 proc.

Kluczem w programach corporate wellness jest precyzyjna analiza potrzeb organizacji. Wyniki przeprowadzonego audytu często są niespodzianką dla działów HR, które posługują się na ogół standardowymi narzędziami dostępnymi na rynku. Na przykład możliwych przyczyn tego, co ludzie definiują pojęciem zakłóconego balansu praca–życie, które często organizacje włączają w typowe badania satysfakcji, jest wiele: umiejętność indywidualnej organizacji czasu, zarządzanie informacją, kwestie emocjonalne, komunikacyjne, nawyki związane z nieformalną kulturą organizacji i inne. I te przyczyny trzeba poznać, aby móc na nie odpowiedzieć.

Nowe zasady zaangażowania pracowników

Efektywność człowieka w pracy

Corporate wellness to pojęcie bardzo szerokie. Jako firma Prodialog zdefiniowaliśmy aż sześć obszarów, które sumarycznie wpływają na efektywność człowieka w pracy. Równowaga praca–życie jest zaledwie jednym z nich. Niezwykle istotna jest odporność psychiczna człowieka, jego umiejętność radzenia sobie ze stresem informacyjnym i presją czasu. Kluczowym wyzwaniem jest też sztuka wypoczywania i radzenia sobie z emocjami, np. w sytuacji zmian w firmie, w relacjach z trudnym klientem czy w trakcie negocjacji. Trzeba pamiętać, że umiejętność radzenia sobie z emocjami wpływa zasadniczo na ogólną odporność organizmu. Inny obszar to zdrowie fizyczne i generalnie styl życia – kwestie związane z odżywianiem, szeroko rozumiany ruch, profilaktyka bólów kręgosłupa czy innych chorób zawodowych. Warto, by firmy kreowały przyjazne środowisko pracy, np. poprzez budowanie przestrzeni do wypoczynku i regeneracji sił, np. pokoje relaksu. Mogą także uczyć pracowników ekologicznego i ekonomicznego zarządzania energią, np. ekojazdy, czy pomagać im rozwijać pasje i zainteresowania.

Kolejny obszar to kompetencje społeczne pracowników: wspieranie ich w budowaniu jasnej komunikacji zarówno w pracy, jak i środowisku prywatnym. Obszar komunikacji i sfera społeczna to nie tylko umiejętności interpersonalne, lecz także zrozumienie drugiego człowieka, umiejętność pracy w zespole, umiejętność komunikowania pisemnego, werbalnego, sztuka zaprezentowania samego siebie. Komunikacja to klucz do sukcesu firmy, ale też do sukcesu osobistego każdego z nas.

Dzięki uczestniczeniu w różnych wdrożeniach corporate wellness na świecie i w Polsce wiem, że najważniejsze jest tu strategiczne i kompleksowe podejście bazujące na formach warsztatowych, szkoleniach, integracji pracowników, ale równie ważne są dostosowane do kultury organizacyjnej strategia komunikacji wewnętrznej i edukacja. Dopiero wtedy możemy mówić o niwelowaniu biernej obecności i wielu innych korzyściach z programów corporate wellness.

Działania prozdrowotne w zakładzie pracy korzyścią dla pracodawcy

Inne korzyści z programów wellness

Programy corporate wellness poza redukcją biernej obecności wpływają też na koszty związane z fluktuacją. W przypadku pracy fizycznej będą miały też bezpośredni wpływ na podniesienie poziomu jej bezpieczeństwa. Dla wielu organizacji wielką korzyścią może okazać się wizerunek pracodawcy – zarówno wewnętrzny, jak i na zewnątrz. Programy corporate wellness mogą stać się też istotnym narzędziem transformacji kultury organizacyjnej.

Działania corporate wellness mają bezpośredni wpływ na zaangażowanie i lojalność pracownika. Ma to niebagatelne znaczenie, bowiem człowiek, który czuje się częścią organizacji, jest jej bardziej oddany i chętniej w niej pracuje.

Korzyści z programów corporate wellness można mnożyć. Wszystko zależy od tego, jak poważnie podejdziemy do tematu, jakie postawimy sobie cele strategiczne. Do tego wszystkiego trzeba dodać cierpliwość i konsekwencję działania. Wtedy możemy mówić też o wspomnianych wcześnie zwrotach z inwestycji. Takie podejście pozwoli pracodawcy stworzyć trwały, stabilny, lojalny i efektywny zespół będący motorem generującym zyski dla organizacji na wiele lat.

Lojalność pracowników sukcesem pracodawcy cz.1

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dni wolne w lutym 2025 r.

Luty to najkrótszy miesiąc roku. W 2025 roku ma 28 dni. Jakie dni wolne występują w lutym i ile jest godzin pracy? Oto kalendarz lutego 2025 roku wraz z najważniejszymi dniami w tym miesiącu.

Jaka była najniższa krajowa od 1 grudnia 1970 r. do 2025 r. [TABELA]

Od stycznia 2025 r. najniższa krajowa wynosi 4666 zł brutto. Jaka była najniższa krajowa przed covidem w 2019 r., a jaka w trakcie pandemii w 2020-2022 r.? Ile minimalna płaca wynosiła w 2010 r., a ile w 1998 r.? Tabela przedstawia kwoty minimalnego wynagrodzenia w Polsce aż od grudnia 1970 r.

Zasiłek chorobowy 2025 i 2026 r. [podstawa wymiaru, wysokość, okres pobierania]

Zasiłek chorobowy przysługuje osobom objętym ubezpieczeniem chorobowym. Świadczenie wypłacane jest w razie niezdolności do pracy. Zasiłek wypłaca pracodawca lub ZUS.

Od 1 lutego 2025 r. ZUS przyjmuje wnioski o 800 plus. Jak złożyć wniosek?

Zbliża się termin składania wniosków o świadczenie wychowawcze, tzw. 800 plus. Od 1 lutego 2025 r. ZUS będzie przyjmować wnioski o to świadczenie na okres świadczeniowy 2025/2026. Mogą je składać rodzice i opiekunowie dzieci w wieku do 18. roku życia, którzy to świadczenie pobierają.

REKLAMA

Podstawa wymiaru oraz kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2025 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił informację w sprawie podstawy wymiaru składki oraz kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2025 r. dla niektórych grup ubezpieczonych.

Sąd: Pensja 4500 zł brutto nie jest podstawą roszczeń ZUS. O ile jest pensja godziwa

Interwencja ZUS miała na celu odmowę wypłaty zasiłku chorobowego. Kobieta z uwagi na rozpoczęcie pracy księgowej otrzymała podwyżkę z około 1750 zł (1/2 etatu) do 4500 zł (3/5 etatu). ZUS kwestionował 4500 zł jako podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz wypadkowe zgodnie z art. 20 ustawy, (podstawa składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe).

Do 1 mln zł kary dla pracodawcy za niedokonywanie wpłat do PPK w terminie

Niedokonywanie wpłat do PPK w terminie stanowi wykroczenie z art. 107 pkt 2 ustawy o PPK. Pracodawcy grozi za to nawet do 1 mln zł kary. Ściganiem niedopełniania obowiązków w tym zakresie zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy.

Kara dla pracodawcy za nieudzielenie urlopu w 2025 i 2026

Nieudzielenie urlopu przez pracodawcę stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika. Jak wysoka kara grozi pracodawcy za naruszenie przepisów o udzielaniu urlopów wypoczynkowych w 2025 i 2026 roku? Artykuł zawiera aktualne kwoty.

REKLAMA

Jakie czekają nas zmiany w prawie pracy w 2025 i 2026 r.? (PRZEGLĄD)

Wkrótce wejdą w życie regulacje wprowadzające dodatkowy dzień wolny od pracy oraz uzupełniający urlop macierzyński. Trwają prace nad dalszymi zmianami przepisów prawa pracy. Mają one wprowadzić m.in. krótszy tydzień pracy czy zmienić zasady ustalania minimalnego wynagrodzenia.

Skrócony tydzień pracy czy skrócony dzień pracy? Do tego nie trzeba zmieniać prawa!

Wszyscy pamiętamy, jak rząd szumnie zapowiadał skrócenie tygodniowego czasu pracy. Skończyło się na zapowiedziach i od tamtego czasu nic się nie zmieniło - nowelizacja Kodeksu pracy nie została przeprowadzona. Na szczęście obowiązujące przepisy prawa pracy dopuszczają zarówno wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy, jak i skróconego do 7 godzin dnia pracy.

REKLAMA