REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana, czyli żałoba po stracie w organizacji (np. w firmie). Jak reagujemy na zmiany?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiana, czyli żałoba po stracie w organizacji (np. w firmie). Jak reagujemy na zmiany?
Zmiana, czyli żałoba po stracie w organizacji (np. w firmie). Jak reagujemy na zmiany?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli planujemy zmiany w firmie lub innej organizacji musimy zdawać sobie sprawę, jak ludzie mogą zareagować na tę zmianę. Warto wiedzieć, jak ludzie odnoszą się do istotnych zmian w swoim otoczeniu. Na pewno ignorowanie oporu i nieadekwatne zarządzanie emocjami pracowników może znacznie utrudnić osiągnięcie sukcesu w procesie zmiany.

rozwiń >

REKLAMA

Wyobraźmy sobie, że wychodzimy przed dom i widzimy, że nasz samochód zniknął. W pierwszym odruchu jesteśmy zdezorientowani i nie rozumiemy, co się stało. Następnie przychodzi moment zaprzeczania. Nagle dochodzi do nas, że to jednak prawda i pojawia się gniew - mamy ochotę ukarać złodzieja, ale zaczynamy odczuwać, że to i tak nie zmieni sytuacji. Ostatecznie czujemy się bezradni i wycofujemy się.

REKLAMA

Nie pozostaje nam nic innego jak pogodzić się z sytuacją, aby finalnie rozwiązać problem, czyli pójść na policję, złożyć zeznania, zgłosić się do firmy ubezpieczeniowej… 

A teraz wyobraźmy sobie, jak czuje się pracownik, który przychodząc rano do pracy, nie odnajduje swojego biurka? A co, jeśli ktoś zabiera mu status quo, kontrolę albo czas, dodając jednocześnie obowiązki? Błędnie zakładamy, że stwierdzenie “idzie nowe” powinno spotkać się z bezkrytycznym entuzjazmem. To jak oczekiwanie, żeby roślina pięknie rosła, jeśli będziemy stać nad nią i mówić “rośnij”, zamiast ją pielęgnować. 

Czym jest zmiana?

Od XVIII wieku dominujący obraz w zmianie to czarno-biała historia przemieszczania się od złej przeszłości ku dobrej i racjonalnej przyszłości. 
Bo kochamy filmy z “happy endem”, gdzie bohater po chwilowych trudnościach i dzięki swojej heroicznej wytrwałości i skuteczności zmienia własne życie. 

Podobnie działa przekonanie, że wzbudzenie w ludziach silnych emocji i skłonienie do refleksji zmieni ich życie. Jednak sukces osób, które będą uczestniczyć w tego typu motywacji, jest chwilowy, co nie prowadzi do długotrwałej zmiany.  Brak indywidualnego podejścia do różnych potrzeb i stylów uczenia się może sprawić, że niektórzy ludzie nie odniosą oczekiwanych rezultatów.

Zmiana jest jak żałoba?

REKLAMA

Przeciwwagą takiego podejścia są modele, na które składa się stan bieżący, podróż obejmująca wyzwania i zmagania, a następnie wcielanie nowych tożsamości czy zachowań. Na początku podróży zwanej zmianą podkreślane są często takie emocje, jak zaprzeczenie i złość. 

Przykładem jest krzywa zmian według ​​Elisabeth Kübler-Ross. Była to szwajcarsko-amerykańska lekarka psychiatrii, która zdobyła rozgłos głównie dzięki swojej pracy nad tematem śmierci i umierania. Jej model opisuje emocjonalne etapy, które często przeżywają osoby stojące w obliczu własnej śmierci lub śmierci bliskiej osoby. Jednak później model zaczął być również stosowany w kontekście innych trudnych przejść życiowych.

W latach 80. zauważono bowiem, że krzywa i punkty na niej są na tyle uniwersalne, że nie odnoszą się tylko do trudnych zmian w życiu osobistym, ale i w każdej innej sferze życia, w tym w życiu zawodowym. Mają one w sobie również element żałoby. Z czasem krzywa Kübler-Ross zaczęła zyskiwać szersze zastosowanie i znajdować coraz więcej zwolenników. 

Jej istotą jest konieczność przeprowadzenia ludzi przez krzywą, na którą składają się szok, zaprzeczenie, gniew, negocjacje, wycofanie, dezorientacja, akceptacja i rozwiązywanie problemów. Nie jest to łatwe zadanie ze względu na różnice osobowościowe, które wpływają na różnice w sposobie i tempie przechodzenia przez zmianę. Uwzględnianie ich może być prawdziwym wyzwaniem dla menedżerów. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpierw szok

Zmiana w organizacji może na pierwszym etapie wywoływać szok. Ludzie najczęściej mają problem ze zrozumieniem rzeczywistości, a to, co się dzieje, może się wydawać snem czy błędem. Dlatego osoby, które otrzymują szokującą informację, nie są najczęściej dobrymi rozmówcami. Z powodu filtrów komunikacyjnych nie wszystko do nich dociera i potrzebny jest im czas na przetworzenie informacji. Chcąc wyciągnąć ludzi z fazy szoku, powinniśmy wielokrotnie powtarzać pierwotną informację. 

Później wyparcie

Kolejna faza to wyparcie, które wiąże się z powolnym docieraniem informacji o zmianie. Jednak w tej fazie ludzie mogą czuć się osaczeni powtarzanym komunikatem, a ich naturalną reakcją obronną stanie się w pewnym momencie wyparcie czy zaprzeczenie, czyli “czarowanie rzeczywistości”. Niektórzy są nawet skłonni pracować więcej i rezygnować z urlopu, bo rodzi się w nich poczucie, że zależy im na tej pracy. Tym samym chcą udowodnić, że wszystko działa i zmiana jest niepotrzebna. Najlepszym sposobem wyciągnięcia ludzi z tej fazy jest informacja zwrotna o postępach i nawet małych sukcesach. Pokazując, że zmiana jednak zachodzi, przeciągamy ludzi powoli w kierunku gniewu. 

Pojawia się gniew

I tym sposobem wchodzi w fazę oporu. Faza gniewu wiąże się najczęściej z szukaniem winnych, a winni to ci, co wprowadzają zmiany. Może to być więc trudne emocjonalnie i jeśli chcemy rozładować gniew, nie należy rozmawiać z rozgniewanym tłumem, a znaleźć jego przyczyny podczas rozmów indywidualnych. Czasami ludzie stwarzają opór, bo mają rację - zmiana może być źle zaplanowana, źle zakomunikowana czy możemy powielać w jej ramach błędy z przeszłości. Dlatego rozmowy są często nieprzyjemne, ale rozładowanie emocji w kontrolowanym środowisku sprawdzi się lepiej niż rozlewanie gniewu w kuluarach. 

Przechodzi w poczucie winy

Po rozbrojeniu złości naturalnym wydaje się przejście do negocjacji i poczucia winy, by cofnąć utratę lub zmienić jej skutki. Ludzie mogą obiecywać wiele, aby odwrócić sytuację. Na tym etapie wytracana jest energia, zaangażowanie i motywacja, dlatego należy rozmawiać z ludźmi, ale na forum. W rozmowach indywidualnych mogą chcieć negocjować korzystniejsze dla siebie warunki w celu utrzymania tego, co do tej pory było dla nich ważne i bezpieczne. 

Faza wycofania i dezorientacji

Kiedy wreszcie ludzie zrozumieją w pełni, że zmiana jest nieuchronna, wchodzą w fazę wycofania i dezorientacji. Doświadczają smutku i przygnębienia wiedząc, że utrata jest nieodwracalna. Na tym etapie ludzie potrzebują dużo atencji, wysłuchania i pochylenia się z szacunkiem nad tym, co nieodwracalne. Konieczne jest rozumienie uczuć i zachowań, ale bez przejmowania odpowiedzialności za nie. Holowanie emocjonalne ludzi w procesie zmiany może być niezwykle trudne i wymagające czasu, którego zazwyczaj brakuje w projekcie. Dlatego warto wyznaczyć Agentów zmiany, którzy odpowiednio przeszkoleni wesprą i doradzą osobom, których zmiana dotyka. 

Na koniec akceptacja

Wyciągnięcie ludzi z dołka pozwoli przejść do fazy akceptacji zmiany. Na tym etapie nie spotkamy się jeszcze z żadną euforią, ale raczej z braku innych możliwości chęcią dołączenia do zmiany czy też próbą dostosowania się. 

Nie oznacza to jeszcze pełnej zgody na zmianę, ale próbę integracji, dlatego konieczne wydaje się przybliżenie ludziom zmiany w taki sposób, żeby ich nie przerastała, podając ją poprzez małe zadania czy odpowiedzialności. Ważne jest również pilnowanie wykonania zadań, dawania instruktażu czy informacji zwrotnej, co ma zapewnić poczucie komfortu w nowej sytuacji i przejścia do etapu rozwiązania problemu. 

Pojawia się zaangażowanie

Ostatnia faza to wyżyny możliwości osiągnięte poprzez pełne zaangażowanie. Ludzie zaczynają czuć satysfakcję ze zmiany i widzieć korzyści z jej wdrażania. To poczucie wzmocnienia i sprawczości dzięki przetrwaniu trudnych chwil.

Każdy przechodzi swoje fazy

Mimo że model Kübler-Ross spotkał się z krytyką i niektóre badania nie potwierdzają jednoznacznie jego uniwersalności, to nadal jest szeroko stosowany. Warto zauważyć, że ten model nie jest absolutną regułą, a ludzie mogą przejść przez poszczególne etapy w różny sposób i w różnym tempie. Może być doskonałym punktem wyjścia do uświadomienia sobie, co mogą czuć pracownicy i jak kierować ich emocjami, żeby  zniwelować opór i z sukcesem wprowadzić zmianę. 

John Kotter, znany badacz i autor książek na temat zarządzania zmianami, podkreśla rolę zarządzania emocjami w procesie zmiany. Według niego ignorowanie oporu i nieadekwatne zarządzanie emocjami pracowników może znacznie utrudnić osiągnięcie sukcesu w procesie zmiany. Wielu menedżerów zmian popełnia bowiem błąd ciągłego przepisywania jednej stałej trasy do celu bez brania pod uwagę konkretnych warunków po drodze. Dlatego warto odnieść się do jego myśli, że „proces zmian przechodzi przez szereg faz zajmujących łącznie znaczący okres - omijanie tych faz powoduje tylko iluzję szybkości i nigdy nie przynosi satysfakcjonujących rezultatów”.

Warto zatem pamiętać, że ignorowanie oporu i nieadekwatne zarządzanie emocjami pracowników może znacznie utrudnić osiągnięcie sukcesu w procesie zmiany.

Marlena Wieteska, ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego oraz na Lazarski University of Technology, wykładowczyni, trenerka i mentorka

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe wynagrodzenia w budżetówce od 2026 r. Pracodawcy chcą większej podwyżki dla pracowników

Płaca minimalna w 2026 r. wzrośnie o 3%, ale w budżetówce podwyżka powinna być wyższa. Pracodawcy chcą wyższych wynagrodzeń w sferze budżetowej, aby jakość usług publicznych również rosła.

Nie będzie w tym roku niższego dodatku za pracę w nocy niż w lipcu

W lipcu 2025 r. mamy najniższy dodatek za pracę w nocy. Taka sama kwota będzie obowiązywała w październiku. To miesiące z największą liczbą godzin pracy. Ile wynosi dodatek nocny w tym miesiącu?

Opieka nad małym dzieckiem podczas pracy zdalnej. Co z kontrolą pracodawcy?

Jak pracodawca może skontrolować pracę zdalną pracownika, który w czasie godzin pracy sprawuje bezpośrednią opiekę nad małoletnim dzieckiem (do 4. roku życia), szczególnie gdy dziecko nie ma zapewnionej w tym czasie opieki przez inną osobę (np. nianię, innego członka rodziny, żłobek, przedszkole)?

PPK: od jakiej kwoty nalicza się wpłaty? Czy wczasy pod gruszą, świadczenia urlopowe, nagroda jubileuszowa i zasiłki liczą się do podstawy wymiaru wpłat?

Od jakiej kwoty liczy się wpłaty na PPK? Nie od każdego świadczenia na rzecz uczestnika PPK należy naliczać wpłaty do PPK. To, czy dane świadczenie stanowi podstawę wpłat do PPK, zależy od tego, czy jest ono podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Co z wczasami pod gruszą, świadczeniem urlopowym, nagrodą jubileuszową, zasiłkami i urlopem wychowawczym?

REKLAMA

Odmowa renty wdowiej: 7 powodów odmowy renty wdowiej przez ZUS

Otrzymałaś odmowę przyznania renty wdowiej przez ZUS? Sprawdź, jakie są najczęstsze powody niepozwalające na wypłatę nowego świadczenia. Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem Zakładu, możesz odwołać się do sądu.

Czy jesteśmy gotowi na skrócony tydzień pracy? Jak go sobie wyobrażamy?

Jak sobie wyobrażamy skrócony tydzień pracy? Mniej godzin, ale pięć dni w tygodniu? Więcej godzin i dodatkowy dzień wolny? Ale kiedy, w poniedziałek czy piątek, a może środę? Badacze z Uniwersytetu SWPS przyjrzeli się wyobrażeniom.

Renta wdowia - kiedy pierwsze wypłaty? Terminy wypłat ZUS w lipcu i sierpniu

Renta wdowia pozwala na łączenie dwóch świadczeń renty rodzinnej po zmarłym małżonku i świadczenia emerytalno-rentowego. Lipiec to termin pierwszych wypłat renty wdowiej. Kiedy dokładnie ZUS wypłaci świadczenie w lipcu i sierpniu 2025 r.?

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Wielce prawdopodobne, że tak. Bo ma dojść do dostosowania poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025. Zatem z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. mają obowiązywać nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w samorządzie.

REKLAMA

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

Gdzie chcą pracować Polacy? Ranking 2025: wymarzonym miejscem pracy branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT

Gdzie w 2025 roku chcą pracować Polacy? Oto ranking branż. Okazuje się, że wymarzonym miejscem pracy jest branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT. Czym kierują się pracownicy przy wyborze branży, w której podejmują pracę?

REKLAMA