Planowanie kariery zawodowej
REKLAMA
Planowanie kariery to proces długotrwały. Mało prawdopodobna jest sytuacja, w której dzisiaj mówisz sobie: „chcę zostać prezesem” i jutro prezesem się stajesz. Najpierw czeka cię dużo pracy - osiąganie niewielkich sukcesów, które krok po kroku zbliżają do konkretnego celu.
REKLAMA
Dobry plan oparty jest na teraźniejszości; musisz wiedzieć, w jakim punkcie jesteś, co chcesz w życiu robić i czy masz ku temu możliwości. W wyborze pomoże ci świadomość twoich mocnych i słabych stron, zainteresowania, predyspozycje i kwalifikacje. Ważna jest również orientacja w obecnym rynku pracy - co jest popularne, dochodowe, a co przyszłościowe. Nie znaczy to jednocześnie, że masz robić coś, czego nie lubisz, tylko dlatego, że przynosi to korzyści finansowe. Owszem, należy wziąć to pod uwagę, gdyż trzeba mieć grunt, na którym zbudujesz własną przyszłość, ale praca to istotna część życia, kieruj się więc głównie swoimi preferencjami. Nie wybieraj czegoś, co cię nie interesuje, bo to przyniesie tylko stres i frustracje. Czasem warto zmniejszyć początkowe oczekiwania finansowe na rzecz satysfakcjonujących zadań. To początek planowania kariery - zdobywanie potrzebnych doświadczeń, które można wykorzystać na kolejnych stanowiskach czy etapach zbliżających cię do zamierzonego celu.
Co to jest kariera
Kariera określana jest w literaturze jako proces rozwoju osobistego poprzez osiąganie zamierzonych celów. Kariera odnosić się może do rodzaju zajmowanych pozycji w organizacji, ale także do samorozwoju, ambicji i potrzeb danego człowieka.
Niezbędne wykształcenie
Od czego należy zacząć planowanie kariery? Z pewnością od wykształcenia - niezbędne są studia, kursy, szkolenia. Jeśli jeszcze studiujesz, odwiedź biura karier, które znajdują się przy wyższych uczelniach. Przeglądaj portale związane z pracą, uczestnicz w targach pracy i aplikuj swoje cv na interesujące cię stanowiska.
Mimo podobnego startu, tzn. ukończonych szkół i zdobytych doświadczeń, jednym udaje się osiągnąć zawodowy sukces, a inni pozostają w cieniu. Wielu doszukuje się przyczyn w czynnikach zewnętrznych, usprawiedliwiając tym samym swoje niepowodzenia - brak zaangażowania szkolnych nauczycieli, trudny rynek pracy, wymagający pracodawca, znajomości i układy. Trzeba zmienić ten tok myślenia.
Zazwyczaj od razu po studiach wyższe stanowiska nie są osiągalne, ale praktyki i staże jak najbardziej. To jest pierwszy etap, po którym można stwierdzić, czy dana praca ci się podoba. Często bywa tak, że już w momencie pierwszego zatrudnienia zmieniasz plany zawodowe, bowiem następuje negatywna konfrontacja twoich wyobrażeń z rzeczywistością.
Kariera i karierowicze - negatywny aspekt „robienia kariery”
Czasem chęć osiągnięcia profitów i wysokiej pozycji społecznej bywa tak duża, że zatracamy samych siebie. Po osiągnięciu sukcesu zawodowego może się okazać, że nic poza nim nie mamy, a nasz świat jest pusty. Co może się stać, jeśli kariera zacznie być dla nas najważniejsza, jeśli bez opamiętania zaczniemy brać udział w wyścigu szczurów? Mogą to być:
• konflikty z rodziną,
• utrata dobrych relacji z przyjaciółmi i współpracownikami,
• groźne objawy przemęczenia i stresu - bóle, pogorszenie stanu zdrowia,
• brak radości życia.
Kariera sekretarki
Wiele osób uważa, że praca sekretarki to brak możliwości awansu, ciągła zależność od innych i nijaki zawód. Nic bardziej mylnego. Sekretarka, która ma świadomość swoich umiejętności, dba o własny rozwój i jest dobra w tym, co robi, może zostać dostrzeżona przez pracodawcę i awansować lub sama może rozejrzeć się za pracą na innym, w jej mniemaniu lepszym, stanowisku (kariera jest tym, czym sami ją nazwiemy). Istnieje wiele przypadków, w których sekretarki awansowały na stanowiska specjalistyczne lub kierownicze, a także osiągały dużą samodzielność w wykonywanym zawodzie i wysokie zarobki. Sekretarka to zawód wszechstronny. Praca na stanowisku asystenckim pozwala wydobyć z wnętrza to, co najlepsze:
• Jeśli jesteś dobra w zatrudnianiu, wystawianiu umów i wypisywaniu delegacji, to może warto pomyśleć o kursach z prawa pracy, płac i kadr.
• Jeśli sprawia ci przyjemność rozmowa z klientami, spróbuj swoich sił na stanowiskach związanych z ich obsługą (często połączoną z interesującymi wyjazdami).
• Jeśli twoją domeną jest znajomość języków obcych, może warto pomyśleć o pracy za granicą lub o tłumaczeniach spotkań biznesowych.
REKLAMA
Ważny jest także wybór organizacji, w której chcesz pracować - mała firma, w której zajmujesz się odbieraniem telefonów i segregowaniem poczty, czy raczej większe przedsiębiorstwo, w którym działa się wielotorowo. Może w twoim przypadku pierwszym krokiem do rozwoju kariery będzie zmiana firmy?
Często w małych przedsiębiorstwach sekretarka to najważniejszy pracownik - bardzo dobrze zna strukturę i działania firmy, szef liczy się z jej zdaniem, a współpracownicy zdają sobie sprawę z jej pozycji. Bywa tak, że szef wyjeżdża na wczasy i chce komuś powierzyć wszelkie możliwości decyzyjne. Zdarza się też, że szef chce odejść na emeryturę i szuka najlepszego następcy. Czy jest lepszy kandydat niż ty? Twoja wiedza i znajomość funkcjonowania firmy przeważa. W taki sposób wiele sekretarek stało się osobami zarządzającymi. Swoją karierę możesz także zaplanować poprzez rozwój i wytrwałość. Podejmuj wyważone decyzje, polegając na swoim doświadczeniu i intuicji. Naucz się ryzykować. W przypadku porażki, czerp naukę z nowych doświadczeń (człowiek uczy się na własnych błędach). Odnajduj radość w tym, co obecnie robisz i nie bagatelizuj wykonywanych czynności myśląc tylko o najwyższym celu gdyż wpłynie to źle na twoje samopoczucie i relacje ze współpracownikami).
Musisz zawierzyć własnym siłom i możliwościom. Nikt za ciebie nie zrobi kariery. Oczywiście, można szukać pomocy wśród specjalistów (psychologowie, doradcy), jednak i tak największa odpowiedzialność za efekt spoczywa na tobie. Ważne jest wewnętrzne nastawienie oraz cele, jakie sobie postawisz.
Jaki efekt przyniesie zaplanowanie własnej ścieżki zawodowej? Z pewnością poczucie kontroli nad własnym losem, wiarę w swoje umiejętności, świadomość zalet i wad. Zaplanowanie poszczególnych kroków, a następnie ich osiągnięcie, to wzrost samooceny, spełnienia zawodowego i życiowego. To mocniejsza wiara w siebie i motywacja do kolejnych działań.
Sylwia Szykuła
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA