REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie pracownika sezonowego. Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Zatrudnienie pracownika sezonowego. Jak zadbać o bezpieczeństwo?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okres wakacyjny sprzyja zatrudnianiu pracowników sezonowych w miejscowościach turystycznych, aby zaspokoić potrzeby wynikającego z rekordowego w tym okresie obłożenia. Tego rodzaju praca może obejmować obsługę gastronomiczną, hotelową, sprzedaż, obsługę plażową i wiele innych. Aby jednak praca w okresie wakacyjnym przyniosła oczekiwane benefity dla pracowników, ale również ich pracodawców – konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy na odpowiednim poziomie.

Pracownik sezonowy w świetle prawa

Mimo, iż w polskim Kodeksie pracy nie ma definicji pracownika sezonowego, to na podstawie wyroku Sądu Najwyższego z 3 kwietnia 1986 r. (sygn. III URN 20/86) uznaje się, że pracownikiem sezonowym jest ten, kto pracuje przez określony czas w roku, w związku z określoną porą roku i ma ona zasadniczo charakter tymczasowy. Jednocześnie wg danych GUS, w roku 2021 wypadkom przy pracy ulegali głównie pracownicy ze stażem pracy wynoszącym 1 rok i mniej - 29,9% poszkodowanych. Do tej grupy zaliczają się także pracownicy sezonowi. Osoby zatrudniane na krótki czas często nie mają jeszcze doświadczenia i mogą być mniej świadome potencjalnych zagrożeń w miejscu pracy oraz zwykle wykonują prace fizyczne, które mogą być bardziej ryzykowne pod względem wypadków. Dodatkowo, w przypadku prac sezonowych, zwyczajowo istnieje presja czasu z powodu wzmożonego ruchu turystycznego. To może prowadzić do pośpiechu, niedostatecznego przestrzegania procedur bezpieczeństwa i większego ryzyka wypadków. 

REKLAMA

Autopromocja

Jak zadbać o bezpieczeństwo pracownika sezonowego?

- Przede wszystkim pracownicy sezonowi zatrudniani na umowę o pracę oprócz realizacji odpowiedniego badania lekarskiego mającego na celu weryfikację stanu zdrowia pracownika pod kątem braku przeciwskazań do umówionej pracy, powinni zostać przeszkoleni z zakresu BHP przed jej rozpoczęciem. Edukacja jest kluczowa w promowaniu właściwych postaw i budowaniu świadomości, że nasze podejście do bezpieczeństwa i higieny pracy ma bezpośredni wpływ na zdrowie nasze, naszych kolegów i koleżanek oraz klientów. Szkolenie stanowi fundament, na którym budujemy kulturę bezpieczeństwa. Podczas niego skupiamy się na przekazywaniu zasad bezpiecznej pracy oraz wyjaśnianiu potencjalnych zagrożeń związanych z wykonywanymi czynnościami, takimi jak obsługa urządzeń, prace na wysokości czy kontakt z żywnością. Ponadto, omawiamy celowość i zasady stosowania środków ochrony osobistej, aby wszyscy mieli pełną świadomość kiedy i jak ich używać. W jednostkach turystycznych zatrudniających pracowników sezonowych ważne jest także, aby co najmniej kilku pracowników było przeszkolonych z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i tym samym, aby na każdej zmianie była minimum jedna, dwie osoby wyznaczone do jej udzielania w sytuacji awaryjnej. Szybka i skuteczna reakcja w przypadku nagłych wypadków może mieć kluczowe znaczenie dla ratowania życia oraz minimalizowania negatywnych skutków urazu czy zdarzenia – wyjaśnia Łukasz Wawrzyniak, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting. 

BHP nie tylko przy zatrudnieniu na umowę o pracę

W Kodeksie Pracy przepisy dotyczące zagadnień BHP odnoszą się do wszystkich pracowników, niezależnie od charakteru pracy czy sezonowości zatrudnienia. Przepisy te obejmują m.in. obowiązek pracodawcy zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. A co jeżeli dana osoba nie jest zatrudniona na umowę o pracę? Stosownie do postanowień art. 304 k.p., pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy również osobom fizycznym zatrudnionym na innej podstawie niż stosunek pracy np. na podstawie umowy cywilnoprawnej.

 

Bezpieczeństwo pracowników, ale także klientów

- Bezpieczeństwo klientów w jednostkach turystycznych, w których zatrudniani są pracownicy sezonowi, jest niezwykle istotne dla utrzymania wysokiej jakości obsługi oraz budowania pozytywnego wizerunku firmy. Klienci oczekują, że ich bezpieczeństwo będzie priorytetem, odpowiednia troska w tym obszarze może więc przyczynić się do pozytywnych opinii, rekomendacji i powrotu w przyszłości. Aby zapewnić bezpieczeństwo w miejscach turystycznych, konieczne jest zastosowanie odpowiednich środków i strategii, które uwzględniają ogólne zasady bezpieczeństwa i unikalne wymagania danej branży, identyfikują zagrożenia i skupiają się na prewencji zdarzeń, jednocześnie wspierając prowadzenie biznesu. Kluczowe jest, aby klientom zagwarantować, że ich dobro i bezpieczeństwo są najważniejsze, co przyczyni się do pozytywnych doświadczeń w danym miejscu turystycznym – mówi Magdalena Włastowska, Dyrektor ds. rozwoju biznesu W&W Consulting.

Zaczynając więc od kwestii podstawowych: jednostka turystyczna – czyli np. hotel, pensjonat, restauracja - powinny mieć wyznaczone i każdemu znane zasady bezpieczeństwa i higieny. Instrukcje BHP powinni być dostępne pod ręką, a ich znajomość obowiązuje każdego pracownika. Jednostka powinna być w pełni oznakowana oraz wyposażona w środki ochrony przeciwpożarowej oraz apteczkę pierwszej pomocy. Należy także zadbać o dostępność i drożność dróg do środków gaśniczych i apteczki. Ponadto jeśli jednostka turystyczna oferuje usługi gastronomiczne, konieczne jest przestrzeganie standardów higieny żywności. Obejmuje to odpowiednie przechowywanie, przygotowywanie i serwowanie posiłków, kontrolę jakości składników i surowców oraz przeszkolenie pracowników w kwestiach związanych z bezpieczeństwem żywności. Dodatkowo wskazana jest regularna kontrola działania używanego sprzętu i narzędzi, cykliczne audyty BHP oraz dostosowanie instrukcji do aktualnych przepisów i standardów bezpieczeństwa. Jest to kluczowe dla minimalizacji ryzyka zdarzeń wypadkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: „Instrukcje księgowego. 101 praktycznych procedur z bazą narzędzi online”

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA