REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie pracownika sezonowego. Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Zatrudnienie pracownika sezonowego. Jak zadbać o bezpieczeństwo?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okres wakacyjny sprzyja zatrudnianiu pracowników sezonowych w miejscowościach turystycznych, aby zaspokoić potrzeby wynikającego z rekordowego w tym okresie obłożenia. Tego rodzaju praca może obejmować obsługę gastronomiczną, hotelową, sprzedaż, obsługę plażową i wiele innych. Aby jednak praca w okresie wakacyjnym przyniosła oczekiwane benefity dla pracowników, ale również ich pracodawców – konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy na odpowiednim poziomie.

Pracownik sezonowy w świetle prawa

Mimo, iż w polskim Kodeksie pracy nie ma definicji pracownika sezonowego, to na podstawie wyroku Sądu Najwyższego z 3 kwietnia 1986 r. (sygn. III URN 20/86) uznaje się, że pracownikiem sezonowym jest ten, kto pracuje przez określony czas w roku, w związku z określoną porą roku i ma ona zasadniczo charakter tymczasowy. Jednocześnie wg danych GUS, w roku 2021 wypadkom przy pracy ulegali głównie pracownicy ze stażem pracy wynoszącym 1 rok i mniej - 29,9% poszkodowanych. Do tej grupy zaliczają się także pracownicy sezonowi. Osoby zatrudniane na krótki czas często nie mają jeszcze doświadczenia i mogą być mniej świadome potencjalnych zagrożeń w miejscu pracy oraz zwykle wykonują prace fizyczne, które mogą być bardziej ryzykowne pod względem wypadków. Dodatkowo, w przypadku prac sezonowych, zwyczajowo istnieje presja czasu z powodu wzmożonego ruchu turystycznego. To może prowadzić do pośpiechu, niedostatecznego przestrzegania procedur bezpieczeństwa i większego ryzyka wypadków. 

REKLAMA

Autopromocja

Jak zadbać o bezpieczeństwo pracownika sezonowego?

- Przede wszystkim pracownicy sezonowi zatrudniani na umowę o pracę oprócz realizacji odpowiedniego badania lekarskiego mającego na celu weryfikację stanu zdrowia pracownika pod kątem braku przeciwskazań do umówionej pracy, powinni zostać przeszkoleni z zakresu BHP przed jej rozpoczęciem. Edukacja jest kluczowa w promowaniu właściwych postaw i budowaniu świadomości, że nasze podejście do bezpieczeństwa i higieny pracy ma bezpośredni wpływ na zdrowie nasze, naszych kolegów i koleżanek oraz klientów. Szkolenie stanowi fundament, na którym budujemy kulturę bezpieczeństwa. Podczas niego skupiamy się na przekazywaniu zasad bezpiecznej pracy oraz wyjaśnianiu potencjalnych zagrożeń związanych z wykonywanymi czynnościami, takimi jak obsługa urządzeń, prace na wysokości czy kontakt z żywnością. Ponadto, omawiamy celowość i zasady stosowania środków ochrony osobistej, aby wszyscy mieli pełną świadomość kiedy i jak ich używać. W jednostkach turystycznych zatrudniających pracowników sezonowych ważne jest także, aby co najmniej kilku pracowników było przeszkolonych z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i tym samym, aby na każdej zmianie była minimum jedna, dwie osoby wyznaczone do jej udzielania w sytuacji awaryjnej. Szybka i skuteczna reakcja w przypadku nagłych wypadków może mieć kluczowe znaczenie dla ratowania życia oraz minimalizowania negatywnych skutków urazu czy zdarzenia – wyjaśnia Łukasz Wawrzyniak, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting. 

BHP nie tylko przy zatrudnieniu na umowę o pracę

W Kodeksie Pracy przepisy dotyczące zagadnień BHP odnoszą się do wszystkich pracowników, niezależnie od charakteru pracy czy sezonowości zatrudnienia. Przepisy te obejmują m.in. obowiązek pracodawcy zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. A co jeżeli dana osoba nie jest zatrudniona na umowę o pracę? Stosownie do postanowień art. 304 k.p., pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy również osobom fizycznym zatrudnionym na innej podstawie niż stosunek pracy np. na podstawie umowy cywilnoprawnej.

 

Bezpieczeństwo pracowników, ale także klientów

- Bezpieczeństwo klientów w jednostkach turystycznych, w których zatrudniani są pracownicy sezonowi, jest niezwykle istotne dla utrzymania wysokiej jakości obsługi oraz budowania pozytywnego wizerunku firmy. Klienci oczekują, że ich bezpieczeństwo będzie priorytetem, odpowiednia troska w tym obszarze może więc przyczynić się do pozytywnych opinii, rekomendacji i powrotu w przyszłości. Aby zapewnić bezpieczeństwo w miejscach turystycznych, konieczne jest zastosowanie odpowiednich środków i strategii, które uwzględniają ogólne zasady bezpieczeństwa i unikalne wymagania danej branży, identyfikują zagrożenia i skupiają się na prewencji zdarzeń, jednocześnie wspierając prowadzenie biznesu. Kluczowe jest, aby klientom zagwarantować, że ich dobro i bezpieczeństwo są najważniejsze, co przyczyni się do pozytywnych doświadczeń w danym miejscu turystycznym – mówi Magdalena Włastowska, Dyrektor ds. rozwoju biznesu W&W Consulting.

Zaczynając więc od kwestii podstawowych: jednostka turystyczna – czyli np. hotel, pensjonat, restauracja - powinny mieć wyznaczone i każdemu znane zasady bezpieczeństwa i higieny. Instrukcje BHP powinni być dostępne pod ręką, a ich znajomość obowiązuje każdego pracownika. Jednostka powinna być w pełni oznakowana oraz wyposażona w środki ochrony przeciwpożarowej oraz apteczkę pierwszej pomocy. Należy także zadbać o dostępność i drożność dróg do środków gaśniczych i apteczki. Ponadto jeśli jednostka turystyczna oferuje usługi gastronomiczne, konieczne jest przestrzeganie standardów higieny żywności. Obejmuje to odpowiednie przechowywanie, przygotowywanie i serwowanie posiłków, kontrolę jakości składników i surowców oraz przeszkolenie pracowników w kwestiach związanych z bezpieczeństwem żywności. Dodatkowo wskazana jest regularna kontrola działania używanego sprzętu i narzędzi, cykliczne audyty BHP oraz dostosowanie instrukcji do aktualnych przepisów i standardów bezpieczeństwa. Jest to kluczowe dla minimalizacji ryzyka zdarzeń wypadkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: „Instrukcje księgowego. 101 praktycznych procedur z bazą narzędzi online”

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA

Ważny termin dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów. Do końca lutego trzeba rozliczyć się z ZUS-em

Renciści i emeryci na wcześniejszej emeryturze, którzy są w dalszym ciągu aktywni zawodowo i dorabiają do swoich świadczeń, muszą do końca lutego poinformować ZUS o przychodach, które osiągnęli ponad otrzymywane z ZUS-u świadczenie. Dodatkowe zarobki dotyczą między innymi wynagrodzeń z umowy o pracę, umowy zlecenia, a także przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej czy z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej.

Wyższe obowiązkowe wpłaty na PFRON od marca 2025 r.

Wysokość obowiązkowych wpłat na PFRON zmieni się od 1 marca 2025 r. Ich wysokość ustalana jest w zależności od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. GUS podał, że przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2024 r. wzrosło i wyniosło 8477,21 zł.

Edukacja średnia a rynek pracy – czy szkoły dobrze przygotowują uczniów na wyzwania XXI wieku?

W dobie globalizacji, cyfryzacji i dynamicznych zmian na rynku pracy, edukacja średnia staje przed kluczowym wyzwaniem: jak przygotować uczniów do funkcjonowania w świecie, który wymaga nie tylko wiedzy, ale także umiejętności praktycznych, elastyczności i kompetencji przyszłości? Tradycyjne modele edukacji, oparte na sztywnych programach nauczania, coraz częściej okazują się niewystarczające w kontekście rosnących wymagań pracodawców.

Aż 36 dni urlopu wypoczynkowego dla tej grupy pracowników w 2025 r. Zmian nie przyniesie również 2026 r.

20 dni lub 26 dni to standardowy wymiar urlopu wypoczynkowego. Jednak w przypadku sporej grupy pracowników wymiar urlopu wynosi 30 dni lub 36 dni. Komu przysługuje tyle dni urlopu? Jakie warunki muszą zostać spełnione?

REKLAMA

Jawne wynagrodzenia w każdej ofercie pracy. Będzie rewolucja w KP

Koniec z tabu o wynagrodzeniach! Jak wielu z nas musiało się zastanowić jaką kwotę wpisać w polu: Ile chciałaby Pani/Pan zarabiać? kiedy braliśmy udział w procesie rekrutacji. Już nie będziemy mieli takich wątpliwości (czy za dużo czy za mało podałam/em) bo ustawodawca unijny nakłada na Polskę obowiązek dostosowania Kodeksu pracy do przepisów unijnych. Stanie się to już w 2025 r. albo 2026 r., bo w Sejmie jest projekt.

Co w 2025 r. oznacza niepełnosprawność 01-U?

Istnieje łącznie 12 symboli poszczególnych przyczyn niepełnosprawności. Ten jeden kod: 01-U bardzo często pojawia się w orzeczeniach o niepełnosprawności. Kod 01-U często występuje też z innymi kodami, ze względu na znaczną ilość zaburzeń u osoby z niepełnosprawnościami.

REKLAMA