REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie pracownika sezonowego. Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zatrudnienie pracownika sezonowego. Jak zadbać o bezpieczeństwo?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okres wakacyjny sprzyja zatrudnianiu pracowników sezonowych w miejscowościach turystycznych, aby zaspokoić potrzeby wynikającego z rekordowego w tym okresie obłożenia. Tego rodzaju praca może obejmować obsługę gastronomiczną, hotelową, sprzedaż, obsługę plażową i wiele innych. Aby jednak praca w okresie wakacyjnym przyniosła oczekiwane benefity dla pracowników, ale również ich pracodawców – konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy na odpowiednim poziomie.

Pracownik sezonowy w świetle prawa

Mimo, iż w polskim Kodeksie pracy nie ma definicji pracownika sezonowego, to na podstawie wyroku Sądu Najwyższego z 3 kwietnia 1986 r. (sygn. III URN 20/86) uznaje się, że pracownikiem sezonowym jest ten, kto pracuje przez określony czas w roku, w związku z określoną porą roku i ma ona zasadniczo charakter tymczasowy. Jednocześnie wg danych GUS, w roku 2021 wypadkom przy pracy ulegali głównie pracownicy ze stażem pracy wynoszącym 1 rok i mniej - 29,9% poszkodowanych. Do tej grupy zaliczają się także pracownicy sezonowi. Osoby zatrudniane na krótki czas często nie mają jeszcze doświadczenia i mogą być mniej świadome potencjalnych zagrożeń w miejscu pracy oraz zwykle wykonują prace fizyczne, które mogą być bardziej ryzykowne pod względem wypadków. Dodatkowo, w przypadku prac sezonowych, zwyczajowo istnieje presja czasu z powodu wzmożonego ruchu turystycznego. To może prowadzić do pośpiechu, niedostatecznego przestrzegania procedur bezpieczeństwa i większego ryzyka wypadków. 

REKLAMA

Jak zadbać o bezpieczeństwo pracownika sezonowego?

- Przede wszystkim pracownicy sezonowi zatrudniani na umowę o pracę oprócz realizacji odpowiedniego badania lekarskiego mającego na celu weryfikację stanu zdrowia pracownika pod kątem braku przeciwskazań do umówionej pracy, powinni zostać przeszkoleni z zakresu BHP przed jej rozpoczęciem. Edukacja jest kluczowa w promowaniu właściwych postaw i budowaniu świadomości, że nasze podejście do bezpieczeństwa i higieny pracy ma bezpośredni wpływ na zdrowie nasze, naszych kolegów i koleżanek oraz klientów. Szkolenie stanowi fundament, na którym budujemy kulturę bezpieczeństwa. Podczas niego skupiamy się na przekazywaniu zasad bezpiecznej pracy oraz wyjaśnianiu potencjalnych zagrożeń związanych z wykonywanymi czynnościami, takimi jak obsługa urządzeń, prace na wysokości czy kontakt z żywnością. Ponadto, omawiamy celowość i zasady stosowania środków ochrony osobistej, aby wszyscy mieli pełną świadomość kiedy i jak ich używać. W jednostkach turystycznych zatrudniających pracowników sezonowych ważne jest także, aby co najmniej kilku pracowników było przeszkolonych z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i tym samym, aby na każdej zmianie była minimum jedna, dwie osoby wyznaczone do jej udzielania w sytuacji awaryjnej. Szybka i skuteczna reakcja w przypadku nagłych wypadków może mieć kluczowe znaczenie dla ratowania życia oraz minimalizowania negatywnych skutków urazu czy zdarzenia – wyjaśnia Łukasz Wawrzyniak, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting. 

BHP nie tylko przy zatrudnieniu na umowę o pracę

W Kodeksie Pracy przepisy dotyczące zagadnień BHP odnoszą się do wszystkich pracowników, niezależnie od charakteru pracy czy sezonowości zatrudnienia. Przepisy te obejmują m.in. obowiązek pracodawcy zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. A co jeżeli dana osoba nie jest zatrudniona na umowę o pracę? Stosownie do postanowień art. 304 k.p., pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy również osobom fizycznym zatrudnionym na innej podstawie niż stosunek pracy np. na podstawie umowy cywilnoprawnej.

 

Bezpieczeństwo pracowników, ale także klientów

REKLAMA

- Bezpieczeństwo klientów w jednostkach turystycznych, w których zatrudniani są pracownicy sezonowi, jest niezwykle istotne dla utrzymania wysokiej jakości obsługi oraz budowania pozytywnego wizerunku firmy. Klienci oczekują, że ich bezpieczeństwo będzie priorytetem, odpowiednia troska w tym obszarze może więc przyczynić się do pozytywnych opinii, rekomendacji i powrotu w przyszłości. Aby zapewnić bezpieczeństwo w miejscach turystycznych, konieczne jest zastosowanie odpowiednich środków i strategii, które uwzględniają ogólne zasady bezpieczeństwa i unikalne wymagania danej branży, identyfikują zagrożenia i skupiają się na prewencji zdarzeń, jednocześnie wspierając prowadzenie biznesu. Kluczowe jest, aby klientom zagwarantować, że ich dobro i bezpieczeństwo są najważniejsze, co przyczyni się do pozytywnych doświadczeń w danym miejscu turystycznym – mówi Magdalena Włastowska, Dyrektor ds. rozwoju biznesu W&W Consulting.

Zaczynając więc od kwestii podstawowych: jednostka turystyczna – czyli np. hotel, pensjonat, restauracja - powinny mieć wyznaczone i każdemu znane zasady bezpieczeństwa i higieny. Instrukcje BHP powinni być dostępne pod ręką, a ich znajomość obowiązuje każdego pracownika. Jednostka powinna być w pełni oznakowana oraz wyposażona w środki ochrony przeciwpożarowej oraz apteczkę pierwszej pomocy. Należy także zadbać o dostępność i drożność dróg do środków gaśniczych i apteczki. Ponadto jeśli jednostka turystyczna oferuje usługi gastronomiczne, konieczne jest przestrzeganie standardów higieny żywności. Obejmuje to odpowiednie przechowywanie, przygotowywanie i serwowanie posiłków, kontrolę jakości składników i surowców oraz przeszkolenie pracowników w kwestiach związanych z bezpieczeństwem żywności. Dodatkowo wskazana jest regularna kontrola działania używanego sprzętu i narzędzi, cykliczne audyty BHP oraz dostosowanie instrukcji do aktualnych przepisów i standardów bezpieczeństwa. Jest to kluczowe dla minimalizacji ryzyka zdarzeń wypadkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: „Instrukcje księgowego. 101 praktycznych procedur z bazą narzędzi online”

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA