REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Docenianie i motywowanie pracowników: klucz do sukcesu firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Warszawskie Centrum Doradztwa Finansowego I sp. z o.o.
Biuro rachunkowe. Outsourcing księgowości
Docenianie i motywowanie pracowników: klucz do sukcesu firmy
Docenianie i motywowanie pracowników: klucz do sukcesu firmy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W czasach pandemii i pracy hybrydowej, zwiększenie zaangażowania i motywacji pracowników stało się jeszcze ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Docenienie i motywowanie pracowników to kluczowe czynniki, wpływające na ich zaangażowanie i lojalność wobec firmy. Przedsiębiorstwa, które inwestują w zadowolenie swoich pracowników, zyskują długotrwałe korzyści w postaci zwiększenia wydajności, redukcji kosztów rotacji pracowników oraz budowania pozytywnego wizerunku firmy.

Wyniki raportów: sygnał do zmiany

Według raportu Gallupa "Transforming Workplaces Through Recognition" tylko 23% pracowników czuje się docenionych za swoją pracę. To alarmujące dane, które wskazują na brak uznania i motywacji ze strony pracodawców. Badania pokazują, że aż 92% pracowników chce zmienić pracę z powodu braku uznania, 70% zmian w zaangażowaniu pracowników spowodowanych jest postawą lidera, a 73% pracowników doświadcza frustracji z powodu złego szefa. Firmy mają więc nad czym myśleć, tym bardziej że według raportu aż 81% liderów twierdzi, że uznanie nie jest głównym strategicznym priorytetem ich organizacji. Brak uznania może prowadzić do zwiększonej rotacji pracowników, co wpływa na koszty związane z rekrutacją i szkoleniem nowych osób. 

REKLAMA

Autopromocja

Jak zachęcić pracowników do powrotu do biura?

Okazuje się, że w dobie pracy zdalnej, zachęcanie pracowników do powrotu do biura może być trudne. Już nie wystarczy po prostu oferować miejsce pracy. Firmy muszą stworzyć środowisko, w którym pracownicy chcą pracować i mogą dawać z siebie wszystko. 
Jednak w modelu pracy hybrydowej brak codziennej interakcji ze współpracownikami i przełożonymi może wpłynąć negatywnie na morale pracowników. Dlatego ważne jest, aby pracodawcy stworzyli przestrzeń, która będzie sprzyjać pracy zespołowej i kreatywności. Można to osiągnąć przez organizowanie różnego rodzaju eventów, takich jak team buildingi, czy imprezy integracyjne, które pozwolą pracownikom poznać się bliżej i nawiązać relacje. 

Ważne jest także, aby pracodawcy oferowali elastyczne warunki pracy, ale jednocześnie zapewniali pracownikom odpowiednie wyposażenie do pracy. Być może potrzebna jest inwestycja w narzędzia ułatwiające pracę hybrydową. Warto też pozwolić pracownikom, aby uczestniczyli w procesie decyzyjnym dotyczącym aranżacji przestrzeni biurowej. Może to zwiększyć ich zaangażowanie i poczucie przynależności.

Docenianie i motywowanie - praktyczne wskazówki

Docenianie i motywowanie pracowników to klucz do sukcesu firmy. Pracodawcy powinni regularnie okazywać uznanie za pracę swoich pracowników, nie tylko za osiągnięcia, ale także za ich codzienną pracę. Mogą to być np. pochwały na zebraniach zespołu lub mail z podziękowaniem za wykonaną pracę. Pracodawcy mogą także oferować różnego rodzaju benefity, takie jak karta multisport, dofinansowanie opieki nad dzieckiem, czy dodatkowe dni wolne. Najważniejsze, aby benefity te były dostosowane do potrzeb i oczekiwań pracowników. 

Jednym ze sposobów na motywowanie pracowników może być oferowanie im szkoleń i możliwości rozwoju. Pracownicy chcą rozwijać swoje umiejętności i zdobywać nowe doświadczenia, dlatego ważne jest, aby pracodawcy oferowali im możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji. Może to być np. szkolenie z nowych technologii czy kurs z zarządzania projektami. 

Kolejną ważną kwestią jest tworzenie dobrych relacji między liderami a pracownikami. Liderzy powinni być wzorcami dla swojego zespołu, a także wykazywać się umiejętnością słuchania i doceniania pracy zespołu. Powinni stawiać jasne cele i wytyczne, ale jednocześnie dawać pracownikom swobodę w podejmowaniu decyzji. Dobre relacje między liderami a podwładnymi wpływają pozytywnie na atmosferę w pracy i zaangażowanie pracowników. Ponad 70% pracowników, którzy mają dobre doświadczenia związane z uznaniem w pracy, ocenia ogólnie swoje życie bardziej pozytywnie i jest bardziej prawdopodobne, że lepiej prosperuje w życiu codziennym w porównaniu z tymi, którzy nie są w pełni doceniani. Stworzenie kanałów komunikacyjnych, które pozwolą na wyrażanie opinii i sugestii, może prowadzić do lepszego zrozumienia potrzeb pracowników.

Długotrwałe korzyści z inwestowania w zadowolenie pracowników

Firmy, które inwestują w zadowolenie i motywację pracowników, odnoszą długotrwałe korzyści. Zadowoleni pracownicy są bardziej zaangażowani i lojalni wobec firmy, co prowadzi do zwiększenia wydajności i efektywności pracy. Ponadto, redukcja kosztów rotacji pracowników i zwiększenie pozytywnego wizerunku firmy przekładają się na zwiększenie jej konkurencyjności na rynku.

Podsumowanie

Docenienie i motywowanie pracowników to kluczowy element skutecznego zarządzania zespołem, szczególnie w czasie pracy hybrydowej i zdalnej. Brak uznania i motywacji ze strony pracodawców może prowadzić do frustracji i zwiększenia rotacji pracowników. Ważne jest, aby pracodawcy zapewnili elastyczne warunki pracy, ale jednocześnie stworzyli przestrzeń do budowania relacji między pracownikami. Docenianie i motywowanie pracowników to kluczowe czynniki, które wpływają na ich zaangażowanie i lojalność, a to przekłada się na lepsze wyniki firmy.

Autor tekstu: Roksana Szczepaniak, Business Development Manager WCDF I Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA