REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagłe odejścia z pracy. Alarmujące zjawisko i dane z rynku pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pracownicy nagle odchodzą z pracy alarmujące dane rynek pracy zarządzanie hr komunikacja
Nagłe odejścia z pracy - alarmujące dane z rynku pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nagłe odejścia z pracy to zjawisko, które ma już swoją nazwę. Dane z rynku pracy są alarmujące. O co chodzi pracownikom z pokolenia Z? Co mogą zrobić pracodawcy?

rozwiń >

Nagłe odejścia pracowników z pracy czyli revenge quitting

Świat pracy ewoluuje, a wraz z nim zmieniają się oczekiwania i postawy pracowników, szczególnie tych z najmłodszego pokolenia Z. W ostatnim czasie pracodawcom sen spędza z powiek tzw. revenge quitting – pracownicy decydują się na nagłe odejście z pracy, chcąc w ten sposób wyrazić swoje niezadowolenie. Co za tym stoi i co najważniejsze – w jaki sposób firmy mogą zapobiegać temu zjawisku? Podpowiadamy.

REKLAMA

Autopromocja

Alarmujące dane z rynku pracy

Zetki to pokolenie, które wkracza na rynek pracy z nowymi oczekiwaniami. Cenią sobie nie tylko elastyczność i możliwość rozwoju, ale przede wszystkim szukają zrozumienia i autentycznego wsparcia ze strony pracodawców. Dlaczego Ci drudzy powinni potraktować to poważnie? Raport McKinsey Health Institute pokazuje alarmujące liczby z rynku pracy. W Polsce 21% pracowników mówi o wypaleniu zawodowym, a 40% czuje się zmęczone zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Te dane nie tylko rysują obraz rosnącego niezadowolenia, ale także pokazują, jak ważne jest stworzenie w firmach zdrowego środowiska pracy.

Zrozumienie pracownika to klucz do sukcesu

Pierwszą istotną kwestią jest zrozumienie potrzeb pracowników. I nie chodzi tu tylko o miłe gesty czy elastyczne godziny pracy. Liczy się szczere zainteresowanie tym, co naprawdę motywuje pracowników i co może być źródłem ich frustracji. Sebastian Kopiej, prezes zarządu agencji PR Commplace, akcentuje znaczenie zrozumienia potrzeb pracowników w kontekście budowania silnej marki pracodawcy: "Zrozumienie pracownika to kluczowy element w kreowaniu kultury zaufania wewnątrz firmy. Jako pracodawcy, musimy nie tylko słuchać, ale też aktywnie reagować na sygnały od naszych zespołów, pokazując, że każdy głos ma znaczenie. To fundament budowania zaufania i pozytywnego wizerunku naszej firmy jako miejsca, gdzie każdy pracownik czuje się ważny i doceniony."

Sprawiedliwe traktowanie pracowników

W pracy nie ma miejsca na faworyzowanie. Każdy pracownik, niezależnie od stanowiska, powinien czuć, że jest traktowany sprawiedliwie. To buduje nie tylko lepszy morale, ale także przekłada się na większe zaangażowanie w obowiązki. Przykład z życia? Gdy po wielkim projekcie pracownik nie tylko otrzymuje premię, ale również zostaje doceniony możliwością reprezentowania firmy na międzynarodowej konferencji, jego motywacja do działania jeszcze wzrasta!

Integrowanie pracowników

REKLAMA

Relacje w zespole są jak delikatna tkanina – trzeba się z nią obchodzić z troską i uważnością. Regularne, dobrze zaplanowane eventy integracyjne, które przenoszą zespół poza mury biura, mogą zdziałać cuda. Doskonale wie o tym Joaonna Hoc-Kopiej z Dworu Korona Karkonoszy, miejsca, w którym od lat organizowane są niezapomniane imprezy integracyjne dla firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspertka podkreśla, że sukces takiego wydarzenia zależy od zrozumieniu potrzeb zespołu i stworzenia przestrzeni, która sprzyja zarówno relaksowi, jak i budowaniu silnych, osobistych więzi między pracownikami. „Dobrze zorganizowany event integracyjny powinien łączyć elementy zabawy, relaksu oraz motywujące wyzwania, które pobudzają kreatywność i współpracę. To nie tylko okazja do odpoczynku, ale też moment, by na nowo odkryć siebie w zespole i wzmocnić wzajemne relacje” – mówi.

Indywidualna ścieżka kariery

Pokolenie Z ceni sobie indywidualne podejście i możliwość wpływania na kształt swojej ścieżki zawodowej. Dostosowanie możliwości rozwoju i awansu do osobistych aspiracji i umiejętności pracowników może znacząco zwiększyć ich zadowolenie i zaangażowanie. Pracodawcy, którzy skupiają się na rozwoju talentów, zyskują nie tylko bardziej kompetentnych pracowników, ale także budują trwałe relacje oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku.

Systematyczne badanie nastrojów pracowników

REKLAMA

Wiedza o tym, co dzieje się w zespole, jakie są potrzeby i problemy pracowników, jest nie do przecenienia. „Regularne ankiety satysfakcji, rozmowy oceniające i spotkania 1:1 powinny stać się standardem w każdej organizacji.” – radzi Sebastian Kopiej z agencji PR Commplace. – "Dzięki stałemu monitorowaniu samopoczucia pracowników, pracodawcy mogą szybko reagować na potencjalne problemy oraz dostosowywać środowisko pracy do zmieniających się oczekiwań i potrzeb ich zespołu. Nie jest to tylko kwestia wewnętrzna – sposób, w jaki firma dba o swoich pracowników, ma bezpośrednie przełożenie na jej obraz na zewnątrz. Organizacja, która skutecznie odpowiada na potrzeby swoich pracowników, jest postrzegana jako atrakcyjny pracodawca, co z kolei przyciąga talenty i buduje pozytywny odbiór marki na rynku pracy."

Ekspert podkreśla również, że "zaangażowanie pracowników wynikające z dobrze zorganizowanego wsparcia i jasnej komunikacji wewnętrznej jest kluczowe dla innowacyjności i efektywności operacyjnej każdej firmy. Dlatego inwestycja w regularne komunikowanie się i zbieranie feedbacku od pracowników zawsze się opłaca, zarówno na poziomie mikro, jak i makro."

Szkolenia dla kadry zarządzającej

Wiele problemów w miejscu pracy bierze się z niewłaściwego zarządzania. Szkolenia dla liderów i menedżerów, które kładą nacisk na komunikację, zarządzanie konfliktami i budowanie zespołów, są niezbędne dla utrzymania zdrowej atmosfery w firmie. Dobrze przygotowany lider potrafi nie tylko efektywnie zarządzać, ale także inspirować i motywować swoich podwładnych.

Jasne decyzje budują zaufanie

Transparentność w podejmowaniu decyzji to kolejny kluczowy element w budowaniu zaufania wewnątrz organizacji. Kiedy pracownicy rozumieją z jakich powodów podejmowane są pewne decyzje, łatwiej jest im się z nimi identyfikować i je akceptować. To także pokazuje, że firma jest uczciwa i otwarta, co jest szczególnie cenione przez młodsze pokolenia.

Podsumowanie

Zrozumienie, sprawiedliwość i autentyczna troska o pracowników to nie tylko droga do uniknięcia revenge quitting. To strategia, która buduje silną markę pracodawcy, przyciąga talenty i zwiększa lojalność pracowników. Obecnie pracownicy nie boją się zmian, dlatego te działania są nie tylko mile widziane, ale niezbędne dla każdej nowoczesnej organizacji.

Stawiając na otwartość, równość i wspólne budowanie relacji, pracodawcy mogą nie tylko przetrwać falę revenge quitting, ale także przekształcić swoje środowisko pracy w miejsce, gdzie ludzie chcą się angażować i rozwijać, z korzyścią dla wszystkich.

Źródło: Cempel

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA