Koniec obowiązku wyznaczania „strażaka” w każdej firmie
REKLAMA
Od 18 stycznia 2009 r. w każdej firmie, która zatrudnia choćby jednego pracownika, pracodawca ma obowiązek wyznaczyć pracownika lub pracowników odpowiedzialnych za udzielenie pierwszej pomocy, ewakuację z zakładu pracy oraz ochronę przeciwpożarową (art. 2091 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy). Pracownik odpowiedzialny za ochronę przeciwpożarową i ewakuację musiał spełniać wymagania określone w ustawie o ochronie przeciwpożarowej. Musiał zatem posiadać co najmniej średnie wykształcenie oraz ukończyć szkolenie inspektora ochrony przeciwpożarowej. Wprowadzenie powyższego przepisu wiązało się dla pracodawców z dużymi kosztami wynikającymi z zapewnienia pracownikowi, a często kilku pracownikom, szkolenia, albo z koniecznością zatrudnienia nowego pracownika posiadającego wymagane uprawnienia.
Zmiana przepisów Kodeksu pracy, która obowiązuje od 5 sierpnia br., łagodzi obowiązki pracodawcy w tym zakresie. Pracodawca nadal będzie miał obowiązek wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. Jednak dzięki zmianie przepisów pracownik odpowiedzialny za ochronę przeciwpożarową i ewakuację w zakładzie pracy nie będzie już musiał spełniać dotychczasowych wymagań, tj. posiadać co najmniej średniego wykształcenia i szkolenia dla strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowej i osób wykonujących czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat