Szkła kontaktowe, monitor ekranowy, podnóżek, mysz, klawiatura, krzesło - duże zmiany od 17 listopada 2023
REKLAMA
REKLAMA
- Nowe przepisy dot. BHP przy pracy przy komputerze
- 6 najważniejszych zmian - nowe zasady ergonomii pracy
Nowe przepisy dot. BHP przy pracy przy komputerze
W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe Dz.U. 1998 Nr 148, poz. 973), już od 17 listopada 2023 r. zachodzą duże zmiany. Dlaczego? Konieczna była nowelizacja przepisów, które nie były dostosowane do aktualnych realiów. Nowe rozporządzenie zmieniające, tj. rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 2367) wskazuje na nowe zasady związane z bezpieczną i higieniczną pracą.
REKLAMA
Rozporządzenie zmieniające wskazuje podział na:
stanowiska pracy utworzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego, tj. przed dniem 17 listopada 2023 r. Co do tych stanowisk, na dostosowanie do nowych wymogów pracodawca ma sześć miesięcy, czyli do 17 maja 2024 r.
stanowiska pracy powstałe od tej daty, tj. od 17 listopada 2023 r. i po tej dacie.
6 najważniejszych zmian - nowe zasady ergonomii pracy
NOWA DEFINICJA STANOWISKA PRACY - należy przez to rozumieć przestrzeń pracy wraz z: a) wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika, b) krzesłem i stołem, c) opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.
PRACA Z LAPTOPEM JEŻELI POWYŻEJ 4H NA DOBĘ - nie stosuje się do systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy – co oznacza, że stosuje się te przepisy np. do laptopów, jeśli są przeznaczone do pracy na danym stanowisku pracy przez co najmniej 4 godziny na dobę.
SZKŁA KONTAKTOWE, NIE TYLKO OKULARY KOREKCYJNE - w rozporządzeniu dodano możliwości zapewnienia pracownikom także szkieł kontaktowych, a nie jak do tej pory tylko okularów korekcyjnych.
KRZESŁO DO PRACY - powinno posiadać:
a) dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
b) regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
c) wyprofilowanie siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,
d) możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
e) regulowane podłokietniki.MONITOR EKRANOWY - powinien spełniać następujące wymagania:
a) znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
b) obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,
c) jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
d) regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu.PODNÓŻEK - na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. 1998 Nr 148, poz. 973)
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 2367)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA