REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
błędy w zarządzaniu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rola managera w firmie jest kluczowa dla efektywności organizacji i zadowolenia pracowników. Menedżerowie są odpowiedzialni za zarządzanie zespołami i osiąganie wyznaczonych celów. Niestety, wiele firm zaniedbuje szkolenia menedżerskie, co prowadzi do popełniania błędów w efektywnym team managemencie.

Najczęściej popełniane w procesie zarządzania błędy 

Niektóre błędy w zarządzaniu zespołami występują częściej niż inne. Na tej liście znajdują się m.in.:  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • Niechęć do delegacji zadań – managerowie często nie są w stanie zaufać swoim pracownikom i przekazać im odpowiedzialności za niektóre zadania.  Towarzyszy temu obawa przed utraceniem autorytetu. W związku z tym przyjmują na siebie nadmierną liczbę zadań, co prowadzi do pracy ponad siły oraz zwiększenia poziomu stresu. 
  • Nieumiejętność perspektywicznego zarządzania i planowania – codzienność wymusza na managerach konieczność skupienia się na „tu i teraz”. Wielu z nich nie może poradzić sobie z łączeniem wizji teraźniejszości oraz budowaniem planu na przyszłość. Prowadzi to do chaotycznego zarządzania i braku spójnego planu działań. 
  • Błędy w komunikacji – brak dokładności w przekazywaniu informacji, zniekształcenie wiadomości, błędne interpretacje, niedostateczna ilość komunikacji i brak wrażliwości na potrzeby pracowników - to wszystko prowadzi do nieporozumień i konfliktów, a także uniemożliwia skuteczne zarządzanie pracą zespołu. 
  • Brak zaangażowania i motywowania pracowników – zdarza się, że kierownictwo buduje wokół siebie mur, który oddziela ich od tego, co 
    w rzeczywistości dzieje się w firmie. Nie mając tej perspektywy, stawiają siebie 
    w fatalnej pozycji i narażają na popełnienie wielu błędów. Taka postawa dodatkowo demotywuje pracowników, ponieważ nie czują wsparcia swojego lidera.  
  • Nieumiejętność podejmowania decyzji – managerowie muszą podejmować decyzje dotyczące zarówno teraźniejszości, jak i przyszłości. Wymaga to wysokich umiejętności analitycznych, ponieważ trzeba połączyć ze sobą wiele faktów oraz przewidzieć potencjalne skutki na przyszłość. Nie każdy to potrafi, a błędy kardynalne mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla zespołu, jak  
    i całej firmy.  
  • „Twarde zarządzanie” – część managerów w procesie zarządzania skupia się wyłącznie na biznesie, zapominając, jak ważny w tym wszystkim jest czynnik ludzki. Brak empatii oraz nastawienie na wynik mogą prowadzić do obniżenia morale pracowników, a także niezdrowej atmosfery w zespole. 
  • Nadopiekuńczość wobec zespołu – postawę nadopiekuńczą przyjmują tzw. managerowie parasolowi. Czuje się oni odpowiedzialni za swoich podwładnych 
    i chcą chronić ich przed negatywnym wpływem zewnętrznych czynników. Jednocześnie przejmują na siebie zbyt dużą odpowiedzialność i mimo dobrych intencji, budują niesamodzielny zespół, który nie jest w stanie poradzić sobie 
    z najmniejszymi problemami.  

Jak błędy w zarządzaniu wpływają na organizację oraz pracowników? 

Błędy w zarządzaniu mają poważne konsekwencje dla organizacji oraz pracowników. Mogą prowadzić do powstania dysfunkcji zespołu, takich jak brak zaufania, strach przed konfliktem, brak zaangażowania, unikanie odpowiedzialności czy brak przywiązywania wagi do rezultatów. Brak odpowiedniego przeszkolenia managerów wpływa także negatywnie na wyniki zespołu i przyczynia się do spadku wskaźnika utrzymania pracowników, co w dłuższej perspektywie skutkuje trudnościami w rekrutacji nowych członków zespołu. Dodatkowo brak poczucia bezpieczeństwa w środowisku pracy czy spadek produktywności pracowników odbijają się negatywnie również na wynikach całej organizacji. Błędne zarządzanie zespołami, choć z pozoru wydaje się wewnętrznym problemem, oddziałuje w dużym stopniu na wizerunek marki pracodawcy i może wpłynąć na spadek pozycji firmy na rynku.  

“Brak uporządkowanej i profesjonalnej wiedzy na temat zarządzania, wprowadzania procesów czy zadań managera niesie ze sobą poważne skutki nie tylko dla zespołu czy samego managera, ale także dla całej organizacji. Bez tych kompetencji trudniej jest zbudować dialog wewnątrz zespołu, współpracować czy pozyskać efekt synergii na poziomie działowym oraz organizacyjnym” – mówi Grzegorz Święch, Senior Partner, Wiceprezes firmy Nowe Motywacje. 

Dlaczego rezygnujemy z jakościowego przeszkolenia managerów?  

Nieadekwatne przeszkolenie managerów jest poważnym wyzwaniem dla wielu organizacji. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być zróżnicowane. Przede wszystkim decyzja 
o nieprzeprowadzaniu lub przeprowadzeniu szkolenia niskiej jakości wynika z kosztów 
i konieczności poświęcenia swojego czasu poza miejscem pracy. Wśród przyczyn tego zjawiska można wymienić też brak przeprowadzenia oceny ryzyka oraz analizy luk i potrzeb szkoleniowych. Często zdarza się, że dokumentacja szkoleniowa nie jest uzupełniana czy aktualizowana, co utrudnia monitorowanie postępów pracowników. Co więcej, często nowy pracodawca wysnuwa założenie, że szkolenie zostało przeprowadzone przez poprzedniego, co na ogół jest mylne, ponieważ różne organizacje wymagają różnych kompetencji i wiedzy. Wszystkie te czynniki wpływają na nieodpowiednie przygotowanie menedżerów do wykonywania ich pracy, co z kolei wpływa na efektywność działania pracowników oraz całej organizacji. 

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę na to, że odpowiednie przeszkolenie managerów to kluczowy element sukcesu każdej organizacji.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

“Wiele firm wciąż bagatelizuje ten aspekt, co prowadzi do problemów związanych 
z zarządzaniem zespołem. Jednym z rozwiązań jest zapewnienie odpowiednich szkoleń dla managerów, które umożliwią im wykształcenie niezbędnych kompetencji w zarządzaniu zespołem oraz nauczą reagowania w sytuacjach kryzysowych. Do takich należy m.in. Akademia Managera, którą od lat z powodzeniem realizujemy dla klientów Nowych Motywacji. Dzięki dedykowanemu cyklowi szkoleń managerowie mają szansę efektywnie przygotować się do pełnienia swojej funkcji – do reagowania kryzysowego, łagodzenia konfliktów czy walki z dysfunkcjami zespołu” – wyjaśnia Grzegorz Święch.  

Inwestycja w odpowiednie szkolenia dla managerów to inwestycja w rozwój firmy. Nie warto więc bagatelizować tego zjawiska, bo skuteczne zarządzanie zespołem i organizacją jest niemożliwe bez właściwego przygotowania liderów.  

Źródło: Agencja Grow

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

REKLAMA

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA