REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typowe błędy managerów, czyli jak (nie) zarządzać zespołem?

błędy w zarządzaniu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rola managera w firmie jest kluczowa dla efektywności organizacji i zadowolenia pracowników. Menedżerowie są odpowiedzialni za zarządzanie zespołami i osiąganie wyznaczonych celów. Niestety, wiele firm zaniedbuje szkolenia menedżerskie, co prowadzi do popełniania błędów w efektywnym team managemencie.

Najczęściej popełniane w procesie zarządzania błędy 

Niektóre błędy w zarządzaniu zespołami występują częściej niż inne. Na tej liście znajdują się m.in.:  

REKLAMA

Autopromocja
  • Niechęć do delegacji zadań – managerowie często nie są w stanie zaufać swoim pracownikom i przekazać im odpowiedzialności za niektóre zadania.  Towarzyszy temu obawa przed utraceniem autorytetu. W związku z tym przyjmują na siebie nadmierną liczbę zadań, co prowadzi do pracy ponad siły oraz zwiększenia poziomu stresu. 
  • Nieumiejętność perspektywicznego zarządzania i planowania – codzienność wymusza na managerach konieczność skupienia się na „tu i teraz”. Wielu z nich nie może poradzić sobie z łączeniem wizji teraźniejszości oraz budowaniem planu na przyszłość. Prowadzi to do chaotycznego zarządzania i braku spójnego planu działań. 
  • Błędy w komunikacji – brak dokładności w przekazywaniu informacji, zniekształcenie wiadomości, błędne interpretacje, niedostateczna ilość komunikacji i brak wrażliwości na potrzeby pracowników - to wszystko prowadzi do nieporozumień i konfliktów, a także uniemożliwia skuteczne zarządzanie pracą zespołu. 
  • Brak zaangażowania i motywowania pracowników – zdarza się, że kierownictwo buduje wokół siebie mur, który oddziela ich od tego, co 
    w rzeczywistości dzieje się w firmie. Nie mając tej perspektywy, stawiają siebie 
    w fatalnej pozycji i narażają na popełnienie wielu błędów. Taka postawa dodatkowo demotywuje pracowników, ponieważ nie czują wsparcia swojego lidera.  
  • Nieumiejętność podejmowania decyzji – managerowie muszą podejmować decyzje dotyczące zarówno teraźniejszości, jak i przyszłości. Wymaga to wysokich umiejętności analitycznych, ponieważ trzeba połączyć ze sobą wiele faktów oraz przewidzieć potencjalne skutki na przyszłość. Nie każdy to potrafi, a błędy kardynalne mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla zespołu, jak  
    i całej firmy.  
  • „Twarde zarządzanie” – część managerów w procesie zarządzania skupia się wyłącznie na biznesie, zapominając, jak ważny w tym wszystkim jest czynnik ludzki. Brak empatii oraz nastawienie na wynik mogą prowadzić do obniżenia morale pracowników, a także niezdrowej atmosfery w zespole. 
  • Nadopiekuńczość wobec zespołu – postawę nadopiekuńczą przyjmują tzw. managerowie parasolowi. Czuje się oni odpowiedzialni za swoich podwładnych 
    i chcą chronić ich przed negatywnym wpływem zewnętrznych czynników. Jednocześnie przejmują na siebie zbyt dużą odpowiedzialność i mimo dobrych intencji, budują niesamodzielny zespół, który nie jest w stanie poradzić sobie 
    z najmniejszymi problemami.  

Jak błędy w zarządzaniu wpływają na organizację oraz pracowników? 

Błędy w zarządzaniu mają poważne konsekwencje dla organizacji oraz pracowników. Mogą prowadzić do powstania dysfunkcji zespołu, takich jak brak zaufania, strach przed konfliktem, brak zaangażowania, unikanie odpowiedzialności czy brak przywiązywania wagi do rezultatów. Brak odpowiedniego przeszkolenia managerów wpływa także negatywnie na wyniki zespołu i przyczynia się do spadku wskaźnika utrzymania pracowników, co w dłuższej perspektywie skutkuje trudnościami w rekrutacji nowych członków zespołu. Dodatkowo brak poczucia bezpieczeństwa w środowisku pracy czy spadek produktywności pracowników odbijają się negatywnie również na wynikach całej organizacji. Błędne zarządzanie zespołami, choć z pozoru wydaje się wewnętrznym problemem, oddziałuje w dużym stopniu na wizerunek marki pracodawcy i może wpłynąć na spadek pozycji firmy na rynku.  

“Brak uporządkowanej i profesjonalnej wiedzy na temat zarządzania, wprowadzania procesów czy zadań managera niesie ze sobą poważne skutki nie tylko dla zespołu czy samego managera, ale także dla całej organizacji. Bez tych kompetencji trudniej jest zbudować dialog wewnątrz zespołu, współpracować czy pozyskać efekt synergii na poziomie działowym oraz organizacyjnym” – mówi Grzegorz Święch, Senior Partner, Wiceprezes firmy Nowe Motywacje. 

Dlaczego rezygnujemy z jakościowego przeszkolenia managerów?  

Nieadekwatne przeszkolenie managerów jest poważnym wyzwaniem dla wielu organizacji. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być zróżnicowane. Przede wszystkim decyzja 
o nieprzeprowadzaniu lub przeprowadzeniu szkolenia niskiej jakości wynika z kosztów 
i konieczności poświęcenia swojego czasu poza miejscem pracy. Wśród przyczyn tego zjawiska można wymienić też brak przeprowadzenia oceny ryzyka oraz analizy luk i potrzeb szkoleniowych. Często zdarza się, że dokumentacja szkoleniowa nie jest uzupełniana czy aktualizowana, co utrudnia monitorowanie postępów pracowników. Co więcej, często nowy pracodawca wysnuwa założenie, że szkolenie zostało przeprowadzone przez poprzedniego, co na ogół jest mylne, ponieważ różne organizacje wymagają różnych kompetencji i wiedzy. Wszystkie te czynniki wpływają na nieodpowiednie przygotowanie menedżerów do wykonywania ich pracy, co z kolei wpływa na efektywność działania pracowników oraz całej organizacji. 

Warto zwrócić uwagę na to, że odpowiednie przeszkolenie managerów to kluczowy element sukcesu każdej organizacji.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

“Wiele firm wciąż bagatelizuje ten aspekt, co prowadzi do problemów związanych 
z zarządzaniem zespołem. Jednym z rozwiązań jest zapewnienie odpowiednich szkoleń dla managerów, które umożliwią im wykształcenie niezbędnych kompetencji w zarządzaniu zespołem oraz nauczą reagowania w sytuacjach kryzysowych. Do takich należy m.in. Akademia Managera, którą od lat z powodzeniem realizujemy dla klientów Nowych Motywacji. Dzięki dedykowanemu cyklowi szkoleń managerowie mają szansę efektywnie przygotować się do pełnienia swojej funkcji – do reagowania kryzysowego, łagodzenia konfliktów czy walki z dysfunkcjami zespołu” – wyjaśnia Grzegorz Święch.  

Inwestycja w odpowiednie szkolenia dla managerów to inwestycja w rozwój firmy. Nie warto więc bagatelizować tego zjawiska, bo skuteczne zarządzanie zespołem i organizacją jest niemożliwe bez właściwego przygotowania liderów.  

Źródło: Agencja Grow

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA