REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rusza proces nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy, którzy uciekli przed wojną

Rusza proces nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy
Rusza proces nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę 16 marca, rusza proces nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy, w specjalnym trybie. Uciekający przed wojną Ukraińcy mogą rejestrować się poprzez złożenie w dowolnym urzędzie gminy wniosku, zawierającego podstawowe dane oraz zdjęcie. Nadanie polskiego PESEL-u umożliwi np. dostęp do publicznego systemu ochrony zdrowia czy umożliwi dostęp do edukacji na tych samych zasadach, co obywatele Polscy.

Rusza proces nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy

Administracja rządowa i samorządowa stoi dziś przed ogromnym wyzwaniem - zapewnieniem efektywnej pomocy dla setek tysięcy uchodźców z objętej wojną Ukrainy. Głównym narzędziem mającym usprawnić rejestrację przybywających do naszego kraju Ukraińców jest Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności (PESEL). Doskonale znany Polakom numer będzie wydawany naszym gościom wraz z Profilem Zaufanym i elektronicznym dokumentem tożsamości w aplikacji mObywatel.

REKLAMA

REKLAMA

Większość systemów informatycznych działa w oparciu o numer PESEL – pozwala on na jednoznaczną i szybką identyfikację danej osoby. Dzięki nadaniu numeru PESEL w ramach specjalnej procedury przeznaczonej dla osób, które przekroczyły granicę z Ukrainą po 24 lutego możliwe będzie korzystanie z usług publicznych takich jak np. elektroniczne recepty czy odprowadzanie podatków i składek. Ogromny wysiłek urzędników samorządowych realizujących zadania w zakresie ewidencji ludności pozwoli na sprawną obsługę setek tysięcy osób.

W celu ułatwienia dostępu do usług publicznych zdecydowaliśmy, że wraz z nadaniem numeru PESEL obywatele Ukrainy będą mogli uzyskać Profil Zaufany. Dzięki nowemu rozwiązaniu możliwe będzie zaoferowanie obywatelom Ukrainy polskich e-usług takich jak np. e-recepta. Oprócz tego każda z nich będzie miała dostęp do bezpiecznej cyfrowej tożsamości i specjalnego dokumentu w ramach aplikacji mObywatel – wyjaśnia minister Janusz Cieszyński.

Należy pamiętać, że wiele osób uciekających przed wojną nie ma ze sobą dokumentów. Dzięki wprowadzeniu danych do rejestru PESEL ich tożsamość zostanie potwierdzona i nie będą musieli czekać na wydanie dokumentów w ukraińskich placówkach konsularnych. Rolę dokumentu tożsamości będzie mogła pełnić aplikacja mObywatel, w której pojawi się nowy moduł, za pomocą którego pełnoletni obywatele Ukrainy będą mogli w Polsce potwierdzać swoją tożsamość. Dokument nazywa się Diia.pl (??? ??), co jest nawiązaniem do ukraińskiej rządowej aplikacji mobilnej Diia. Diia będzie zawierała imię, nazwisko, PESEL oraz zdjęcie potwierdzone podczas wizyty w urzędzie gminy. – dodaje minister.

REKLAMA

Współpraca z samorządowcami 

Intensywne prace nad nowym systemem ruszyły jeszcze przed wejściem w życie przepisów. Od piątku (11.03) do wtorku (14.03) odbył się cykl szkoleń, w których wzięło udział około 5 tysięcy urzędników. Możliwość uczestnictwa w szkoleniu została zapewniona przedstawicielowi każdego urzędu gminy w kraju. Szkolenia odbywały się również w sobotę i niedzielę – udział w nich wzięło ponad 500 urzędników, poświęcając swój wolny czas na przygotowanie do nowych zadań. Zostały przygotowane nowe formularze wniosków i szczegółowe instrukcje dla urzędników. W godzinach 7:00 – 18:00 działa specjalna infolinia dla urzędników - pracownicy KPRM i MSWiA codziennie odpowiadają na bieżąco na zgłaszane pytania i wątpliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od soboty do poniedziałku eksperci przeprowadzili kilkugodzinne dyżury online – za pomocą panelu pytań i odpowiedzi, czatu lub poprzez bezpośrednią rozmowę. Ponadto na środę zaplanowano także, przy współpracy z MSWiA, organizację specjalnego chatroomu. Wszystkie przygotowane materiały szkoleniowe są dostępne na specjalnej platformie – to 4 tutoriale wideo oraz 2 podręczniki w formie PDF oraz wzory obowiązujących wniosków.

W poniedziałek do wszystkich urzędów gmin i punktów recepcyjnych w Polsce trafiło także 750 tys. ulotek w języku ukraińskim, które rozdysponowała Państwowa Straż Pożarna, współpracując z OSP. Ulotka wyjaśnia, na czym polega proces rejestracji PESEL, Ulotka wyjaśnią na czym polega proces rejestracji PESEL, co to jest profil zaufany oraz aplikacja mObywatel.

Cały ten proces nie byłby możliwy do tak szybkiego wdrożenia, gdyby nie wzorowa współpraca z samorządowcami. Chciałbym szczególnie podziękować: Markowi Wójcikowi ze Związku Miast Polskich, Sylwestrowi Szczepaniakowi z Unii Metropolii Polskich, Krzysztofowi Krakowieckiemu-Kuleszy z Urzędu Miasta Warszawy, Bartoszowi Pelczarskiemu z Urzędu Miasta Poznaniu, Andrzejowi Wojewódzkiemu z Urzędu Miasta Lublina, Sławomirowi Wojciechowskiemu z Urzędu Miasta Nowej Soli – dodał minister Janusz Cieszyński.

Pierwszy PESEL dla obywatela Ukrainy

Wdrożenie nowych rozwiązań technicznych odbyło się w nocy z sobotę na niedzielę (12-13.03). W niedzielę odbyły się testy w urzędach w Kobyłce i na warszawskim Mokotowie. Pierwszą osobą której nadano PESEL w nowej procedurze została pani Oksana ze Starokonstantynowa, a pierwszy dokument Diia.pl w aplikacji mObywatel otrzymała pani Swietłana. Wdrożone zmiany są prawdopodobnie największymi i najszybciej zrealizowanymi zmianami w historii PESEL. Do ich wdrożenia przyczyniło się poświęcenie i zaangażowanie urzędników i informatyków, a przede wszystkim bardzo intensywna praca po godzinach.

Teraz największym wyzwaniem jest zwiększenie liczby sprzętu w urzędach gminy. Trwa pozyskiwanie ok. 3500 komputerów wraz z niezbędnym osprzętem m.in. drukarkami, modemami, kartami kryptograficznymi, skanerami odcisków placów. Przepisy umożliwiające Ministrowi Cyfryzacji zakup sprzętu dla samorządów weszły w życie w dniu 13.03.2022 r. w ramach specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Pomimo ogromnego zaangażowania urzędników, ze względu na konieczność zakupu sprzętu, jego konfiguracji i dostarczenia do użytkowników, nie jest możliwe dostarczenie sprzętu od ręki do samorządów. Pierwsze urządzenia powinny trafić do użytkowników do końca tygodnia.

Stacje mobilne

Ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości obsługi innych procesów realizowanych przez samorządy, co najmniej 2000 nowych stanowisk będzie gotowych do pracy poza siedzibą urzędu. Usługa nadania numeru PESEL w specjalnym trybie będzie funkcjonować przez cały czas obowiązywania specustawy, tj. 18 miesięcy, a prognozy wskazują, że rejestracja osób, które już dotarły do Polski może zająć od 6 do 8 tygodni. Mając na uwadze fakt, że o prawie do świadczeń decyduje data wjazdu na terytorium RP, Ambasador Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej zaapelował o rozłożenie wizyt w punktach rejestracyjnych na najbliższe tygodnie tak, aby możliwe było jego sprawne przeprowadzenie i uniknięcie kolejek. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

REKLAMA

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

REKLAMA

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA