| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Jak rozliczyć karę za niedotrzymanie umowy przedwstępnej

Jak rozliczyć karę za niedotrzymanie umowy przedwstępnej

W związku z planowaną inwestycją ogłosiliśmy nabór kandydatów na stanowisko kierownika budowy. Z jedną z osób wyłonionych spośród kilku ofert zawarliśmy przedwstępną umowę o pracę. Nie od razu doszło do podpisania umowy o pracę ze względu na trwające jeszcze przygotowania i oczekiwanie na finalizację umowy kredytowej. W umowie przedwstępnej uzgodniliśmy kwotę odszkodowania na wypadek wycofania się jednej ze stron z przyrzeczenia zawarcia umowy o pracę. Na tydzień przed terminem podjęcia zatrudnienia przez tę osobę okazało się, że bank odmówił nam kredytu. Dla nas oznacza to przesunięcie w czasie rozpoczęcia prac. Poinformowaliśmy naszego kandydata, że jesteśmy zmuszeni zerwać umowę przedwstępną. Czy odszkodowanie z tytułu niedotrzymania warunków przedwstępnej umowy o pracę, jakie będziemy zobowiązani wypłacić kandydatowi, podlega opodatkowaniu i składkom na ZUS? Jeśli tak, to jak je rozliczyć?

Odszkodowanie otrzymane przez przyszłego pracownika stanowi jego przychód. Nie będzie to jednak przychód ze stosunku pracy, ponieważ nie doszło do zawarcia umowy o pracę. Właściwym źródłem przychodu będą zatem „inne źródła” (art. 10 ust. 1 pkt 9 updof).

Odszkodowanie to nie jest zwolnione z podatku. Podatku nie należy odprowadzać jedynie od otrzymanych odszkodowań lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw (art. 21 ust. 1 pkt 3 updof). Natomiast w tym przypadku wypłata odszkodowania jest skutkiem niedotrzymania warunków umowy przedwstępnej.

Kodeks cywilny dopuszcza możliwość dochodzenia odszkodowania, ale nie określa zasad jego ustalania ani wysokości. W związku z tym strona wypłacająca odszkodowanie nie ma obowiązku naliczenia i odprowadzenia zaliczki na podatek za podatnika. On sam, jako uzyskujący przychód, musi wykazać kwotę otrzymanej rekompensaty w zeznaniu rocznym i zapłacić od niej podatek. Obowiązkiem wypłacającego odszkodowanie jest tylko wystawienie i przekazanie podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C w terminie do końca lutego następnego roku.

WAŻNE!

Strony mogą określić w umowie przedwstępnej wysokość kary umownej.

W omawianym przypadku stosunek pracy ani żaden inny stosunek prawny, który stanowiłby tytuł do ubezpieczeń społecznych i/lub do ubezpieczenia zdrowotnego, nie został nawiązany. W konsekwencji, nie ma podstaw do naliczenia i przekazania składek do ZUS od kwoty wypłaconego odszkodowania.

Podstawa prawna

  • art. 389, art. 390 Kodeksu cywilnego,
  • art. 9, art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),
  • art. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Finansowanie dla firm - kredyty, leasing, faktoring.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »