| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Cykl życia firmy

Cykl życia firmy

Rozmowa z dr. Ichakiem Adizesem, światowej sławy ekspertem w dziedzinie poprawy efektywności przedsiębiorstw

● Twierdzi Pan, że istotą skutecznego zarządzania w każdej firmie jest zrozumienie podstawowej prawdy mówiącej o tym, że wszystkie organizacje, podobnie jak żywe organizmy, mają cykl życia. Rodzą się, dojrzewają. Dlaczego tak ważne jest poznanie i zrozumienie cyklu życia organizacji?

Dzięki znajomości teorii cyklu życia organizacji zyskujemy trzy podstawowe korzyści. Pierwsza z nich polega na tym, że z wyprzedzeniem możemy przewidzieć przyszłe problemy firmy, przygotować się na nie, opracowując odpowiedni plan działania. Nie będziemy więc zaskoczeni w momencie, gdy się pojawią.

Druga korzyść również dotyczy kwestii problemów. Firma boryka się z nimi na każdym etapie rozwoju – jest to nieuniknione. Musimy jednak pamiętać o tym, że to, co jest normalne na jednym etapie cyklu życia firmy, nie będzie już takie na kolejnym, a na następnym może być wręcz zgubne. Przykładowo, jeśli niemowlę płacze przez całą noc, to jest to normalne. Nie umie przecież tego kontrolować i nie powie, co mu dolega. Jeśli jednak czterdziestolatek przez całą noc nie może powstrzymać się od płaczu, to jest to nietypowe zachowanie, które stanowi duży problem. Innymi słowy, poznanie cyklu życia firmy umożliwia menedżerom rozpoznanie problemów. Wiedza ta pomaga odróżnić typowe trudności od nietypowych i tych, które prowadzą do upadku firmy. Typowe problemy są właściwe dla danej fazy cyklu życia firmy i są związane z jej rozwojem. Natomiast nietypowe problemy są niewłaściwe w odniesieniu do czasu, w którym występują, i należy uporać się z nimi jak najszybciej. Umiejętność rozpoznania trudności zwiększa skuteczność menedżerów, którzy potrafią wyznaczać priorytety i skupiać się na kluczowych kwestiach.

Teoria cyklu życia nie jest tylko opisem faz rozwoju firmy. Pozwala również przeanalizować, dlaczego organizacje się rozwijają, dlaczego się starzeją i dlaczego umierają. Kiedy poznamy odpowiedź na pytanie, dlaczego to wszystko następuje, będziemy wiedzieć, co robić, aby szybciej przejść do fazy rozkwitu. Jest to trzecia korzyść, jaką zyskujemy dzięki wiedzy na temat cyklu życia firmy.

● Bez wątpienia poznał Pan odpowiedź na to kluczowe pytanie.

Tak, wraz z moimi wspólnikami z Instytutu, którym kieruję, przetestowaliśmy tę metodologię i ona naprawdę działa. Mamy na to dowody! Pracowaliśmy dla wielu firm na całym świecie, poczynając od najmniejszych, po te, które znalazły się w rankingu magazynu Fortune 500. Pomogliśmy między innymi Domino's Pizza zwiększyć sprzedaż z 450 milionów dolarów rocznie do 4 bilionów dolarów. Doradzaliśmy też firmie Shell czy Bank of America.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

KPMG

Firma Doradcza KPMG

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »