| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Szkolenia bhp > Szkolenie bhp nie musi być nudne

Szkolenie bhp nie musi być nudne

Dla większości specjalistów w dziedzinie bhp zbliża się okres intensywnej pracy szkoleniowej. Kolejny raz będzie trzeba przedstawiać te same treści i walczyć ze stereotypem nudnego szkolenia bhp. Staramy się podpowiedzieć, jakie techniki warto wykorzystać, aby odnieść sukces szkoleniowy.

PRZYKŁAD

Podzieleni na grupy uczestnicy otrzymują opis wypadku związanego z rodzajem wykonywanej przez nich pracy. Następnie uczestnicy otrzymują zadanie do wykonania w grupach: muszą znaleźć przyczynę wypadku, określić środki zapobiegawcze, które można było zastosować, żeby uniknąć zdarzenia, oraz sformułować konsekwencje zdarzenia.

Jest to doskonałe zadanie wprowadzające na szkoleniu dla osób kierujących pracownikami przed omówieniem kosztów wypadków przy pracy, oceny ryzyka czy zarządzania bezpieczeństwem, należy tylko odpowiednio dobrać przypadek i stymulować grupę do wyciągnięcia wniosków, na których nam zależy.

Szczególnie interesujące będą różnice – warto przedyskutować, w czym wnioski poszczególnych grup różnią się od siebie, z czego te różnice mogą wynikać, i chyba najważniejsze pytanie – jakie mogą być ewentualne skutki tych różnic.

PRZYKŁAD

Uczestnicy oglądają krótki film, w którym pracownik obsługuje maszynę, a następnie muszą w grupach określić:

zagrożenia, jakie występują przy tej pracy,

środki, jakie można zastosować, aby pracownik był lepiej chroniony.

Ćwiczenie powinno być poprzedzone wprowadzeniem na temat zagrożeń lub np. w grupie pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych – zapoznaniem z instrukcją obsługi.

Pomoce wizualne i techniczne

Pomoce wizualne są naturalnym sposobem wprowadzenia ożywienia nawet do najnudniejszego programu nauczania. Poza większą aktywizacją stosowanie pomocy wizualnych zwiększa też efektywność szkolenia.

WAŻNE!

Przyjmuje się, że stopień zapamiętania treści w zależności od formy przekazu wynosi:

● 5% z tego, co słyszymy (wykład),

● 10% z tego, co czytamy (lektura),

● 30% z tego, co widzimy (demonstracja),

● 50% z tego, co widzimy i słyszymy (dyskusja),

● 80% – samodzielne wykonanie zadania,

● 90% – uczenie innych.

reklama

Autor:

psycholog, moderator, trener rozwoju osobistego, doradca biznesu w obszarze diagnozy i rozwoju talentów, wykładowca akademicki

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Buszan Augustyniak Suchecka Adwokat Radcowie Prawni Spółka partnerska

Ekspert w zakresie nieruchomości, własności intelektualnej, podatków oraz praw przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »