Laptopy dla uczniów od 2025 w ramach programu: Cyfrowy uczeń
REKLAMA
REKLAMA
- W 2024 roku program „Laptop dla ucznia” nie będzie kontynuowany w dotychczasowej formule ale żaden uczeń nie będzie poszkodowany
- Program „Laptop dla ucznia” nie miał zabezpieczonego finansowania
- Program naprawczy, będzie: Cyfrowy Uczeń od 2025 roku
- Jak są problemy formalne programu „Laptop dla ucznia” - dlaczego nie będzie laptopów?
- Jakie są problemy merytoryczne programu „Laptop dla ucznia” - dlaczego nie będzie laptopów dla uczniów?
W 2024 roku program „Laptop dla ucznia” nie będzie kontynuowany w dotychczasowej formule ale żaden uczeń nie będzie poszkodowany
Jak można wyczytać w komunikacje i można było usłyszeć na dzisiejszej konferencji prasowej, Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji będzie pracowało w 2024 roku nad nowymi założeniami programu tak, aby realnie podnosił potencjał i kompetencje cyfrowe uczniów i wspierał nauczycieli. Dopiero w 2025 roku uczniowie otrzymają urządzenia mobilne. Rodzaj sprzętu, niezbędne oprogramowanie i zabezpieczenia będą przedmiotem analizy oraz dyskusji z partnerami społecznymi i rodzicami.
- Żaden rocznik nie będzie poszkodowany – powiedziała ministra edukacji Barbara Nowacka - Program „Cyfrowy uczeń” to jest program, który żadnego dziecka, które liczyło na sprzęt od państwa, nie pozostawi z tyłu. Żaden uczeń i żaden rocznik nie będą pokrzywdzeni – zaznaczyła Barbara Nowacka.
• 1,15 mld zł - wydano na zakup laptopów dla uczniów w 2023 – z KPO (prefinansowanie)
• 1,3 mld - potrzebne jest na realizację programu w 2024 – z Budżetu Państwa (poprzedni rząd nie wpisał tych środków do projektu ustawy budżetowej).
Program „Laptop dla ucznia” nie miał zabezpieczonego finansowania
Ministerstwo Cyfryzacji wskazało w komunikacie z dnia 8 lutego 2024 r., że: "w 2023 roku uczniowie IV klas otrzymali od Rządu laptopy na podstawie ustawy o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Wedle założeń program „Laptop dla ucznia” miał być kontynuowany w kolejnych latach. Rząd Premiera Mateusza Morawieckiego nie zabezpieczył jednak finansowania na realizację programu i nie wpisał tego wydatku do projektu ustawy budżetowej, mimo, że Komisja Europejska kwestionowała sfinansowanie zakupu laptopów w ramach KPO. Ostatecznie pod koniec listopada 2023 roku Komisja Europejska wskazała, że wydatek nie będzie kwalifikowany do refinansowania. Cały program został przygotowany na szybko, bez kompleksowej strategii, bez konsultacji, nie przygotowano także żadnej edukacyjnej aplikacji, która miałaby realnie wspierać rozwój kompetencji cyfrowych dzieci, bądź wspierać rodziców. Nowy rząd zamierza uzdrowić ten program, tak, aby dawał on realne wsparcie dla uczniów. Jego założenia będą konsultowane – zarówno w zakresie doboru sprzętu, jak i narzędzi edukacyjnych dostarczonych uczniom. Założeniem jest, aby uczniowie otrzymali urządzenia mobilne w 2025 roku.".
REKLAMA
Program naprawczy, będzie: Cyfrowy Uczeń od 2025 roku
Jak można wyczytać w komunikacje i można było usłyszeć na dzisiejszej konferencji prasowej, Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji zdecydowali się wprowadzić program naprawczy.
Instytut Badań Edukacyjnych, na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej przygotuje analizy dot. wykorzystywania nowych technologii w edukacji i potrzeb sprzętowych na różnych etapach edukacji oraz wykorzystania różnych urządzeń, w tym mobilnych. Do końca czerwca MEN przygotuje nową kompleksową Politykę Cyfryzacji Edukacji - wspólnie z IBE i ekspertami. Zrealizowane zostaną oba kamienie milowe. Niewydane laptopy z poprzedniej edycji trafią do szkół ponadpodstawowych, ze szczególnym uwzględnieniem szkolnictwa zawodowego i szkół w małych ośrodkach.
Jak są problemy formalne programu „Laptop dla ucznia” - dlaczego nie będzie laptopów?
1. Brak zabezpieczenia finansowego (zarówno ze środków Budżetu Państwa jak i KPO) do realizacji przetargu w roku 2024;
2. Brak zgody Komisji Europejskiej na realizację KPO w zakresie zakupu komputerów dla klas IV.
3. Brak przygotowanej w poprzedniej kadencji dokumentacji przez MEiN wskazanych jako kamienie milowe KPO – strategia cyfryzacji edukacji oraz ram dystrybucji sprzętu do szkół.
4. Brak jasności co do podstawy prawnej ogłoszenia przetargu, ze względu na brak źródeł finansowania.
5. Konieczność zmiany ustawy w zakresie przetwarzania danych osobowych i terminu realizacji zadań z ustawy
Jakie są problemy merytoryczne programu „Laptop dla ucznia” - dlaczego nie będzie laptopów dla uczniów?
1. Brak przygotowania systemowego do wykorzystywania urządzeń przez dzieci w szkole oraz w domu – brak strategii cyfryzacji edukacji przygotowanej przez poprzednie kierownictwo MEiN. Brak wytycznych dla nauczycieli i szkół jak wykorzystywać komputery przez dzieci.
2. Brak przygotowania szkół do włączenia komputerów w działania edukacyjne – brak infrastruktury LAN, infrastruktury przłączy elektrycznych, brak bezpiecznego systemu przechowywania laptopów, które stanowią własność rodziców.
3. Brak wsparcia uczniów w zakresie higieny cyfrowej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat