Karta Praw Dziecka w Biznesie. Podpisanie już we wrześniu 2023 r.

REKLAMA
REKLAMA
Karta Praw Dziecka w Biznesie to nowa inicjatywa Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jej celem jest inspirowanie i mobilizowanie przedsiębiorstw do podejmowania konkretnych działań na rzecz ochrony praw dzieci w całym łańcuchu wartości. Zawiera ona zapisy m.in. o tworzeniu miejsca pracy przyjaznego dla rodziców i wspieraniu ich w godzeniu ról społecznych, odpowiedzialnej sprzedaży i promocji produktów oraz usług adresowanych do dzieci, wdrażaniu standardów dot. wykorzystywania wizerunku dziecka, wymaganiach dla dostawców oraz partnerów biznesowych i społecznych.
Karta Praw Dziecka w Biznesie, ogłoszona po raz pierwszy w 17 lipca 2023 r. i zaprezentowana podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Praw Dziecka, spotkała się z dużym zainteresowaniem środowiska biznesowego i społecznego, wpisując się w publiczny dialog na temat ochrony dzieci w Polsce. Karta Praw Dziecka zostanie uroczyście podpisana 20 września 2023 r. Po oficjalnym otwarciu przez organizatorów głos zabierze Marcin Perfuński. Prowadzący kanał superTATA.tv opowie o prawach dziecka z perspektywy wprawnego obserwatora i ojca pięciu córek. Następnie pierwsze firmy uroczyście podpiszą Kartę.
REKLAMA
REKLAMA
Zarządzanie prawami dziecka na warsztacie
W drugiej części wydarzenia uczestnicy wezmą udział w warsztatach.
Pierwszy z nich, prowadzony przez dr Joannę Szymonek z Polskiego Instytut Praw Człowieka i Biznesu na temat „zarządzania prawami dziecka” w ramach polityki praw człowieka. Poruszone zostaną kwestie takie jakie wyzwania organizacyjne i zarządcze związane z realizacją praw dziecka oraz wskażemy narzędzia, za pomocą których można na te wyzwania odpowiadać.
Drugi, prowadzony przez Agnieszkę Palkę z Fundacji EY pod hasłem “Rodzic wraca do pracy”, będzie okazją do wymiany dobrych praktyk i narzędzi dających rodzicom sygnał, że pracodawca jest świadomy wyzwań rodzicielskich i bierze je pod uwagę organizując miejsce pracy.
REKLAMA
Autodiagnoza praw dziecka
Forum Odpowiedzialnego Biznesu zachęca kolejne podmioty do autodiagnozy. Po jej dokonaniu warto rozważyć podpisanie Karty Praw Dziecka, aby włączyć się w działania na rzecz uznania podmiotowości dziecka w trzech obszarach:
- pracowniczym,
- wobec klientów i klientek, użytkowników i użytkowniczek usług i produktów, w łańcuchu wartości (zarówno upstream i downstream),
- wobec partnerów i partnerek biznesowych i społecznych.
Swoje poparcie dla inicjatywy wyraziły już instytucje takie jak: Instytut Praw Dziecka im. Janusza Korczaka, Konfederacja Lewiatan, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Polski Instytut Praw Człowieka i Biznesu, UNICEF, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Fundacja diversityPL, Fundacja Dorastaj z Nami, Fundacja Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, Fundacja GrowSPACE, Francusko–Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) oraz Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP).
Więcej szczegółów dotyczących Karty Prawa Dziecka można znaleźć pod adresem odpowiedzialnybiznes.pl/prawadziecka. Na stronie jest dostępny m.in. kwestionariusz samooceny pozwalający firmie przyjrzeć się swoim obecnym działaniom w zakresie poszanowania praw dziecka.
Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest najdłużej działającą, od 2000 roku, i największą organizacją pozarządową w Polsce, która zajmuje się koncepcją zrównoważonego rozwoju w kompleksowy sposób. Forum to organizacja ekspercka, pozostająca inicjatorem i partnerem przedsięwzięć kluczowych dla ESG w Polsce. Ważne miejsce w działalności FOB zajmuje współpraca międzynarodowa. Od 2002 roku organizacja jest krajowym partnerem CSR Europe, a od 2009 r. współpracuje z World Business Council for Sustainable Development (WBCSD). FOB koordynuje również Kartę Różnorodności w Polsce – międzynarodową inicjatywę pod patronatem Komisji Europejskiej, kierowaną do pracodawców szczególnie zaangażowanych w obszarze DEI. „Działając na rzecz zrównoważonego rozwoju, inspirujemy biznes, który zmienia świat, łączymy ludzi, którzy zmieniają biznes” – tak brzmi misja organizacji.
REKLAMA

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA