REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BDO w kolejnych branżach. Jak uniknąć wysokich kar

Punkty handlowe i gastronomiczne muszą w tym roku dostosować swoją działalność do przepisów ustawy o odpadach z 2018 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Punkty handlowe i gastronomiczne muszą w tym roku dostosować swoją działalność do przepisów ustawy o odpadach z 2018 r. Wprowadzono bowiem obowiązek rejestracji w BDO między innymi punktów handlowych oraz gastronomicznych, które wprowadzają do obrotu produkty w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego. Za niewypełnianie obowiązków takich jak sprawozdawczość, ewidencja czy opłata produktowa grożą wysokie kary, które mogą sięgnąć nawet miliona złotych.

Mija już 5 lat od wprowadzenia ustawy o odpadach, która obejmuje obowiązkiem wpisu do Rejestru BDO nie tylko podmioty, które wytwarzają, transportują i ewidencjonują odpady, ale również firmy wprowadzające na terytorium kraju produkty takie jak opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny. Oznacza to, że zarówno małe zakłady fryzjerskie jak i wielkie przedsiębiorstwa produkcyjne, elektrownie czy sklepy wielkopowierzchniowe muszą zarejestrować się w BDO.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

BDO także w handlu i gastronomii

W tym roku do tego grona dołączyły także punkty handlowe oraz gastronomiczne, które wprowadzają do obrotu opakowania, oferując swoim klientom np. dania na wynos lub z dowozem. 

W tym sezonie wakacyjnym przepisy o BDO dotyczą także lokali handlowych i gastronomicznych, które wydają jednorazowe plastikowe produkty – mówi Małgorzata Kmieć, Dyrektor Operacyjna w Seris Konsalnet Cleaning. – Intencją ustawodawców jest jak najściślejsze kontrolowanie obiegu odpadów w środowisku i zapobieżenie ich nielegalnemu składowaniu. Jest to jednocześnie nałożenie dodatkowych obowiązków na jednoosobowe działalności, które często są aktywne jedynie w sezonie letnim.

 

Małgorzata Kmieć

Źródło zewnętrzne

BDO nadal sprawia trudności

Pomimo pięciu lat obowiązywania przepisów o BDO i obowiązku rejestracji w systemie, wielu przedsiębiorców nadal ma z tym kłopoty. Wątpliwości są spowodowane stopniem skomplikowania przepisów oraz rozbudowanym procesem raportowania oraz stopniem złożoności obowiązkowych deklaracji. Najczęstsze wątpliwości to nadal te podstawowe: czy moja firma podlega obowiązkowi rejestracji, jak prawidłowo wypełnić wniosek rejestrowy, jak prowadzić ewidencję. Oznacza to, że obowiązek rejestracji w systemie BDO i raportowania obrotu odpadami nadal jest dla przedsiębiorców problematyczny. Kary za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do BDO są dotkliwe i wahają się od 5 tys. zł do nawet 1 mln zł.

REKLAMA

Wśród nowych klientów z obszaru gastronomii i handlu, dopiero co objętych obowiązkiem raportowania do BDO, pojawiają się kłopoty z analizą i rozumieniem ewidencji, zwłaszcza wpisania odpowiedniego kodu odpadów i wagi wprowadzanych do obrotu opakowań czy przypisanie danych środka transportu, który odbiera odpady – wyjaśnia Małgorzata Kmieć. – To oczywiście nic dziwnego, ponieważ jest to dla nich zupełna nowość. Co jednak niepokojące, te same problemy mają nadal przedsiębiorcy od lat objęci tym obowiązkiem. Stąd przestrzeń dla takich firm jak nasza, która ma w swoim portfolio usługę, która może wspomóc przedsiębiorców. Firmy nadal borykają się z prowadzenie rzetelnej dokumentacji i prawidłowego raportowania do BDO. Nadal też mają problemy z obsługą systemu czy generowaniem kart odpadów. Tymczasem kary za błędne wypełnianie raportów BDO lub nieprawidłowości w zarządzaniu informacją wynoszą od 5 tys. zł do nawet 1 mln zł. dla większości firm to bankructwo. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można przenieść BDO w outsourcing? 

Potrzeba rynkowa profesjonalnego zarządzania BDO zaowocowała stworzeniem przez Seris Konsalnet Cleaning usługi Q BDO. W jej ramach Seris Konsalnet Cleaning kompleksowo zajmuje się administrowaniem BDO. Do składowych usługi należy m.in. weryfikacja konieczności rejestracji przez firmę w BDO, rejestracja, bieżąca aktualizacja danych klienta, prowadzenie bieżącej ewidencji i okresowej sprawozdawczości a także doradztwo. 

Usługa Q BDO jest skierowana między innymi do firm, które wprowadzają bądź importują nowe produkty do Polski, wytwarzają odpady, a także do przedsiębiorstw, które je transportują, przetwarzają i magazynują. Dla tych firm to duża korzyść – ułatwienie prowadzenia biznesu, brak konieczności dodatkowych szkoleń dla pracowników z zakresu gospodarki odpadami, zwiększenie kontroli nad odpadami oraz optymalizacja procesów sprawozdawczości i zlikwidowanie potencjalnych nieprawidłowości w tym obszarze, a więc uniknięcie kar.

Seris Konsalnet Cleaning to specjalistyczna firma świadcząca usługi utrzymania czystości w branży B2B. Oferuje kompleksowe usługi porządkowe dla pomieszczeń biurowych, hal produkcyjnych, przemysłu, powierzchni magazynowych, sklepów i supermarketów, kompleksów rekreacyjnych, placówek służby zdrowia, obiektów administracji publicznej. Seris Konsalnet Cleaning powstała w wyniku konsolidacji spółek Seris Klinet i Seris As Pak. Jest częścią międzynarodowej Grupy Kapitałowej Seris.

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Droższe zatrudnienie cudzoziemca w 2026 roku. Wyższe opłaty i nowe obowiązki pracodawców

Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców, które weszły w życie w grudniu, istotnie wpłyną na funkcjonowanie firm w 2026 r. Będą wyższe opłaty administracyjne i nowe obowiązki. Artykuł zawiera wszystko, co powinni wiedzieć pracodawcy zatrudniający pracowników zza granicy.

Premia a może dodatkowy dzień wolny? Świąteczno-noworoczne benefity pracownicze

Koniec roku to czas, w którym w wielu firmach wraca temat świątecznych benefitów. Część pracodawców decyduje się na prezenty, inni na bonusy, a jeszcze inni rezygnują z tego rodzaju gestów. Dane z najnowszej ankiety Gi Group Holding nie pozostawiają wątpliwości: pracownicy bardziej cenią świadczenia finansowe i dodatkowe dni wolne niż tradycyjne upominki.

Staż pracy a urlop: co w 2026 r.? Po pierwsze: dodatkowy urlop dla setek tysięcy zatrudnionych. Po drugie: propozycja urlopu stażowego: 45 dni urlopu po 25. latach pracy; 40 dni po 20.; 35 dni po 15.; 30 dni po 10.?

Zagadnienie porównywania stażu pracy z uprawnieniami urlopowymi na 2026 r., należy podzielić na dwa istotne zagadnienia. Jedno zagadnienie odnosi się do przepisów, które będą obowiązywały od 2026 r. i dla setek tysięcy albo nawet miliona osób będą oznaczały większy wymiar urlopu w 2026 r, a drugie zagadnienie to tylko postulaty wydłużenia urlopów w 2026 r. wszystkim zatrudnionym, na wzór różnych pragmatyk zawodowych. Poniżej analiza obu zagadnień.

ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

REKLAMA

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA