REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BDO w kolejnych branżach. Jak uniknąć wysokich kar

Punkty handlowe i gastronomiczne muszą w tym roku dostosować swoją działalność do przepisów ustawy o odpadach z 2018 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Punkty handlowe i gastronomiczne muszą w tym roku dostosować swoją działalność do przepisów ustawy o odpadach z 2018 r. Wprowadzono bowiem obowiązek rejestracji w BDO między innymi punktów handlowych oraz gastronomicznych, które wprowadzają do obrotu produkty w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego. Za niewypełnianie obowiązków takich jak sprawozdawczość, ewidencja czy opłata produktowa grożą wysokie kary, które mogą sięgnąć nawet miliona złotych.

Mija już 5 lat od wprowadzenia ustawy o odpadach, która obejmuje obowiązkiem wpisu do Rejestru BDO nie tylko podmioty, które wytwarzają, transportują i ewidencjonują odpady, ale również firmy wprowadzające na terytorium kraju produkty takie jak opony, oleje smarowe, pojazdy, baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny. Oznacza to, że zarówno małe zakłady fryzjerskie jak i wielkie przedsiębiorstwa produkcyjne, elektrownie czy sklepy wielkopowierzchniowe muszą zarejestrować się w BDO.

REKLAMA

Autopromocja

BDO także w handlu i gastronomii

W tym roku do tego grona dołączyły także punkty handlowe oraz gastronomiczne, które wprowadzają do obrotu opakowania, oferując swoim klientom np. dania na wynos lub z dowozem. 

W tym sezonie wakacyjnym przepisy o BDO dotyczą także lokali handlowych i gastronomicznych, które wydają jednorazowe plastikowe produkty – mówi Małgorzata Kmieć, Dyrektor Operacyjna w Seris Konsalnet Cleaning. – Intencją ustawodawców jest jak najściślejsze kontrolowanie obiegu odpadów w środowisku i zapobieżenie ich nielegalnemu składowaniu. Jest to jednocześnie nałożenie dodatkowych obowiązków na jednoosobowe działalności, które często są aktywne jedynie w sezonie letnim.

Małgorzata Kmieć

 

Małgorzata Kmieć

Źródło zewnętrzne

BDO nadal sprawia trudności

Pomimo pięciu lat obowiązywania przepisów o BDO i obowiązku rejestracji w systemie, wielu przedsiębiorców nadal ma z tym kłopoty. Wątpliwości są spowodowane stopniem skomplikowania przepisów oraz rozbudowanym procesem raportowania oraz stopniem złożoności obowiązkowych deklaracji. Najczęstsze wątpliwości to nadal te podstawowe: czy moja firma podlega obowiązkowi rejestracji, jak prawidłowo wypełnić wniosek rejestrowy, jak prowadzić ewidencję. Oznacza to, że obowiązek rejestracji w systemie BDO i raportowania obrotu odpadami nadal jest dla przedsiębiorców problematyczny. Kary za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do BDO są dotkliwe i wahają się od 5 tys. zł do nawet 1 mln zł.

Wśród nowych klientów z obszaru gastronomii i handlu, dopiero co objętych obowiązkiem raportowania do BDO, pojawiają się kłopoty z analizą i rozumieniem ewidencji, zwłaszcza wpisania odpowiedniego kodu odpadów i wagi wprowadzanych do obrotu opakowań czy przypisanie danych środka transportu, który odbiera odpady – wyjaśnia Małgorzata Kmieć. – To oczywiście nic dziwnego, ponieważ jest to dla nich zupełna nowość. Co jednak niepokojące, te same problemy mają nadal przedsiębiorcy od lat objęci tym obowiązkiem. Stąd przestrzeń dla takich firm jak nasza, która ma w swoim portfolio usługę, która może wspomóc przedsiębiorców. Firmy nadal borykają się z prowadzenie rzetelnej dokumentacji i prawidłowego raportowania do BDO. Nadal też mają problemy z obsługą systemu czy generowaniem kart odpadów. Tymczasem kary za błędne wypełnianie raportów BDO lub nieprawidłowości w zarządzaniu informacją wynoszą od 5 tys. zł do nawet 1 mln zł. dla większości firm to bankructwo. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można przenieść BDO w outsourcing? 

Potrzeba rynkowa profesjonalnego zarządzania BDO zaowocowała stworzeniem przez Seris Konsalnet Cleaning usługi Q BDO. W jej ramach Seris Konsalnet Cleaning kompleksowo zajmuje się administrowaniem BDO. Do składowych usługi należy m.in. weryfikacja konieczności rejestracji przez firmę w BDO, rejestracja, bieżąca aktualizacja danych klienta, prowadzenie bieżącej ewidencji i okresowej sprawozdawczości a także doradztwo. 

Usługa Q BDO jest skierowana między innymi do firm, które wprowadzają bądź importują nowe produkty do Polski, wytwarzają odpady, a także do przedsiębiorstw, które je transportują, przetwarzają i magazynują. Dla tych firm to duża korzyść – ułatwienie prowadzenia biznesu, brak konieczności dodatkowych szkoleń dla pracowników z zakresu gospodarki odpadami, zwiększenie kontroli nad odpadami oraz optymalizacja procesów sprawozdawczości i zlikwidowanie potencjalnych nieprawidłowości w tym obszarze, a więc uniknięcie kar.

Seris Konsalnet Cleaning to specjalistyczna firma świadcząca usługi utrzymania czystości w branży B2B. Oferuje kompleksowe usługi porządkowe dla pomieszczeń biurowych, hal produkcyjnych, przemysłu, powierzchni magazynowych, sklepów i supermarketów, kompleksów rekreacyjnych, placówek służby zdrowia, obiektów administracji publicznej. Seris Konsalnet Cleaning powstała w wyniku konsolidacji spółek Seris Klinet i Seris As Pak. Jest częścią międzynarodowej Grupy Kapitałowej Seris.

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA