REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość pracy - odmienne wizje pracodawców i pracowników

Praca - jaka będzie w przyszłości? Wizje pracodawców i pracowników są różne. Czy będzie praca stacjonarna, zdalna, a może hybrydowa?
Praca - jaka będzie w przyszłości? Wizje pracodawców i pracowników są różne. Czy będzie praca stacjonarna, zdalna, a może hybrydowa?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak będzie wyglądała przyszłość pracy? Okazuje się, że pracodawcy i pracownicy mają odmienne wizje. Z czym muszą zmierzyć się pracodawcy? Czym jest Wielka Rezygnacja?

Przyszłość pracy - wizja pracodawców i pracowników

Z badań przeprowadzonych przez firmę NTT wynika, że pracodawcy i pracownicy mają zupełnie odmienną wizję na temat przyszłości pracy. Aż 79 proc. menedżerów jest zdania, że pracownicy preferują pracę stacjonarną. Tymczasem chce tak pracować zaledwie 38,9 proc. badanych osób.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pandemia przyniosła mnóstwo nowych wyzwań dla pracodawców i obniżyła poziom satysfakcji pracowników – wynika z badań, jakie przeprowadziła firma NTT Ltd., globalny dostawca technologii i rozwiązań dla firm. Z blisko 1200 wywiadów przeprowadzonych w 23 krajach wynika niemal powszechna zgodność co do tego, że praca zdalna niesie ze sobą poważne trudności. Aż 81,5% badanych przyznaje, że praca z domu stała się wyzwaniem dla efektywności organizacji​. Co więcej, rozbieżne opinie liderów, menedżerów i pracowników wskazują na niedostateczną wiedzę o tym, jak odnaleźć się w dzisiejszej rzeczywistości, jak powinna wyglądać przyszłość pracy i jak o nią zadbać.​

Różne oczekiwania pracodawców i pracowników

Autorzy badania wskazują m.in. na znaczące zróżnicowanie postaw pracowników wobec preferowanego w przyszłości trybu pracy. Dane pokazują, że gdy pracownicy mają do wyboru możliwość wykonywania pracy zdalnej z domu, pracy w systemie hybrydowym lub stacjonarnym, to opinie dość mocno się różnią. Dany model wybiera odpowiednio 30%, 30% i 39% pracowników. Co jednak najważniejsze: wynik ten jest sprzeczny z przekonaniem wyrażanym przez aż 79% organizacji, które są zdania, że pracownicy preferują pracę w trybie stacjonarnym. Aż blisko trzy czwarte firm oczekuje (74.8%) że pracownicy będą wykonywać pracę z biura co najmniej przez połowę tygodnia. Tylko 1/5 jest zdania (21.2%), że pracownicy mogą pracować zdalnie przez większą część tygodnia.

Badania jasno dowodzą jak bardzo rozmijają się oczekiwania pracowników i pracodawców. Nie tylko zresztą w tym aspekcie. Z danych NTT wynika, że aż 64,4% CEO na świecie jest bardzo zadowolonych z możliwości organizacji w zakresie budowania pozytywnych doświadczeń pracowników. Natomiast już w pionach operacyjnych podziela to zdanie zaledwie 23,3% osób.

REKLAMA

- W czasie pandemii wiele firm wykonało ciężką pracę, wdrażając rozwiązania technologiczne i dostosowując się do wymagań pracy hybrydowej. W międzyczasie pojawiło się jednak wiele problemów wynikających ze złożoności i braku integracji technologii, które według założeń miały ułatwić pracę, a w praktyce bardzo często ją utrudniały. Mnogość i niespójność procedur, wykorzystywanych rozwiązań do komunikacji zdalnej sprawiły, że produktywność i zadowolenie pracowników spadły. Przepaść pomiędzy brakiem zrozumienia między pracownikami a pracodawcami się pogłębia – zwraca uwagę Dorota Danieluk, Head of HR z NTT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy są niezadowoleni z obecnej pracy

Z badań NTT wynika, że zaledwie 23% pracowników jest bardzo zadowolonych z pracy dla obecnej firmy.​ Jednocześnie tylko 38% badanych twierdzi, że pracodawcy bardzo zależy na ich zdrowiu i dobrym samopoczuciu. To bardzo niepokojące wyniki szczególnie w sytuacji, gdy na rynku mamy do czynienia z rynkiem pracownika.

- Przez ostatnie miesiące narracja pracodawców skupiała się przede wszystkim na pracy zdalnej i technologicznym dostosowaniu organizacji do nowych wymagań jakie przed nimi postawiła pandemia. Rzeczywiste potrzeby pracowników są jedna znacznie bardziej złożone. Brak ich dokładnej oceny i właściwej reakcji jest poważnym zagrożeniem dla organizacji. Wiele z nich wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, że łączność i komunikacja stały się kluczowymi kwestiami decydującymi o poziomie satysfakcji pracowników i że ciężar działań employer brandingowych coraz częściej przesuwa się w kierunku działów IT. Od ich działań zależy w coraz większej mierze poziom satysfakcji pracowników – zwraca uwagę Dorota Danieluk, Head of HR w NTT.

Wielka Rezygnacja czyli masowe odejścia pracowników

Firmy na całym świecie borykają się dzisiaj z masowymi odejściami kadr, bo więzi między pracodawcami a pracownikami się rozluźniają. Trend tzw. Wielkiej Rezygnacji jest widoczny zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, ale staje się on coraz bardziej dotkliwy także dla europejskich pracodawców. Według ubiegłorocznych badań Microsoftu, aż 40% pracowników rozważa zmianę pracy. Z kolei badanie PricewaterhouseCoopers wskazuje na jeszcze większą skalę zjawiska. Aż 65 procent badanych przyznało, że rozgląda się za nową pracą.

Źródło: NTT Ltd. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA