Urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego. Jak napisać wniosek

REKLAMA
REKLAMA
Urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego przysługuje pracownikowi, który przyjął dziecko na wychowanie. Udzielenie urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego następuje na wniosek pracownika. Co powinien zawierać wniosek o urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego? Jakie dokumenty pracownik musi załączyć do wniosku? Wyjaśniamy.
- Urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego na wniosek pracownika
- Wniosek o urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego – co musi zawierać
- Wniosek o urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego – jakie dokumenty dołączyć
Urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego udzielany jest pracownikowi, który:
REKLAMA
- przyjął dziecko na wychowanie jako rodzina zastępcza, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej, albo
- przyjął dziecko na wychowanie i wystąpił do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienia dziecka.
Urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego na wniosek pracownika
REKLAMA
Urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego jest udzielany na wniosek uprawnionego pracownika. Wniosek ten może być złożony pracodawcy w postaci papierowej lub elektronicznej. Uprawniony pracownik powinien złożyć wniosek o urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego terminie 7 dni od dnia przyjęcia dziecka na wychowanie jako rodzina zastępcza albo przyjęcia dziecka na wychowanie i wystąpienia do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienia dziecka.
Urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego rozpoczyna się w terminie określonym we wniosku pracownika, jednak nie później niż 21 dni od dnia odpowiednio przyjęcia dziecka na wychowanie jako rodzina zastępcza albo przyjęcia dziecka na wychowanie i wystąpienia do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienia dziecka.
Do wniosku o urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego pracownik powinien dołączyć dokumenty określone w przepisach wykonawczych do Kodeksu pracy (patrz poniżej).
Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika o udzielenie urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego.
Wniosek o urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego – co musi zawierać
Wniosek o udzielenie pracownikowi urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego powinien zawierać:
- imię i nazwisko pracownika;
- imię i nazwisko oraz datę urodzenia dziecka (dzieci) przyjętego na wychowanie albo przyjętego na wychowanie jako rodzina zastępcza, na które ma być udzielony urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego;
- wskazanie okresu, na który ma być udzielony urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego.
Wniosek o urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego – jakie dokumenty dołączyć
Do wniosku o urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego zarówno pracownik, którzy przyjął dziecko na wychowanie i chce je adoptować (przysposobić), jak i pracownik, który przyjął dziecko jako rodzina zastępcza powinni dołączyć:
- oświadczenie pracownika o dacie przyjęcia dziecka (dzieci) na wychowanie,
- kopię prawomocnej decyzji o odroczeniu obowiązku szkolnego, w przypadku gdy wniosek dotyczy dziecka, wobec którego podjęto taką decyzję.
Pracownik, który przyjął dziecko (dzieci) na wychowanie i wystąpił do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienia dziecka (dzieci) musi oprócz wskazanego wyżej oświadczenia dołączyć:
- kopię wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie przysposobienia dziecka (dzieci), zawierającego datę urodzenia dziecka (dzieci) z poświadczeniem sądu opiekuńczego o dacie wystąpienia do sądu, lub
- zaświadczenie sądu opiekuńczego o dacie wystąpienia do sądu o przysposobienie dziecka (dzieci), zawierające datę urodzenia dziecka (dzieci).
W przypadku, gdy wniosek o urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego składa pracownik, który przyjął dziecko na wychowanie jako rodzina zastępcza (z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej), powinien do wniosku dołączyć oprócz oświadczenia o dacie przyjęcia dziecka (dzieci) na wychowanie:
- kopię prawomocnego orzeczenia sądu opiekuńczego o umieszczeniu dziecka (dzieci) w rodzinie zastępczej, albo
- kopię umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy rodziną zastępczą a starostą.
Jeżeli w aktach osobowych pracownika znajdują się dokumenty, których dołączenie do wniosku jest konieczne, pracownik składając wniosek nie musi ich dołączać.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA