Kategorie

Przyczyny wypadku

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zewnętrzną przyczyną zdarzenia będącego wypadkiem przy pracy może być nawet normalna praca, jeśli ze względu na stan zdrowia niepełnosprawnego pracownika powodowała ona nadmierne obciążenie jego organizmu.
Pracodawca otrzymał od inspektora pracy decyzję nakazującą dokonanie oceny ryzyka zawodowego na wszystkich występujących w zakładzie pracy stanowiskach. Zastanawia się, czy również powinien oszacować ryzyko zawodowe dla stanowiska dyrektora, ponieważ jest to praca typowo biurowa i możliwość wystąpienia wypadku jest bardzo mała.
Pracownik uległ ciężkiemu wypadkowi podczas pracy. Wypadek został uznany za wypadek przy pracy, ale poszkodowany nie zgadza się z ustaleniami zespołu powypadkowego. W jaki sposób pracownik może odwołać się od zapisów zawartych w protokole?
W firmie zatrudniono 3 przedstawicieli handlowych, których praca polega na zbieraniu zamówień od sklepów detalicznych i sieci handlowych oraz ocenie ekspozycji sprzedanych towarów. Przedstawiciel pomaga też obsłudze sklepu w prezentowaniu towarów, zgodnie ze standardami firmowymi, poprzez pokazowe układanie towaru na półkach. Żaden z przedstawicieli zatrudnionych w firmie nie uległ wypadkowi przy pracy. Jakie zatem zagrożenia wypadkowe należy uwzględnić w ocenie ryzyka zawodowego?
Pracownik wykonujący pracę przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł. Podczas upadku złamał rękę w nadgarstku i uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz że pracownik przez długi czas wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?
Zespoły powypadkowe powoływane przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w sporządzanych protokołach powypadkowych, często w miejsce właściwych przyczyn wypadku określają wydarzenie, jakie miało miejsce („przyczyną wypadku był upadek z wysokości”). Jaka jest różnica między przyczyną wypadku a zdarzeniem?
Jeżeli praca jest wykonywana przy użyciu maszyn lub urządzeń napędzanych siłami natury, tj. energią elektryczną, paliwami płynnymi, gazami itp., wówczas odpowiedzialność pracodawcy za szkody wynikające z wypadku przy pracy jest oparta na zasadzie ryzyka. Aby pracodawca nie był odpowiedzialny za wypadek, musi dowieść wyłącznej winy pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 9 kwietnia 2008 r., II PK 283/07).