REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia - ile się czeka i co dalej?

PWW
Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia i wniosek o wydanie decyzji [wzór]
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia jest niezbędna dla osoby niepełnosprawnej do uzyskania świadczenia wspierającego. Kto wydaje decyzję o poziomie potrzeby wsparcia i ile się czeka? Gdzie złożyć wniosek? Co zawiera kwestionariusz do wniosku o decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia? Co dalej?

rozwiń >

Dla kogo jest decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia?

Osoby niepełnosprawne, które chcą ubiegać się o świadczenie wspierające funkcjonujące od 1 stycznia 2024 r., muszą uzyskać decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia. To pierwszy i konieczny etap do przyznania świadczenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto wydaje decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia?

Decyzję o potrzebie wsparcia wydaje wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności (WZON).

Ile czeka się na decyzję o poziomie potrzeby wsparcia?

WZON wydaje decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia maksymalnie do 3 miesięcy, licząc od dnia wpływu do wojewódzkiego zespołu. W tym czasie członkowie składu ustalającego przeprowadzają czynności oceniające, a następnie w terminie 7 dni wypełniają wspólnie formularz.

Skład ustalający poziom potrzeby wsparcia podpisuje decyzję w terminie 14 dni od dnia wypełnienia formularza (§ 8 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia).

REKLAMA

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia – wniosek

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia wydawana jest na wniosek osoby niepełnosprawnej albo jej przedstawiciela ustawowego. Za zgodą tych osób wniosek o decyzję o potrzebie wsparcia może złożyć ośrodek pomocy społecznej lub centrum usług społecznych. Wniosek ten można złożyć w formie elektronicznej, ale i w sposób tradycyjny – papierowo. W przypadku wniosku papierowego dopuszczalne jest złożenie go w powiatowym zespole do spraw orzekania o niepełnosprawności. Wówczas powiatowy zespół przekaże go do wojewódzkiego zespołu nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia zawiera dane osoby niepełnosprawnej albo jej przedstawiciela ustawowego oraz informację o posiadaniu ostatecznego orzeczenia ustalającego stopień niepełnosprawności z symbolem przyczyny niepełnosprawności albo orzeczenia z art. 5 (orzeczenie o niezdolności do pracy i orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji) albo art. 62 (orzeczenie o zaliczeniu do jednej z grup inwalidów) ustawy o rehabilitacji. Ważne jest również podanie informacji na temat okresu, na który orzeczenie zostało wydane.

 

Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia - PPW

gov.pl

Pobierz Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia >>>

Jeśli osoba ubiegająca się o wydanie decyzji nie posiada orzeczenia ustalającego stopień niepełnosprawności, informuje we wniosku o złożeniu wniosku o wydanie takiego orzeczenia. Co więcej,  wniosek powinien zawierać informację o wyrażeniu zgody albo braku tej zgody na ustalenie poziomu potrzeby wsparcia pod wskazanym adresem stałego pobytu osoby ubiegającej się o świadczenie. 

Ważne

Jeśli wniosek składa osoba do tego upoważniona przez osobę niepełnosprawną, należy zamieścić w nim także dane osoby upoważnionej.

Kwestionariusz do wniosku o decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia

Nieodłącznym elementem wniosku jest kwestionariusz samooceny trudności w codziennym funkcjonowaniu osoby niepełnosprawnej. W kwestionariuszu PPW-K znajdują się następujące pytania, jak:

  1. Jak ocenia Pani/Pan swoje funkcjonowanie w czynnościach życia codziennego, wynikające z niepełnosprawności czy w codziennym funkcjonowaniu korzysta Pani/Pan z technologii wspomagającej?
  2. Proszę wymienić główne dolegliwości, które utrudniają Pani/Panu codzienne funkcjonowanie. Proszę podać, jak często w Pani/Pana ocenie one występują.
  3. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Poruszanie się” (zmiana pozycji ciała w łóżku, siadanie i utrzymanie stabilnej pozycji siedzącej, stanie i utrzymanie stabilnej pozycji stojącej, chodzenie po powierzchniach płaskich w obrębie mieszkania lub domu oraz bezpośrednim jego otoczeniu, wchodzenie na schody i schodzenie z nich, poruszanie się poza domem oraz jego bezpośrednim otoczeniem, przemieszczanie się środkami transportu i umiejętność korzystania ze środków transportu publicznego w miejscu zamieszkania i poza nim, podnoszenie, chwytanie i manipulowanie przedmiotami użytkowymi)?
  4. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Dbanie o siebie i własne zdrowie” (utrzymywanie higieny - mycie i osuszanie ciała, mycie zębów, czesanie się, golenie, ubieranie się, załatwianie potrzeb fizjologicznych i korzystanie z toalety, jedzenie i picie, troska o własne zdrowie)?
  5.  Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Aktywność w gospodarstwie domowym” (dokonywanie zakupów, przygotowywanie posiłków, wykonywanie prac domowych)?
  6.  Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Porozumiewanie się” (porozumiewanie się za pomocą języka mówionego - mówienie i rozumienie mowy, porozumiewanie się za pomocą języka pisanego - pisanie i czytanie, porozumiewanie się za pomocą języka migowego, porozumiewanie się za pomocą metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej – AAC, prowadzenie rozmowy i przekazywanie informacji za pomocą języka mówionego, języka pisanego, języka migowego lub metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej)?
  7. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Funkcjonowanie w społeczeństwie” (nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów, załatwianie spraw urzędowych, organizowanie i spędzanie wolnego czasu)?
  8. Jak ocenia Pani/Pan zdolność wykonywania następujących czynności w obszarze „Funkcjonowanie poznawcze i psychiczne” (zdolność do zapamiętywania nowych informacji i zdarzeń oraz pamiętanie informacji nabytych, zdolność do skupiania uwagi, zdolność do myślenia i rozwiązywania problemów, opanowanie nowej umiejętności, kontrola emocji i zachowania)?
  9. Jak ocenia Pani/Pan zdolność odbioru bodźców za pomocą narządu wzroku i słuchu (odbiór bodźców wzrokowych, odbiór bodźców słuchowych)?
  10. Czy Pani/Pan ma trudności z dotarciem do siedziby wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności?

 

Kwestionariusz do wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia - PPW-K

gov.pl

Pobierz kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem (druk PPW-K) >>>

Poziom potrzeby wsparcia – punktacja

Poziom potrzeby wsparcia ocenia się za pomocą punktacji od 0 do 100. Świadczenie wspierające należy się osobom, które uzyskają w:

  • 2024 roku 87-100 punktów
  • 2025 roku 78-86 punktów
  • 2026 roku 70-77 punktów

Ustalając poziom potrzeby wsparcia znaczenie ma:

  • obserwacja, 
  • wywiad bezpośredni, 
  • ocena funkcjonowania osoby niepełnosprawnej (również na podstawie informacji zawartych w wyżej omówionym kwestionariuszu).

Gdzie ocenia się poziom potrzeby wsparcia? Co do zasady poziom potrzeby wsparcia ustala się we wskazanym miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej. Dopuszcza się także dokonanie jej na wniosek osoby niepełnosprawnej w siedzibie wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności lub w innym miejscu wyznaczonym przez WZON. Miejsce to musi spełniać warunki o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Zawiadomienie o terminie i miejscu ustalenia poziomu potrzeby wsparcia doręcza się osobie ubiegającej się o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia nie później niż 7 dni przed dniem wyznaczonego terminu (za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). W szczególnych przypadkach można dokonać zawiadomienia elektronicznie, telefonicznie, za pomocą wiadomości tekstowej. Wszystkie szczegóły na temat ustalania poziomu wsparcia uregulowano w Rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie ustalania poziomu potrzeby wsparcia.

Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia – ile trwa?

Ważność decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia jest równa okresowi, na który wydano ostateczne orzeczenie ustalające stopień niepełnosprawności lub orzeczenie z art. 5 albo art. 62 ustawy o rehabilitacji, przy czym maksymalny okres ważności decyzji o poziomie potrzeby wsparcia wynosi 7 lat.

Ważne

Kolejna decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia może zostać wydana na wniosek osoby zainteresowanej złożony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu ważności posiadanej decyzji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

REKLAMA

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

REKLAMA

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA