REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ułatwienia dla pracodawców wprowadzono w zakresie zatrudniania cudzoziemców spoza UE

Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).

REKLAMA

Obowiązująca od 1 lutego br. zmiana ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz nowe rozporządzenia wykonawcze wprowadziły liczne zmiany w zakresie uzyskiwania zezwoleń na pracę cudzoziemców spoza UE. W wyniku tych zmian procedura dotycząca zatrudniania cudzoziemców została znacznie skrócona i ułatwiona. Jednak pracodawcom przybyły w związku z tym nowe obowiązki.

Regułą jest, że cudzoziemców spoza Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) zatrudniamy w Polsce tylko po uzyskaniu zezwolenia na pracę. Na skutek zmiany przepisów od 1 lutego br. procedura uzyskania zezwolenia na pracę w Polsce została uproszczona.

REKLAMA

REKLAMA

Brak przyrzeczeń i zaświadczeń

Procedura uzyskania zezwolenia na pracę cudzoziemca przebiegała dotychczas dwuetapowo. Pracodawca w pierwszej kolejności musiał otrzymać przyrzeczenie wydania zezwolenia, a dopiero później było wydawane zezwolenie na pracę.

Taka konstrukcja znacznie wydłużała czas niezbędny na załatwienie wszystkich formalności związanych z zatrudnieniem obcokrajowca. Od 1 lutego br. przyrzeczenia nie są już wydawane. Pracodawca musi uzyskać tylko zezwolenie na pracę dla cudzoziemca.

WAŻNE!

REKLAMA

Od 1 lutego 2009 r. pracodawcy nie muszą uzyskiwać przyrzeczeń wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca starający się o uzyskanie zezwolenia na pracę cudzoziemca do końca stycznia br. musiał załączać do wniosku o zezwolenie na jego zatrudnienie różne zaświadczenia, np. wyciąg z KRS, dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe cudzoziemca. Obecnie spełnienie stawianych wymagań pracodawca potwierdza jedynie pisemnym oświadczeniem.

Czas trwania zezwolenia na pracę

Nowe przepisy sprecyzowały długość okresów, na jakie cudzoziemcom jest wydawane zezwolenie na pracę. Od 1 lutego 2009 r. zezwolenie jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata i może być przedłużane (art. 88e ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). W przypadku gdy cudzoziemiec pełni funkcję w zarządzie osoby prawnej, która na dzień złożenia wniosku zatrudnia powyżej 25 osób, wojewoda może wydać zezwolenie na pracę na okres nawet 5 lat. Dotychczas przepisy nie określały takich terminów. W praktyce więc wojewoda udzielał zezwolenia na pracę na czas ważności wizy cudzoziemca.

Obecnie od 1 lutego br. zezwolenie na pracę zachowuje ważność (pamiętajmy jednak o niezwłocznym powiadomieniu wojewody o zmianie) w przypadkach:

• gdy podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi zamierza powierzyć mu na okresy łącznie nieprzekraczające 30 dni w roku kalendarzowym wykonywanie pracy o innym charakterze lub na innym stanowisku niż określone w zezwoleniu na pracę,

• zmiany siedziby lub miejsca zamieszkania, nazwy lub formy prawnej działania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy przez cudzoziemca, a także przejęcia pracodawcy lub jego części przez innego pracodawcę,

• przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę,

• zmiany osoby reprezentującej pracodawcę.

Przed 1 lutego br. zezwolenie zachowywało ważność jedynie w przypadku zmiany nazwy, siedziby lub przekształcenia formy prawnej pracodawcy, a także przejęcia pracodawcy lub jego części przez innego pracodawcę. W przypadku zmiany miejsca wykonywania pracy przez cudzoziemca wydane zezwolenie:

  • zachowywało ważność, jeżeli miejsce wykonywania pracy znajduje się w powiecie, którego dotyczy przyrzeczenie lub zezwolenie lub
  • mogło zachowywać ważność, jeżeli miejsce wykonywania pracy znajdowało się w innym powiecie niż ten, którego dotyczy zezwolenie.

PRZYKŁAD

Pracodawca uzyskał zezwolenie na pracę obywatela Japonii. Miesiąc później nastąpiła zmiana siedziby pracodawcy. W obecnym stanie prawnym, w przypadku zmiany siedziby zezwolenie zachowuje ważność bez względu na to, gdzie przeprowadził się pracodawca. Przed 1 lutego br. zezwolenie zachowywało ważność, jeżeli miejsce wykonywania pracy znajdowało się w powiecie, którego dotyczyło udzielone przyrzeczenie lub zezwolenie. W przypadku innego powiatu mogło (ale nie musiało) zachować ważności.

Kiedy nie trzeba zezwolenia na pracę

Od 10 lutego 2009 r. zmianie uległo rozporządzenie z 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Najważniejsze zmiany wprowadzone w rozporządzeniu dotyczą zatrudniania cudzoziemców:

  • będących nauczycielami języków obcych lub prowadzących zajęcia w językach obcych, którzy wykonują pracę w ramach umów i porozumień międzynarodowych - po zmianie przepisów nie jest już wymagane, aby potrzeba zatrudnienia takich osób została potwierdzona na szczeblu ministerialnym ani to, by nauczycieli nauczali swojego języka ojczystego;
  • będących nauczycielami języków obcych, którzy wykonują pracę w przedszkolach, szkołach, placówkach i zakładach kształcenia nauczycieli, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub OHP - w przypadku tych pracowników nie ma już katalogu państw, których obywatelami powinny być te osoby, aby mogły podjąć pracę bez zezwolenia;
  • uprawnionych na zasadach określonych w aktach prawnych wydanych przez organy powołane na mocy Układu ustanawiającego stowarzyszenie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Turcją - to nowość, która zastąpiła dotychczasową grupę regulacji dotyczącej przede wszystkim obywateli Turcji;
  • będących absolwentami polskich szkół ponadgimnazjalnych lub stacjonarnych studiów wyższych lub stacjonarnych studiów doktoranckich na polskich uczelniach - nowa regulacja zastępująca wcześniejsze, dotyczące tylko pewnych grup zawodowych (zawody medyczne).

PRZYKŁAD

Obywatel Rosji 2 lata temu ukończył polską uczelnię. Od 10 lutego br. może on podjąć pracę w Polsce bez zezwolenia. Nowe przepisy nie wymagają podjęcia pracy przez cudzoziemców bezpośrednio po ukończeniu w Polsce studiów wyższych.

Obowiązki pracodawcy wobec cudzoziemców

Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy skonkretyzowała obowiązki osób zatrudniających cudzoziemca, od którego jest wymagane posiadanie zezwolenia na pracę. Osoba zatrudniająca cudzoziemca (szczegółowy katalog obowiązków wymienia art. 88h ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) jest mianowicie zobowiązana m.in. do:

  • zawarcia z cudzoziemcem umowy w formie pisemnej oraz przedstawienia cudzoziemcowi przed podpisaniem umowy jej tłumaczenia na język zrozumiały dla cudzoziemca;
  • przekazania cudzoziemcowi jednego egzemplarza zezwolenia na pracę, którego to zezwolenie dotyczy;
  • informowania cudzoziemca o działaniach podejmowanych w związku z postępowaniem o udzielenie lub przedłużenie zezwolenia na pracę, decyzjach o wydaniu, odmowie lub uchyleniu zezwolenia.

Wykroczenia w zakresie zatrudniania cudzoziemców

Od 1 lutego br. rozszerzono również katalog wykroczeń związanych z zatrudnianiem cudzoziemców. Dodano w nim nowe wykroczenia, które wcześniej nie były karane. Obecnie osoby, które wprowadzają cudzoziemca w błąd i wykorzystują zależność służbową lub niezdolność do należytego pojmowania przedsiębranego działania, przez co doprowadzają cudzoziemca do nielegalnego wykonywania pracy, podlegają karze grzywny do 10 000 zł (art. 120 ust. 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Takiej samej karze podlega doprowadzenie innej osoby do nielegalnego powierzenia pracy cudzoziemcowi.

Uregulowano także wymuszenia związane z pozyskiwaniem dla cudzoziemców zezwoleń na pracę. Żądanie od cudzoziemca korzyści majątkowej w zamian za podjęcie działań zmierzających do uzyskania zezwolenia na pracę lub innego dokumentu uprawniającego do wykonywania pracy, podlega karze grzywny nie niższej niż 3000 zł.

Grzywną w wysokości nie niższej niż 100 zł jest także zagrożone niepoinformowanie organu wydającego zezwolenie w przypadku niepodjęcia przez cudzoziemca pracy w okresie 3 miesięcy od daty rozpoczęcia ważności zezwolenia na pracę lub zakończenia wykonywania pracy przez wcześniej niż 3 miesiące przed upływem ważności tego zezwolenia.

Podstawa prawna

  • art. 87-90a i art. 120 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.),
  • § 2-3a rozporządzenia z 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (DzU nr 156, poz. 1116 ze zm.),
  • rozporządzenie z 29 stycznia 2009 r. w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (DzU nr 16, poz. 84),
  • rozporządzenie z 29 stycznia 2009 r. w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców (DzU nr 16, poz. 85).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Wyjaśniamy czy można pracować na podstawie dwóch umów o pracę

Dwa pełne etaty u dwóch różnych pracodawców? Jakie są przepisy prawa pracy? Wyjaśniamy czy w Polsce można pracować na podstawie dwóch lub większej liczbie umów o pracę.

Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Lojalka pod lupą: Kiedy Twój podpis jest wart 25% pensji, a kiedy staje się pułapką?

Zmiana pracy to naturalny element rozwoju zawodowego, ale czasem przeszłość potrafi o sobie przypomnieć w najmniej oczekiwanym momencie. Podpisany w pośpiechu dokument, często nazywany potocznie "lojalką", może skutecznie zablokować Twoją karierę na wiele miesięcy lub – w innej konfiguracji – zapewnić Ci solidny zastrzyk gotówki za przysłowiowe "siedzenie w domu". Zakaz konkurencji to potężne narzędzie w rękach pracodawcy, ale przepisy Kodeksu pracy nakładają na niego sztywne ramy, których nieznajomość bywa kosztowna dla obu stron.

REKLAMA

Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r.? ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił harmonogram grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku. O co chodzi?

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

REKLAMA

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA