Koronawirus: Większość pracodawców nie zwolni w ciągu najbliższych 6 miesięcy
REKLAMA
REKLAMA
Gorsza sytuacja finansowa firm nie spowoduje masowych redukcji etatów
Epidemia COVID-19 sprawiła, że stabilna na przestrzeni ostatnich lat, sytuacja finansowa polskich firm znacząco się pogorszyła. Z 41. edycji badania Plany Pracodawców realizowanego przez Instytut Badawczy Randstad wynika, że 15% pracodawców ocenia swoją kondycję jako złą lub bardzo złą. To najwyższy odsetek obserwowany od 12 lat. Pomimo słabszej sytuacji ekonomicznej, większość przedsiębiorców planuje jednak utrzymać zatrudnienie na dotychczasowym poziomie.
REKLAMA
Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł
Pogorszenie sytuacji finansowej firm, najwięcej problemów zgłasza branża transportowa
Z najnowszego badania Randstad wynika, że aż 15% pracodawców ocenia swoją sytuację ekonomiczną jako złą lub bardzo złą. Tak wysokiego odsetka nie obserwowano w całej historii badania, tj. od 2008 r. Najwięcej firm, które wskazały na problemy finansowe, znajduje się na zachodzie i południu Polski, tj. w woj. lubuskim, wielkopolskim, kujawsko-pomorskim oraz dolnośląskim, opolskim i śląskim. W obu tych makroregionach po 16%. Stosunkowo duży odsetek firm w słabszej kondycji jest też w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (18%).
Najwięcej problemów finansowych zgłaszają przedsiębiorstwa zajmujące się transportem, gospodarką magazynową i łącznością. 20% ocenia, że ich sytuacja jest zła lub bardzo zła. Na trudności wskazuje też 19% organizacji funkcjonujących w obszarze pozostałej działalności usługowej oraz 18% z przemysłu.
Najlepiej radzą sobie przedsiębiorstwa zajmujące się obsługą nieruchomości i firm
Z drugiej strony, 39% pracodawców swoją sytuację finansową określa jako dobrą, a 6% uważa, że jest bardzo dobra. W najlepszej kondycji są firmy na wschodzie kraju (woj. lubelskie, podlaskie, warmińsko-mazurskie i podkarpackie), gdzie 46% przedsiębiorców ocenia swoją sytuację ekonomiczną pozytywnie oraz te, działające we wsiach poza obrębem dużych aglomeracji (51%). Najlepiej swoją kondycję oceniają pracodawcy z branży obsługi nieruchomości i firm. 61% z nich mówi o niej, że jest dobra lub bardzo dobra.
Większość firm utrzyma zatrudnienie na obecnym poziomie
REKLAMA
Większość, bo 65% pracodawców nie planuje zmian w zatrudnieniu w ciągu najbliższych 6 miesięcy. 13% wskazuje na możliwość zwolnień, a 14% deklaruje zwiększenie liczby pracowników. To o 10 p.p. mniej niż w poprzedniej edycji badania realizowanej pod koniec 2019 r. Jednocześnie odsetek firm, które nie wiedzą, czy takie zmiany nastąpią w ciągu najbliższych 6 miesięcy, wzrósł do 8%, tj. o 5 p.p. względem końcówki ubiegłego roku. To potwierdzenie, że sytuacja epidemiczna spowodowała niepewność wśród pracodawców.
Redukcji etatów najczęściej spodziewać się mogą mieszkańcy centrum Polski (14%), tj. woj. mazowieckiego, łódzkiego i świętokrzyskiego oraz wsi znajdujących się w obrębie aglomeracji (15%). Zwolnień obawiać się mogą także pracownicy przedsiębiorstw świadczących usługi z zakresu pośrednictwa finansowego (26%). Połowa firm, które planują zmniejszenie poziomu zatrudnienia, wskazuje jednak że dotyczyć one będą pojedynczych pracowników. 37% przedsiębiorstw bierze pod uwagę zwolnienie do 20% załogi, a 8% mniej niż połowę zespołu.
Najwięcej nowych rekrutacji planują natomiast firmy w zachodniej oraz centralnej części Polski (16%) oraz w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców (19%). Jeśli chodzi o branże, to najwięcej firm, deklarujących chęć zwiększenia zatrudnienia, działa w sektorze SCC/BPO (29%).
Wsparcie dla pracowników w przypadku zakończenia współpracy
Ci pracodawcy, których Epidemia COVID-19 zmusiła do podjęcia trudnych decyzji związanych z redukcją zatrudnienia, powinni pamiętać, że pracownicy nie muszą być́ pozostawieni sami sobie. Z punktu widzenia długofalowej strategii pozyskiwania i utrzymywania talentów w organizacji, istotne jest wsparcie zatrudnionych również w sytuacji zakończenia współpracy.
Osoba, którą dotychczasowy pracodawca wesprze w przygotowaniu do dalszej drogi zawodowej, prawdopodobnie doceni jego wysiłek i zachowa dobre zdanie o firmie. Dana organizacja będzie też częściej polecana jako atrakcyjne miejsce pracy. Przedsiębiorstwa z markami o pozytywnych opiniach otrzymują dwa razy więcej aplikacji kandydatów, wydają też mniej pieniędzy na zatrudnienie i utrzymanie pracowników.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat