reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Sygnalista > Sygnalista czyli donosiciel?

Sygnalista czyli donosiciel?

Sygnalista to nie donosiciel. Ważne jest budowanie tej świadomości wśród pracowników. Pracodawca nie powinien więc ograniczać się do wprowadzenia nowego rozwiązania i procedur. Jakie są skutki zgłoszenia nieprawidłowości?

Sygnalista to nie donosiciel

Wdrożenie systemu zgłoszeń zgodnego z unijną Dyrektywa o sygnalistach nie może polegać jedynie na opracowaniu rozwiązań technicznych i stworzeniu procedur. Kluczowe będzie budowanie w pracownikach przekonania, że sygnalizowanie nieprawidłowości nie jest „donoszeniem”, lecz służy tworzeniu działającego zgodnie z prawem i zasadami uczciwości miejsca pracy.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii[1] ma ustanowić standardy ochrony prawnej dla osób, które przekazują informację o nieprawidłowościach zauważonych w firmie.

Polecamy: Kodeks pracy 2021. Praktyczny komentarz z przykładami

Zgłoszenie nieprawidłowości - skutki

Warto poświęcić czas na przekonanie pracowników, że pożądane jest zgłaszanie przez nich dostrzeżonych nieprawidłowości, że takie zgłoszenie nie pociągnie dla nich negatywnych konsekwencji, a pracodawca potraktuje je poważnie i przekaże pracownikowi informację o sposobie rozwiązania problemu. Jednocześnie jednak, by uniknąć zgłoszeń w spawach błahych, nieistotnych, lub będących jedynie przejawem złośliwości wobec współpracownika, należy też zapewnić jednoznaczny przekaz jakie rodzaje spraw powinny podlegać zgłoszeniu.

Ważna jest wiedza pracowników na temat nowego rozwiązania

Wdrożenie systemu zgłoszeń nieprawidłowości nie może więc polegać jedynie na opracowaniu rozwiązań technicznych i stworzeniu procedur. Kluczowe będzie budowanie w pracownikach przekonania, że sygnalizowanie nieprawidłowości nie jest „donoszeniem”, lecz służy tworzeniu działającego zgodnie z prawem i zasadami uczciwości miejsca pracy. Pracownik musi wiedzieć, jakie naruszenia powinien zgłaszać, musi też być pewien, że zgłaszając nieprawidłowość może liczyć na anonimowość i nie poniesie negatywnych konsekwencji. Ważne jest też, by zespół dedykowany do przyjmowania i obsługi zgłoszeń wiedział, że żadne zgłoszenie nie może pozostać bez odpowiedzi, tak by zgłaszający wiedzieli, że ich sygnały są traktowane poważnie. Warto zacząć więc budować w pracownikach speak-up culture (z ang. kultura mówienia), by system zgłaszania naruszeń choć wdrożony zgodnie z przepisami nie pozostawał jednak martwy.

Przeczytaj wcześniejsze artykuły poświęcone dyrektywie o sygnalistach: 

[1] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r.

Zapraszamy na webinarium dotyczące nowych obowiązków pracodawców wynikających z unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Przepisy te powinny być wdrożone w firmach zatrudniających powyżej 50 osób do końca 2021 roku.

Bezpłatne szkolenie online odbędzie się 16 marca 2021 r. o godz. 10:00. Link do e-szkolenia: https://event.webinarjam.com/register/11/4qm51h6

Skierowane jest ono do wszystkich osób, które zajmują się kwestiami prawnymi i pracowniczymi w firmie lub są odpowiedzialne za wewnętrzne procedury w organizacji.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

HADY KANCELARIA PRAWA GOSPODARCZEGO I PRAWA PRACY

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama