REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Treść stosunku pracy - wypowiedzenie zmieniające, rodzaj i czas pracy

Rozmawiała Justyna Perkowska

REKLAMA

Pracodawca musi pamiętać, że nie może jednostronnie zmienić pracownikowi wszystkich postanowień umowy. Do jednych może zastosować wypowiedzenie zmieniające, w stosunku do innych należy nawet rozwiązać umowę o pracę.

Rozmowa z Łucją Sulej, aplikantem radcowskim z kancelarii Stopczyk&Mikulski.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie elementy treści stosunku pracy mogą być jednostronnie zmienione przez pracodawcę na podstawie tzw. wypowiedzenia zmieniającego, a w przypadku których jest to niemożliwe?

– Mocą jednostronnego oświadczenia pracodawcy w drodze tzw. wypowiedzenia zmieniającego może być dokonana zmiana warunków pracy i płacy. O tym, które składniki podlegają zmianie, przesądza ich istotność. Czy dana zmiana jest istotna, decyduje nie tylko ocena powszechna, ale przede wszystkim ocena dokonana przez strony stosunku pracy. Wśród składników umowy o pracę, których istotność przesądził ustawodawca, znalazły się: rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wymiar czasu pracy, wynagrodzenie. Druga grupa to takie składniki, których istotność przesądza wola samych stron stosunku pracy. Zasadą jest, że jeżeli strony umówiły się, iż dane składniki są dla nich istotne, wtedy ich zmiana przez pracodawcę wymaga wypowiedzenia zmieniającego. Przykładem może być zmiana samej nazwy stanowiska. Nie wymaga na ogół wypowiedzenia zmieniającego, gdyż z obiektywnego punktu widzenia nie jest to zmiana istotna. Natomiast jeżeli strony ustaliły w umowie, że jest to dla nich element podmiotowo istotny, związany z określonym prestiżem dla pracownika, to wtedy taka zmiana będzie wymagała formy wypowiedzenia zmieniającego. Jest również kategoria składników, które nie mogą być zmienione mocą jednostronnej decyzji pracodawcy. Nie można np. dokonać zmiany umowy na czas nieokreślony na umowę na czas określony. Ta zmiana wymaga rozwiązania dotychczasowego stosunku pracy i nawiązania nowego na czas określony.

Jak należy sformułować w umowie zapis dotyczący rodzaju pracy oraz czy można w niej zawrzeć więcej niż jeden rodzaj pracy?

REKLAMA

– Określenie w umowie rodzaju pracy jest elementem koniecznym, od którego zależy ważność umowy. Rodzaj pracy może być określony w różny sposób. Przez wskazanie konkretnego stanowiska, zawodu, specjalności, czy też wskazanie czynności, które będzie wykonywał pracownik. W razie nieprecyzyjnego określenia rodzaju pracy pomocne mogą być okoliczności towarzyszące zawarciu umowy o pracę, a więc kwalifikacje pracownika, rodzaj prowadzonej przez pracodawcę działalności produkcyjnej. Dopuszczalne jest również zawarcie w umowie o pracę więcej niż jednego rodzaju pracy. W takiej sytuacji domniemywa się, że jest to jeden stosunek pracy. Zasadą jest bowiem, że pracodawca może pozostawać z pracownikiem w zakresie określonego rodzaju pracy tylko w jednym stosunku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie korzyści dla obu stron stosunku pracy niesie dokładne określenie w umowie rodzaju pracy i jakie ma to odzwierciedlenie w zakresie obowiązków pracownika?

– Dokładne określenie w umowie rodzaju pracy jest korzystne dla każdej ze stron. Pozwala uniknąć wątpliwości co do wzajemnego zakresu praw i obowiązków. Pracodawca wie, czego może żądać od pracownika, a pracownik ma świadomość czynności, jakie musi wykonywać. Z rodzajem pracy wskazanym w umowie wiążą się dla pracownika określone obowiązki, a ich zakres wyznacza granice podporządkowania pracodawcy. Nie zawsze są one określone w umowie w sposób wyczerpujący, dlatego pracodawcy przysługują instrumenty służące do precyzowania obszaru obowiązków. Po pierwsze pracodawca może wręczyć pracownikowi pisemny zakres czynności przy nawiązaniu stosunku pracy. W trakcie trwania stosunku pracy pracodawca może precyzować zakres obowiązków w drodze tzw. polecenia służbowego. Nie może ono jednak dotyczyć wszystkich czynności, a jedynie tych, które mieszczą się w ramach rodzaju pracy określonego w umowie.


Jaka jest zależność między terminem zawarcia umowy a terminem rozpoczęcia pracy? Czy są to terminy tożsame?

– Terminy rozpoczęcia pracy i zawarcia umowy nie są tożsame. Ich rozróżnienie ma znaczenie dla określenia terminu nawiązania stosunku pracy. Zgodnie z Kodeksem pracy stosunek pracy nawiązuje się z dniem, który został oznaczony w umowie jako dzień rozpoczęcia pracy. Może się zdarzyć tak, że umowa o pracę nie będzie określała terminu rozpoczęcia pracy i w takiej sytuacji przyjmuje się, że stosunek pracy został nawiązany z dniem zawarcia umowy. Dzień zawarcia umowy może pokrywać się z dniem rozpoczęcia pracy. Inaczej dzieje się, gdy zawarcie umowy znacznie poprzedza dzień rozpoczęcia pracy. Wtedy przez okres między podpisaniem umowy a rozpoczęciem pracy pracownik nie podlega ochronie, jaka wynika z pozostawania w stosunku pracy, np. ochrona z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Jak w umowie powinien być określony wymiar czasu pracy oraz jakie dane dotyczące czasu pracy trzeba w umowie doprecyzować?

– Wymiar czasu pracy ustalany jest jako liczba godzin przypadających do przepracowania przez pracownika w przyjętym dla niego okresie rozliczeniowym. Ponieważ liczba godzin w kolejnych okresach rozliczeniowych może być różna, nie jest celowe wskazanie w umowie wymiaru czasu pracy w ujęciu godzinowym. Wskazuje się wtedy dobową i tygodniową normę czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. Ogólne określenie zatrudnienia pracownika na pełnym etacie jest również dopuszczalne, lecz w takiej sytuacji działa domniemanie, że jest zatrudniony w ramach norm i ogólnego wymiaru czasu pracy określonego w Kodeksie pracy. Są nimi 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin tygodniowo w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 4 miesiące. W przypadku zatrudnienia na niepełny etat konieczne jest dodatkowe wskazanie liczby godzin ponad ustalony dla pracownika wymiar czasu pracy. Jego przekroczenie będzie uprawniało pracownika do uzyskania dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych.

Jak i kiedy stosuje się instytucję tzw. powierzenia innej pracy?

– Kodeks pracy wyjątkowo dopuszcza możliwość wiążącego polecenia pracownikowi przez pracodawcę wykonania również innej pracy niż wynikająca z rodzaju pracy zawartego w umowie. Dla prawidłowego powierzenia innej pracy jest wymagane spełnienie czterech warunków. Po pierwsze, powierzenie innej pracy musi być uzasadnione potrzebami pracodawcy, które rozumiane są jako potrzeby całego zakładu pracy. Przykładem uzasadnionej konieczności pracodawcy będzie obowiązek wykonania wyroku sądu przywracającego pracownika na poprzednie stanowisko, które zostało już obsadzone innym pracownikiem. Po drugie, powierzona praca musi odpowiadać kwalifikacjom pracownika. Rozumiane są one nie tylko jako wykształcenie, zdobyte doświadczenie lub umiejętności. Pod uwagę bierze się również zdolności psychofizyczne pracownika, które będą decydować o pracy, która może zostać mu powierzona. Powierzona praca nie może także powodować obniżenia dotychczasowego wynagrodzenia pracownika. Ostatnim warunkiem powierzenia innej pracy jest to, że ma ono charakter czasowy. Może zostać powierzona na czas nie dłuższy niż 3 miesiące w roku kalendarzowym, które mogą być jednak dzielone na części.

Dziękuję za rozmowę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r. ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił zmiany w harmonogramie grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku.

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

REKLAMA

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Pracodawcy tego nie lubią

Pokolenie Z pracuje w kilku miejscach na raz. Czy to dobrze? Pracodawcy tego nie lubią, ale jednoczesna praca u różnych zatrudniających przynosi młodym pracownikom korzyści. Dlaczego Zetki pracują wieloetatowo? Jak pogodzić racje pracowników i pracodawców?

REKLAMA

Bezpodstawne obniżenie wynagrodzenia? Nie. Pracodawcy mieli rację bo obowiązuje zasada nullum crimen sine lege certa

Poniżej opis stanu faktycznego i prawnego bardzo ciekawej sprawy, która zawisła przed SN. Sprawa odnosiła się do wypłaty wynagrodzenia i zasady nullum crimen sine lege certa. Sąd Najwyższy wskazał, że niejasne warunki odpowiedzialności karnej i odpowiedzialności za wykroczenia wykładać należy ściśle - zatem pracodawcy wygrali w SN i sprawa trafiła do ponownego rozpoznania w sądzie okręgowym.

991 i więcej dni umowy na czas określony? Czy 5 umów na czas określony? To nie luka prawna, ale KP pozwala omijać limity umów: pracownicy muszą uważać na wyłączenia z art. 25 zn. 1 par. 4 jeśli chcą umowę na czas nieokreślony

Generalna zasada wynikająca z Kodeksu Pracy w zakresie umów o pracę zawieranych na czas określony jest taka, że istnieją ograniczenia czasowe i liczbowe tych umów terminowych. O co zatem chodzi z okresem 33 miesięcy i limitem 3 umów? Czy można to ominąć i przedłużyć czas trwania terminowej umowy albo liczbę zawartych umów - tak aby jak najdłużej nie zawierać umowy na czas nieokreślony? Okazuje się, że jest taka możliwość.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA