REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4242 zł odszkodowania za mobbing w pracy. To nie wszystko: pokrzywdzonemu pracownikowi może przysługiwać też zadośćuczynienie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr T. Szymański
Redaktor portalu Infor.pl
Za mobbing należy się co najmniej 4242 zł odszkodowania
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Mobbing to pojęcie, które w Kodeksie pracy pojawiło się 20 lat temu. Przepisy o mobbingu nakazują pracodawcy, żeby przeciwdziałał temu zjawisku. Pracownikowi, który doznał mobbingu przepisy przyznają prawo do odszkodowania, a w niektórych przypadkach – także do zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Mobbing uprawnia także pracownika do rozwiązania umowy o pracę.

Mobbing stał się terminem ustawowym, którym posługuje się Kodeks pracy na mocy nowelizacji tego aktu normatywnego przyjętej w listopadzie 2003 r. Nowelizacja ta weszła w życie 1 stycznia 2004 r. Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę obowiązek przeciwdziała mobbingowi.

REKLAMA

Autopromocja

Co to jest mobbing

Mobbing to słowo pochodzące od angielskiego czasownika to mob (nagabywać, napadać, zaczepiać). Co ciekawe, w stosunku do pojęcia, które po polsku określamy jako mobbing, w strefie języka angielskiego zwykle używa się nazwy bullying (dosł. zastraszanie). 

Mobbing według Międzynarodowej Organizacji Pracy

Mobbing to obraźliwe i mściwe zachowanie wyrażające się poprzez okrutne, złośliwe lub upokarzające usiłowania zaszkodzenia jednostce lub grupie pracowników, którzy stają się przedmiotem psychicznego dręczenia. Mobbing zawiera w sobie bezustanne negatywne uwagi lub krytykę, izolowanie osoby od kontaktów społecznych, plotkowanie lub rozpowszechnianie fałszywych informacji.

Na gruncie polskiego prawa pracy ustawową definicję pojęcia mobbing określają przepisy Kodeksu pracy, które weszły w życie na początku 2004 r. 

Zgodnie z kodeksową definicją mobbing to działania lub zachowania, które dotyczą pracownika lub są skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na nękaniu lub zastraszaniu pracownika. Takie działania i zachowania muszą przy tym – żeby można było uznać je za mobbing – charakter uporczywy, a zarazem długotrwały. 

Warto zwrócić uwagę, że Kodeks pracy nie wskazuje podmiotu działań lub zachowań, które mogą stanowić mobbing. Oznacza to, że – to częstszy przypadek – mobbing może polegać na działaniach lub zachowaniach pracodawcy (działającego bezpośrednio lub poprzez swoich przedstawicieli – przełożonych pracownika), ale także – być może rzadziej – mobbing może zaistnieć pomiędzy samymi pracownikami. Przepisy zawsze jednak obciążają pracodawcę odpowiedzialnością za wystąpienie mobbingu w jego przedsiębiorstwie.

Uporczywe i długotrwałe nękanie lub zastraszanie pracownika nie wyczerpują definicji mobbingu. Istotnym jej elementem jest skutek, jaki wywiera na pracownika takie nękanie lub zastraszania. Żeby takie działania lub zachowania zostały uznane za mobbing muszą wywoływać u pracownika zaniżoną ocenę przydatności zawodowej. Dodatkową muszą powodować poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. W przypadku, gdy działania lub zachowanie dotyczące lub skierowane przeciwko pracownikowi nie przyniosły skutku w postaci poniżenia, ośmieszenia, izolowania bądź eliminacji z zespołu, do uznania tych działań lub zachowań za mobbing wystarczy, że taki był ich cel.

Odszkodowanie za mobbing

Wystąpienie mobbingu powoduje, że pracodawca ponosi wobec pracownika odpowiedzialność odszkodowawczą. Odszkodowanie należy się każdemu pracownikowi, który doznał mobbingu. Przysługuje ono również pracownikowi, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę (patrz niżej). 

Przepisy Kodeksu pracy stanowią, że odszkodowanie za mobbing przysługuje w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Wynosi ono od 1 stycznia 2024 r. 4242 zł, a od 1 lipca 2024 r. wzrośnie do 4300 zł. 

Ważne
Minimalna wysokość odszkodowania za mobbing wynosi w 2024 r.
  • od 1 stycznia – 4242 zł,
  • od 1 lipca – 4300 zł.

Zadośćuczynienie za rozstrój zdrowia wywołany przez mobbing

Szersze uprawnienia przepisy przyznają pracownikowi, u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia. 
W takiej sytuacji pracownikowi należy się nie tylko odszkodowanie, ale również może może dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę. 

Przepisy nie określają minimalnej wysokości zadośćuczynienia w takim przypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązanie umowy o pracę wskutek mobbingu

Pracownik może również wskutek mobbingu rozwiązać umowę o pracę – zarówno za wypowiedzeniem, jak i bez wypowiedzenia. 

Jeśli pracownik rozwiąże umowę za wypowiedzeniem, przysługuje mu odszkodowanie, o którym mowa powyżej. Pracownik może jednak w razie wystąpienia mobbingu rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia; takie uprawnienie przysługuje mu wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika. Jednym z takich obowiązków jest, jak stanowią przepisy Kodeksu pracy – przeciwdziałanie mobbingowi. W takim przypadku pracownikowi przysługuje również odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Jeżeli pracownik pracował na podstawie umowy na czas określony, przysługuje mu odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za czas, do którego umowa o pracę miała trwać, nie więcej jednak niż za okres wypowiedzenia.

W obu przypadkach oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę powinno zawierać wskazanie działań lub zachowań stanowiących mobbing jako przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy. 

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA