REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w środowisku wielopokoleniowym. Wyzwania warte wysiłku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Na rynku pracy znajdują się aktualnie cztery pokolenia
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku pracy są obecne cztery pokolenia. Wyzwaniem dla pracodawców jest zrozumienie różnic w wartościach wyznawanych przez ich przedstawicieli. Eksperci dostrzegają trudności w zarządzaniu zespołami wielopokoleniowymi. Zespoły wielopokoleniowe to prawdziwy skarb, jeżeli organizacja i występujące w nich osoby potrafią wykorzystywać różnorodność.

Na rynku pracy znajdują się aktualnie cztery pokolenia. Są to: 

REKLAMA

Autopromocja
  • baby boomers (BB) – przedstawiciele wyżu demograficznego z 1946 – 1964, 
  • generacja X – osoby urodzone między 1965 a 1980 rokiem, 
  • generacja Y (millenialsi) – osoby urodzone między 1981 a 1990,
  • generacja Z – najmłodsza grupa pracowników, która niedawno zaczęła wchodzić na rynek pracy. 

Osoby powyżej 50. roku życia stanowiły w 2021 r. blisko 38 proc. ludności Polski, a na przestrzeni ostatnich 20 lat można zaobserwować wzrost udziału tych osób w populacji Polski. Takie są dane Głównego Urzędu Statystycznego.

Zespół wielopokoleniowy jak multikulturowy

REKLAMA

„W związku ze zmianami technologicznymi i obecnością na rynku pracy 4. pokoleń, wyzwaniem dla działów HR jest wsparcie organizacji w zarządzaniu zespołami wielopokoleniowymi” – powiedziała liderka ds. zasobów ludzkich w firmie rekrutacyjnej Cpl Poland Sylwia Strzeboński-Gancarczyk. Zwróciła uwagę, że zarządzanie zespołem wielopokoleniowym ma wiele wspólnego z zarządzaniem zespołem multikulturowym. I jest równie trudne. „Obydwa tematy dotyczą zarządzania wartościami, którymi kierują się pracownicy, a wartości i ich rozumienie są podstawowym motorem działania i motywatorem każdej jednostki ludzkiej, również w pracy” – wyjaśniła.

Pogodzenie różnic wynikających z wyznawanych przez pokolenia wartości jest największym wyzwaniem obecnych pracodawców. „To, co dla baby boomersa czy X-a będzie dowodem lojalności, np. praca w nadgodzinach, przez przedstawicieli młodszych pokoleń może być postrzegane jako wyzysk lub zamach na ich work–life balance” – powiedziała Strzeboński-Gancarczyk. Dodała, że jasne stawianie granic przez młodsze pokolenia i brak uznawania autorytetów osób starszych, na podstawie ich wieku (a raczej dokonań), przez tych drugich może być odbierane jako brak szacunku. Stąd też różne tarcia w zespołach i na linii bezpośredni przełożony – pracownik.

Polecamy: „Uprawnienia rodziców w pracy. Poradnik pracodawcy 2023”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice pokoleniowe to różnice wartości

REKLAMA

Zdaniem ekspertki na przeszkodzie efektywnego zarządzania zespołami wielopokoleniowymi stoi brak świadomości różnic w wartościach wyznawanych przez poszczególne pokolenia oraz wynikającej z nich perspektywy na podejmowane w pracy działania stoi. „Tylko świadomi pracodawcy, którzy pracują nad zrozumieniem tych różnic w ramach zespołów, długofalowo są w stanie utrzymać taką mieszankę w harmonii – utrzymując przy tym odpowiedni poziom efektywności. A jest o co walczyć!” – podkreśliła i zwróciła uwagę, że w zespołach wielopokoleniowych można polegać na różnych kompetencjach, wnoszonych przez przedstawicieli różnych pokoleń.

„Młodsze pokolenia będą brylować w innowacyjnych rozwiązaniach, być może szybciej wykonywać zadania, w związku z większą biegłością w obsłudze komputera lub narzędzi i uczyć osoby starsze nowinek technologicznych. Z kolei ci bardziej doświadczeni mogą wnosić do zespołu wartości związane z komunikacją międzyludzką «twarzą w twarz» i uczyć młodszych, że spotkanie osobiste czy rozmowa telefoniczna mogą przynieść znacznie lepszy efekt niż napisanie maila” – wytłumaczyła. Jej zdaniem praca z zespołem wielopokoleniowym wymaga większego wysiłku. Łatwiej zatrudnić kilka osób z podobnego pokolenia, bo szybciej staną się zgranym zespołem i unikniemy wewnętrznych tarć, wynikających z różnic w wyznawanych wartościach.

„Przy odrobinie wysiłku i poświęceniu czasu (warsztaty lub praca z liderami) na uświadomienie pracownikom, jak mogą korzystać ze swoich mocnych stron i wspierać się wzajemnie, mimo różnych perspektyw wynikających z różnych wartości, możemy zbudować zespoły, które długofalowo będą miały przewagę rynkową nad zespołami jedno– i dwupokoleniowymi” – podsumowała Strzeboński-Gancarczyk.

Zespoły wielopokoleniowe to „czyste złoto”

„Zespoły wielopokoleniowe to prawdziwy skarb, jeżeli organizacja i występujące w nich osoby potrafią wykorzystywać różnorodność” – powiedział ekspert Organizacji Pracodawców Usług IT SoDA (Software Development Association Poland), szef sprzedaży w Quality Minds Paweł Kurpiewski. Dodał, że w branży IT wiek nie ma aż tak wielkiego znaczenia. Ważniejsze są umiejętności i doświadczenia, a wielopokoleniowe zespoły to „czyste złoto”.

Zdaniem Kurpiewskiego największym wyzwaniem jest dobór osób do zespołu. „Jeśli pomylimy się przy konstruowaniu zespołu, w ocenie umiejętności miękkich, możemy nigdy nie osiągnąć spodziewanej efektywności”. Wśród zalet zespołów wielopokoleniowych Kurpiewski wymienił mnogość doświadczeń, odporność grupową na stres oraz zróżnicowane kompetencje. Zaznaczył, że obecnie mamy do czynienia z bardzo szybko zmieniającą się rzeczywistością oraz, że jeszcze nigdy nie musieliśmy tak szybko na nie odpowiadać.

„Warto zadać sobie pytanie – kto jest lepiej przygotowany do tej zmiany? 20 czy 50-latek? W mojej ocenie jest to kwestia indywidualna, zależna od cech osobowości człowieka i nie ma związku z metryką. Chęć zdobywania nowych umiejętności, otwartość na doświadczenia innych, empatia, charyzma – tych cech nie da się nauczyć”. Zwrócił uwagę, że obecnie lider zespołu niekoniecznie jest osobą posiadającą najszerszy zasób wiedzy czy umiejętności manualnych. Częściej jest to osoba z odpowiednim zasobem określonych cech, które ułatwiają pracę z ludźmi.

Zrozumieć różnice między pokoleniami

„Zarządzanie wielopokoleniowym zespołem niesie za sobą wiele wyzwań m.in. z powodu różnic w wartościach, stylach pracy i oczekiwaniach pracowników. Zrozumienie kluczowych różnic pozwala uniknąć napięć i nieporozumień w wielopokoleniowych zespołach” – powiedział pomysłodawca i przewodniczący kapituły konkursowej People Innovation, ekspert ds. HR SmartLunch Artur Dzięgielewski. Zwrócił uwagę, że pracownicy z pokolenia Baby Boomers, czy X mogą preferować bardziej tradycyjne i hierarchiczne struktury organizacyjne, podczas gdy Y i Z zazwyczaj oczekują większej elastyczności i autonomii. Dzięgielewski zaznaczył, że różnice mogą dotyczyć także sposobu komunikacji oraz kwestii motywacji.

„Y i Z mogą częściej wybierać komunikatory internetowe i wiadomości tekstowe, z kolei Baby Boomers i X preferują spotkanie twarzą w twarz lub rozmowę telefoniczną (…). Pokolenia Y i Z często stawiają na szybki awans, różnorodne wyzwania i możliwość rozwoju, natomiast osoby z pokoleń BB oraz X kładą większy nacisk na stabilność i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym” – powiedział. Zaznaczył, że zatrudniając przedstawicieli wszystkich pokoleń zyskujemy różnorodność doświadczeń, wartości i punktów widzenia, co może prowadzić do kreatywnych rozwiązań problemów i lepszego zrozumienia różnych perspektyw.

„W zarządzaniu różnorodnym wiekowo zespołem kluczowe jest zrozumienie różnic między poszczególnymi członkami zespołu oraz dopasowanie stylu zarządzania do ich indywidualnych potrzeb. Ważne jest także, aby zachęcać do współpracy i wymiany wiedzy pracowników z różnych grup wiekowych” – podsumował Dzięgielewski.(PAP)

Autorka: Iga Leszczyńska

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kododatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA