Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektor personalny - rola w firmie i wyzwania w 2022 roku

Dyrektor personalny - silna rola w firmie i wyzwania w 2022 roku
Dyrektor personalny - silna rola w firmie i wyzwania w 2022 roku
Shutterstock
Dyrektor personalny - jego rola w firmie wzrosła w czasie pandemii. Doświadczony lider może wesprzeć organizację w kryzysie, ale również pomóc w osiągnięciu realnych zysków. Jakie wyzwania stoją przed działami HR w 2022 roku?

Rola dyrektora personalnego w czasach pandemii

Więcej niż kadry i płace. W jaki sposób dyrektor personalny może pomóc w budowie organizacji przyszłości?

W 2021 r. obserwowaliśmy najsilniejszy od 15 lat rynek kandydata. Firmy, jak nigdy dotąd, potrzebują kompetentnego dyrektora HR, który może sprostać wyzwaniu pozyskiwania nowych talentów, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej retencji i zaangażowania pracowników. W czasie pandemii organizacje uświadomiły sobie, że doświadczony lider działu personalnego może wesprzeć je nie tylko w przetrwaniu kryzysu, ale także w osiągnięciu realnych zysków. Popyt na CHRO/CPO (Chief Human Resources Officer/Chief People Officer) napędzają liczne procesy typu replacement – ostatnie miesiące zweryfikowały kompetencje wielu menedżerów, którzy nie sprostali oczekiwaniom ze strony swoich organizacji czy CEOs. Trudno powiedzieć, co przyniesie kolejny rok, ale zadaniem dyrektorów personalnych będzie skuteczne przeprowadzenie firmy przez nadchodzące zmiany. O największych wyzwaniach i szansach nowoczesnego CHRO mówi Paweł Wierzbicki, Senior Partner & Head of Page Executive Poland.

Działy HR cenne w pandemii

W czasie kryzysu działy personalne oraz ich szefowie stały się niezwykle cenne dla organizacji. HR zaczęło odgrywać jeszcze ważniejszą rolę w przeprowadzaniu istotnych zmian w strukturze i modelu pracy przedsiębiorstw, a firmy dostrzegły, że doświadczone zespoły personalne to długoterminowa inwestycja. Dyrektorzy ds. HR umocnili swoją pozycję partnerów biznesowych zarządów, zajmując strategiczną rolę w organizacji.

- Swoistym „osiągnięciem” pandemii jest wyraźne zwiększenie roli szefów HR, możliwe dzięki ich zaangażowaniu w działania antykryzysowe. Nowe rekrutacje na doświadczonych dyrektorów ds. personalnych zaobserwowaliśmy szczególnie w obszarach, które znacznie rozwinęły swoją działalność i struktury w ostatnich kilkunastu miesiącach, czyli e-commerce, logistyce czy dóbr konsumenckich. Obecnie CHRO ma ogromną szansę wykorzystania swojej wzmocnionej pozycji w zakresie restrukturyzacji modelu pracy, zapewniając swojej firmie lepsze wyniki i dalszy rozwój biznesu – mówi Paweł Wierzbicki.

Kompetencje szefów HR

2021 rok jest dla firm czasem podsumowań. Wiele przedsiębiorstw jest powściągliwych w wymianie prezesów czy dyrektorów generalnych. Inne odważnie podchodzą do zmian personalnych, szukając nowych liderów. Rotacje na stanowiskach menedżerskich szczególnie widać w HR. Organizacje decydują się na wymianę tych osób, które nie były lub nie będą w stanie stworzyć środowiska pracy spełniającego oczekiwania obecnego rynku, w tym odpowiednich warunków i narzędzi do budowania zaangażowania pracowników czy komunikacji wewnętrznej. Sprawna komunikacja wewnętrzna to istotny obszar, który pomógł zweryfikować kompetencje zarządzających obszarem HR w firmach.

- Mimo że na rynku obserwujemy dużo rekrutacji na nowe stanowiska, to wciąż dość mocno zauważalnym trendem są wymiany dyrektorów personalnych w spółkach. Pandemia odsłoniła braki w umiejętnościach tych szefów, którzy dotychczas sprawdzali się w swoich rolach. Obecnie firmy szukają pracowników z kompetencjami zarządzania strategicznego, umiejętnościami operacyjnymi oraz innowacyjnymi – krótko mówiąc osoby, która będzie dla organizacji prawdziwym liderem – mówi Paweł Wierzbicki.

Jak dyrektor personalny może pomóc firmie?

Prawie 60 proc. Polaków oczekuje, że po pandemii nadal częściej będzie pracować zdalnie – wynika z badania Deloitte. Jednocześnie, według najnowszej edycji badania World Trend Index, 67 proc. pracowników czuje potrzebę integracji i pragnie więcej bezpośrednich kontaktów ze swoim zespołem. W związku z tym model hybrydowy, łączący pracę w biurze z home office, zyskuje na coraz większej popularności. To właśnie do szefów HR będzie należało zaprojektowanie nowej kultury organizacyjnej, a także wypracowanie zasad, stworzenie odpowiedniego środowiska i przygotowanie kadry menedżerskiej do zarządzania zespołami rozproszonymi. Sukces wprowadzenia tych zmian będzie zależeć przede wszystkim od umiejętnej komunikacji wewnętrznej, prowadzonej przez dyrektora ds. HR. Jednym z większych wyzwań kolejnych miesięcy będzie integracja osób pracujących zdalnie i z biura oraz stworzenie poczucia przynależności do grupy i kultury organizacji. Aby zapobiec rotacji pracowników, szefowie kadr muszą zadbać także o samopoczucie swoich zespołów.

- Poczucie izolacji wywołane home office oraz niepewna przyszłość wysunęły na przód kwestie związane z samopoczuciem pracowników. Niestety aż 40 proc. uczestników badania Michael Page uważa, że ich przełożeni i menadżerowie bagatelizują kwestię zdrowia psychicznego, a tylko 22 proc. badanych potwierdziło, że w ich firmach podjęto działania nastawione na poprawę samopoczucia zatrudnionych. Co ważne, aż 84 proc. ankietowanych przyznało, że wdrożone przez firmy inicjatywy związane z well-being pracowników mogą wpłynąć na ich wybór miejsca pracy. W celu przyciągnięcia jak najszerszej puli talentów szefowie HR powinni zacząć od zbudowania kultury organizacyjnej opartej na empatii i zrozumieniu, która nadaje priorytet zdrowiu psychicznemu oraz samopoczuciu zespołu – komentuje Paweł Wierzbicki.

Oferty pracy dla kadry zarządzającej

Koniunktura na rynku pracy dla specjalistów jest bardzo dobra. Również kadra zarządzająca może liczyć w tym momencie na niezwykle korzystne oferty pracy. Najwyższy od 15 lat popyt na kandydatów, przy jednocześnie dużej pasywności pracowników, jest w tym momencie jednym z największych wyzwań szefów HR. Dodatkowo obawa przed utratą rąk do pracy zmusza firmy do oferowania coraz atrakcyjniejszych warunków zatrudnienia i zwiększenia wynagrodzeń.

- To dyrektor HR jest odpowiedzialny za politykę płacową, obejmującą system benefitów i wynagrodzeń. Wraz ze wzrostem popytu na pracowników, inflacją, galopującymi cenami usług i nieruchomości, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich, organizacje czują dużą presję płacową ze strony pracowników. Widać to najwyraźniej w branżach: e-commerce, IT, nieruchomościach i w obszarze logistyki oraz dóbr konsumenckich – tam z pewnością można mówić o najsilniejszym od lat rynku pracownika – mówi Paweł Wierzbicki.

- Co ciekawe, w ostatnich latach wynagrodzenia zasadnicze menedżerów i dyrektorów charakteryzują się małą dynamiką wzrostów (w szczególności w porównaniu z płacą specjalistów). Jednak obserwujemy zdecydowane zwiększenie udziału części zmiennej w ogólnych zarobkach dyrektorów – jeszcze 5 lat temu premia dla kadry zarządzającej wynosiła ok. 16-25 proc., dziś najczęściej oferowane bonusy wynoszą od 25 do 30 proc. wynagrodzenia, nierzadko zdarzają się też 40-procentowe premie. Nagradzanie sukcesu motywuje i skłania dobrych menedżerów do pozostania w organizacji, jest też bardziej korzystne dla pracodawcy niż nawet nieznaczne zwiększenie wynagrodzenia bazowego – dodaje Paweł Wierzbicki.

Wyzwania HR w 2022 roku

Wchodzimy w nowy, 2022 rok, który na pewno będzie pełen wyzwań. Kryzys w globalnym łańcuchu dostaw, najsilniejszy od 2008 roku rynek kandydata, presja na wynagrodzenia, inflacja, nowy system podatkowy bądź ewentualne kolejne fale pandemii – to tylko niektóre zjawiska, z którymi przyjdzie zmierzyć się kadrze zarządzającej, w tym CHRO. Od dyrektorów ds. HR organizacje będą oczekiwały przygotowania firmy na zmiany, umiejętności analitycznych oraz zdolności wyciągania wniosków z poprzednich lat. Oprócz tego istotną cechą będzie innowacyjność i zaangażowanie. Poszukiwane będą osoby z kompetencjami z zakresu future of work, znające systemy IT oraz Business Intelligence. CHRO przyszłości musi być gotowy na wyzwania związane z poważnymi zmianami kadrowymi.

Źródło: Michael Page

PODATKI 2023
PODATKI 2023

Praktyczny komplet wiedzy dla księgowych i biur rachunkowych dotyczący wszystkich zmian w podatkach w 2023 r. Na pakiet składa się jedenaście publikacji prezentujących kompleksową informację prawną na temat podatków w 2023 r. oraz rozliczenia PIT za 2022 r. Dodatkowym atutem wersji PREMIUM jest webinarium VAT 2023.

Teraz komplet kupisz z rabatem 100 zł i e-bookiem w PREZENCIE!
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • DAn ☼
    2021-12-27 20:27:04
    "Dyrektor personalny - rola w firmie i wyzwania w 2022 roku" Trafniejsze byłoby "Dyrektor personalny - rola w firmie i wyznanie. Wyzwanie na 2022 rok"
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Umowa o pracę
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Najpopularniejszym sposobem zawierania stosunku pracy jest:
powołanie
mianowanie
umowa o pracę
spółdzielcza umowa o pracę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będzie można więcej zarobić. Ważna zmiana przepisów od 1 grudnia
Od grudnia, przez najbliższe 3 miesiące, będą obowiązywały nowe limity dorabiania dla emerytów i rencistów. Pracujący będą mogli dorobić 227 zł więcej. Limity te dotyczą tyko wcześniejszych emerytów. Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny, czyli kobiety 60, a mężczyźni 65 lat, nie muszą ograniczać się przy dorabianiu żadnymi limitami.
Minister Szwed: praca zdalna to odpowiedź na oczekiwania pracowników i pracodawców
Prawne unormowanie pracy zdalnej to bardzo korzystne i oczekiwane rozwiązanie. Przygotowany przez MRiPS projekt powstawał po konsultacjach ze stroną społeczną – mówił w środę w Sejmie wiceminister rodziny i polityki społecznej Stanisław Szwed.
Porażka może być fundamentem przyszłego sukcesu
Porażka jest nieuniknioną częścią każdej sfery życia i prędzej czy później przytrafi się każdemu. Trudno ją przewidzieć, ale można kontrolować sposób, w jaki na nią reagujemy, aby – zamiast paraliżować, demotywować i zmniejszać prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu w przyszłości – przekuć niepowodzenie w coś pożytecznego i konstruktywnego. Takie podejście jest ważne zwłaszcza w biznesie, gdzie nauka na własnych błędach może pomóc w rozwinięciu firmy albo ulepszeniu produktu czy usługi. – W takich obszarach jak lotnictwo czy medycyna lekcja wyciągnięta z porażki jest z kolei czymś, co może uratować zdrowie lub życie innych ludzi – wskazuje Jarosław Łojewski, założyciel Fundacji Dobra Porażka.
Ważne zmiany w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy
Obywatele Ukrainy, którzy przyjechali do Polski, uciekając przed wojną, od 24 listopada br. mogą składać wnioski o pobyt czasowy na mocy specustawy przyjętej w marcu br. Rząd planuje jednak wycofać ten wymóg i pracuje nad nowelizacją, która wprowadzi również zmiany w dokumencie DIIA. Będzie on sam w sobie dokumentem pobytowym, który pozwoli na szybsze i łatwiejsze skontrolowanie legalności pobytu obywatela Ukrainy na terytorium Polski. W praktyce może to jednak rodzić pewne problemy.
Dyrektywa work-life balance – co nowe przepisy oznaczają dla pracowników i jak wpłyną na sytuację firm?
Chociaż projekt zmian w Kodeksie pracy wynikających z wdrożenia dwóch dyrektyw: Dyrektywy 2019/1152 w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy oraz Dyrektywy 2019/1158 w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów (tzw. work-life balance), nadal nie został przyjęty, to jego zapisy budzą duże zainteresowanie na rynku pracy. Wg ekspertów szeroka implementacja dyrektywy to z jednej strony nowe, oczekiwane przez pracowników uprawnienia, z drugiej natomiast szereg wyzwań dla firm ich zatrudniających, na które warto się odpowiednio wcześnie przygotować.
Pieniądze szczęścia (nie) dają
Rosnąca inflacja, niepewność zatrudnienia i coraz większe wymagania zawodowe – taka rzeczywistość maluje się przed polskimi pracownikami. Jak wynika z badania ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View” – blisko siedmiu na dziesięciu ankietowanych Polaków (68,37 proc.) deklaruje, że to wysokość wynagrodzenia decyduje o wyborze pracodawcy, a co czwarty (25 proc.) rozważa zmianę miejsca pracy.
Projekt noweli dotyczący m.in. postępowań awansowych w Sejmie
Projekt noweli usuwa wiele mankamentów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - mówili w czasie dyskusji w Sejmie posłowie PiS o projekcie dotyczącym m.in. postępowań awansowych. Opozycja krytykowała m.in. podwyższenie limitu wieku rektora i dodanie poprawek związanych z nowymi dyscyplinami nauki.
Czym jest wypowiedzenie zmieniające?
Pracodawca, który chce dalej zatrudniać pracownika, ale na innych warunkach niż określone w umowie o pracę, może skorzystać z przewidzianej w art. 42 Kodeksu pracy formy wypowiedzenia warunków pracy i płacy, zwanej wypowiedzeniem zmieniającym.
Młodzi inżynierowie na rynku pracy. To oni zbudują naszą przyszłość
Kadra inżynierska to grupa zawodowa, która na polskim rynku pracy czuje się bezpiecznie. Młodzi inżynierowie i inżynierki mają świadomość, że to po stronie pracodawców jest zabieganie o ich zatrudnienie, zaś oczekiwania finansowe zbliżają się coraz bardziej do standardów Europy Zachodniej. Wymieniamy top 3 najważniejsze oczekiwania młodej kadry inżynierskiej.
Praca zdalna - kiedy ustawa?
Projekt został wypracowany w drodze kompromisu; zmiany są społecznie oczekiwane - wskazywali w środę posłowie PiS w kolejnej debacie nad projektem w sprawie pracy zdalnej. Opozycja, z wyjątkiem Konfederacji, zadeklarowała poparcie dla projektu. KO zgłosiła poprawki.
Komisja przeciw wnioskowi o odrzucenie projektu w sprawie pracy zdalnej
Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach opowiedziała się w środę przeciwko wnioskowi Konfederacji o odrzucenie projektu w sprawie pracy zdalnej. Poparcia komisji nie uzyskały też poprawki złożone przez Koalicję Obywatelską zakładające m.in. wydłużenie vacatio legis do 3 miesięcy.
Świadczenie pielęgnacyjne nie dla każdego – RPO interweniuje
Czy opiekunowie osób z niepełnosprawnościami będą mieli prawo do świadczenia pielęgnacyjnego w pełnej wysokości, nawet jeżeli pobierają emeryturę czy rentę? Co z opiekunami, którzy są uprawnieni do świadczeń emerytalno-rentowych ale dysponują innym niż EWK symbolem świadczenia?
Jakie zmiany w ubezpieczeniach społecznych na 2023?
Jakie zmiany w 2023 r. w ubezpieczeniach społecznych? Jakie waloryzacje i dla kogo? Prezydent RP w dniu 21 listopada 2022 r. podpisał dwie ważne nowelizacje ustaw ubezpieczeniowych.
Wyniki kontroli zawodowych kierowców. Wykryto liczne nieprawidłowości!
Kontrola zawodowa kierowców. 70 proc. kontroli wykazało, że zawodowi kierowcy nie mają zapewnionych przerw w pracy wynikających z unijnych przepisów. Wykryto też inne, liczne nieprawidłowości - wynika z informacji Głównego Inspektora Pracy przedstawionej sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.
Sejm: Komisja przeciw wnioskowi o odrzucenie projektu w sprawie pracy zdalnej
Praca zdalna w Sejmie. Komisja Nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach opowiedziała się w środę przeciwko wnioskowi Konfederacji o odrzucenie projektu w sprawie pracy zdalnej. Poparcia komisji nie uzyskały też poprawki złożone przez Koalicję Obywatelską zakładające m.in. wydłużenie vacatio legis do 3 miesięcy.
Pozorna umowa o pracę zawarta przez proboszcza z matką jego dzieci
Czy umowa o pracę zawarta przez proboszcza parafii ze swoją partnerką, z którą ma dwoje dzieci może zostać zakwestionowana i uznana za zawartą dla pozoru?
Polityka firmy dotycząca zachowań w social mediach
Kiedy pracuję z klientami nad wdrożeniami social sellingu w ich firmach czy nad projektami z zakresu employee advocacy, pojawia się zawsze temat ewentualnych kryzysów oraz nadużywania zaufania firmy, która udostępnia poufne dane swoim pracownikom, oraz kwestia zdefiniowania zasad i ogłoszenia ich. Z pomocą przychodzi polityka zachowań w mediach społecznościowych.
Czy pracownica opiekująca się małym dzieckiem może pracować w nocy
Nasza pracownica opiekuje się małym dzieckiem. Zaproponowała, że chce pracować w nocy, żeby więcej zarobić. Czy możemy ją zatrudnić do pracy w nocy?
Czy zmiana kodu zawodu powoduje obowiązek wyrejestrowania z ubezpieczeń w ZUS
Powierzyliśmy pracownikowi nowe stanowisko pracy i w związku z tym zmienił się kod zawodu, z którym został poprzednio zgłoszony do ubezpieczeń w ZUS. W jaki sposób powinniśmy poinformować ZUS o tej zmianie? Czy trzeba złożyć dokument wyrejestrowania i ponownie zgłosić pracownika do ubezpieczeń?
Czy menedżerom można skrócić okres tygodniowego odpoczynku
Przy ustalaniu grafików czasu pracy okazało się, że w przypadku kilku osób z kadry menedżerskiej konieczne jest ustalenie odpoczynku tygodniowego krótszego niż 35 godzin. Czy takie rozwiązania są dopuszczalne?
Czy koszt podróży autokarem na wyjazd integracyjny finansowany ze środków zfśs jest przychodem pracownika
Ze środków zfśs zakupiliśmy usługę transportu autokarem pracowników i ich rodzin na wycieczkę w ramach wyjazdu integracyjnego. Czy jest to świadczenie, które musi być przyznane pracownikowi w oparciu o jego kryterium dochodowe? Czy transport nie będzie stanowił ich przychodu? - pyta Czytelniczka z Łodzi.
Zdrowie psychiczne Polaków a ich życie zawodowe [badanie]
Zdrowie psychiczne a praca. Okazuje się, że aż 37% Polaków zmagało się z problemami psychicznymi. Za mało zarabiają, są przeciążeni, a praca nie daje im poczucia bezpieczeństwa
Work-life balance - nowe przepisy dla pracowników i firm
Dyrektywa work-life balance - co nowe przepisy oznaczają dla pracowników i jak wpłyną na sytuację firm?
Nowelizacja Kodeksu pracy - drugie czytanie w Sejmie
Nowelizacja Kodeksu pracy - drugiego czytania rządowego projektu w Sejmie. Zmiany zmierzają m.in. do wprowadzenia przepisów o pracy zdalnej.
Umowa o pracę 2023 – nowa treść i zasady wypełniania. Wzory wraz z omówieniem [webinarium]
Umowa o pracę 2023. Zapraszamy na praktyczne webinarium „Umowa o pracę 2023 – nowa treść i zasady wypełniania. Wzory wraz z omówieniem” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 16 grudnia 2022 roku. Polecamy!