Rola psychiki w osiąganiu sukcesów biznesowych
REKLAMA
REKLAMA
Aspekty psychologiczne w biznesie
Przedsiębiorczość kusi Polaków - aż 20% z nich chce prowadzić swoją firmę, a 40% pozytywnie ocenia warunki do prowadzenia biznesu w swoim kraju. Walka jest o wysoką stawkę, bo prosperująca firma daje wolność finansową bez sufitu zarobków czy wolność geograficzną - zdalnie prowadzić biznes można z każdego zakątka na ziemi. Nie każdemu się jednak uda, a wśród wielu przyczyn - takich jak warunki ekonomiczne, polityczne, prawne czy gospodarcze - należy też wymienić aspekty psychologiczne. Rola psychiki w osiąganiu sukcesów biznesowych jest ogromna i to jej właśnie poświęcony zostanie poniższy artykuł. Odpowiemy w nim na pytania: Jakie predyspozycje są więc potrzebne do założenia biznesu? Skąd wiedzieć czy sobie poradzę? Jakie osoby sprawdzają się jako liderzy, a jakie jako pracownicy szeregowi? Czy biznes jest dla każdego?
REKLAMA
Lider, freelancer czy pracownik?
Katalog cech ludzi trafiających do biznesu i osiągających w nim sukces jest otwarty, ale występują w nim uniwersalne cechy pokazujące potrzebne predyspozycje. Znajdują się wśród nich ambicja stawiająca na osiąganie więcej i gotowość do podejmowania ryzyka, która toleruje lęk związany z potencjalnie negatywnymi konsekwencjami. Osoba mającą niską tolerancję na ryzyko lepiej sprawdzi się jako pracownik szeregowy. Ważna jest w biznesie umiejętność uczenia się na błędach, bo większość posunięć - szczególnie na początku - nie przyniesie wymarzonych efektów. Podstawą są zaufanie i szacunek dla zespołu, więc ci którzy ufają tylko sobie i nie chcą delegować powinni zostać freelancerami, bo tam nie będą musieli budować zespołu i nim zarządzać.
Biznes wymaga też orientacji na wynik i mierzenia każdego postawionego celu, więc ktoś wolący proces i niechętny do oceniania siebie po efektach nie nada się do tego zawodu. Sugerowana jest też odpowiedzialność za siebie i innych i gotowość przyjęcia na siebie odpowiedzialności za przebieg zdarzeń. Ci więc, którzy mają tendencję do szukania odpowiedzialności poza sobą i są zewnątrzsterowni, nie odnajdą się dobrze w świecie w którym często trzeba być sterem, żeglarzem i okrętem w jednym, nie wspominając już o prowadzeniu całego zespołu. Rozwijanie się jest też cechą najlepszych przedsiębiorców, bo ten wielowymiarowy zawód w którym trzeba opanować wiele umiejętności wymaga długoterminowych działań i ciągłego uczenia się. Szczególnie ważne są umiejętności miękkie, czyli kompetencje zarządzania myślami, emocjami i zachowaniami, które pomagają osiągać cele osobiste i zawodowe. Deloitte Acces Economics wskazuje, że umiejętności miękkie będą do 2030 roku niezbędne w aż 66% miejsc pracy.
Konsekwencja sprzyja przedsiębiorcom, więc jeśli ktoś szuka efektów od razu, nie odnajdzie się dobrze w wymagającym cierpliwości biznesie. Trzeba też umieć dobrze przyjmować krytykę, z którą szef - jako osoba niejeden raz będąca na świeczniku - będzie mieć do czynienia znacznie częściej niż pracownik szeregowy. Do cechy dobrych liderów należy też spojrzenie systemowe pozwalające zaobserwować wiele obszarów wymagających zaadresowania - różne działy w organizacji, różne segmenty klientów, różne profile pracowników. Dyscyplina to podstawa, bo pozwala wytrwać w trudnych chwilach. Empatia, definiowana jako zarówno cecha jak i umiejętność rozpoznawania emocji u innych, oddzielania ich od siebie i adekwatnego reagowania na nie, także znajdzie się w katalogu potrzebnych predyspozycji.
Dołożyć należy także focus na sprzedaży, rozwinięte umiejętności komunikacyjne, zaangażowanie i pasję. Skuteczny lider będzie także kreatywny, dostosowuje się do sytuacji, jest napędzany wizją, nie ma nic przeciwko zdrowej rywalizacji z innymi i umie prosić o pomoc. Łączy w sobie określone cechy osobowości wraz konkretnymi naukowymi modelami przywództwa. Połączenie empatii, relacyjności z precyzyjną komunikacją i charyzmą, dodanie do tego elastyczności behawioralnej i poznawczej oraz odwagi, zachowywanie balansu między nastawianiem na człowieka i zadanie, łączenie cech uniwersalnie męskich i kobiecych, a także odporność na stres i nastawienie na rozwój są filarami skutecznego leadershipu. Takie przywództwo, w którym przenikają się cechy osobowości i komepetencje związane z różnymi dyscyplinami: zarządzaniem, marketingiem, ekonomią i psychologią, jest zbiorem określonych taktyk postępowania. Każdy z nas, bazując na swoich cechach i potrzebach, może dobrać odpowiedni model przywództwa i się go nauczyć, stając się tym samym lepszym liderem.
Stała nauka
REKLAMA
Leadershipu i przedsiębiorczości można się nauczyć i każdy biznesmen powinien być wykształcony formalnie lub nieformalnie z zakresu: zarządzania, marketingu, rachunkowości, psychologii, komunikacji. Czyni się to w ramach studiów MBA, najlepiej tych które są prowadzone bizukowo - praktycy biznesu formalnie wykształceni naukowo prezentują rzetelne modele i wiedzę w sposób możliwy do wykorzystania od ręki przez odbiorców w swoich firmach. Dzięki temu prawdopodobieństwo sukcesu znacznie wzrasta. Pewnie dlatego najlepszą odpowiedzią na pytanie, czy ktoś sobie poradzi w biznesie, jest zadanie innego pytania: czy zamierzasz się stale uczyć? Bo jeśli tak, to biznes Cię sowicie wynagrodzi.
dr Mateusz Grzesiak - z zawodu konsultant, psycholog, wykładowca i przedsiębiorca. Z wykształcenia dr zarządzania, dr psychologii, dr pedagogiki. Napisał 24 książki, wykładał w 7 językach w różnych krajach, prowadzi jeden z najpopularniejszych w kraju programów studiów MBA przeznaczony dla przedsiębiorców.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat