REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy kandydata do pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Niemyjska
Najczęstsze błędy kandydata do pracy. / Fot. Fotolia
Najczęstsze błędy kandydata do pracy. / Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca rekrutując pracownika na wolne stanowisko pracy, zwraca uwagę na najdrobniejsze szczegóły. Często okazuje się, że zdyskwalifikował nas błąd popełniony podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a nawet wcześniej. Jakie błędy najczęściej popełniamy podczas procesu rekrutacji?

Niekiedy może nas zdyskwalifikować zaledwie jeden błąd. Co ciekawe jednak, rekruterzy wyróżniają kilka podstawowych „grzechów” osób ubiegających się o pracę. Mimo obszernych publikacji na ten temat, wiele osób nadal popełnia te same gafy…

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwsze wrażenie

Wbrew pozorom nie chodzi tu o samą rozmowę kwalifikacyjną. Mamy z nim bowiem do czynienia już w momencie odebrania telefonu informującego o zaproszeniu na rozmowę z pracodawcą. W związku z tym, iż pracodawca, który chce nas zaprosić na spotkanie, poświecił trochę czasu na zapoznanie się z naszymi dokumentami aplikacyjnymi, a w dodatku to właśnie nas postanowił zaprosić, należy mu się przynajmniej odrobina szacunku. Tymczasem pracodawcy często skarżą się na to, że ciężko dodzwonić się do osoby, która składa aplikację (nie odbiera, ma wyłączony telefon), w dodatku, w trakcie rozmowy bywa rozkojarzona, nie wie kto i po co do niej dzwoni. Czasem też potrafi w trakcie rozmowy z pracodawcą robić coś innego, a nawet z rozmawiać jednocześnie z kimś innym, konkurencyjnym pracodawcą. W skrajnych przypadkach zdarza się, że osoby odbierające telefon znajdują się pod wpływem alkoholu. Tego rodzaju zachowania są niedopuszczalne i już na starcie dyskwalifikują lub co najmniej pozostawiają niemiłe wrażenie.

W trakcie rozmowy…

Odpowiedni strój jest bardzo istotny w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Warto jednak nie przesadzać ani ze zbytnią elegancją, ani – tym bardziej – ekstrawagancją. Niektóre osoby, mimo odpowiedniego doświadczenia, nie dostają propozycji pracy właśnie ze względu na złe wrażenie ogólne, w tym strój czy mowę ciała. Brak kontaktu wzrokowego jest pierwszym sygnałem dla pracodawcy, że osoba, która przez nim siedzi, nie jest szczera. Wiele osób popełnia po prostu błędy związane z etykietą, np. zapominają wyłączyć telefon albo nawet go odbierają (sic!) w trakcie rozmowy.

Polecamy serwis: Komunikacja

REKLAMA

Charakter ma znaczenie?

Nasz charakter i usposobienie niekiedy może być przeszkodą w zdobyciu wymarzonej pracy. Jak to możliwe? Pracodawcy, wbrew pozorom, nie lubią osób, które zbyt szczerze o wszystkim opowiadają. Szczególną sytuacją jest w tym momencie narzekanie na byłego przełożonego. Nawet jeśli zaszedł nam za skórę, nie warto tracić przez niego szansy na zdobycie dobrej pracy. Wiele osób, które w niewybredny sposób opowiadają o byłych szefach, a nawet śmieją się z nich, tak naprawdę w oczach przyszłego pracodawcy oczerniają siebie, a nie byłych przełożonych. Marlena, która ubiegała się o pracę w pewnej redakcji, opowiada:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Prowadzę własny blog, więc po rozmowie kwalifikacyjnej, która przebiegła bardzo naturalnie i sympatycznie, opisałam swoje wrażenia. Nie omieszkałam jednak dodać, że spotkanie z przyszłym pracodawcą rozpoczęłam od uścisku lodowatej dłoni, który skojarzył mi się niezbyt przyjemnie. Po kilku dniach od rozmowy, okazało się, że pracy nie dostałam. Po pewnym czasie dowiedziałam się, że mój pracodawca znalazł blog, jaki prowadzę i przeczytał opinie o moich poprzednich pracodawcach, a także wrażenia z ostatniej rozmowy. Co ciekawe, stało się to tuż przed momentem, kiedy był już zdecydowany, aby do mnie zadzwonić i zaprosić do pracy – opowiada rozgoryczona kandydatka.

Wszystko co powiemy, ale również napiszemy w Internecie może więc zaważyć o wyniku naszej rozmowy. Warto więc umiejętnie dobierać słowa. Nie można przy tym popadać ani w zbytnie gadulstwo, odciągając tym samym uwagę od głównego tematu, ani też zachowywać się mrukliwie. Osoby, które nie wychodzą z inicjatywą w trakcie rozmowy, ciężko się z nimi rozmawia, nie sprawiają dobrego wrażenia, wysyłają podświadomie sygnał pracodawcy, że może on mieć później problem z porozumieniem się z taką osobą. Często też kandydaci niezbyt rozmowni słabo odnajdują się w pracy zespołowej.

Zbyt pewny siebie

Wbrew pozorom osoby, które odznaczają się zbytnią pewnością siebie, nie są mile widziane. Nawet jeżeli mają bogate doświadczenie i sporą wiedzę, ich wysokie poczucie własnej wartości działa na pracodawców odpychająco. Są też często postrzegani jako osoby, z którymi trudno się współpracuje. Warto więc zabrać na rozmowę, dodatkowo poza przykładami swoich dotychczasowych prac, certyfikatami ze szkoleń, także odrobinę pokory. Brak elementów potwierdzających nasze kwalifikacje i doświadczenie zawodowe w postaci np. certyfikatów powoduje, że jesteśmy mniej wiarygodni, brak pokory, może nas natomiast całkowicie zdyskwalifikować.

Czy są to wszystkie „grzechy” kandydata do pracy? Z pewnością nie. Warto jednak wziąć sobie do serca rady, o których zwykle czytamy, a później o nich zapominamy. Być może to dzięki uniknięciu kilku takich „wpadek” zdobędziemy wymarzone stanowisko pracy.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

REKLAMA

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

REKLAMA

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

REKLAMA