REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozkochać w sobie pracownika? - poradnik dla rekrutera

Rozmowa kwalifikacyjna - jak
Rozmowa kwalifikacyjna - jak "rozkochać w sobie" pracownika na rekrutacji?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozkochać w sobie pracownika, aby przyjął ofertę pracy? Oto poradnik dla rekrutera poszukującego specjalistów IT. Jak przez komunikację dotrzeć do serca pracownika?
rozwiń >

Jak rozkochać w sobie pracownika?

Świat rekruterów w branży IT często zachodzi w głowę, jak prześcignąć konkurencyjne oferty pracy i zjednać sobie wartościowych kandydatów. W tym celu działy HR na bieżąco śledzą trendy, obmyślają nowe strategie employer brandingowe, optymalizują swoje ogłoszenia czy automatyzują procesy. Ta gonitwa myśli nie doskwiera jedynie pracownikom z sektora HR. Choć mówi się, że specjaliści IT to najbardziej „rozpieszczona” grupa, oni także stawiają wiele pytań o własną przyszłość zawodową. Jaki jest więc przepis na zdobycie serca pracownika?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Motywacja specjalistów IT

Możemy się śmiać, że HR w branży IT oznacza „humor i rozrywkę”. W końcu to HR-owcy „fundują” kandydatom i pracownikom coraz więcej „uciech i radości” w postaci kolejnych benefitów zapewniających utrzymanie stałego poziomu zadowolenia. Powstają nowe stanowiska – jak Chief Happiness Officer – specjalizujące się w pielęgnowaniu pozytywnych emocji pracowników. Jednak spłycanie wartości, o których tu mowa, jest bardzo krzywdzące zarówno dla specjalistów, jak i dla osób dbających o codzienny dobrostan pracowników. Dlaczego?

Atmosfera ważniejsza od zarobków?

Jak wynika z raportu No Fluff Jobs „Przyszłość HR ma kolor transparentny”, na zadowolenie polskich specjalistów IT z obecnego miejsca pracy wpływają przede wszystkim dobra atmosfera w firmie, zachowanie work life balance oraz poczucie bezpieczeństwa. Na uwagę zasługuje szczególnie drugi punkt. Pracownicy czasów postpandemicznych oczekują od organizacji elastycznego podejścia do zarządzania własną pracą. Powszechny już „home office” sprawił, że przestaliśmy organizować sprawy prywatne pod dyktando życia zawodowego.

*https://nofluffjobs.com/insights/transparentna-rekrutacja-i-obecna-kondycja-branzy-it/

REKLAMA

Komunikacja i dobra atmosfera - problemy

Nie jesteśmy w stanie zautomatyzować ludzkich potrzeb, motywacji, doświadczeń, włożyć ich do jednego worka i obmyślić rozwiązanie odpowiadające wszystkim. Możemy jednak wyodrębnić listę uniwersalnych oczekiwań, która w jakiejś mierze dotyczy ogółu pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uczciwa, szczera i transparentna komunikacja. Już na etapie publikowania oferty pracy. Co to oznacza? Szczegółowe informacje na temat danego stanowiska – widełki wynagrodzenia, zakres wykonywanych obowiązków, wykorzystywane technologie, sprzęt czy specyfika projektu. A następnie odpowiednio przeprowadzona rozmowa kwalifikacyjna, podczas której rekruter nie wymiguje się od udzielenia odpowiedzi i daje kandydatowi przestrzeń do zadawania pytań.

Takie podejście to świetny początek, by utrzymać zdrową relację z przełożonym oraz zespołem, a także stworzyć środowisko do spokojnej realizacji zadań. To z kolei minimalizuje ryzyko wypalenia zawodowego i zwiększa retencję w firmie. A nawet jeśli ktoś postanowi odejść z pracy, to możemy mieć pewność, że powodem nie będzie zniechęcenie i złe nastawienie, a opuszczający nas pracownik zostanie naszym ambasadorem.

Indywidualne podejście i personalizacja

Bo tak to już bywa z byciem człowiekiem – popełniamy błędy. Firma to ludzie, dlatego o błędy łatwo, również w relacjach z zespołem. Zapominamy niekiedy, że sami byliśmy (i na pewno jeszcze będziemy) rekrutowani. Wówczas też oczekiwaliśmy szczerego i pozytywnie nastawionego rozmówcy po drugiej stronie.

Dajemy złapać się w sidła procesów. Choć piękne grafiki i dopieszczone treści na profilu pracodawcy wyglądają kusząco, zapominamy o prawdziwej naturze rekrutacji. To przecież rozmowa z drugim człowiekiem. Wymaga więc indywidualnego podejścia i personalizacji. Musimy zostawić przestrzeń na wątpliwości i wprowadzanie zmian w trakcie procesu, tak aby sprostać oczekiwaniom kandydata.

Rozmowę techniczną lub zadanie rekrutacyjne traktujemy jak egzamin w szkole. W rzeczywistości stanowią one próbę zrozumienia, czy poziom wiedzy, doświadczenie i umiejętności kandydata odpowiadają naszym potrzebom.

Dr. Krzysztof Wojewodzic, prezes Escola S.A. tak mówi o rozmowie technicznej w artykule „Jak zrekrutowałem 7 programistów w ciągu 7 dni” - “Jako prezes software house-u, zatrudniającego już blisko 100 osób, wiem, że rekrutacja to jeden z najważniejszych aspektów naszej pracy. Nasze być albo nie być. Rozmowa techniczna nie jest egzaminem, ma być rozmową. Na podstawie rozmowy rysowałem zawsze mapę drogową do rozwoju w Escoli. To najważniejszy aspekt rozwoju dla kandydata.

Escola.pl

Podsumowanie

  • Stawiajmy na otwartą komunikację – transparentna i szczera rozmowa prowadzi do zrozumienia potrzeb i oczekiwań obu stron.
  • Pamiętajmy, że każdy kandydat (nawet ten odrzucony w procesie rekrutacji) staje się wizytówką naszej firmy. Może być albo naszym ambasadorem, albo… uprawiać czarny PR. A specjaliści IT to bardzo świadoma i niekiedy bezlitosna grupa – dokładnie sprawdzają opinie o organizacji, zanim w ogóle zdecydują się wysłać aplikację.
  • Zamiast przejmować się owocowymi czwartkami – zawalczmy o dobrobyt naszych (współ)pracowników.
  • Starajmy się przestrzegać powyższych reguł, a możemy mieć pewność, że serce potencjalnych pracowników zabije dla nas mocniej.

Źródło: Escola.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA