REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zintegrować systemy

Tomasz Kozłowski

REKLAMA

Stosowanie systemów wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi jest dla przedsiębiorstw korzystne ekonomicznie. Najczęściej interesują się tymi systemami firmy, w których kadra menedżerska zdaje sobie sprawę z tego, że sukces w biznesie można osiągnąć dzięki kompetentnym pracownikom. Ważne jest, by dopasować system informatyczny do modelu biznesowego. Jest to istotne zwłaszcza w organizacjach, w których know-how odgrywa rolę pierwszorzędną.

Przy wdrożeniach systemów do zarządzania zasobami ludzkimi firmy stawiają sobie za cel nie tylko odzwierciedlenie procesów biznesowych i opis ich logiki, ale także uporządkowanie wszystkich procesów w organizacji związanych z zarządzaniem personelem. Porządkowanie wiąże się również z trwałymi zmianami organizacyjnymi. Wymaga zdefiniowania, opisania i usprawnienia wszystkich działań związanych z ZZL, często także ich uproszczenia oraz skrócenia, począwszy od wspomagania rekrutacji, oceny okresowej pracowników i możliwości definiowania jej kryteriów indywidualnie dla konkretnego pracownika, przez pomiar efektywności podejmowanych działań kadrowych, np. możliwość określenia planowanych i realnych kosztów szkolenia danego pracownika czy kosztów jego pozyskania, aż po automatyzację komunikacji elektronicznej.

REKLAMA

Autopromocja

Wiele w jednym

Przypisane do systemów wspierających HRM i możliwe do wykonania procedury pomagają menedżerom HR zdobywać i gromadzić wiedzę o przyszłych pracownikach i osobach już zatrudnionych.

- Konieczność sprawnego zarządzania zasobami ludzkimi staje się sprawą coraz pilniejszą w dobie zmniejszającego się bezrobocia oraz problemu emigracji zarobkowej. Dokładna wiedza o pracownikach, ich umiejętnościach, potrzebach i aspiracjach pozwala lepiej dostosować ofertę pracodawcy do wymagań rynku pracy, i to niekoniecznie w aspekcie związanym z wynagrodzeniem - mówi Tomasz Sokołowski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży firmy InsERT.

Nowoczesny system wspomagający HRM powinien nie tylko umożliwiać lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów czy aplikacjom wykorzystującym łączność internetową oraz wewnętrzny intranet możliwe jest zmniejszenie zatrudnienia w działach HR i administracji. Natomiast dla samych pracowników działów personalnych zastosowanie aplikacji wspomagających zarządzanie ich pracą upraszcza i automatyzuje liczne, powtarzalne i okresowe czynności, niezbędne do utrzymania ciągłości działania firmy. Nie mniej ważnym elementem jest też bezpieczeństwo danych, zarówno osobowych, jak i firmowych, a także ochrona ich przed niepowołanymi osobami oraz możliwość błyskawicznego dostępu do takich informacji dla kadry kierowniczej lub właściciela - wyjaśnia Paweł Przedpełski, dyrektor działu sprzedaży Sage Symfonia.

Do istotnych korzyści płynących z zastosowania nowoczesnych rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie działem HR zalicza się też podniesienie jakości i zwiększenie dostępności informacji. Zdaniem Przemysława Lecha, partnera zarządzającego w firmie LST, zastosowanie coraz popularniejszych rozwiązań samoobsługi pracowniczej ułatwia zarządzanie personelem, a dzięki zastosowaniu narzędzi e-learningowych poprawia się także proces dystrybucji wiedzy i samokształcenia pracowników.

REKLAMA

Na skalę rozwoju aplikacji wspierających HRM wpływa zmiana kultury biznesowej w Polsce z kierunku nastawionego na maksymalizację zysków na stałe podnoszenie wartości rynkowej, wyrażające się m.in. dbałością o pracowników. Firmy kupujące te systemy mają jasno sprecyzowane wymagania, wybierają dobre i sprawdzone w działaniu produkty, od tych producentów, którzy zapewniają wysoki poziom obsługi i serwisu. Użytkownicy przy wyborze danego systemu informatycznego kierują się potrzebami organizacji, ustalanymi na podstawie analizy ilościowej oraz jakościowej, wewnętrznych oraz zewnętrznych procesów biznesowych, a nie tylko ceną samej licencji.

Według Roberta Czułego, prezesa firmy Soneta, najbardziej poszukiwane są aplikacje zawierające elementy wspomagające budowanie systemów motywacyjnych, ścieżek karier, szkoleń. W przypadku ustanawiania kadry rezerwowej, szczególnie przy tworzeniu grup zadaniowych, ważne jest, aby każdy pracownik miał dublera z zasobów firmy lub z zasobów outsourcingowych. Firmy szukają także aplikacji, które pomagają naliczać wynagrodzenie strategicznym grupom pracowników w zależności od oceny związanej z realizacją zadań.

Pożądaną przez użytkowników funkcjonalnością aplikacji wspomagających HRM jest także wyposażenie tych programów w moduły analityczne.

- Coraz częściej pracodawcy zwracają uwagę na obsługę systemu szkoleń, a także precyzyjną analizę umiejętności pracowników - mówi Tomasz Sokołowski.

- Co ciekawe, również w małych firmach rośnie świadomość potrzeby korzystania z zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Te tendencje będą się utrzymywać w najbliższych latach - dodaje Paweł Przedpełski.

Oprócz standardowej funkcjonalności zapewniającej sprawne zarządzanie kadrami oraz naliczanie wynagrodzeń użytkownicy coraz większą wagę przykładają do narzędzi wspierających tzw. miękki HRM.

- Chodzi o zarządzanie kompetencjami, rozwojem pracowników i rekrutację. Coraz więcej zapytań ofertowych dotyczy również narzędzi łączących funkcje zarządzania kompetencjami z systemami e-learningowymi - twierdzi Przemysław Lech.

Klienci są zainteresowani systemami, które mogą być dostosowane do konkretnego procesu w organizacji, a nie odwrotnie.

- Duże znaczenie dla użytkowników ma elastyczność programów wspierających HRM, ale także możliwość wprowadzenia maksymalnej automatyzacji procesów wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Nie bez znaczenia jest też proaktywność systemu, polegająca na komunikowaniu odpowiednim osobom o zaistnieniu danego zdarzenia, np. informacja do wskazanych osób o zatrudnieniu lub zwolnieniu pracownika lub o zbliżającym się terminie badań lekarskich lub wygaśnięcia uprawnień itp. - mówi Tomasz Zubrzycki, główny konsultant ds. sprzedaży rozwiązań HCM w Oracle.

Dla małego i dużego

Nowoczesne systemy wspierające pracę działów HR cieszą się coraz większym zainteresowaniem nie tylko w firmach o profilu produkcyjnym, lecz także w sektorze usług, handlu czy dystrybucji.

- Kiedyś systemy wspierające HRM były wdrażane wyłącznie w firmach dużych. Teraz coraz mniejsze podmioty inwestują w tego typu oprogramowanie. Oczywiście mniejsi przedsiębiorcy potrzebują też mniejszych systemów, ale oni również dostrzegają korzyści płynące z bardziej zaawansowanej funkcjonalności - mówi Tomasz Sokołowski.

Co dalej?

Według opinii specjalistów tej branży wiele aplikacji wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi będzie się rozwijało w kierunku systemów jeszcze bardziej zintegrowanych ze środowiskiem informatycznym firmy, ale jednocześnie aplikacji łatwo parametryzowanych. Parametryzacja zagwarantuje możliwość prostego przystosowania aplikacji do zmieniających się przepisów, prowadzenia analiz, raportowania, które w większości przypadków będą mogły być realizowane samodzielnie przez użytkownika programu.

- Z jednej strony aplikacje te będą się rozwijać w kierunku bardziej zaawansowanego definiowania, a następnie rozbudowy metod pomiaru i zarządzania zespołami pracowniczym i np. określania wymaganych kompetencji, kwalifikacji, potencjału rozwojowego itp. Z drugiej strony w zakresie zarządzania systemy będą ułatwiać ilościowe i jakościowe planowanie potencjału pracowniczego, umożliwiać budowanie efektywnych systemów motywacyjnych realizujących zarówno cele organizacji, jak i indywidualne cele pracowników - twierdzi Anna Węgrzyn, opiekun merytoryczny projektu mHR z firmy BPSC.

Częściej systemy wspomagające HRM będą kierowane do małych firm z coraz większej liczby sektorów gospodarki.

- Systemy wspierające HRM będą trafiać do coraz mniejszych podmiotów, których wymagania bywają odmienne od tych, które artykułują wielkie przedsiębiorstwa. Dla mniejszych firm nie mają znaczenia rozbudowane statystyki i grupowe rozwiązania, tu dużą rolę odgrywa indywidualne podejście do każdego pracownika - mówi Tomasz Sokołowski. Wzrośnie też rola tzw. miękkich aspektów zarządzania personelem.

Zdaniem Pawła Przedpełskiego zasięg systemów wspomagających HRM obejmie sferę, w której w grę wchodzi np. psychologia zarządzania, zachowania grupowe, indywidualne cechy i uwarunkowania osobowościowe, aktywność pozasłużbowa personelu. Systemy te będą uwzględniały m.in. obszar edukacji czy modelowanie i planowanie rozwoju osobistego pracowników, wykorzystując ich hobby, pasje i zainteresowania niezwiązane z wykonywaną pracą.

Pożądane przez użytkowników cechy aplikacji wspomagającej HRM

Sprawne zarządzanie kadrami

Naliczanie wynagrodzeń

Zarządzanie czasem pracy

Narzędzia wspierające miękki HR - zarządzanie kompetencjami, rozwojem pracowników i rekrutację

Obsługa systemu szkoleń, w tym narzędzia łączące funkcje zarządzania kompetencjami z systemami e-learningowymi

Precyzyjna analiza umiejętności pracowników - pomiar efektywności podejmowanych działań kadrowych

Automatyzacja procesów - komunikacja elektroniczna

Najważniejsze korzyści z wdrożenia systemów wspierających HRM

Uproszczenie i skrócenie wszystkich działań związanych z zarządzaniem pracownikami

Optymalizacja zatrudnienia w dziale HR

Użycie narzędzi do planowania zatrudnienia, szkoleń, ścieżek rozwoju

Korzystanie z rozbudowanych systemów motywacyjnych

Redukcja zatrudnienia w całej organizacji i zwiększenie efektywności pracy

Ułatwienie przekazywania wiedzy i samokształcenia pracowników korzystających z rozwiązań intranetowych i e-learningowych

Możliwość korzystania z usług i narzędzi analitycznych

Zastosowanie rozwiązań samoobsługi pracowniczej: np. pozyskiwanie informacji o planie urlopowym, poziomie wykorzystania urlopu, terminach badań, obowiązkowych szkoleń, zgłaszania nieobecności

Integracja z MS Office, Outlook - przypominacze dla grupy pracowników o zbliżających się terminach badań, szkoleń, dostarczenia brakujących dokumentów itp.

Tomasz Kozłowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA