REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zintegrować systemy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Kozłowski

REKLAMA

Stosowanie systemów wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi jest dla przedsiębiorstw korzystne ekonomicznie. Najczęściej interesują się tymi systemami firmy, w których kadra menedżerska zdaje sobie sprawę z tego, że sukces w biznesie można osiągnąć dzięki kompetentnym pracownikom. Ważne jest, by dopasować system informatyczny do modelu biznesowego. Jest to istotne zwłaszcza w organizacjach, w których know-how odgrywa rolę pierwszorzędną.

Przy wdrożeniach systemów do zarządzania zasobami ludzkimi firmy stawiają sobie za cel nie tylko odzwierciedlenie procesów biznesowych i opis ich logiki, ale także uporządkowanie wszystkich procesów w organizacji związanych z zarządzaniem personelem. Porządkowanie wiąże się również z trwałymi zmianami organizacyjnymi. Wymaga zdefiniowania, opisania i usprawnienia wszystkich działań związanych z ZZL, często także ich uproszczenia oraz skrócenia, począwszy od wspomagania rekrutacji, oceny okresowej pracowników i możliwości definiowania jej kryteriów indywidualnie dla konkretnego pracownika, przez pomiar efektywności podejmowanych działań kadrowych, np. możliwość określenia planowanych i realnych kosztów szkolenia danego pracownika czy kosztów jego pozyskania, aż po automatyzację komunikacji elektronicznej.

REKLAMA

Autopromocja

Wiele w jednym

Przypisane do systemów wspierających HRM i możliwe do wykonania procedury pomagają menedżerom HR zdobywać i gromadzić wiedzę o przyszłych pracownikach i osobach już zatrudnionych.

- Konieczność sprawnego zarządzania zasobami ludzkimi staje się sprawą coraz pilniejszą w dobie zmniejszającego się bezrobocia oraz problemu emigracji zarobkowej. Dokładna wiedza o pracownikach, ich umiejętnościach, potrzebach i aspiracjach pozwala lepiej dostosować ofertę pracodawcy do wymagań rynku pracy, i to niekoniecznie w aspekcie związanym z wynagrodzeniem - mówi Tomasz Sokołowski, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży firmy InsERT.

Nowoczesny system wspomagający HRM powinien nie tylko umożliwiać lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów czy aplikacjom wykorzystującym łączność internetową oraz wewnętrzny intranet możliwe jest zmniejszenie zatrudnienia w działach HR i administracji. Natomiast dla samych pracowników działów personalnych zastosowanie aplikacji wspomagających zarządzanie ich pracą upraszcza i automatyzuje liczne, powtarzalne i okresowe czynności, niezbędne do utrzymania ciągłości działania firmy. Nie mniej ważnym elementem jest też bezpieczeństwo danych, zarówno osobowych, jak i firmowych, a także ochrona ich przed niepowołanymi osobami oraz możliwość błyskawicznego dostępu do takich informacji dla kadry kierowniczej lub właściciela - wyjaśnia Paweł Przedpełski, dyrektor działu sprzedaży Sage Symfonia.

Do istotnych korzyści płynących z zastosowania nowoczesnych rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie działem HR zalicza się też podniesienie jakości i zwiększenie dostępności informacji. Zdaniem Przemysława Lecha, partnera zarządzającego w firmie LST, zastosowanie coraz popularniejszych rozwiązań samoobsługi pracowniczej ułatwia zarządzanie personelem, a dzięki zastosowaniu narzędzi e-learningowych poprawia się także proces dystrybucji wiedzy i samokształcenia pracowników.

Na skalę rozwoju aplikacji wspierających HRM wpływa zmiana kultury biznesowej w Polsce z kierunku nastawionego na maksymalizację zysków na stałe podnoszenie wartości rynkowej, wyrażające się m.in. dbałością o pracowników. Firmy kupujące te systemy mają jasno sprecyzowane wymagania, wybierają dobre i sprawdzone w działaniu produkty, od tych producentów, którzy zapewniają wysoki poziom obsługi i serwisu. Użytkownicy przy wyborze danego systemu informatycznego kierują się potrzebami organizacji, ustalanymi na podstawie analizy ilościowej oraz jakościowej, wewnętrznych oraz zewnętrznych procesów biznesowych, a nie tylko ceną samej licencji.

Według Roberta Czułego, prezesa firmy Soneta, najbardziej poszukiwane są aplikacje zawierające elementy wspomagające budowanie systemów motywacyjnych, ścieżek karier, szkoleń. W przypadku ustanawiania kadry rezerwowej, szczególnie przy tworzeniu grup zadaniowych, ważne jest, aby każdy pracownik miał dublera z zasobów firmy lub z zasobów outsourcingowych. Firmy szukają także aplikacji, które pomagają naliczać wynagrodzenie strategicznym grupom pracowników w zależności od oceny związanej z realizacją zadań.

Pożądaną przez użytkowników funkcjonalnością aplikacji wspomagających HRM jest także wyposażenie tych programów w moduły analityczne.

- Coraz częściej pracodawcy zwracają uwagę na obsługę systemu szkoleń, a także precyzyjną analizę umiejętności pracowników - mówi Tomasz Sokołowski.

- Co ciekawe, również w małych firmach rośnie świadomość potrzeby korzystania z zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Te tendencje będą się utrzymywać w najbliższych latach - dodaje Paweł Przedpełski.

Oprócz standardowej funkcjonalności zapewniającej sprawne zarządzanie kadrami oraz naliczanie wynagrodzeń użytkownicy coraz większą wagę przykładają do narzędzi wspierających tzw. miękki HRM.

- Chodzi o zarządzanie kompetencjami, rozwojem pracowników i rekrutację. Coraz więcej zapytań ofertowych dotyczy również narzędzi łączących funkcje zarządzania kompetencjami z systemami e-learningowymi - twierdzi Przemysław Lech.

Klienci są zainteresowani systemami, które mogą być dostosowane do konkretnego procesu w organizacji, a nie odwrotnie.

- Duże znaczenie dla użytkowników ma elastyczność programów wspierających HRM, ale także możliwość wprowadzenia maksymalnej automatyzacji procesów wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Nie bez znaczenia jest też proaktywność systemu, polegająca na komunikowaniu odpowiednim osobom o zaistnieniu danego zdarzenia, np. informacja do wskazanych osób o zatrudnieniu lub zwolnieniu pracownika lub o zbliżającym się terminie badań lekarskich lub wygaśnięcia uprawnień itp. - mówi Tomasz Zubrzycki, główny konsultant ds. sprzedaży rozwiązań HCM w Oracle.

Dla małego i dużego

Nowoczesne systemy wspierające pracę działów HR cieszą się coraz większym zainteresowaniem nie tylko w firmach o profilu produkcyjnym, lecz także w sektorze usług, handlu czy dystrybucji.

- Kiedyś systemy wspierające HRM były wdrażane wyłącznie w firmach dużych. Teraz coraz mniejsze podmioty inwestują w tego typu oprogramowanie. Oczywiście mniejsi przedsiębiorcy potrzebują też mniejszych systemów, ale oni również dostrzegają korzyści płynące z bardziej zaawansowanej funkcjonalności - mówi Tomasz Sokołowski.

Co dalej?

Według opinii specjalistów tej branży wiele aplikacji wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi będzie się rozwijało w kierunku systemów jeszcze bardziej zintegrowanych ze środowiskiem informatycznym firmy, ale jednocześnie aplikacji łatwo parametryzowanych. Parametryzacja zagwarantuje możliwość prostego przystosowania aplikacji do zmieniających się przepisów, prowadzenia analiz, raportowania, które w większości przypadków będą mogły być realizowane samodzielnie przez użytkownika programu.

- Z jednej strony aplikacje te będą się rozwijać w kierunku bardziej zaawansowanego definiowania, a następnie rozbudowy metod pomiaru i zarządzania zespołami pracowniczym i np. określania wymaganych kompetencji, kwalifikacji, potencjału rozwojowego itp. Z drugiej strony w zakresie zarządzania systemy będą ułatwiać ilościowe i jakościowe planowanie potencjału pracowniczego, umożliwiać budowanie efektywnych systemów motywacyjnych realizujących zarówno cele organizacji, jak i indywidualne cele pracowników - twierdzi Anna Węgrzyn, opiekun merytoryczny projektu mHR z firmy BPSC.

Częściej systemy wspomagające HRM będą kierowane do małych firm z coraz większej liczby sektorów gospodarki.

- Systemy wspierające HRM będą trafiać do coraz mniejszych podmiotów, których wymagania bywają odmienne od tych, które artykułują wielkie przedsiębiorstwa. Dla mniejszych firm nie mają znaczenia rozbudowane statystyki i grupowe rozwiązania, tu dużą rolę odgrywa indywidualne podejście do każdego pracownika - mówi Tomasz Sokołowski. Wzrośnie też rola tzw. miękkich aspektów zarządzania personelem.

Zdaniem Pawła Przedpełskiego zasięg systemów wspomagających HRM obejmie sferę, w której w grę wchodzi np. psychologia zarządzania, zachowania grupowe, indywidualne cechy i uwarunkowania osobowościowe, aktywność pozasłużbowa personelu. Systemy te będą uwzględniały m.in. obszar edukacji czy modelowanie i planowanie rozwoju osobistego pracowników, wykorzystując ich hobby, pasje i zainteresowania niezwiązane z wykonywaną pracą.

Pożądane przez użytkowników cechy aplikacji wspomagającej HRM

Sprawne zarządzanie kadrami

Naliczanie wynagrodzeń

Zarządzanie czasem pracy

Narzędzia wspierające miękki HR - zarządzanie kompetencjami, rozwojem pracowników i rekrutację

Obsługa systemu szkoleń, w tym narzędzia łączące funkcje zarządzania kompetencjami z systemami e-learningowymi

Precyzyjna analiza umiejętności pracowników - pomiar efektywności podejmowanych działań kadrowych

Automatyzacja procesów - komunikacja elektroniczna

Najważniejsze korzyści z wdrożenia systemów wspierających HRM

Uproszczenie i skrócenie wszystkich działań związanych z zarządzaniem pracownikami

Optymalizacja zatrudnienia w dziale HR

Użycie narzędzi do planowania zatrudnienia, szkoleń, ścieżek rozwoju

Korzystanie z rozbudowanych systemów motywacyjnych

Redukcja zatrudnienia w całej organizacji i zwiększenie efektywności pracy

Ułatwienie przekazywania wiedzy i samokształcenia pracowników korzystających z rozwiązań intranetowych i e-learningowych

Możliwość korzystania z usług i narzędzi analitycznych

Zastosowanie rozwiązań samoobsługi pracowniczej: np. pozyskiwanie informacji o planie urlopowym, poziomie wykorzystania urlopu, terminach badań, obowiązkowych szkoleń, zgłaszania nieobecności

Integracja z MS Office, Outlook - przypominacze dla grupy pracowników o zbliżających się terminach badań, szkoleń, dostarczenia brakujących dokumentów itp.

Tomasz Kozłowski

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA