REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura?

Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura? / fot. Shutterstock
Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczny powrót do biura? / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej wielu pracowników wykazuje chęć powrotu do pracy w biurze. Jak w 4 krokach zapewnić pracownikom bezpieczne powroty? Przede wszystkim należy ustalić kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze. Co dalej?

Możliwość pracy z biura

Brak relacji społecznych i izolacja informacyjna sprawiają, ze mimo pozytywnej oceny pracy zdalnej, coraz więcej specjalistów i menedżerów oczekuje możliwości pracy z biura. Przedsiębiorcy również liczą na szybki powrót do normalności i szukają efektywnych, a jednocześnie sprawdzonych rozwiązań, które go umożliwią. Wiedza, komunikacja, zaufanie i kontrola procedur to wg Antal cztery kluczowe determinanty bezpiecznych powrotów do biur.

Autopromocja
  • 79% przedstawicieli kadry średniego i wyższego szczebla pracuje podczas pandemii zdalnie
  • 74% specjalistom i menedżerom brakuje relacji społecznych podczas pracy zdalnej
  • 43% badanych przez Antal nie czuje bezpieczeństwa zatrudnienia w obecnym miejscu pracy

Polecamy: Kodeks pracy 2020 PREMIUM

Brak relacji społecznych i rozgraniczenia życia prywatnego od zawodowego

Z najnowszego badania Antal oraz Cushman & Wakefield przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja br. na próbie 1069 respondentów* wynika, że specjalistom i menedżerom podczas pracy zdalnej brakuje przede wszystkim relacji społecznych – zadeklarowało tak 74% badanych. Inne ważne elementy, których brakuje pracownikom wykonujących obowiązki z domu to rozgraniczenie życia prywatnego od służbowego (56%) oraz brak narzędzi wspierających (41%) i brak wyposażenia biurowego (29%). Coraz więcej osób chce wrócić do pracy biurowej, ale z zachowaniem bezpieczeństwa. To stawia duże wyzwania przed organizacjami.

Wyzwanie - bezpieczny powrót do pracy

Pracodawcy stoją obecnie przed dylematem. Z jednej strony czują presję biznesową i oczekiwania pracowników wobec umożliwienia pracy biurowej. Z drugiej strony przykład fabryki mebli w Kępnie, która stała się ogniskiem koronawirusa pokazuje ryzyko związane z narażeniem zdrowia pracowników i całkowitego wstrzymania działalności. Jak i kiedy wdrożyć powroty do biur to pytanie obecnie spędzające sen z powiek zarządzających – zauważa Artur Skiba, prezes Antal – W Antal przepracowaliśmy bardzo dokładnie cały proces, analizując każdy czynnik ryzyka i chętnie dzielimy się wnioskami z pozostałymi organizacjami.”

1. Ustalenie kto powinien być w biurze, a kto może być w biurze

Pierwszym wyzwaniem podczas wdrożenia powrotów do biur jest ustalenie, kto i kiedy powinien, a kto i kiedy może wrócić do biura. Konieczna jest analiza szeregu czynników: funkcjonalności biznesowej, twardych ograniczeń, np. dostępu do systemów czy poufnej dokumentacji, potrzeby wsparcia menedżerskiego w wykonywanej pracy, a także indywidualne preferencje pracowników. Przydatne okazuje się stworzenie matrycy obejmującej wyżej wymienione elementy. Obecnie firmy wdrażające powroty do pracy stosują najczęściej systemy pracy rotacyjnej dobierając częstotliwość pobytu w biurze do bieżących potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Informacje dotyczące preferencji i efektywności pracy zdalnej zatrudnionej kadry pracodawca może zabrać poprzez menedżerów liniowych, indywidualne rozmowy z pracownikami, w przypadku większych firm np. za pomocą badania komunikacji i potrzeb pracowników przeprowadzonego online, którego wyniki zapewniają przejrzystość i łatwą agregację” – podpowiada Sebastian Sala, menedżer Antal SSC/BPO oraz Banking & Insurance.

2. Budowanie świadomości pracowników w zakresie zasad bezpieczeństwa

Kolejnym etapem procesu bezpiecznego powrotu do biur jest budowanie świadomości pracowników w zakresie zachowywania zasad bezpieczeństwa. W tym aspekcie można wyróżnić dwa kluczowe filary: przekazywanie wiedzy i budowanie nowych nawyków.

W Antal postawiliśmy na wiedzę z pierwszej ręki – zorganizowaliśmy szkolenie z zasad bezpieczeństwa podczas pandemii z ratownikami walczącymi z Covid-19 w Lombardii i Chicago. Dzięki temu pracownicy poznali szereg praktycznych rad i widzieli realistyczny przykład. Obecnie coraz więcej pracodawców zwraca się do nas z prośbą o wsparcie w przygotowaniu takiego szkolenia. Drugim etapem jest wewnętrzna kampania informacyjna #zdrowenawyki, której celem, jest wyrobienie w naszych konsultantach nowych, zdrowych nawyków w pracy w czasach COVID-19. W kampanii tej regularnie przypominamy zasady bezpiecznej pracy i radzimy jak wiedzę przekładać na codzienne zachowania w naszych biurach” – dzieli się doświadczeniami Joanna Wierzbowska, HR Manager w Antal.

3. Przygotowanie odpowiedniej infrastruktury (maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekcyjne...) i regularny pomiar temperatury pracowników

Kolejnym elementem bezpiecznej pracy w biurze jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury: należy zapewnić płyny dezynfekcyjne, maseczki, rękawiczki, informacje o właściwym korzystaniu z przestrzeni biurowej np. w formie plakatów. Nie można zapomnieć o regularnym pomiarze temperatury pracowników – może do tego zadania zostać oddelegowany któryś z pracowników firmy, ale istnieją również nowoczesne kamery termowizyjne, które zaoszczędzają czas. Firmy, które chcą mieć pewność, że niczego nie pominęły decydują się na audyt sanitarny. Przed skorzystaniem z takiej usługi warto jednak sprawdzić, kto jest odpowiedzialny za jego realizację – idealnym rozwiązaniem jest zespół, który ma na pokładzie zarówno przedstawicieli służby medycznych jak i ekspertów z zakresu BHP oraz osoby znające specyfikę pracy w danej branży.

„Dane ZUS wskazują, że w okresie od stycznia do kwietnia 2019 roku wystawiono 9,2 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączna sumę 102 mln dni. Najwięcej, bo 60% zwolnień obejmowało od 1 do 10 dni nieobecności, kolejne 33% to zwolnienia na okres od 11 do 30 dni absencji. To oznacza, że w 93% przypadków kosztami chorób pracowników jest obarczony pracodawca. Już teraz są to olbrzymie kwoty. W przypadku zaistnienia ogniska epidemicznego w organizacji – takie koszty mogą zaważyć na dalszym funkcjonowaniu firmy. Dlatego tak ważne jest, żeby biznes odmrażać sprawnie, ale z pełną odpowiedzialnością i zachowaniem zasad bezpieczeństwa” – ostrzega Artur Migoń, wiceprezes Antal.

Pole tekstowe: O czym powinien pamiętać pracodawca wg PIP: ü środki do wprowadzenia środki techniczne – ochrony zbiorowej (np. obudowę pleksiglasową, oddzielenie stanowisk przegrodami), dodatkowa przestrzeń między pracownikami (minimum 1,5 m odstępu) oraz dbanie o sprawną i wydajną wentylację; ü środki organizacyjne (praca na zmiany, wydłużenie oraz zwiększenie liczby przerw w pracy); ü środki ochrony osobistej (np. odpowiednie maski – tutaj PIP zaleca półmaski FFP2 i FFP3, N95 itp.); ü środki behawioralne (np. obserwacje przestrzegania reguł),  ü działania przeciwepidemiczne (np. zapewnienie środków do dezynfekcji rąk i elementów środowiska pracy, częstsze sprzątanie pomieszczeń pracy, a przede wszystkim pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, przypominanie o zasadach higieny).

4. Stosowanie zaleceń dostosowanych do indywidualnych sytuacji

Regularna komunikacja i przekazywanie wiedzy jest ważne w aspekcie zasad bezpieczeństwa, ale także wymagań organizacji wobec pracowników. W obecnej dynamicznej sytuacji nie sprawdzają się sztywne reguły, a jedynie skuteczne są zalecenia dostosowane do indywidualnych sytuacji. Pracownicy muszą wiedzieć co i kiedy jest od nich oczekiwane. Najlepszym rozwiązaniem są woluntarystyczne powroty do biur, ale nie w każdym obszarze biznesowym takie rozwiązanie jest możliwe.

Najnowsze badanie Antal oraz Cushman & Wakefield pokazuje, że obecnie 43% specjalistów i menedżerów nie czuje bezpieczeństwa zatrudnienia w swoich firmach. Sytuacja, w której pracownik mimo gorączki przychodzi do biura w obawie przez negatywną oceną szefa jego nieobecności, jak to często bywało w przeszłości, obecnie jest niedopuszczalna i może skończyć się opłakanymi skutkami. Dlatego pracownicy muszą czuć, że otwarta komunikacja jest nie tyle mile widziana, ile wręcz pożądana, że w firmie wszyscy gramy do jednej bramki i z każdej sytuacji możemy wspólnie znaleźć rozwiązanie” – podsumowuje Artur Skiba, prezes Antal.

*O badaniu

Badanie Antal oraz Cushman & Wakefield „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany” zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1069 specjalistów i menedżerów w dniach 16 kwietnia – 16 maja 2020 roku. Publikacja pełnego raportu przewidziana jest na czerwiec 2020.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe każdemu pracownikowi. Termin mija 17 maja 2024 r.!

Od 17 maja 2024 r. do obowiązków pracodawcy dochodzi zwrot za soczewki kontaktowe. Od tego terminu pracodawca ma obowiązek zapłacić za szkła kontaktowe, jeśli lekarz zaleci je u pracownika pracującego przy monitorze ekranowym. Pracodawca musi dostosować przepisy wewnątrzzakładowe.

Chcesz zostać urzędnikiem służby cywilnej? Zgłoś się do 31 maja 2024 r., jest niższa opłata za postępowanie kwalifikacyjne!

Do 31 maja 2024 r. można zgłaszać się do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej. Sprawdzian odbędzie się 6 lipca 2024 r.

Czy pracodawca, który nie poinformował pracowników o niewypłacaniu świadczenia urlopowego, powinien wypłacać to świadczenie

Jakie są konsekwencje nieprzekazania pracownikom informacji w sprawie niewypłacania świadczenia urlopowego w 2024 r.?

Czy każdy pracodawca musi co miesiąc wpłacać na PFRON?

Aktualnie miesięczna wpłata na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wynosi 3065,16 zł za etat. Czy każdy pracodawca musi dokonywać wpłat na PFRON?

REKLAMA

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci

Dokumentacja pracownicza elektroniczna czy papierowa? Okazuje się, że pracodawca nie ma obowiązku prowadzić całej dokumentacji pracowniczej w jednej, wybranej przez siebie postaci. Co to oznacza w praktyce?

Pracownicy samorządowi: Od 700 zł do 1000 zł wzrośnie minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego

Minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych wzrośnie od 700 zł do 1000 zł. Trwają prace nad zmianą przepisów rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Kiedy zmiany mają wejść w życie?

ZUS: Zbliża się termin na rozliczenie składki zdrowotnej przez przedsiębiorców

Zbliża się termin, w którym część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023.

Rada Ministrów: Od 575 zł do 4140 zł miesięcznie. Takie będzie dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Wzrośnie wysokość dofinansowania ze środków PFRON do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Miesięcznie dofinansowanie wyniesie od 575 zł do 4140 zł – w zależności od stopnia niepełnosprawności i schorzenia pracownika. Od kiedy zmiana ma wejść w życie?

REKLAMA

Udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego

Udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego. Okazuje się, że udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego zawierającego adnotację „chory może chodzić”, nie koliduje z obowiązkami pracowniczymi i nie może stanowić podstawy do rozwiązania umowy o pracę w trybie art. 52 § 1 KP. Czy jednak ZUS może żądać zwrotu zasiłku chorobowego?

Udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego

Udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego. Okazuje się, że udział pracownika we własnym ślubie w czasie zwolnienia lekarskiego zawierającego adnotację „chory może chodzić”, nie koliduje z obowiązkami pracowniczymi i nie może stanowić podstawy do rozwiązania umowy o pracę w trybie art. 52 § 1 KP. Czy jednak ZUS może żądać zwrotu zasiłku chorobowego?

REKLAMA